gevlochtenlijn


brammie drost
Berichten: 56
Lid geworden op: 04-11-2003 01:00
Locatie: waddinxveen
Contacteer:

05-12-2003 14:41

ik zou graag willen weten wie van jullie met gevlochten lijn vist bij opstakels en waarom?
vg bram
Bas Hofkens
Berichten: 2415
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Mooiste provincie van NL

05-12-2003 15:50

Gebruik het navigatie-zoekgedeelte ff, voordat oude en al gevoerde discussies weer op gang komen.
Met vriendelijke groet,

Bas Hofkens
Gebruikersavatar
Bart Janssen
Berichten: 1354
Lid geworden op: 18-01-2002 01:00
Locatie: Tussen de Rivieren
Contacteer:

06-12-2003 01:45

Brammie,

Ik gebruik gevlochtenlijn op m'n penhengel. Dit omdat ik veel tussen de lelies vis.

Verder zou ik met gevlochtenlijnen vissen als ik meer dan 200 meter uit de kant zou vissen, dit i.v.m. de beetregistratie. Bijvoorbeeld op een groot meer in Frankrijk.

Voor mijn huidige visserij in Nederland gebruik ik eigenlijk nooit gevlochtenlijnen, puur omdat ik het niet nodig vind.

groet,
Bart
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

07-12-2003 15:25

Brammie,
Ik gebruik gevlochten lijn alleen als het nodig is, op afstand voor obstakels dus. Alleen gevlochten lijn stelt je dan in staat om een vis volledig te blokken. Ik ben sinds ik gevlochten lijn gebruik zo'n 80% minder gaan verspelen in obstakels. Het drillen met gevlochten lijn moet je leren, als je maar een beetje gaat staan sleuren zal waarschijnlijk het aantal lossers verdubbelen.
Voor het werpen vind ik nylon ook fijner, de grevlochten lijn die ik gebruik "plakt" namelijk een beetje aan de spoel.
groeten,
Daaf
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Martijn Schild

08-12-2003 18:36

ik vis nooit met gevlochten lijnen omdat ik het te gevaarlijk vind qua beschadigen van de vis... met gevlochten lijnen moet je echt leren vissen en doe vooral rustig aan in het begin, jammer dan die paar lossers.
Pieter de Jongh

08-12-2003 20:04

Martijn, in hemelsnaam schei eens uit met te zeggen dat je met gevlochten lijn vissen beschadigd.
Is niet waar.
Na 8 jr en toch heeel veeel vis nog niet 1 vis beschadigd.
Nylon snijd zeker zo hard, probeer maar eens boot te stoppen, lijn door je vingers laten schieten, brand en snijwonden gegarandeerd.Idd, je moet wel leren vissen met gevlochten, maar je snij echt geen vinnen af.

pieter
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

08-12-2003 20:14

Daar hebben we tube voor Martijn.

Aan de ene kant zeg je, niet met gevlochten lijn vissen omdat je de vissen beschadigd.

Aan de andere kant zeg je, jammer dan die paar losschieters.
Die paar losschieters zijn waarschijnlijk wel vissen die daardoor met kapotte bekken rondzwemmen.

Even voor de duidelijkheid, ik heb niks tegen gevlochten lijnen mits er verstandig mee om word gegaan.
Mag er zelf ook graag mee vissen.


RC

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Robert Campbell op 2003-12-08 20:21 ]</font>
Rob van Os
Berichten: 410
Lid geworden op: 13-02-2002 01:00
Locatie: Breda

08-12-2003 21:49

Ik denk dat verdere discussie overbodig is, voordat er een slotje geplaats word. In de eerste reply is al vorldoende gezegd, ieder heeft zn mening wel bekend gemaakt of is het met anderen eens. Bovendien worden dezelfde argumenten aan beide zijden gebruikt, maar wat wil je na zoveel ellenlange discussies hierover.
Bram(mie) Gebruik idd gewoon ff de zoekfunctie en je hebt genoeg leesvoer om het schooljaar mee door te komen :smile: . Als dat niet lukt dan kun je het ff in een bp-tje aan mij of een ander vragen (ben zelf niet meer zo vaak hier online).
Ik hoop dat deze discussie nu niet langer meer word.

Met vriendelijke groet,
Rob van Os
Martijn Schild

09-12-2003 10:03

Mensen, ik ben dus een jaar of iets dergelijks van dit board weggeweest omdat op elke mening wordt gezeikt. Ik denk dat er met gevlochten lijnen meer vissen worden beschadigd omdat mensen niet weten hoe hard ze kunnen drillen met die lijnen.
Waar zeg ik dat je vinnen afsnijdt?

Én die losschieters komen door het rustige drillen waar ik het over heb...
Pieter de Jongh

09-12-2003 10:52

Hoi martijn,
je mag denken in de wereld wat je wil.
Maar dat is niet wat je hierboven zegt.
Hierboven is het een stelling.
Wereld van verschil.

Zelf val je wel over het feit dat ik jou woorden in de mond legt, die je niet gezegd hebt.
Gelijk heb je.Was ook de bedoeling

Afzeiken of kritiek geven vind ik een groot verschil.
Waar baseer je dan op dat gevlochten beschadigd?
Misschien niet zo hard roepen voordat je weet waar je over praat, bezorgt je minder kritiek.
Het is hier een DB om elkaar te helpen of te vragen.
Op het moment dat je met en stelling komt die niet klopt, krijg je antwoord.
Logisch toch.
Als je daar niet tegen kan...

Vb: in Frankrijk zit een vis van 35 kilo plus.
Reacties: Bewijs maar, leugenaar, droom maar lekker verder. ( niet echt leuk dus)

Of: ik denk dat er in Frankrijk een vis van 35 kilo zit.
Reacties: Ja, nee, dat kan, misschien
( wat milder dus)

Lijkt kinderachtig, maar het is de toon die de muziek maakt.

Met vr groeten, pieter

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Pieter de Jongh op 2003-12-09 10:53 ]</font>
jurgen munten
Berichten: 1159
Lid geworden op: 25-09-2002 02:00
Locatie: Eygelshoven

09-12-2003 11:00

Pieter,

Het is toch wel een verschil of ik met een 8mm gevlochten lijn vis of met een 32/00 nylon lijn!??? Zo’n dunne lijn snijdt eerder en blijft eerder achter schubben hangen en kan dus gewoon gevaarlijker zijn voor de karper, dit is gewoon een feit. Hier komt ook de tube in het spel. Desondanks hoeft gevlochten lijn nog niet persé gevaarlijker te zijn, dat ligt aan hoe je ermee vist. Je moet er wel mee leren vissen (zoals je aangeeft) en niet gaan sleuren, want er zwemmen al genoeg papegaai-tjes rond!

Ik vis persoonlijk niet zo graag met gevlochten lijn (alleen als het moet, op afstan-den boven 150meter) omdat ik er meer losschieters mee krijg dan met nylon. Ik geef toe, dit komt omdat ik er niet echt feeling mee heb.

Martijn,
Pieter zegt ook niet dat JIJ vinnen afsnijdt, hij haalt het gewoon aan als extreem voorbeeld.
En in hoeverre zorgt rustig drillen voor meer losschieters? Als je doelt op het uit de bek vallen van de haak door het slap vallen van de lijn, dit gaat alleen op bij weer-haakloze haken.

Groeten,
karperlimbo
Het is een kwestie van geduld.....
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

09-12-2003 11:13

Beschadiging van de flank heb ik gezien met nylon en gevlochten lijn, maar ook met leadcore. Een lengte van tenminste 60 cm tubing voorkomt dit gegarandeerd. Ook is er nu leadcore met plastic coating (bijvoorbeeld Armaled). Je kunt ook krimpkous om leadcore krimpen als je kosten wilt besparen. Verkrijgbaar in de geschikte lengten bij de elektrawinkel. Dit voorkomt ook flank beschadigingen. Allemaal ten zeerste aan te bevelen.

Kees
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

09-12-2003 14:04

Martijn,
Als je begint met gevlochten lijn krijg je sneller lossers door te hard dan te zacht drillen. Ik neem aan dat je met rustig drillen iets anders bedoeld dan de lijn slap laten vallen.
Jurgen,
Ik neem aan dat die 8 mm een typfout is, 8 mm noem ik nou bepaald niet dun.
Ik vind 8/100 gevlochten lijn zelf ook te dun. Zulke dunne lijn schuurt heel makkelijk door. Zelf gebruik ik 25/100 gevlochten lijn, dit is wel schuurbestendig en blijft echt niet zomaar achter schubben haken ofzo.
groeten,
Daaf
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
jurgen munten
Berichten: 1159
Lid geworden op: 25-09-2002 02:00
Locatie: Eygelshoven

09-12-2003 15:24

Daaf,

Nee, ik had me vergist met de sleepkabel van de auto :smile:

Ik dacht dat 8/100 ongeveer 12 pond trekkracht vertegenwoordigd. Nou ja, in ieder geval is een gevlochten lijn dunner dan een nylonlijn met dezelfde trekkracht. 25/00 moet toch al zo’n 20kilo zijn ofniet? En gevlochten lijn zal misschien niet zomaar achter schubben haken, maar door de dunnere diameter en de opbouw uit dunnere vezels wel eerder dan nylonlijn.

Groeten,
karperlimbo
Het is een kwestie van geduld.....
Gebruikersavatar
Kevin van Etten
Berichten: 1472
Lid geworden op: 05-03-2002 01:00
Locatie: Eindhoven

09-12-2003 15:44

Jurgen ik ben het helemaal met je eens !

Daaf,
Je zij dat je met gevlochte lijn een vis voor de opstakels kunt blokeren en met nylon niet. 2 dingen
Als je een vis blokkeerd met gevlochte lijn dus de slip dicht of je hand op de spoel beschadig je de vis 100% zeker als de vis flink bonkt aan de andere kant van je gevlochte lijn en jij houd dat tegen scheurt hij echt wel uit!.
En als 2e ik trek vissen ook met nylon weg bij zware opstakels zelf als ze erin zitten. Het is wel zo dat het gevlochte lijn makkelijker is bij lely' en dergelijken maar het is zeker niet gemaakt om een vis tegen te houden want dan beschadig je de vis zeker. :wink:

groetjes Kevin :smile:
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

09-12-2003 16:09

Kevin,
Als jij bij het blokken een vis altijd beschadigd doe je toch iets niet goed.
Wat ik bedoel is dat je vis gewoon onder een behoorlijke druk tegenhoud en niet zelf gaat sleuren. Als je zelf gaat sleuren beschadig je een vis! Als die vis er niet in komt keert ie vanzelf wel. Als je op ongeveer 80m afstand voor een obstakel vist met nylon en je krijgt een run die een halve meter lijn neemt, dan kan die vis al een paar meter verderop zitten, in dit geval dus in het obstakel. Als je met gevlochten lijn een run krijgt die een halve meter lijn neemt zit die vis een halve meter verder, en niet meer. Dat is voor mij het verschil tussen vangen en verspelen. Als een vis net in een rietveldje of plompebedje zit krijg je hem er ook met nylon wel weer uit, maar als hij 2 meter diep in de takken zit kan je het meestal wel vergeten.
Ik kreeg alleen toen ik net begon met gevlochten lijn een paar lossers, daarna niks meer. En bij geen enkele van de gevangen vissen heb ik kunnen constateren dat de haak ook maar een beetje uitgescheurd was.
Ook het blokken van een vis kan je met gevoel doen, het is meer dan gewoon hard aan die hengel sleuren.

Jurgen,
Ik geloof best dat een 8/100 gevlochten lijn schubben afsnijd, maar met die 25/00 heb ik daar echt nooit wat van gemerkt. Ik gebruik het wel in combinatie met een lange tube, dat is m.i. in dit geval absoluut noodzakelijk om beschadigingen te voorkomen.
groeten,
Daaf
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Gebruikersavatar
Kevin van Etten
Berichten: 1472
Lid geworden op: 05-03-2002 01:00
Locatie: Eindhoven

09-12-2003 16:48

Hoi Daaf,
Jha zo bedoel ik het ook maar jou begrip blokken klopt niet :wink: blokken is echt tegenhouden wat jij bedoelde is anders dan blokken jij probeerd de vis tegen te houden (vis zo moeilijk als mogenlijk te maken.)

Ik wist wel dat je dit bedoelde maar ik wilde het je even vragen. :smile:

groetjes Kevin
Gebruikersavatar
Henri van der Wal
Berichten: 730
Lid geworden op: 29-01-2002 01:00
Locatie: visPASloo
Contacteer:

09-12-2003 18:15

Het is met vissen met gevlochten lijnen zeer belangrijk niet met dunstelige haakjes te gebruiken maar versie's als extra heavy carp hook of iets dergelijks.
Ik vis nu zelf meer dan 5 jaar alleen maar met gevlochten hoofdlijn en heb stukken minder lossers dan ik met nylon had. Ik vis standaard met 150 gram lood Ashima Super Heavy Carp maatje 10.
Meldpunt Spiegelkarpers Fryslan : spiegelkarpersinfriesland@live.nl
http://www.ksnregiofryslan.nl

http://www.sunrisebaitservice.com - Quality Carpfood
Pieter de Jongh

09-12-2003 22:05

Hoi jurgen,
zoals daaf ook zegt, degene die met gevlochten vissen, vissen meestal met 0.20 minimaal.
Dus dan is het verschil al marginaal.

Een vraagje aan jou en de rest:

Hoe krijgt een vis een papegaaienbek?

antwoord morgen of donderdag.

pieter
Gebruikersavatar
Henri van der Wal
Berichten: 730
Lid geworden op: 29-01-2002 01:00
Locatie: visPASloo
Contacteer:

10-12-2003 00:09

Naar mijn mening zijn dat vissen die verspeeld zijn op obstakels en zich zelf losgetrokken hebben met die verminkingen als gevolg. Ook durf ik te beweren dat er veelst te veel mensen nog met te grote vleeshaken vissen die speling hebben tijdens de dril omdat de haakbocht niet vult met vlees en daardoor rare wonden achterlaat....als ze dan ook nog met van die bezemstelen staat ze scheuren dan is het helemaal klaar.
Parabolische hengel die de klappen omvangt van de dril met gevlochten hoofdlijn in combinatie met dikstelige haken en een visser met verstand en er is niks aan het handje/karpermondje.
Meldpunt Spiegelkarpers Fryslan : spiegelkarpersinfriesland@live.nl
http://www.ksnregiofryslan.nl

http://www.sunrisebaitservice.com - Quality Carpfood
jurgen munten
Berichten: 1159
Lid geworden op: 25-09-2002 02:00
Locatie: Eygelshoven

10-12-2003 08:14

Op 2003-12-10 00:09, schreef Henri van der Wal:
Parabolische hengel die de klappen omvangt van de dril met gevlochten hoofdlijn in combinatie met dikstelige haken en een visser met verstand en er is niks aan het handje/karpermondje.


Precies :smile: Kort, goed, duidelijk.

Toch denk ik dat het insnijden van de mondhoek (en dientengevolge vergroeiingen) ook te maken heeft met het gebruikte onderlijnmateriaal in combinatie met je vistechniek (sleuren). Want als zo'n vis heen en weer zwemt snijdt die lijn toch flink. Hoe meer flexibiliteit je in je materiaal brengt, des te minder kans heb je op beschadigingen. Dit uiteraard in afstemming met je visplek (obstakels?). Een compromis dus.

groeten,
karperlimbo
Het is een kwestie van geduld.....
Ron van Setten
Berichten: 466
Lid geworden op: 03-04-2002 02:00
Locatie: Culemborg

10-12-2003 08:15

Pieter,

Da's een hele makkelijke.

Die papegaaienbekken worden veroorzaakt door al dat vogelvoer dat wij in het water kwakken :smile:.
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

10-12-2003 08:38

Jurgen,

Maakt niets uit. Probeer maar. De werkelijke kracht op een haak, zeg met 15 meter lijn uit, zal nooit veel meer zijn dan 2 kilo.

Hoe lichter je vist, hoe langer de dril, hoe meer de vis van links naar recht zwemt, hoe meer rondjes onder de top.

In de zachte hoeken van de vis maakt nylon, amnesia, of what ever niet zo'n verschil.

Losschieters, eigenlijk uitscheurders, zijn de grootste boosdoeners.

MVG

Klaas
Ron van Setten
Berichten: 466
Lid geworden op: 03-04-2002 02:00
Locatie: Culemborg

10-12-2003 08:48

Klaas,

Laat ik heel eerlijk zijn, ik begrijp jouw posting niet goed.

Jij stelt dat:
1 - De door de visser uitgeoefende kracht niet uitmaakt, daar deze nooit veel meer zal zijn dan 2 kilo.

2 - Het onderlijnmateriaal geen verschil geeft voor wat betreft het insnijden in de mondhoeken.

3 - losschieters, i.e. uitscheurders, de grootste boosdoeners zijn.

Hoe stroken punt 1 en 3 met elkaar? Hoe kan een haak anders losschieten dan dat deze "bezwijkt" onder de uitgeoefende druk? Ik kan hierbij enkel denken aan niet goed gehaakte karpers.

Wat probeer je te zeggen met de "Hoe lichter je vist, hoe langer de dril, hoe meer de vis van links naar rechts zwemt, hoe meer rondjes onder de top"?


Groet,
Ron
jurgen munten
Berichten: 1159
Lid geworden op: 25-09-2002 02:00
Locatie: Eygelshoven

10-12-2003 09:47

Klaas,

Ik denk dat de krachtsontwikkeling wel iets groter is, zeker als de karper een run neemt. Maar los daarvan en uitgaande van 2 kilo, een vis met een haak in de bek en aan een lijntje 2 kilo gewicht, dan vindt er toch wel een behoorlijke krachtsont-wikkeling plaats, zowel op de haak als op de onderlijn?

Daarnaast denk ik dat het wel degelijk verschil maakt of ik een gevlochten onder-lijn gebruik of bv. amnesia. Het eerste schuurt/snijdt toch veel meer?

Met de sufix superskin waarmee ik nu vis kan de vis wel honderd rondjes onder de top zwemmen, de wrijving is nihil en het snijden dus ook.

En ik zeg trouwens in mijn posting dat misvormingen OOK te maken hebben met het snijden van de onderlijn. Dat uitscheuringen de ergste verwondingen veroorza-ken is bekend.

Groeten,
karperlimbo
Het is een kwestie van geduld.....