luchtdruk


Gebruikersavatar
Laurens Maasland
Berichten: 827
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

20-04-2002 14:23

Douwe,

het was beslist geen ergeren hoor. Zo kwam het wellicht over, maar het was erder genieten om weer eens iemand de druk te zien verhogen in een discussie. vandaar ook de knipoog en dus totaal geen gevoelens van ergernis!

Ik hoopte dat jij ook op mijn mening in zou gaan en dat er een stevige discussie zou volgen!!

Maar ga in ieder geval zo door. Mannen zoals jij houde het discussie board levendig en voel mij ook gerust weer eens aan de tand...

Groeten laurens
Erik van Uijtert
Berichten: 216
Lid geworden op: 24-03-2002 01:00

21-04-2002 13:39

Op 2002-04-19 15:47, schreef Laurens Maasland:
Douwe is op dreef!!

Wanneer daag je mij weer eens zo uit Douwe?

Da's alweer een poosje geleden. :wink:

Ik ga je nu een kans geven, want hier komt mijn bescheiden mening:

Luchtdruk is ten eerste een menselijke term. Ga eens na wat je er zelf van merkt boven water, weinig dus. Waarschijnlijk merkt de vis er meer van, omdat die er nu eenmaal gevoeliger voor lijkt te zijn.


Hey geef mij die kans eens :grin: Laat ik het zo zeggen je zult de druk verandering zelf niet bemerken, maar wat je welt kunt bemerken is regen en dit heeft indirect met temperatuur en drukverandering te maken. Ik heb heel lang geleden eens een artikel gelezen dat vissen zo gedresseerd kunnen worden dat ze op bepaalde geluiden reageren (ook karper). Het geluid van bevoorbeeld de regen die op het water neerkomt zou voor de karper een teken kunnen zijn dat er voedsel is. Regen veroorzaakt beweging in het water wat weer organismen loswroet.

Kees voor het grootste gedeelte ben ik het met je eens, maar (corrigeer me als het niet zo is) de wind wordt ook beïnvloedt door obstakels die het op zijn weg vind bevoorbeeld bossen hier zal de luchtvochtigheid hoger zijn dus dan heb je weer een hoge druk op die plek..

Eerlijk gezegd ben ik ook van mening dat het verder niet zo heel interessant is allemaal op onze vangsten, verreweg het belangrijkste naar mijn idee is nog altijd de stekkeuze en de temperatuur van het water, maar dat zullen de meesten wel met me eens zijn.

MVG,
Erik
Gebruikersavatar
Laurens Maasland
Berichten: 827
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

21-04-2002 14:26

Erik,

Dat is toch ongeveer wat ik zei?

Zal mijn zin citeren:

"Het verschijnsel luchdruk hangt namelijk met een hoop meer factoren samen. Denk hierbij aan temperatuur en luchtstromen, bewolking, luchtvochtigheid etc. "

Trouwens, over dat verhaal met die regen benb ik het niet helemaal eens. Regen geeft wellicht wel meer zuurstof in het water, wat tot azen KAN leiden, maar mij ervaringen met regenachtig weer zijn ronduit slecht, tenzij het af en toe slechts een buitje is, langdurige regen is dodelijk!

Gr. laurens
Hans-Peter van Ee

21-04-2002 16:28

Laurens

Maar stel nu eens dat het een hele week regent, en alle andere atmosferische factoren blijven ook constant, blijven de vangsten dan slecht??

En om jouw maar weer eens uit te dagen, ik vind het namelijk onzinnig, om heel veel waarde te gaan hechten aan de invloed van weersomstandigheden op onze vangsten.

M.a.w. ik zou iets als luchtdruk nooit als excuus aanvoeren voor mindere vangsten.
Waarom zou ik als karpervisser mijn eigen falen verbloemen??
Dat laat ik graag aan anderen over :smile:)

met vriendelijke groet

HPE
Erik van Uijtert
Berichten: 216
Lid geworden op: 24-03-2002 01:00

21-04-2002 16:47

Laurens dat klopt inderdaad, maar wat ik over die regen schrijf is iets wat ik ooit ergens heb gelezen in 1 of ander tijdschrift en helemaal onzin is het natuurlijk niet, maar de kansen dat een vis daar daadwerkelijk op reageert is uitermate klein.

Ik heb overigens met veel en langdurig regen weer de beste ervaringen en dan zo hard mogelijk zodat het geen pretje meer is om te drillen. (bij wijze van natuurlijk)

MVG,
Erik
Gebruikersavatar
Laurens Maasland
Berichten: 827
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

22-04-2002 19:05

HPE,

Ik heb geen idee. Ik houd die verrekte luchtdruk eigenlijk nooit bij en het was Douwe die mij in deze discussie deed mengen.

Nu je er toch over begint: Ik weet niet of het door die constante atmosfeer komt, maar mijn ervaringen met constante regen zijn gewoon uitermate slecht.

Wellicht komt dit omdat regen in Nederland vaak kouder als het water is en de vis daar op reageert. Ik vind het een treffende zin over jouw falen.... zou ik zelf ook nooit doen!!

Ach HPE, het komt toch weer op een sterke relativering uit, omdat er Zo veel factoren zijn die jou vangsten beinvloeden, dat is soms niet leuk meer..

Menno, Geen idee? Jij stelt mij die vraag, maar als ik ergens weinig van weet dan is het luchtdruk wel. Wat ik wel weet is dat het een veranderende luchtdruk ander weer met zich meebrengt en als dit warmte of extra zuurstof oplevert is dit soms goed, dus wellicht heb jij gelijk in je vraag... ik weet het niet, maar dat houd het toch spannend?

Erik,

Zat jij met die goede vangsten op diep of ondiep water en in welke jaarperiode was het?

Met regenachtige groet,

Laurens
Erik van Uijtert
Berichten: 216
Lid geworden op: 24-03-2002 01:00

22-04-2002 19:42

Alles behalve in de winter en vissen doe ik meestal op een diepte van 1 tot 2/3 meter en enkele keer 6 meter, ligt eraan waar ik ga vissen.
Arend Termorshuizen
Berichten: 260
Lid geworden op: 29-01-2002 01:00
Locatie: Nieuwerkerk a/d IJssel

24-04-2002 09:40

Verandering van weer(dus luchtdrukverandering)heeft bijna altijd invloed op het gedrag van de vis. Komend weekend dus vissen na deze lauwe voorjaarsweken. Mijn ervaringen en vangstgegevens geven dit steeds aan. Het water moet flink in beweging zijn, zodat de vis (zeker op relatief ondiep water) geactiveerd wordt. Winderig weer: prima! Zeker wanneer na een warme periode het warmere water door de wind naar een bepaald deel van het water wordt geblazen krijg je de combinatie van warm en zuurstofrijker water. Vis dus maar direct onder je toppen in deze tijd. Trouwens, een fikse onweersbui doet het ook altijd goed, zeker na de bui.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Arend Termorshuizen op 2002-04-24 09:44 ]</font>
Arnold Haandrik

26-04-2002 19:40

ben het toch wel met sommige mensen hierzo eens kijkend naar mn eigen ervaringen,Douwe jij spreekt over een hele zwik andere factoren.zou je die willen toelichten volgens jou eigen ervaringen?want ik denk ook dat alléén luchtdrukverschillen niet de toegang zijn tot "succes"
bedankt alvast

met luchtige groet
Harald
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

26-04-2002 20:05

Tja Douwe, vertel.

Om op Erik zijn (veel) eerdere vraag terug te komen. Meestal vind je de vissen in de kant waar de wind op staat. Maar lang niet altijd. Soms vind je ze inderdaad in de luwte. Grootste effect is toch de temperatuur denk ik. Wind is goed, want drijft allerlei voedsel naar de kant en verhoogt het zuurstofgehalte aldaar. Een koude wind koelt het water echter te veel af. Echter, let vooral op veranderingen van de temperatuur. Daar kan de karper (bewezen) niet zo goed tegen. Het direkte verband met luchtdruk zie ik zelf niet zo. Ik vermoed dat het de andere factoren zijn die mee veranderen. Maar omdat weersverandering samengaan met luchtdruk, is het wel een indicatie.

Met warme groet, Kees
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

27-04-2002 10:45

Kees, ik kom hierop terug, dit weekend nog. Dit heeft even tijd nodig om iets zinvols? neer te zetten, en die tijd heb ik nu even niet.

Douwe
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

29-04-2002 11:07

Kees, eerst even een klein verhaaltje vooraf.
Ik zie het karpervissen het liefst zo ruim mogelijk.
Je concentreren op de kleinere dingen kan dan altijd nog zodra je het water beter leert kennen.
Andersom gaat echt niet, iemand die al klein denkt gaat niet plotseling ruimer denken.
Dit heb ik echt moeten leren, dit komt door het 25 jaar bestuurswerk te doen, eerst de zaken behartigen voor de buurt, later voor een wijk nog later kwam ik in een overkoepelend bestuur waar de belangen van alle buurt/wijk en dorpshuizen bij aangesloten waren.
Het heeft een lange tijd geduurt voor ik in staat was de zaken; die soms niet in het belang waren van "mijn" wijk, uit te voeren en aan te kaarten bij de gemeente en ook nog eens te verdedigen bij mijn eigen wijkbestuur.

Goed nu het vissen, ik doe dit het liefst in de vorm van een gedachtenwisseling dus niet als een stelling of een definitieve mening.

Jarenlang ben ik in gesprek geweest over het vissen en doe dit nu nog regelmatig en erg graag, je leert van elkaar en je verruimt je inzicht.
Tenminste als je er open voor staat en je niet beperkt tot je eerste denken of je eigen belang.

In mijn opinie zijn er twee windrichtingen die een constant weerbeeld kunnen brengen.
Dat is de NO richting en de ZW richting.
De tussenliggende richtingen noem ik maar liever niet dat kan wel weer als je op je water het kleiner moet gaan zien.

NO zorgt voor een hoge luchtdruk en een warme of in de winter een kouwe luchtaanvoer.
De wind is vanuit deze richting wel hard maar nooit een storm.

ZW is een windrichting die favouriet is bij de meeste vissers en terecht, het zorgt voor een lage luchtdruk en er kan een een stormachtige tot storm aanwakkerende wind uit voort komen.

Niet onbelangrijk zeg maar rustig erg belangrijk is dat ook de zon de hele dag op de kant staat waar ook de wind op blaast.

Dat kon wel eens de belangrijkste reden zijn dat die windrichting voor de beste resutaten zorgt.

De luchtdruk kun je meten of je kunt het lezen, je hoeft geen rekening te houden met hoe die tot stand komt, het is een gegeven.

De vis kan bij snel dalende of stijgende luchtdrukverschillen even uit balans zijn, de zwemblaas moet zich aanpassen, dit gebeurd redelijk snel daar heeft moeder natuur voor gezorgt.
Hij kan de gasdruk verminderen of verhogen door middel van de bloedvaten die gas onttrekken og afvoeren aan de omgeving.

Op dieper water zal de vis instinctief een andere waterdiepte kiezen tot hij weer zover is dat hij niet uit evenwicht is.

Op ondiep water zul je de meeste "hinder" bespeuren de vis kan geen andere diepte kiezen en is afhankelijk van de tijd die nodig is om de zwemblaas weer in evenwicht te krijgen.

Het kan nooit lang duren, in de eerste plaatst moet een wezen eten om het lichaam in stand te houden en het wezen is gewend aan drukverschillen door het overbruggen van diverse dieptes.

De windrichtingen die ik eerder noemde geven vaak vele dagen en soms enkele weken hetzelfde weerbeeld, duurt de NO wind in de zomer erg lang, dus een lange warme/hete periode zul je merken dat de vangsten achteruit gaan en soms helemaal stoppen de vis lijkt weg en op groot water zal dat ook best waar zijn.

De ZW wind geeft vaak koeler weer, regenbuien en het genoemde voordeel dat de wind op de kant blaast waar ook de zon op schijnt.

Oostelijk en echt noordelijk staan niet echt bekent om hun vangsten, dit heeft mi te maken met het onbestendige weer wat dit meebrengt, op 1 dag kan het nog al eens verschillen.

De andere zaken die ik noemde zijn voor mij veel belangrijker dan die luchtdruk, de vis speelt er snel op in dus de invloed is erg klein zo niet nihil.

Regenbuien in de zomer, meer zuurstof in het water, harde tot stormachtige wind meer zuurstof in het water alles leeft ervan op de vis dus ook.
Naderende onweersbuien je kunt merken dat de natuur helemaal stilvalt die reageerd erop de vis dus ook.

Tot zover eerst maar weer eens.
Het zal onsamenhangend zijn, maar dat heb je vaker bij een gedachtenwisseling je springt van de hak op de tak.

Douwe
Vissen is een hobby, geen religie!
Arnold Haandrik

29-04-2002 18:13

kijk Douwe,
ik zal je niet teveel complimentjes geven want dan ga je gelijk langs je schoenen lopen. maar ik zou willen dat ik net zoveel wist als jij,misschien dat ik ook zo praat als ik jou leeftijd heb bereikt.want al doende leert men zeggen ze he?¿
genoeg kolder nu,dat wat jij zegt over de ZW oftewel Zuidwesterstorm die we nu hebben terwijl ik dit typ is voor mij persoonlijk ook interesant om te gaan vissen met betrekking tot wat jij zegt dat nu de zon kant nu ook nog eens in de wind ligt alleeen dat over het ondiepe water kan ik niet zo goed thuisbrengen maar dat probeer ik wel op mn "knollenputje"waar ik de meeste dingen uitprobeer voor ik een groot water te lijf ga.
Douwe petje af voor je wijsheid en als je ooit een boek uitbrengt zal ik het zeker niet laten om het te kopen :wink:

groeten
Harald
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

29-04-2002 22:40

Douwe,

Bedankt, ik denk dat het minder onsamenhangend is dan je stelt. Wel even uitgeprint om het te lezen, maar dat is vanwege de lengte die zich minder leent voor een beeldschermpje.

Mee eens dat je eerst de zaken zo ruim mogelijk moet benaderen. Als je voor het eerst aan een water komt loop je eens rond en zoek je naar de bekende referentie punten. Hoe staat de wind, op welke hoek staat de zon, waar zwemmen de watervogels, wat zijn de minder waarschijnlijke plaatsen. De details komen later vanzelf wel als je wat ervaring met het water krijgt. Dit doet mij ook altijd terugkeren naar water waar ik minder succesvol was. Nog eens rondkijken, wat zie ik over het hoofd en nog eens opnieuw proberen. Dan moet het wel een mooi water zijn, natuurlijk. Het weer heb je niet in de hand, maar kan je een beetje op weg helpen voor wat betreft de waan van de dag. Je moet natuurlijk niet opkijken dat het bij een koude Noordwester niet lukt.

Ik denk dat we beiden tot dezelfde conclusie komen met betrekking tot de invloed van temperatuur en ook zuurstof (denk ik). Ik veronderstel dat dit wel eens de twee belangrijkste factoren in relatie met het aasgedrag zouden kunnen zijn. De karper voelt zich het prettigst bij een hogere en vooral constante temperatuur, maar heeft wel zuurstof nodig voor de vertering. Bij enige turbulentie waaiert er ook voedsel op natuurlijk. En dan kom ik vanzelf op de derde belangrijke factor. Er moet natuurlijk wel wat te eten zijn. De plekken waar ze nooit wat vinden zullen niet snel productief worden. Hoe goed de plek ook lijkt. Langdurig doorvoeren misschien, maar dat is niet mijn manier van vissen.

Wat betreft het effect van luchtdruk op de zwemblaas verkeer ik in twijfel. Ik zou het effect niet eens nihil willen noemen. Je noemt het verschil tussen diep en ondiep water. Mijn probleem is dan weer dat ondiep water op zich al veel gevoeliger is voor veranderingen. Dus een schommeling in de omstandigheden door een weersverandering komt hier veel eerder tot uiting. Bovendien kan de karper in dieper water nog een voor hem/haar comfortabele waterlaag opzoeken. Weer die temperatuur dus.

Inderdaad is het ook een kwestie van wachten tot de karper wel moet gaan eten. Maar dan op de juiste plek, want de voedselinname kan voor een langdurige periode behoorlijk afnemen. En dan ben je afhankelijk van die enkele kans die je krijgt. Een tijd lang blanken zal dus wel bij iedereen voorkomen. Bij mij in ieder geval wel.

Mee eens met de verfrissende zomerbui, vooral na de bui hernieuwde kansen. Toch bij naderend noodweer (zomerstorm met zwaar onweer) wel eens een karpertje gevangen, maar uitzonderingen bevestigen de regel.

Kees