Herinvoering gesloten tijd ?


Hoe staan jullie t.o. herinvoering van een gesloten seizoen ?

Nergens voor nodig !
54
70%
Zou goed zijn,zodat de vissen een beetje stressvrij raken.
12
16%
Zou,goed zijn,zodat sommige karpers eens een plastisch chirurg kunnen bezoeken.
1
1%
Zou goed zijn,voor zowel de karpers als de vissers.
6
8%
Zou goed zijn,zodat dat oude "gevoel" van de eerste sessie van het nieuwe jaar weer terug zou komen.
2
3%
Zou,goed zijn omdat.........................
2
3%
 
Totaal aantal stemmen: 77
Gebruikersavatar
Dennis van den Bogaert
Berichten: 4400
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: Den Haag
Contacteer:

19-01-2004 18:29

Ik ben benieuwd hoe jullie denken over een evt. herinvoering van de gesloten tijd ?
Voorwaarde is dat er wel streng op toegezien wordt dat er niemand over de streef gaat.
Dennis
Laatst gewijzigd door Dennis van den Bogaert op 19-01-2004 18:38, 1 keer totaal gewijzigd.
PROUD TO HAVE BEEN A WATERLANDER ;-)

BETER GOED 2DEHANDS DAN NIEUWE BAGGERZOOI !
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

19-01-2004 18:36

Dennis,

Zou goed zijn..mits,
Deze gesloten tijd zou vallen in de maanden Juni, Juli en Augustus..
Is nog vele malen beter voor de vissen en hun belagers, mits er streng op toegezien wordt uiteraard.
Geen BBQ's, lege blikken, condooms (gebruikte), wietzakjes, zakdoekjes enz, enz..

SpoTTieve groeten Henk
Hugo Bovenmars

19-01-2004 19:20

NO WAY!!
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

19-01-2004 20:48

Hoezo? Hugo.........

Sportieve groeten Henk
Rene Berger
Berichten: 875
Lid geworden op: 27-01-2003 01:00

19-01-2004 21:12

Ik heb voor de eerste keuze gekozen. Nergens voor nodig.

Waarom, het is geen toegevoegde waarde op onze visserij. BBQ vissers zijn er ook eind mei en begin september. Voor de vis hoef je het ook niet te doen. Het zijn aan paar vissen die zich meerdere keren per jaar laten strikken. Voor hun maakt het echt niet uit of er 3 maanden niet gevist wordt of juist wel. Daarnaast is het wel makkelijk gezegd mits goede controles. En de statische visserij is dan ook makkelijk herkenbaar maar als ik aan het vissen ben met aardappel. Dan is er geen controleur die kan beweren die ik aan het karper vissen ben. (mits je alleen de karper visserij bedoeld)

Zomaar een paar ideeen. Kan er vast nog wel een paar bedenken. Maar... Dennis, wat heb jij eigenlijke gekozen?

Met vriendelijke groet,

Rene Berger
marthijn van der wal
Berichten: 78
Lid geworden op: 18-01-2004 14:39
Locatie: zaltbommel

19-01-2004 21:44

da is nergens voor nodig want lekker al die wateren open stellen dan is er minder stropperij op die wateren en de controlles die moeten gewoon goed uitgevoerd worden, komen ze de karpervisser ook nogeens tegemoet
wees slim word lid van de KSN
Gebruikersavatar
Dennis van den Bogaert
Berichten: 4400
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: Den Haag
Contacteer:

19-01-2004 21:49

Rene,ik heb optie twee gekozen.
Weet overigens bijna zeker dat wanneer ik deze poll alleen onder vissers van ouder dan 45 had gehouden de tussenstand heel anders was geweest............
Dennis
PROUD TO HAVE BEEN A WATERLANDER ;-)

BETER GOED 2DEHANDS DAN NIEUWE BAGGERZOOI !
Jan van Glabbeek
Berichten: 417
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Eindhoven

19-01-2004 21:50

Dan ga ik 30 km naar het zuiden.
Hugo Bovenmars

19-01-2004 22:03

Hee Henk,

Mijn eigen situatie even buiten beschouwing gelaten (de wateren die ik bevis staan nauwelijks onder druk). Tuurlijk zijn er wateren waarvoor je kunt overwegen een gesloten tijd in te voeren. Persoonlijk DENK ik dat het beter is de hengeldruk over heel het seizoen te spreiden; ik verwacht een drukte van jewelste bij de 'seizoensopening' :o

groeten, Hugo
Frank Verstraaten
Berichten: 365
Lid geworden op: 10-01-2002 01:00
Locatie: Leiden

19-01-2004 23:10

Over welke periode hebben we het eigenlijk? De maanden juni, juli en augustus lijken mij een beetje lang. Toen er nog een gesloten periode in Nederland was, in welke periode viel deze toen?

Groet Frank
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

19-01-2004 23:33

Maanden Maart, April en Mei of zoiets afhankelijk van de aassoort. Sorry heren, ik vind het nergens goed voor. Op mijn wateren is het in de winter al moeilijk zat. Bij een beetje verregende zomer vis ik graag door. Is het bloedheet, dan stop ik zelf wel zoals afgelopen zomer. Eigen keus. Als ze een HSV voor een bepaalde periode een putje wil sluiten is dat zeer OK. Maar dat hoeft lang niet overal.

Groeten, Kees
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

19-01-2004 23:37

Dennis,

Nergens voor nodig.

moet je eens uitrekenen hoe kort de periode maar is, dat je echt goed kan vangen.

voorzet doen? April tot en met oktober. Beetje plus beetje min per water.

Heb je een periode dat het kan vriezen en dooien, letterlijk ook. Blijven er 3 a 4 maanden tobben over.

OK gesloten tijd? December tot en met februari.

Ooo voor het paaien een gesloten tijd. Kan niet. Er wordt gepaaid van mei tot ver in juli.

Soms zelfs voor de 2e en 3e keer.

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

20-01-2004 02:48

Liever niet Dennis, ik deel Menno's mening.
De vissen hebben in de winter genoeg tijd om weer even bij te komen.
Ik kom s'winters bijna nooit iemand tegen waneer ik ga vissen.

Ik zit dit te tijpen en denk bij mijzelf, voor wie is het niet beter?
Ik wil er graag op blijven vissen, ook s'winters.
Denken we puur aan de karper, pak het hoogseizoen.

Nou ben ik een erg aktieve visser dus wat mij betreft, asjeblieft geen gesloten periode.
Ik zou niet weten wat ik met mijzelf aan moet, zou doordraaien en gaan zee vissen :lol:

RC
#karperwebshop# #Freelance Angler# #PukkaBaits#
jurgen munten
Berichten: 1159
Lid geworden op: 25-09-2002 02:00
Locatie: Eygelshoven

20-01-2004 07:48

Henk,

juni, juli en augustus sluiten? Alsjeblieft niet, dat kost me meer dan de helft van mijn vissen!!

Ik zie het nut van een gesloten tijd niet in, zeker niet als je bedenkt dat op veel wateren de vissen een behoorlijk voedseltekort zouden ondervinden als er drie maanden niet gevist wordt (er zijn nou eenmaal niet zoveel mensen die die drie maanden gaan doorvoeren). Verder denk ik dat de hengeldruk in de open maanden dan wel erg groot wordt. Wel lijkt me, als ik de engelse karperbladen/boeken lees, dat gevoel van die eerste sessie na de gesloten tijd wel spannend.

Dennis, mooie avatar. Je hebt toch niet weer je hoofd onder de copyer gestopt he? :D :)

groeten,
karperlimbo
Het is een kwestie van geduld.....
Robert de Wilt
Berichten: 422
Lid geworden op: 19-04-2002 02:00
Locatie: Capelle a/d IJssel (Zuid-Holland)
Contacteer:

20-01-2004 11:21

Ik heb ook voor de eerste optie gekozen.

In Nederland vindt toch (nog) geen succesvolle natuurlijke voortplanting plaats. De karpers zijn in de paaitijd wel kwetsbaarder maar verstandige vissers weten hier wel goed mee om te gaan. Mensen die niet goed kunnen omgaan met karpers in de paaitijd zijn volgens mij toch het slag mensen dat lak zal hebben aan een gesloten tijd.

Daarnaast heeft de karper in Nederland eigenlijk amper een ecologische functie en dient dan ook hoofdzakelijk voor de sportvisserij....
Er zijn wel enkele voorbeelden te noemen van wateren waarbij een gesloten tijd wel veel positieve gevolgen zou kunnen hebben, maar dan alleen in de zomerperiode, en omdat de zomermaanden (zeg maar juli en augustus) buiten de officiele paaitijd vallen, lijkt het me niet realistisch....
Met vriendelijke groet,
Robert.
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

20-01-2004 11:34

Ik heb gekozen voor optie 1,
Ik zie het nut er niet van in om een gesloten tijd te gaan invoeren! Dan zullen er genoeg vissers die het alsnog zouden verpesten om toch te gaan vissen!
Verder geloof ik niet in een stressvrije periode voor de vis, dat zou betekenen dat ik straks naar mijn baas ga en voor een stressvrije periode van 3 maanden ga vragen... :lol:

Als een HSV op sommige water een bepaalde beperking op legt kan ik wel begrijpen, dit i.v.m. de eerder genoemde BBQ's blikjes bier en zaadzakjes...
In de maanden juni, juli en augustus gaan er een boel 'feestgangers' vissen die de boel verzieken op bepaalde wateren. Als hier een verbos op komt dan ben ik het er wel mee eens, maar een algehele gesloten tijd invoeren... Nee, dat lijkt me iets te voorbarig!
"Ze" leggen ons al genoeg beperkingen op, kijk maar naar Amsterdam, niet meer uitvaren, alleen haaks op de oever, enz...
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

20-01-2004 11:57

juni julie en augustus zij juist DE maanden waarin veel mensen al dan niet recreatief kunnen vissen (eigenlijk is vissen altijd recreatief!) tja en de andere maanden loopt de hengeldruk alweer terug tot bijna een stop in de winter, op een enkele diehard na dan.
Voor individuele wateren kan het misschien wel nuttig zijn maar dan eerder voor de periode van een jaar....(en dan lekker doorvoeren!)
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

20-01-2004 13:11

Juni, Juli en Augustus, kost menig visser de helft in aantal vissen..
Scheelt echter ook veel meer dan de helft aan rotzooi en overlast, denk daarbij ook aan de Oostblokkers welke vooral in die periode actief zijn.
Groet'n Henk..

still growing Old.
Christiaan van Klaveren
Berichten: 1178
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Zaandam
Contacteer:

20-01-2004 14:19

Henk,

maar waarvoor moet je dan kiezen, voor de minderheid aan problemen/overlast/troep, of een minderheid aan vissen. Voor de natuur/vissen zou dat een perfecte oplossing wezen...

gr,
Christiaan.
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

25-01-2004 20:57

Henk ter Maat schreef:Dennis,

Zou goed zijn..mits,
Deze gesloten tijd zou vallen in de maanden Juni, Juli en Augustus..
Is nog vele malen beter voor de vissen en hun belagers, mits er streng op toegezien wordt uiteraard.
Geen BBQ's, lege blikken, condooms (gebruikte), wietzakjes, zakdoekjes enz, enz..

SpoTTieve groeten Henk


Henk,
Het scheelt waarschijnlijk een deel van de rotzooi, maar zo'n gesloten tijd zou ook betekenen dat ik de hele zomervakantie nietzou kunnen vissen. Dit geldt waarschijnlij voor 80-90% van de jeugd hier. Zo'n gesloten tijd zou mij bijna de helft van mijn vissen en 1/3 van mijn vistijd kosten, op jaarbasis. Dat gaat mij te ver, voor het welzijn van de vis is het volgens mij absoluut niet nodig.
groeten,
Daaf
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

26-01-2004 20:50

Huh, mag je tegenwoordig het hele jaar door vissen?
Koen Workel
Berichten: 1242
Lid geworden op: 29-04-2003 02:00
Locatie: Goor(Twente)

26-01-2004 21:02

Gesloten nachtseizoen: juni, juli, augustus.

Verder nachtvissen wel toegestaan.

Lijkt me beter...

mvg,

Koen
Gebruikersavatar
Simon Dekker
Berichten: 558
Lid geworden op: 11-12-2002 01:00
Locatie: Odijk

03-02-2004 14:30

Ik denk dat de meeste karpervissers zich toch niet aan een gesloten tijd meer houden. ik vond het vroeger ook een ramp.Ik vis meestal op de grote rivieren, daar is het toch al anders, weinig BBQ en meestal serieuze, doorgewinterde vissers. Ik zou in ieder geval een mooi beschut stekkie opzoeken waar ze me nog slechter kunnen zien dan nu! (stout hoor!)
Gijs Polman
Berichten: 62
Lid geworden op: 25-08-2003 02:00

03-02-2004 17:08

hallo!

ik ben er niet voor om een gesloten tijd in te voeren!
waarom zou je het sluiten voor bijv. de rotzooi makers of oostblokkers?!
als er gesloten tijd is zal er toch gecontroleerd moeten worden, waarom controleerd men dan niet op rotzooi makers en oostblokkers :-?
dan hoeft er iig daar gin gesloten tijd voor te komen.

oké voor de vissen kan het denk ik wel beter zijn, maar ik ben er niet van overtuigd dat de vissen doorhebben dat ze niet gevangen worden en in de andere 9 maanden wel :roll:
maar dit is mijn mening, ik weet niet of iedereen het daar mee eens is :wink:

groeten uut diem!

Gijs
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

03-02-2004 21:33

Ik ben er ook op tegen een gesloten tijd in te voeren, lijkt me niet echt nuttig. Je kunt het karpersvissers die weinig tijd hebben al helemaal niet maken om in t hoogseizoen een gesloten tijd aan te smeren :wink:
Ik vraag me af of het vanuit het oogpunt van de karpers ook echt zoden aan de dijk zet. Zoals al gezegd is betwijfel ik of de karpers het merken want lang niet op alle wateren wordt er elke dag van de week volop gevist, in tegendeel zelfs.
En om de "minder sociale" karpervissers te bestrijden zijn denk ik andere maatregelen doeltreffender. Die doen toch wel wat ze niet laten kunnen.


Zo dat was mijn verhaal :lol:

Groeten uut Wehl