VIOS werkt aan viskampeerkaart


Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

07-12-2003 13:04

Het volgende bericht uit de Twentsche Courant Tubantia van 6 december wil ik jullie niet onthouden:

VIOS WERKT AAN VISKAMPEERKAART

ENSCHEDE- Het bestuur van hengelsportvereniging VIOS probeert in navolging van collega's uit Leeuwarden het kamperen tijdens het nachtvissen te legaliseren.
Drie maanden geleden werden twee Enschedese jongens door de milieupolitie op de bon geslingerd omdat ze bij hun karperhengels sliepen. Dat werd als illegaal kamperen beschouwd. Tot grote boosheid van beide jongens. Ook bij de politie zelf was de leiding, aldus een woordvoerder, niet gelukkig met deze actie.
In Leeuwarden heeft de plaatselijke visclub een tijd terug een convenant met de gemeente gesloten. Tegenbetaling van een gering bedrag mag de betreffende vereniging haar leden een op naam staande vergunning verstrekken waarmee kan worden overnacht. De hengelaars dienen deze speciale kaart aan de buitenkant van hun tent te bevestigen zodat controleurs direct kunnen zien dat het om legale kampeerders gaat. Mochten de eigenaren van deze kaart er aan de waterkant een puinhoop van maken, dan zijn de medewerkers van de milieupolitie en de politie vrij om de kampeervergunning in te trekken.

Ik vind dit een zeer goede zaak. Het enige dat ik me afvraag is of die kaarten niet regelmatig van je tent gejat worden :smile:

vr gr Sjoerd
gradus scholtens
Berichten: 1559
Lid geworden op: 23-01-2003 01:00
Locatie: westervoort

07-12-2003 13:31

hoi sjoerd
ik vind dit ook een goede zaak.
maar ik denk net als jou dat deze kaarten idd
van de tent afgehaald zullen worden dan maar gewoon in je tent houden en als er dan controle komt dat je de kaart ff laat zien,lijkt mij een stuk handiger
m v g gradus scholtens
elmer schroot
Berichten: 84
Lid geworden op: 06-03-2003 01:00
Locatie: voorschoten

07-12-2003 13:51

dat moet je toch ook met je gewone vergunningen doen? toch?
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

07-12-2003 14:46

Jawel, maar de redenatie hierachter is dat als iemand slaapt dat een controleur hem niet eerst uit zijn remslaap hoeft te schoppen voordat hij wakker wordt. Is voor visser encontroleur makkelijker en prettiger...

Hier hebben ze sommigen al zo brutaal bestolen 's nachts dat ik denk dat een pasje aan een scheerlijn een zeer makkelijk doelwit is.

vr gr Sjoerd
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

07-12-2003 15:20

Ik denk dat het al een fantastische vooruitgang is dat ze met een dergelijk systeem bezig zijn.
Weet je misschien ook of de andere verenigingen uit deze regio, waarmee vios vaak samenwerkt, hier ook aan meedoen?
Als je gewoon wakker wordt als er iemand langs je tent loopt heb je het probleem opgelost, maar dat is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan.
groeten,
Daaf
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

07-12-2003 17:02

Sjoerd, op zich een goed initiatief van VIOS.
Maar...volgens de WOR kan dit eigenlijk niet (net zomin als in Leeuwarden).
Een gemeente is daar n.l. wettelijk gezien niet toe gemachtigd (wel tot een beperkt aantal ontheffingen voor een bepaalde tijd, maar meer niet).

Dit betekent ook rechtsongelijkheid in de ene gemeente t.o.v. een andere gemeente.

Heeft dus geen wettelijke basis, meer in de geest van koffieshops die in softdrugs handelen terwijl dat wettelijk ook niet is toegestaan. Gedogen dus...
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

07-12-2003 18:05

Haha Aart,

Ben het een beetje niet met je eens, ze mogen het wel. Artikel 8.

Alleen zou het terrein aan bepaalde eisen moeten voldoen en warschijnlijk willen ze geld.

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

07-12-2003 18:47

Ik neem aan dat wij karpervissers er best wel een aardig bedragje voor over hebben.

Ik in ieder geval wel.


RC
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

07-12-2003 18:57

Tegen betaling van een gering bedrag staat er ook in het artikel.

Ook al is het maar gedogen, het zou een hoop ellende schelen.

Had KSN regio noord niet iets soortgelijks geregeld met de gemeente om het nachtvissen op een aantal wateren weer mogelijk te maken?

vr gr Sjoerd
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

07-12-2003 19:05

Als je zo vaak vist als ik dat doe dan heb je er zelfs grof geld voor over.


RC
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

07-12-2003 20:26

Klaas, jij doelt op art. 8 lid 2b: sociale, culturele, educatieve of wetenschappelijke aard t.b.v. eigen doeleinden.
De vraag hierbij is of het vissen op karper sociaal, cultureel, educatief of van wetenschappelijke aard is t.b.v. eigen doeleinden.
Je moet wel een heleboel fantasie hebben om hier bevestigend op te kunnen antwoorden.:smile:

Overigens vallen de legeskosten voor een ontheffing alleszins mee.

Helaas moet ik dus bij mijn mening, zoals verwoord in mijn eerdere posting blijven.
jan van kranenburg

07-12-2003 20:41

Tjezus, Aart!
Niet cultureel?
Niet sociaal?

Kijk maar eens hoe "sociaal" sommige boarders met elkaar omgaan!

Zou je ook nog educatief kunnen noemen in de zin van "zo leer je hoe 't niet moet"


Met sociale groet,

Jan
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

07-12-2003 21:09

Sjoerd/Jan: Sjoerd, dat van de KSN regio Noord betreft één water en daar staat een soort ontheffing in de vergunningsbepalingen van de federatie Groningen-Drenthe, waaronder dit water valt. Ook weer juridisch gezien niet volgens de wet, maar liever gedogen volgens vergunningsbepalingen als niet meer mogen nachtvissen.:smile:
Jan, meen je dat serieus.:smile:
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

07-12-2003 21:21

Precies Aart, zolang het maar werkt...



vr gr Sjoerd
Robert de Wilt
Berichten: 422
Lid geworden op: 19-04-2002 02:00
Locatie: Capelle a/d IJssel (Zuid-Holland)
Contacteer:

07-12-2003 21:27

Maar wat omvat die kampeerkaart nou precies? Het geheel wat onder wild kamperen valt, of alleen tent en slapen?
Als ik dat zo lees is het op juridisch vlak vrijwel onmogelijk en al wordt het gelegaliseerd, dan ben je zo jaren verder eer dat het erdoor is... Dat neemt niet weg dat ik het een goed initiatief vind hoor.
gedogen is beter, maar dat is nu al grotendeels het geval naar mijn mening.
Met vriendelijke groet,
Robert.
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

07-12-2003 21:29

De nacht slapend doorbrengen aan de waterkant, met de attributen die daarbij horen, mits er (op karper) gevist wordt, zoiiets verwacht ik, Ik zal komende week eens langsgaan,en kijken of iemand mij wat meer kan vertellen (vast wel :smile: )

vr gr

Sjoerd
Gebruikersavatar
Henri van der Wal
Berichten: 730
Lid geworden op: 29-01-2002 01:00
Locatie: visPASloo
Contacteer:

08-12-2003 00:00

Waarom de naam KSN-Noord genoemd wordt bij de ontheffing voor de Kleine Wielen is mij niet geheel duidelijk. Lokale karpervissers hebben dit klaargespeeld in samenwerking met HSV Leeuwarden naar mijn weten...mij persoonlijk maakt de naam niks uit als er maar wat ondernoemen wordt maar ik ken anderen bij wie het gevoeliger ligt.
Meldpunt Spiegelkarpers Fryslan : spiegelkarpersinfriesland@live.nl
http://www.ksnregiofryslan.nl

http://www.sunrisebaitservice.com - Quality Carpfood
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

08-12-2003 00:21

Hallo Henri, als je goed gelezen zou hebben wordt de federatie Groningen-Drenthe in dit verband genoemd. Betreft dus een ander water als de Kleine Wielen.
jan van kranenburg

08-12-2003 01:45

Aart,
Bedroefd "cynisch" natuurlijk.

Desondanks, er moet iets gebeuren.
"Gecontroleerd" nachtvissen, al dan niet juridisch verantwoord, is een geweldig initiatief.

met sociale groet,

Jan
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

08-12-2003 09:07

Eerst maar eens kijken wat de vaste kamercommissies van LNV en EZ vorige week donderdagavond hebben besloten t.a.v. het wel of niet afschaffen van de WOR. Het ongecorrigeerde stenografische verslag van die vergadering was vrijdag nog niet te lezen, vandaag waarschijnlijk wel.
Als de WOR wordt afgeschaft worden n.l. de bevoegdheden naar de lagere overheden overgeheveld en dat opent nieuwe perspectieven.
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

08-12-2003 10:31

goed deze discussie is al vaak geweest maar nog een keer.....

Ik ben een van de mensen geweest die het pasjes systeem geregeld heeft in lwd. Ten eerste wilden wij in eerste instantie geen pasjes systeem maar op aandringen van de gemeente is het toch zo gegaan.
Het stelen van de pasjes heeft geen zin omdat hierop een nummer staat, deze correspondeerd met een nummer van de speciale vergunning die men erbij krijgt en bij zijn vergunning houd, en is dus persoonsgebonden. Bij eventuele controle van de visdocumenten kan ook het nummer gecontroleerd worden.
De kosten zijn 5 euro voor een heel jaar, Deze 5 euro gaat naar de vereniging en wordt o.a. gebruikt als onkosten dekking voor de karpercommissie, hij gaat dus niet naar de gemeente.
En tevens is het systeem volgens de gemeente haalbaar, daar de politie onder de gemeente valt die deze regeling aangaat met de hengelsport

mvg martijn

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Martijn Nederpel op 2003-12-08 11:01 ]</font>
Ulco Bosma
Berichten: 546
Lid geworden op: 12-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

08-12-2003 10:57

Zoals ik heb kunnen opmaken uit de site http://www.minlnv.nl/actueel/

Zal de Wet op Openlucht Recreatie inderdaad afgeschaft gaan worden!
De bevoegheden worden verschoven naar lagere overheden waarschijnlijk gemeentelijk beleid.

Dit is volgens mij het moment om actief na te gaan denken en met een universeel voorstel te komen welke toepasbaar is binnen vele gemeenten.

Aart als allround deskundige? :wink: hoe kijk jij hier tegenaan?

M.v.g. Ulco,
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

08-12-2003 12:29

Ulco, op de door jouw vermelde URL staat niet dat de WOR afgeschaft wordt. Wel dat minister Veerman voorstander hiervan is. Het stenografische verslag van de beide kamercommissies (LNV en EZ) van vorige week donderdag staat niet op deze URL. Belangrijke instanties/verenigingen zijn tegen afschaffing, zoals o.a. de ANWB, Hiswa, Recron, Scouting Nederland etc.
De KSN is hier al langer mee bezig met de NVVS (vorige week maandag nog een gesprek hierover gehad): bij niet afschaffing blijft het dus zoals het nu is en is een eventuele wetswijziging t.a.v. een vistenje een uiterst moeilijke zaak.
Indien wel afschaffing opent dit perspectieven via de VNG.
Ik zit niet thuis en kan vanaf hier het bewuste stenografische verslag niet lezen (vooropgesteld dat dit inmiddels al via het internet te lezen valt).
Ulco Bosma
Berichten: 546
Lid geworden op: 12-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

08-12-2003 12:58

Waarschijnlijk ben ik weer iets te voorbarig geweest met het melden dat de WOR afgeschaft gaat worden.

Uit de beide artikeltjes die op de site staan meende ik dit op te maken, alleen na het nogmaals gelezen te hebben staat het er nog niet concreet in helaas.

Ik meende al dat de KSN bezig was met besprekingen omtrent de mogelijk wijziging van de WOR. Misschien is het een idee om iets meer inzage te geven in de vorderingen welke de KSN en de NVVS hierin hebben gemaakt.
In welke mate zijn er al concrete voorstellen vanuit de KSN/NVVS?

Door ook bij dit soort dingen openheid van zaken te brengen, en misschien de karpervissers mee te laten denken. Laat je zien dat je als KSN wederom met een belangrijk punt voor de karpervisserij bezig bent!

M.v.g. Ulco,
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

08-12-2003 13:37

Nee, het stenografische verslag staat nog steeds niet online Aart.

vr gr Sjoerd