HOE KARPERS VAN DE STEK WEGHOUDEN?


Plaats reactie
Pascal Scauflaire
Berichten: 147
Lid geworden op: 23-12-2003 01:00
Locatie: Montzen

24-12-2003 11:51

Hoi,

ik weet, het is een beetje vreemd, maar ik zou graag gewone karpers van mijn stek willen weghouden om graskarpers te vangen.

Ik vis al lang op karpers en sinds nu al drie jaar doe ik dat ook in Frankrijk.
Ik heb daar twee vrienden, die vijvers hebben. Een van hen heeft er 4. Een van 46ha, 42ha, 22ha en een van 6ha. Daar kom je karper,snoek, enz tegen, maar nooit een visser behalve ik natuurlijk.
De andere heeft er een van 15ha en een van 5ha.Ook daar mag er niet gevist worden. Ik ben dus de enige die daar op mijn gemak te werk kan gaan.
Ik vis gewoonlijk in die van 15ha, omdat daar uitsluitend snoekbaars en karper rondzwemmen.Zware karpers omdat de vijver voor 4 jaar werd leeggevist met netten en alleen de karpers boven de 10 kg werden teruggezet(de kleintjes worden voor een groot deel door de roofvissen opgeruid).Die groten waren niet meer goed voor de consumptie.En er waren toen al echt zware bij.
Nu is het zo dat die vriend voor 2 jaar ongeveer een tiental zware graskarpers boven de 20 kg gekregen heeft.En we denken, dat ze ieder jaar zoals de andere karpers 2 tot 3 kg zwaarder worden. Dat ligt aan het klimaat en de rijke bodem.Ik zie ze soms voor zonsondergang springen. Wat prachtige vissen.
Mijn doel is dus sindsdien die graskarpers aan de haak te krijgen. Maar dat is me nog niet gelukt.
Jullie moeten weten, dat de vijver moeilijk te vissen is. Er is een dikke laag losse modder. De gewone karpers voeden zich daar alleen van vers de vase en andere larven, dus maar zelden een met een boilie of een tijgernoot te vangen.Het beste is nog met gekiemde hennep voeren en met gekiemde maples vissen. En ik vang er zo een groot aantal op mijn eentje.In de winter is de beste methode met een pier, maar dat zullen velen van jullie niet zo graag horen.Toch maakt het een groot verschil.Ik vang er daar veel mee, en met ander aas valt er daar in de winter niet veel te rapen.
Zo dat was een lange inleiding. Nu kom ik tot mijn vraag.
Ik probeer dus die graskarpers aan de haak te krijgen.En dat zou het beste met gekiemde granen moeten lukken, maar jammergenoeg krijg ik altijd maar gewone karpers op mijn stek. Het zijn natuurlijk geen gewone vissen. Het zijn pachtige vissen, die nog niemand in zijn handen, heeft gehad, en ze worden ieder jaar schoner en zwaarder. Mijn vriend denkt dat er bij de 300 moeten zijn. Dat ligt waarschijnlijk in de buurt, daar ik altijd goed vang.En ik heb tot nu toe geen twee keer dezelfde gevangen.
Hoe kan ik nu aan die " carpe amour" komen, zonder door die andere "gestoord" te worden?
Hebben sommigen van jullie ervaringen opgedaan?
Hebben sommigen misschien ideeën, oplossingen voor me?

Bedankt voor jullie reactie.
Jullie kunnen me natuurlijk ook mailen.

Pascal uit België
Gebruikersavatar
Vincent Verwolf
Berichten: 118
Lid geworden op: 09-05-2003 02:00
Locatie: Utrecht
Contacteer:

24-12-2003 12:04

Even tussendoor, als er hier nog mensen zijn met goedbezette vijvers waar nooit gevist wordt die een vissende vriend zoeken, mail me ff.
Koen Workel
Berichten: 1242
Lid geworden op: 29-04-2003 02:00
Locatie: Goor(Twente)

24-12-2003 12:55

Pascal,
15 hectare he?

Ik vind graskarpers belagen ook zeer leuk.
En vooral aan de oppervlakte vang ik ze veel. Ze kunnen je broodkorst zo voorzichtig naar binnen slurpen, een prachtig gezicht.

Als je de karpers een keer kunt vinden, bvb op een zonnige dag, dan zou ik het zeer zeker eens proberen met oppervlakte aas. Heb het al eens eerder gezegt, maar vind dat graskarpers als het ware gemaakt zijn voor de oppervlakte visserij.

Ik denk niet dat je middels de bodemvisserij andere karpers kunt weghouden.
Ze eten nu eenmaal ook graag het zelfde aas.

Dus ga eens met een bootje het meer op, en probeer ze te vinden, en ga ze belagen op zicht. Dit is een prachtige manier van vissen, en denk ik het meest selectiefst.

Maar ik kan me goed voorstellen dat dit niet makkelijk is op een toch wel redelijk groot water met maar enkele graskarpers.

Hier wens ik je dus veel succes en plezier mee.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

vriendelijke groet

Koen
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

24-12-2003 14:10

Pascal,

"Gewone" karpers weghouden om de graskarper te kunnen vangen...
Het is niet iets wat je vaak hoort, maar goed een gras van boven de 40 pond is natuurlijk meer dan de moeite waard!

Helaas heb ik niet een duidelijk beeld van het water, zoals begroeing in het water, hoe zien de kanten eruit.
Groeit er s' zomers gras vanaf de kant het water in of niet?

Ervan uitgaande dat er geen (zichtbare) topstekken te vinden zijn, en de bodem erg zacht is, kan je inderdaad vissen met een korst brood, al houd je hierbij absoluut niet de andere karpers weg, deze zullen hierdoor eerder worden aangetrokken!

Ikzelf vis ook vrij vaak op graskarper en als ik geen zin heb om actief te gaan vissen op die vissen, dan ga ik lekker statisch vissen met een standaard onderlijn en een wat langere hair.
Als aas gebruik ik 2 soorten aas, te weten.. De broodkorst, die bevestig ik middels een elastiekje aan mijn hair. Mijn onderlijn is meestal 25 cm. Lang en met 60 gram lood blijft je korst gewoon aan de elestiek zitten!
Ook hiermee zal je de gewone karper vangen, maar op de wateren waar ik vis op graskarper vang ik gemiddeld gezien meer graskarper weg op deze manier dan andere karper!

het 2e aas waarmee ik veel vis zijn spruiten! Gewoon 5 minuten laten koken, en hetzelfde bevestigen op de hair als een boilie.
Spruiten gaan ook drijven, dus vis je hier ook mee als een soort pop-up, hiermee vang je enkel en alleen graskarper en uit ervaring kan ik zeggen dat het een superaas is om grassies mee te verleiden!

Succes
Pascal Scauflaire
Berichten: 147
Lid geworden op: 23-12-2003 01:00
Locatie: Montzen

24-12-2003 17:48

Ik wilde op de mail van Vincent reageren.

Het is werkelijk een paradijs daar waar ik mag vissen. Ik persoonlijk vind de grootste vijver nog mooier, maar om daar zwaardere vissen te vangen valt daar moielijker, omdat daar ook veel kleine rondzwemmen.

Ik ga altijd alleen, maar dat is niet altijd praktisch.
Drillen in een boot of foto's maken. Hoe doe je dat alleen?

Ik moet altijd wachten tot mijn maat me aan het water komt bezoeken, en dat is dus niet iedere dag.

Ik zet dus de meeste vissen weer terug zonder een foto te hebben gemaakt.

Je kunt ze toch niet dagen lang in de bewaarzak laten.

Ik ken redelijk veel vijvers van particulieren waar niemand vist. Of daar overal karpers zijn is een andere vraag.

Maar als je met de mensen praat, ( ze lusten rode wijn), dan lukt het vaak. Ik heb toch altijd vlug contacten met de Fransen.Ik ben leraar Frans.Dus met de taal valt het wel goed mee.

Dat met die spruiten voor graskarpers lijkt me een prima idee.

Bedankt voor jullie reacties.

Pascal
Plaats reactie