Vissessie plannen


Plaats reactie
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

30-11-2003 00:30

Mannen,

Nu ben je 2 weken op een groot meer in Frankrijk. Je trip begint net.

Hoe pakken je dit aan. Wat voor voorbereidingen heb je gedaan en het belangrijkste: waarom zo.

MVG

Klaas
lars kern
Berichten: 697
Lid geworden op: 11-05-2003 02:00
Locatie: capelle a/d ijssel

30-11-2003 00:37

geen frankrijk maar nederland

Werk wijze:

-ouders tent op laten zetten
-spullen klaar zetten in de tent
-onder tussen peilen en even de bodem checken en keuze's maken.
-voeren en markers aan brengen.
-rusig spullen in orde maken.
-uitroeien en wachten maar.

bij gebrek aan ouders voor de avond tent opzetten heb ooit een's moeten bivakeren met school en hut gebouwd midden in de nacht, na een 1 uur ben ik maar buiten gaan slapen.
behandel een karper zo als je zelf wil worden behandelt
Gebruikersavatar
Bart Janssen
Berichten: 1354
Lid geworden op: 18-01-2002 01:00
Locatie: Tussen de Rivieren
Contacteer:

30-11-2003 01:38

Zoveel mogelijk informatie proberen te verkrijgen over het water, het bestand, de route richting het water is ook wel handig om te weten, eventueel artikels opzoeken die over dat water gingen, etc

Bij aankomst.

Ten eerste papieren regelen.

Proberen een praatje te maken met een local.

Dan lekker rustig een rondje lopen om het water. Karper proberen te lokaliseren. Eventueel peilwerk verrichten, indien nodig met de boot. Op de plaatsen waar ik karper verwacht vast voorvoeren. De eerste nacht op goed geluk zo'n dergelijke stek bevissen. s 'Ochtends de bevoerde stekken aflopen om te kijken of er activiteiten waar te nemen zijn. Bij aantreffen van karper op een van de bevoerde stekken wederom bevoeren en dan 's avonds daar beginnen met vissen. Andere stekken blijven bevoeren om bij siltvallen van aanbeten te kunnen verkassen na een andere productieve stek.

Kortom zo productief mogelijk proberen te vissen in de tijd die je hebt.
Gebruikersavatar
ferenc van de vorstenbosc
Berichten: 3043
Lid geworden op: 17-05-2003 02:00
Locatie: lisse
Contacteer:

30-11-2003 12:38

Je heb 2 weken,dus tijd zat.Eerst rondje lopen/varen,dan papieren halen.

Dan het hele water op kaart zetten met de dieptemeter.

Op elke beetje goed ogende stek markertjes uitzetten.

Vervolgens bij elke marker de stek goed op kaart zetten.

Dan een centrale plek zoeken op de tenten op te zetten.

En de stekken bevissen :grin:
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

30-11-2003 12:55

Ferenc.

Groot meer, zeg 300 ha.

Bart,

Hoeveel stekken bevoer je? Wat voor aas? Ga je ook van je stek weg als die niet "stil is gevallen"?

MVG

Klaas
Stefan Slechten
Berichten: 2316
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Stein (Lb)

30-11-2003 14:14

Zorgen dat je alles ruim van tevoren geregeld hebt, dat je precies weet waar je de vergunningen kan halen, zorgen dat je verzekeringen voor de auto in orde is, ook zorgen dat de auto zelf in orde is.

Durven verkassen terwijl je aan het vangen bent, omdat je ergens anders meer/zwaarder verwacht/hoopt te vangen is een moeilijke keuze, maar niks is zeker en terugkeren naar de oude stek kan altijd nog wel. Het is nu makkelijk praten maar ik ben zelf ook verkast van een vangende stek naar een andere stek, waar ik dus nog beter en zwaarder ving, die keuze is moeilijk maar ik zou het gewoon doen.

Proberen zo veel mogelijk info via via te vergaren. Stel je wil dat water van 300 hectare gaan bevissen, als je mensen kent die er gevist hebben dan zou je je kunnen richten op hetzelfde gebied als de andere vissers. Het is sowieso tijd investeren en ik zou er geen problemen mee hebben om de tijd te nemen om het water te verkennen. En dat mag van mij best over een aantal jaren gaan hoor, ik hoef niet (mag wel natuurlijk) in 2 weken tijd daar de druk hebben om te vangen, zoals alle andere wateren heb je tijd nodig om het water te leren kennen. Als je er in het voorjaar 2 weken en in het najaar 2 weken heen kan gaan, en evt. nog wat weekendjes dan leer je het water wel meer kennen en dat kan alleen maar gunstig zijn voor de resultaten.
Nu heb ik het voordeel dat ik zo gek als een garage deur ben, en nog jong ben, dus ik heb nog jaren en jaren de tijd om wateren te verkennen, te leren kennen enz. Het feit dat ik in Maastricht woont kan ervoor zorgen dat weekendjes in noord-frankrijk goed te doen zijn.

Wat in mijn ogen ook belangrijk is, is om een back-up plan te hebben, stel dat ze op water A niet echt "willen", dan is het zeer handig in mijn ogen om ook nog een water B,C,D enz. achter de hand te hebben. En op die wateren kan je best al wat gaan voeren. Zoals het er uitziet ga ik volgend jaar ook naar Frankrijk, en we zijn er toch al een tijd mee bezig.

Het zou dom zijn als je lukraak je taktieken bekend gaat maken, want misschien komen we mekaar nog eens tegen aan een of ander groot Frans meer :wink: maar ik zou best 1 hengel met mais, 1 hengel met tijgernoten en 1 hengel met boillies vissen, nogmaals, je moet een water de tijd geven en ook goed en serieus bevissen vooraleer je de kans maakt op gro(o)t(st)e karpers. Tijd die je investeerd krijg je uiteindelijk toch wel uitbetaald (hoop je).
Het zou dom zijn om te verwachten dat je even flink gaat slachten op een water, vooral als het groot water is, zoals jij zegt Klaas, 300 hectare.

Kan er wel uren over doorlullen, maar vooralsnog zijn dit puur mijn ideeën, ben pas 1x in Frankrijk geweest, maar het zal zeker niet de laatste keer zijn geweest.

met denkende groet,
stefan
Gebruikersavatar
ferenc van de vorstenbosc
Berichten: 3043
Lid geworden op: 17-05-2003 02:00
Locatie: lisse
Contacteer:

30-11-2003 15:01

Klaas

Kies dan een gedeelte.
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

30-11-2003 17:05

Op 2003-11-30 12:55, schreef Klaas van den Herik:

Ga je ook van je stek weg als die niet "stil is gevallen"?

MVG

Klaas



Klaas,

Liever vragen naar de langste weg, dan een antwoord dat je stil doet staan.

vr gr Sjoerd
Gebruikersavatar
Jeroen houdijk
Berichten: 682
Lid geworden op: 11-09-2002 02:00
Contacteer:

30-11-2003 18:21

Hoi,

Hoe pak je het voorbereiden van een frankrijktrip aan?

Heel simpel, net zoals je in het verleden nederlandse wateren hebt aangepakt. Veel mensen gaan pas nadenken over lange termijn voorbereidingen als ze naar Frankrijk gaan, waarom zou je dit niet ook voor nederlandse wateren doen?

Ik zie absoluut geen verschil tussen een lange sessie in Nederland of Frankrijk.

Is de vraag dus "Hoe pak ik een groot water aan?" of "hoe bereid ik mij voor op een lange sessie?"

Een goede voorbereiding is het halve werk, ook in Nederland.

Jeroen
Gebruikersavatar
Henk de Jonge
Berichten: 805
Lid geworden op: 12-08-2002 02:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

30-11-2003 19:03

Ik ga met je mee Jeroen,

De topic op zich is heel nuttig Klaas!
Nederland is natuurlijk een stuk kleiner dan Frankrijk, de meeste grote wateren zijn al in kaart gebracht, info is voor handen, maar de grote uitdaging, daar gaat het denk ik om in de vraagstelling van Klaas.

Ik zal waarschijnlijk nooit in Frankrijk vissen, maar zoals Stefan terecht opmerkte, geef het water een kans.
Ga er blan(c)k(o) naartoe. Zie het als een echte vakantie. Maak je eigen plan,let niet op de locals of, als het een betaalwater betreft op de info die je her en der kan vinden.

Als ik naar mezelf kijk weet ik gewoon dat het een enorme kick geeft als je je oren dicht houd voor anderen, eigenlijk zelf het wiel weer uitvind en dan blanco, op jezelf aangewezen, één of meerdere beeldschone karpers kan vangen.

Maar samen met eensgezinden hierover van gedachten wisselen is ook mooi, ook een soort vissen.

Terug naar de basis!

Henk
Wier in het water, blaadjes vallen traag, de karper stijgt gewichtloos.... <: )(((>>>< KSN
Frank van Amerongen
Berichten: 2768
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heinekenoord en een beetje Tilburg

30-11-2003 20:32

Je kan je wel ruim van te voren voorbereiden. Had ik ook gedaan voor dit voorjaar. Maar achteraf had ik beter een weekje van te voren kunnen gaan na denken hoe en wat. Want uiteindelijk heb ik mij zelf helemaal gek gemaakt.

Het blijft "ingooien en wachten" :grin: Soms vergeet ik dat gewoon.
Maar het is wel leuk en leerzaam om je vantevoren er op voor te bereiden.

Klaas, leuk initiatief dit.

Je zei .. Hoe pakken je dit aan?
waarvan ga je uit? Ik alleen. Of ik met een vismaat?
Als dit het laatste is lijkt mij het logisch dat je dit samen kan aan ga pakken, en dat je min of meer een 'taak verdeling' maakt. waarin de 2 vismaten elkaar volledig aanvullen.

Frank
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

30-11-2003 22:54

Frank,

Wat je wilt. Laten we met 2 man gaan. Maar alleen kan ook een taktiek zijn.
Dat "van te voren gedoe" heeft toch ook zijn charme?


Henk,

OK Gaasperplas :smile:. alleen is dat dichterbij, zodat je meerdere keren terug kan komen. Gaat even om de 14 dagen, hoe worden die besteed.

Jeroen,

zie boven. Zeg maar 1 kans in een jaar.


Sjoerd,

Leg uit.


Ferenc,

Welk stuk? Aan de hand waarvan bepaal je dat?


Stefan,

Heel goed back up water. Kies je dat dan in de buurt of juist ver(der) weg?


Wie neemt er een wekker mee?
Hoeveel aas neem je mee?



MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Bart Janssen
Berichten: 1354
Lid geworden op: 18-01-2002 01:00
Locatie: Tussen de Rivieren
Contacteer:

30-11-2003 23:07

Klaas,

Ik gebruik altijd mijn zelfgemaakte boilies. Waarschijnlijk in een kleine diameter, puur omdat je dan met minder boilies een groter oppervlakte kunt bereiken.

Als mijn stek niet is stilgevallen, dus goed loopt dan blijf ik zitten. Heb ik maar enigsinds het vermoeden dat er meer op de andere stekken te vangen valt dan verkas ik gelijk.

Ik zal in ieder geval meer dan genoeg boilies meenemen. En verschillende soorten en maten, dus waarschijnlijk een zoete en een stinker.

Groet,
Blank

Ps: een wekker zit tegenwoordig op elke gsm dus die zal iedereen wel bij zich hebben.
_________________


<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Bart Janssen op 2003-11-30 23:09 ]</font>
lars kern
Berichten: 697
Lid geworden op: 11-05-2003 02:00
Locatie: capelle a/d ijssel

30-11-2003 23:20

een weker? je hebt vakantie hoor.
behandel een karper zo als je zelf wil worden behandelt
Gebruikersavatar
Henk de Jonge
Berichten: 805
Lid geworden op: 12-08-2002 02:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

30-11-2003 23:22

Op 2003-11-30 22:54, schreef Klaas van den Herik:

Henk,

OK Gaasperplas :smile:. alleen is dat dichterbij, zodat je meerdere keren terug kan komen. Gaat even om de 14 dagen, hoe worden die besteed.


Klaas,je stelt mij voor een groot probleem, je kent mijn mening over stekinfo.
De naam staat er nu eenmaal,vind ik jammer,een PB-tje sturen lijkt me niet handig, maar toch....


Groetjes,
Henk
Wier in het water, blaadjes vallen traag, de karper stijgt gewichtloos.... <: )(((>>>< KSN
Gebruikersavatar
Henk de Jonge
Berichten: 805
Lid geworden op: 12-08-2002 02:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

01-12-2003 00:10

Klaas,
Die 14 dagen hé, ik weet niet hoe het in Frankrijk zit, maar op een totaal onbekend water van die omvang, zou ik een bootje huren, spinhengel mee, diepte hengel mee en gewoon een groot deel van dat water in kaart brengen. Kijken waar activiteiten op die van bodemazers lijken.
Beheerst bezig zijn, misschien vang je wel een aardige roofvis. Vaak een indicatie van voerplekken..... Zeker als daar bijvoorbeeld veel met vismeelaas wordt gevoerd.
Overigens, vakantie in Nederland is niet anders dan in Frankrijk. Je hebt maar 14 dagen. In la douce France woon je in principe ook heel dicht bij dat water?

Maar als ik een vismaat meeheb, bomen opzetten, onder het genot van een goed glas alles doorspreken.
Toch die stek daar,of die daar, blik ragout open trekken,houdvuurtje aan.
Na een paar dagen het niet meer houden en zomaar wat proberen omdat je het gevoel hebt dat daar, precies op die kant de vis zit, dat is het echte werk.
Dat je dan aan het einde van die veertien dagen misschien niets aan karper hebt gevangen betekent niet dat dat speciale water jou niets te bieden heeft..

Met alles wat je in die veertien dagen hebt geleerd,hebt opgesnoven,kom je gewoon het volgend jaar weer op vakantie, opgeladen met nieuwe ideeën en voornemens.

Dat is terug naar de basis!
Pff, tis toch weer laat geworden, maar moest nou eenmaal nadenken over mijn reply.
Nogmaals, de idee van dit topic is oké Klaas, maar stekinfo geven zou dit teniet doen.

Groetjes en sleep well
Henk
Wier in het water, blaadjes vallen traag, de karper stijgt gewichtloos.... <: )(((>>>< KSN
Stefan Slechten
Berichten: 2316
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Stein (Lb)

01-12-2003 09:20

Als back-up water, kijk Sjoerd en ik gaan volgend jaar naar Frankrijk samen, en we gaaan hoogstwaarschijnlijk naar een groot frans water ( L d S.), waar in de buurt nog zeker een aantal andere grote en kleine wateren liggen, en waar tevens ook nog eens de moselle langs stroomt. De rivier spreekt mij sowieso ook heel erg aan, ivm de maasvisserij hier, en het is weer heel ander water, dus als het bijv. erg warm is en windstil, kan je het waarschijnlijk op groot water vergeten, en dan weet ik uit ervaring dat er op de rivier/stromend water toch nog wel een kansje zou zijn.

Omdat we er toch voor kiezen om ook de andere stekken op andere wateren aan te voeren en evt. nog te bevissen zou het teveel benzine en tijd kosten om bijv. stek b op 400km afstand te kiezen, stek c op 300km in de andere richting enz. Die stekken komen ook nog wel een keer aan bod, nogmaals, tijd genoeg :wink:

Hoeveel voer, dat is erg moeilijk. In principe is het simpel, mochten de boillies goed gedroogd zijn en langer houdbaar zijn, dan kan je in principe zo veel mogelijk meenemen als je wil, wat je over hebt neem je gewoon mee terug. Vooral omdat we beginnen op groot water ( ik meen 500+ hectare ) zal je in het begin meer aas nodig hebben, om op die manier te proberen meer vis en een groter gebied te onderscheppen.
Exacte getallen weet ik niet, maar in ieder geval gewoon meer dan genoeg, het zou toch zonde zijn als je daar zomaar ineens vol op de vis zit de voorlaatste nacht en je hebt nog maar 30 boillies :wink:

Ik denk sowieso dat je niet te snel moet zijn met een stek te kiezen, ok, het zijn visdagen die je "verspeeld" maar als ik na 3 dagen een veel beter inzicht heb in het diepteverloop, dan kan mij dat veel meer vis opleveren dan dat ik gewoon op dag 1 een mooi plekkie tussen de bomen zie en daar gewoon even alles uitpeil. Uitzonderingen daargelaten natuurlijk, je hebt altijd van dat volk die gewoon ergens gaan zitten en zomaar op de vis zitten, en dan verder niet nadenken over hoe dat kan etc.

mvg
stefan
Gebruikersavatar
Jeroen houdijk
Berichten: 682
Lid geworden op: 11-09-2002 02:00
Contacteer:

01-12-2003 10:08

Bij een lange sessie is het belangrijk om met een boilie te vissen waar je al eerder in uiteenlopende omstandigheden succes mee hebt gehad. Geen tijd voor experimenten dus, maar voor zekerheid gaan.

Doordat je met een en dezelfde boilie vist kun je ter plekke ook voeren.

De voorbereiding voor een lange sessie kan er dus uit bestaan door de maanden vooraf enkele korte sessies te vissen op vergelijkbare wateren en daar bepalen welke boilie het meest geschikt is.

Toch neem ik voor de zekerheid ook particles en single hook baits mee voor als het niet loopt.

Jeroen
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

01-12-2003 10:22

Mannen,

Wie al langer lid van de KSN, kan zich "Lac de Magnefiek" van Gerrit Verschoor nog herinneren. Een volledig interactieve "case" in groepsverband.

Ik heb een poging gedaan, dit op het board uit te voeren. Ik zie best wel mogelijkheden om er een leuk, min of meer interactief gebeuren van te maken. Van elkaar is best te leren.

Hoe meer er mee doen, hoe meer er uit te halen is. Het is dus geen kwis, dus geen winnaar. Als je maar 1 keer o ja hebt, ben je al winnaar. Ook is de naam van het water niet belangrijk. Het gaat erom 1 mogelijheid van 14 dagen om daar te vissen.

Wat belangrijk is is neit wat je doe, maar waarom doe je dat zo.

Als er belangstgelling is, wil het best proberen. Ik zal dan ook Gerrit eens vragen. proberen.

Lars,

Waarschijnlijk ken je mij niet, maar als ik ga vissen heb ik geen vakantie. Vaak ben ik vroeg wakker, soms ook niet. Zeker als er weinig of niets gevangen wordt, wil ik vroeg op. (4 uur zo ongeveer) De kans dat je in die periode azende vis treft is het grootst. En dan ben ik in principe nog een "luie" visser.
O ja?

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

01-12-2003 10:58

Klaas,

wat ik bedoel met die zin (stuk uit een liedje), is dat je dat je er vrede mee kunt hebben dat alles z'n gangetje gaat, maar dat ik liever blijf proberen, en blijf zoeken naar een beter resultaat, ook al staat het vooraf helemaal niet vast dat je ook een beter resultaat zult boeken.

Maar het feit dat ik het heb geprobeerd en dat het niet gelukt is, geeft mij toch meer voldoening dan wanneer ik het niet gedaan heb, en daardoor nooit weet of ik een gigantische kans heb laten liggen (ook al zou ik dan niet geblankt hebben)


vr gr

Sjoerd
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

01-12-2003 12:53

Poging wagen? Mis je iets? Gewoon inbrengen he?


Laten we bij het begin beginnen.

Tip gekregen. Meer van 500 ha. Midden Frankrijk (waar maakt niet zoveel uit, alleen om het bij te houden en... op het eind een soort overzicht te maken, ga ik van een voor mij bekend meer uit.)
Er zijn een paar hele mooie vissen gevangen en er wordt nog niet zoveel gevist. Een enkele local en deze vertelde, dat de tipgever de eerste ollander was.

Nu is het de winter voor de geplande sessie. Je gaat dus in 2004.Er is gezegd zoveel mogelijk info verzamelen.

OK.

1) Welke info zoek je.

2)Wanneer zal je gaan en waarom deze datum.


MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

01-12-2003 13:06

Klaas,

over de vertrekdatum: Als het meer hoog in de bergen ligt, dan warmt het langzamer op dan een meer dat gewoon laag ligt, de vis kan dus nog niet zo actief zijn als je misschien verwacht. Misschien iets om rekening mee te houden...

vr gr Sjoerd
Gebruikersavatar
Henk de Jonge
Berichten: 805
Lid geworden op: 12-08-2002 02:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

01-12-2003 13:11

Oké dan Klaas ik ga mee op die virtuele reis naar Frankrijk.

Om te beginnen met de info:

Ik heb dus alleen een summiere tip gekregen.
Dan zou ik in de eerste plaats iets willen weten over het weer daar. Hoe warm is het daar, wanneer is het water lekker opgewarmd.
Dat soort zaken, zeg maar klimaatinfo.

Dan zou ik graag weten wanneer in die streek vakantie wordt gehouden.
Dit in verband met mijn hang naar rust en stilte.

Aan de hand van bovenstaande info hoop ik te kunnen inschatten of ik voor de paai of er na moeten komen.
Het zou eeuwig zonde zijn daar te gaan vissen tijdens het bruilofsfeest.

Daarna flink nadenken over wat mee te nemen. Er wordt niet veel gevist, dus ik denk dat ik mijn eigen aas zou meenemen, dat is hier beproefd op zulk water, dus dat in ieder geval.

Ik ga nu met Floris uit, dus ik denk nog wel wat na onderweg.

Groetjes,
Henk
Wier in het water, blaadjes vallen traag, de karper stijgt gewichtloos.... <: )(((>>>< KSN
Buteneers Rob
Berichten: 395
Lid geworden op: 13-01-2003 01:00
Locatie: Genk

01-12-2003 13:20

Klaas,
uit het beetje evaring dat ik heb met deze visserij.

Ten eerste is er al de keuze welk water. Vooral in het voorjaar zou ik kiezen voor ondiepe wateren, of alleszins water met grote ondiepe sectoren. Deze warmen sneller op, dus zijn sneller productief. Een rivier zou ik dan laten, deze zwellen zeker in die periode van het jaar enorm aan onder invloed van regen en smeltwater, dit maakt samen met het drijfvuil het water vaak onbevisbaar. Hou met dat smeltwater ook rekening wanneer je kiest voor een stuwmeer. Blijf dan uit de buurt bij de instroom. Het smeltwater laat de watertemperatuur daar behoorlijk zakken.
Wat betreft stuwmeren is het in regel zo dat hoe dichter men bij de dam zit, hoe dieper het is. Met die wetenschap kun je voor bepaalde jaargetijden al bepaalde delen van het water schrappen.

Eénmaal bij het water is HET belangrijkste het vinden van een stek. Steek daar om te beginnen maar het meeste tijd in. Beter om 2 dagen te vissen op een degelijke stek, dan 2 weken wat zitten te gooien en klooien op goed geluk. Indien mogelijk (rekening houdend met andere vissers) kun je mss meerdere stekken uizoeken en bevoeren. Maar dit principe is je vast wel bekend. Pin je hierbij ook niet teveel vast op dieptes, maar eerder op bodemstructuur. Zo heb ik dit najaar op een meer gevist waar de beten bij ons kwamen vanop 9 a 10 meter terwijl de watertemperatuur toch rond de 15° lag. Maar we visten op het enige taluud dat er in de wijde omtrek te vinden was! Wat betreft die bodemstructuur: het kan ook lonend zijn om er eens in het vroege najaar een kijkje te gaan nemen. Door de lage waterstand in die periode staan op sommige wateren plateaus en taluuds vaak droog. Maximum aan kennis in minimum aan tijd.
Op zulke wateren is het vaak ook zo dat de vis overdag op andere stekken rondhangt dan 's nachts, en die stekken liggen soms niet zo ver uit elkaar. Zo vingen wij op dat meer onze vis vooral 's nachts, terwijl onze overburen vooral overdag actie kregen. Geef een stek ook voldoende tijd, 't is niet omdat ze de eerste 24 uur niet azen dat ze dat ook de volgende 24 niet doen. Maar na 48 uur zou ik het toch voor gezien houden. Oh ja, de windrichting kan een leiddraad zijn, maar is het niet per se. Ik heb het gevoel dat dit eerder invloed heeft op het al dan niet azen, en niet zozeer op waar de vis zich ophoudt.

Voor aas zou ik niet te moeilijk doen, een simpele boillie waar je goede ervaringen mee hebt moet voldoen. Vismeel geniet echter niet mijn voorkeur, door de mindere instantkwaliteiten. Eventueel particles, maar ikzelf opteer eerder voor een voertapijtje met pellets. Doordat deze oplossen, ligt bij zwak azen toch geen overdreven hoeveelheid voer op de stek, terwijl de atractiviteit toch blijft. Voor het conserveren van de boillie is zout aan te raden. Naar mijn ervaring doet dit allerminst af aan de vangkracht. De boillies worden wel steenhard, maar bij een behoorlijke kreeften en/of dwergmeerval populatie is dit eerder een pro als een contra. En in Frankrijk heb je daar 9 keer op 10 wel mee te maken.

Als laatste het volgende, vertrek met een blank in gedachten. Je mag best enthousiast zijn, maar 'great expectations lead to big disillusions'.

Ik hoop dat je (of iemand anders) er wat aan hebt en dat er toch eens 'oh ja' door je hoofd gaat.

Nog even voor Henk en Lars, vakantie is zeker leuk, maar enkele weekjes Frankrijk kosten toch een hoop tijd en geld. Daarom zal ik dan ook alles doen wat binnen mijn mogelijkheden ligt om te vangen. Daarvoor doen we het toch?

Mvg, Rob.
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

01-12-2003 13:41

Rob,

Even nog niet te snel. Eerst de info. En het water staat vooralsnog vast.

Henk,

heel goed dacht ik?

Sjoerd,
ook.

Nemen we aan dat het meer op max 400 meter ligt. Wel in de heuvels. 1 Kant , de oostzijde, heeft min of meer steile oevers. Volgens de kaart dan.

MVG

Klaas