Een water in de publiciteit gooien


Is een water in de publiciteit gooien verandwoord In Nederland?

Moet kunnen, in Belgie en Engeland gebeurd dit toch ook?
2
2%
Het is niet nodig, dit doort publicaties hebben voor het betreffende water en de vissen enkel nadelen
66
67%
Het is handig, zo kom ik op een gemakkelijke manier aan een nieuw water
0
Geen stemmen
Dit soort publicaties dient enkel het ego van de schrijvers
5
5%
Dat dit soort publicaties over het algemeen geshreven wordt door mensen die niet meer vissen op het betreffende water zegt genoeg
7
7%
Het is gunstig, de vissen zullen zwaarder worden door het vele extra voer
0
Geen stemmen
Het valt allemaal wel mee, de drukte die na een publicatie ontstaan is maar tijdelijk. Daarna trekt de meute weer naar een volgend water
14
14%
Zolang het maar niet mijn water is vind ik het best
5
5%
 
Totaal aantal stemmen: 99
Gebruikersavatar
Thijs Tweebeeke
Berichten: 216
Lid geworden op: 01-08-2002 02:00

04-01-2004 16:08

Schrijven over een water is gewoon klote voor de Locals! of het nou een kanaal is of put!
Gebruikersavatar
Thijs Tweebeeke
Berichten: 216
Lid geworden op: 01-08-2002 02:00

04-01-2004 16:25

Ja maar het word er in het algemeen drukker ik heb het hier met eigen ogen gezien toen een winkelier van de raven wat foto's met bijgenoemd water aan een groepje liet zien...zelfs dan gaat het al snel..Het word zelfs al drukker als er een achtergrond wordt herkend. Een publicatie is klote al begrijp ik wel dat je er op Het Twentekanaal of de Ijssel minder last van zal hebben.

het Twentekanaal he..Is dat niet juist drukker geworden door de publicaties van vangsten ik denk dat veel mensen die daar eerst visten zich toen flink 'genaait'voelden.

mvg Thijs
gradus scholtens
Berichten: 1559
Lid geworden op: 23-01-2003 01:00
Locatie: westervoort

04-01-2004 16:42

hoi,
Ik ben het met thijs eens, het is gewoon klote voor de locals,ik ondervind dit zelf ook op een water, bij ons komen ze ook overal vandaan om te vissen en het word er niet beter op.
Ik kies dus voor optie 2



grt gradus
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

04-01-2004 17:54

Ik heb voor optie 2 gekozen!
Soms heb ik ook weleens het idee dat sommige karpersvissers media
geil zijn om een eigen ego te strelen!
Van mij mogen er dan ook wel nieuwe huisregels komen.........! :wink:

groetjes Benny
Gebruikersavatar
sergio verheij
Berichten: 146
Lid geworden op: 13-05-2003 02:00
Locatie: zutphen

04-01-2004 18:20

Ik denk aan mijnzelf,dus heb ik voor de laatste optie gekozen.Zolang het mijn thuiswater maar niet is.

mvg sergio
Frank van Amerongen
Berichten: 2768
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heinekenoord en een beetje Tilburg

04-01-2004 19:04

Wat Benny zojuist zei ben ik het erg mee eens. Er zitten vissers bij die het echt alleen maar om hun eigen ego te strelen doen!
Dat weten we toch allemaal!?

Ik stemde zelf wel voor "Dat dit soort publicaties over het algemeen geshreven wordt door mensen die niet meer vissen op het betreffende water zegt genoeg" .
Want behalve op de grote rivieren en echte grote wateren, welke visser gaat schrijven over een water waar hij nu nog en de komende x aantal jaar fanatiek zal gaan vissen? Bijna niemand zou dat publiceren. Lijkt mij.

mvg Frank
Gebruikersavatar
sergio verheij
Berichten: 146
Lid geworden op: 13-05-2003 02:00
Locatie: zutphen

04-01-2004 19:26

Daar heb je wel gelijk aan.Als het je eigen thuiswater is en je bent er nog niet uitgevist is het niet fijn dat er iemand is die van alles over het water loopt te vertellen.Dat zijn meestal diegene die er uitgevist zijn.en dan maakt het ineens niet meer uit,maar toen ze er zelf visten zeiden ze er niks over.

mvg sergio
Gebruikersavatar
hans de haan
Berichten: 114
Lid geworden op: 07-04-2003 02:00
Locatie: zoetermeer/nunspeet

04-01-2004 19:30

ik ga helemaal met ronnie mee.
een groot water ok maar niet zo,n putje in de belangstelling gooien.

hans
Stefan Slechten
Berichten: 2316
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Stein (Lb)

04-01-2004 19:46

Stel jezelf eens de vraag, wat heb IK eraan als ik dat water bekend maak?

Voordelen:
* ..
* ..

Nadelen:

* Je naait de andere locals
* Je kan ervoor zorgen dat het dusdanig druk wordt dat er niet meer gevist mag worden (je naait je locals dus weer)
* Respect zal je er niet door krijgen, vooral als het de mist in loopt door jou.

Kan er boeken over vol schrijven, maar laten we het er maar bij houden dat ik absoluut tégen het bekendmaken van wateren ben, alsof het artikel niet interessant is zonder het noemen van een water. En meer dan eens lees je hoor je achteraf dat de gozer die dat artikel geschreven heeft ,eigenlijk nooit vaak vist op dat water, en gewoon een keertje geluk heeft gehad ...

mvg
stefan
Frank van Amerongen
Berichten: 2768
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heinekenoord en een beetje Tilburg

04-01-2004 19:57

voordeel:
Je vangt er belachelijk veel geld voor ;)
Ramon Kuipers
Berichten: 66
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Oldenzaal

04-01-2004 20:02

Heren,

Ook ik ben in principe tegen het bekend maken van wateren, het leverd te vaak problemen op maar aan de andere kant moet ik ook kwijt dat het onderwerp waar het hier over gaat nu een beetje eenzijdig wordt benaderd.

Wat ik hiermee bedoel is dat er ook vaak problemen worden veroorzaakt door de zogenaamde locals richting nieuwkomers. Wanneer een visser op een voor hem/haar nieuw water komt, bijvoorbeeld het door Ronnie genoemde water van 4 hectare en 10 dertigers, en daar wil gaan vissen wil ik nog weleens zien wie de problemen veroorzaakt......

mvg,

Ramon
Piotr Schiettekatte
Berichten: 731
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Maaseik (België)

04-01-2004 20:02

Als het enkel om je naam te doen is zie ik nog niet in waarom je over een bepaald water moet schrijven. Het is zoals Stefan zegt, artikels kunnen interessant genoeg zijn, ook als er niet de naam van het water bijstaat!

Of een artikel interessant is of niet hangt gewoon van de schrijfstijl af. De inhoud en noem maar op. Maar het water zelf maakt het in mijn ogen niet interessanter.

Praten is zilver.... zwijgen is goud !
Koen de Been

04-01-2004 20:09

vissers,

denk maar eens aan het Cassién,Kempisch kanaal,lac du Der en andere wateren in het buitenland, die wateren zijn nu moeilijk bevisbaar omdat deze wateren de publiciteit in zijn gegooit........ :roll:
Het zijn nog steeds mooie wateren om een dikke vis te kunnen vangen maar diegene (karpermedia)maken ons en andere het soms véééééééél te moeilijk om nog een visje te kunnen vangen!!!!

en dan heb ik het nog niet over het criminele circuit dat erbij komt kijken zoals: s'nachts beroofd worden van je spullen of dat er (meestal grote,zware)karper wordt "overgezet" met alle gevolgen van dien!!! :evil:

dus er zijn eigenlijk alleen maar nadelen om een water in een hengelsportmagazine te publiceren want het draait toch in de meeste gevallen om de doekoe's......

daarom heb ik op optie 2 gestemt!!!
een goede poll trouwens!!

mvg koen :lol:
Gebruikersavatar
Jeroen houdijk
Berichten: 682
Lid geworden op: 11-09-2002 02:00
Contacteer:

04-01-2004 20:17

Hoi,

ik heb gekozen voor de tweede optie, het in de publiciteit gooien van een water op zichzelf is niet echt nuttig.

Maar aan de andere kant... je kunt er natuurlijk wel wat van opsteken als je leest hoe iemand vist op een water. Met name engelse verhalen zitten vol met technische en tactische tips die alleen duidelijk zijn omdat er bij wordt verteld om welk water het gaat.

Als er heel veel wateren bekend zijn is de toestroom naar een nieuw gepubliceerd water natuurlijk ook veel geringer. Daarom verwacht ik dat er ook in nederland meer openheid komt over wateren.

Wat is er mis mee dat je steeds makkelijker kunt kiezen op welk type water je wilt vissen? Een publicatie met een zwik wateren waar je leuk een twintigponder kunt vangen zou de toestroom naar btw flink kunnen indammen.

Wat dat betreft is de lijst met wateren waar je 's-nachts mag vissen heel handig.

Mischien is het mogelijk om in de grote vergunning achter ieder water een kort stukje over het bestand te zetten. In de trand van;
weinig maar grote karpers/
goed snoekwater/
etc.

Zo trap je geen enkele local op zijn tenen.

Jeroen
Gebruikersavatar
martijn dekker
Berichten: 383
Lid geworden op: 22-10-2003 02:00
Locatie: Geldermalsen
Contacteer:

04-01-2004 20:20

Natuurlijk kan het niet als het een klein water betreft, maar de vergelijking met cassien, du Der etc?? Zulke wateren hebben wij in Nederland helemaal niet, de meeste grote vissen komen van de rivieren en grote plassen. Dit is allang bekend bij iedereen en hier is het toch niet echt druk geworden. Ik zie in ieder geval nooit iemand bij ons op de Waal of Lek. En ze zitten er toch echt. :D
Het voorbeeld van de Zwaan, weet iemand hoe het verlopen is na het artikel van Evert aalten, is het daat echt zo druk (nu nog?). Er zullen best mensen zijn die na het lezen van zo'n artikel er gaan vissen maar na een tijdje haken die toch weer af (omdat het vaak te moeilijk is)
Penvissen.... met geen pen te beschrijven.
Willem Barnas

04-01-2004 20:37

Jonges,

Waarom is 'Een woord van Zwijgen' van Herwin zo'n ongelooflijk goed artikel? Antwoord; mede omdat het precies aangeeft waarom je je mond moet houden. De ingewijden weten genoeg.

EN DIT GELD NIET ALLEEN VOOR HET BESCHREVEN WATER!!!

Okee, op foto's in bladen valt genoeg te herkennen, maar enkel voor diegenen die het kennen........

Ajuus,
Willem
Gebruikersavatar
Bart Janssen
Berichten: 1354
Lid geworden op: 18-01-2002 01:00
Locatie: Tussen de Rivieren
Contacteer:

05-01-2004 00:13

Ik heb ook voor optie twee gekozen.

Ik vind het niet alleen beter voor het water en de vissen maar ook beter voor mezelf. Ik vis liever op een water waarvan het bestand bij mij niet bekend is en dus nog voor een verrassing kan komen te staan dan dat ik alles al weet.

Maar dat is persoonlijk natuurlijk.
Groet
tim vd veen
Berichten: 895
Lid geworden op: 11-04-2003 02:00
Locatie: Deventer

05-01-2004 08:43

het maakt mij allemaal nix uit zolang ze maar bij mij uit de buurt blijven.
het klinkt mischien niet erg collegiaal maar ik moet om me eigen hagje denken.
ik zeg niet dat ik niet sypatiseer maar ik zorg in eerste instantie voor mezelf en dan voor een ander.... :wink:
ik weet hoe het voelt om ineens tussen de meute te zitten, heb dit eens meegemaakt op m'n oude thuiswater, snachts hoorde ik wel gerommel in de bosjes maar ik heb er toen niet echt aandacht aan besteed.
de volgende ochtend stonden er 7 tenten om het water waarvan de dichtstbijzijnde op nog geen 10 meter van mij... :evil: en dan ook nog zeggen dat ik hun stek zit te pezen...later bleek dat ze voor het eerst waren omdat ze gehoord hadden van een mooie 30er.
toen had ik het wel gehad daar :cry:

dit wilde ik ff kwijt... :P

mit grunningse groet'n,
Tim :p
Groet'n,
Tim
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

05-01-2004 09:44

Mannen,

Realiseer je nu eens, dat iedereen alles voor zich zou hebben gehouden.

Zitten we dan nu nog steeds in/op de bosbaan, achter 1 of 2 zeehengels naar het rood witte jappannertje te staren in de hoop dat we ooit een karper zo gek krijgen onze aardappel te pakken?


MVG

Klaas
Robert de Wilt
Berichten: 422
Lid geworden op: 19-04-2002 02:00
Locatie: Capelle a/d IJssel (Zuid-Holland)
Contacteer:

05-01-2004 10:01

Ik twijfel tussen de tweede en één na laatste optie.
Bij beiden is er een 'maar' aanwezig naar mijn mening.
Vinden de locals het niet erg als 'hun' water gepubliceerd wordt? Is het een klein of groot water? Wat is de visstand en hengeldruk enzovoort.
Bij twijfelgevallen is het uiteraard beter om gewoon je mond te houden en meer publiciteit zal altijd met nadelige gevolgen gepaard gaan...

Desalniettemin heb ik het afgelopen seizoen op een water gevist, dat te boek staat als een hard circuitwater, waar enkele jaren terug een tweetal artikelen is gepubliceerd in de Karperwereld (nu zal waarschijnlijk wel een lichtje gaan branden bij een aantal van jullie...) en waar de publicitiet niet alleen negatieve gevolgen heeft gehad...

Ik bekijk het zó; Als een water in nl gepubliceerd wordt en er het een en ander over geschreven wordt heb je drie categorieen lezers; de mensen die er nooit gaan vissen, de mensen die er een paar keer gaan vissen (meer uit nieuwsgierigheid) en daarna weer verdwijnen en tot slot de groep vissers die er serieus gaan vissen. Ik vraag me altijd af wat voor een karpervisser je bent als je je viswater door artikelen laat bepalen. Moet je daarvoor vrezen?
Kwalijke praktijken als beschadigen of zelfs stelen van vis zijn enkele risico's.
Het water waar ik het over heb is een water waar een groot aantal blanks voor een enkele vis niet ongewoon is, waardoor de meeste 'nieuwelingen' snel weer weg zijn.Het voer wat in het water verdwijnt kan op korte en lange termijn wel sterke invloeden hebben op de gewichten van de vissen.

Al met al vind ik het publiceren van water onnodig, tenzij er echt goede argumenten zijn waarom het geen kwaad kan.
Met vriendelijke groet,
Robert.
Buteneers Rob
Berichten: 395
Lid geworden op: 13-01-2003 01:00
Locatie: Genk

05-01-2004 10:02

Klaas,
maar is het dan noodzakelijk om alles bij naam en toenaam te noemen?

Kennis is idd leuker als je hem kan delen, maar als het enigzins relevant is om welk water het gaat, dan lijkt het mij beter (en leerzamer) om een preciese beschrijving te geven van type van water. Met een naam opzich 'ken' ik het water nog niet, en als het water dan laat ons zeggen op meer dan 50 km van mijn deur ligt, heb ik in principe niets aan dat hele artikel. Ik ga heus niet enkele keren per week meer als 100km maken om eens te gaan voeren, observeren of een praatje te maken met de collega's.
Behalve het opnaaien van mensen die er vele uren tijd en moeite in hebben gestoken om het water te leren kennen, zie ik er geen nut in om een water bij naam te noemen.

Mvg, Rob.
C' est la pêche, quoi.
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

05-01-2004 10:31

Zoals al eerder aangekaart werd hoeft de naam er helemaal niet bij, dit houd namelijk die eerste twee groepen vaak tegen (nooit en af en toe vissers). De mensen die een water serieus willen aanpakken komen er door even informeren toch wel achter waar het water ligt. Wat dat betreft zijn goede relaties binnen de karperwereld vele malen belangrijker dan die blaadjes.

Maar ik zal niet zeggen dat een blad als bijvoorbeeld de Karperwereld of publicaties op het internet mij niet die laatste schop onder mijn kont hebben gegeven om een water aan te gaan pakken. Een mooie foto van een mogelijke target maakt het gemakkelijker om te besluiten ervoor te gaan. Zo heb ik me dit jaar voorgenomen om toch maar achter de woestijnspiegel aan te gaan (ook al verwacht ik enige tegenwerking daar), ga ik in het najaar proberen het schilderij de mijne te maken en concentreer ik me nu op het kleine ledertje van het kempisch. Het is trouwens ook maar wat je leuk vindt hoor, ik hou er wel van om me tussen de drukte te mengen op moeilijkere wateren. Een ander zit veel liever rustig en alleen langs een grote onbekende grindplas.

We zien wel wat het jaar gaat brengen,

mvg

Bart van den Hurk
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

05-01-2004 10:35

Heren,

Ik denk dat dit een heel moeilijk onderwerp is, er zijn voorstanders en tegenstanders...
Als wij eens zelf in de spiegel zouden kijken... zijn wij nooit naar een water afgereisd omdat er 'geruchten' waren over mooie, dikke vissen...?

Tuurlijk, ik kan begrijpen dat een water bij naam en toenaam benoemen in een karpermagazine niet echt iets zal toevoegen over een water!
Een artikel kan heel interessant zijn, ZONDER dat er een naam van een water ter sprake komt! Er zijn veel wateren verpest door de grote publiciteit, namen als Du Der, Cassien, Kempisch kanaal, enz. zijn al ter sprake gekomen! Ik zou er een heleboel meer kunnen opnoemen. Allemaal wateren bij mij uit de regio waar het water gewoon kapotgevist is doordat er een onverlaat een artikel schreef over een mooie put of ander water met foto's van vissen tegen de 40 pond...

Dit soort artikelen zijn gewoon niet goed voor het water en al helemaal niet voor de locals die hun best doen om een paar mooie vissen te vangen op hun water!

Wel ben ik van mening dat als er een artikel wordt geschreven over bijvoorbeeld een kanaal, dat daar niks mis mee is, als de IJsel wordt genoemd, weet je niks van een stek af,maar heb je het over de IJssel, bij dit en dit restaurant, enz... ja, dan gaat het te ver en ga je stekinformatie prijsgeven, en dat is in mijn ogen niet de bedoeling van het schrijven van een artikel!

Wat wel zo is, is dat alleen de doorzetters zullen terugkomen op een bepaald water!
Ik ken een water waar het gewoon moeilijk is om een vis te vangen! Je moet veel kennis hebben opgebouwd om het water te begrijpen en de vis te kunnen localiseren!
Mensen die er 2 nachten blanken zijn snel weg, degene die op verhalen afgaan om ook een topvis te vangen zijn bij het lezen van een nieuwe verhaal ook weer snel vertrokken naar een ander water!
Deze target 'vissers ' kunnen wel de hele sfeer verkloten doordat het niet hun thuiswater is en de boel er flink verzieken voor de locals, denk hierbij aan een kroegachtige sfeer, ghettoblaster en al... ruzie maken met omwonenden en ja... water gesloten voor nachtvissen!
Dank u wel schrijver van dat leuke, interessante artikel!

MVG,

marijn
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

05-01-2004 11:52

Gezien de gevolgen moet ik helaas de meeste van jullie gelijk geven.
Maar...in principe zijn het niet de schrijvers die men hiervan de schuld moet geven maar al die naäpers die na publicatie het visplezier van de locals vergallen i.p.v. zelf eens wat uit te zoeken.
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

05-01-2004 11:59

Aart,

Haalt dus de woorden uit mijn mond. Het zijn sterke schouders die de weelde kunnen dragen.

Van mij hoeft dus een naam ook niet genoemd te worden.

Aan de andere kant wordt er ook hier op het board info gevraagd en verkregen.

Heb er een paar maal aan mee gewerkt. Misschien in 5% van de gevallen krijg je respons retour.

MVG

Klaas