Vissessie plannen


Plaats reactie
Rene Berger
Berichten: 875
Lid geworden op: 27-01-2003 01:00

04-12-2003 21:04

Klaas,

Gelukkig ben je er weer. Oke het financiele plaatje laten we wat voor het is.

Eerste vraag de maan? of maand of naam ik begrijp de vraag niet helemaal.

Wordt er samen gevist? Wat mij betreft een duidelijke ja. Het meer is 500 ha de afstand van elkaar zou erg groot zijn als je allebei aan een zijde zou zitten. Dat bevordert niet de veiligheid. Mocht er wat gebeuren dan ben je in ieder geval met z´n tweeen als je bij elkaar zit.

Absoluut run om run, ik ga ervan uit dat mijn maat evengoed of even slecht vist als ik. Daarom is het wel zo eerlijk om de vis gelijkmatig te delen. Uiteindelijk ga je met ze tweeën en een eerlijk verdeelde buit is dan wel zo leuk.

We mogen met drie hengels vissen, volgens mij? Bij aankomst zal ik het water verkennen en een goed ogende stek uitkiezen. Daar op die stek zal ik voor drie hengels voerplekken maken. Ik ga dus niet meerdere voerplekken aanmaken. Dit doe ik omdat als ik meerdere plekken maak kan ik daar achteraf wel eens spijt van hebben. Mocht ik echter behalve op mijn al reeds bevistte stekken, vis zien springen dan zal ik wel een vierde voerplek gaan maken op de plaats waar de vis springt. Het ligt dan een beetje aan de andere drie stekken hoe die lopen. Lopen ze goed dan blijf ik alleen voeren op de vierde stek en ga er een dag ofwat later opvissen. Loopt een van de stekken of alle drie niet goed, dan zal ik de vierde stek direkt gaan bevissen.

Het aantal licht uren op de dag in september is ongeveer een uur of 15. Als de zon schijnt wordt het nog lelijk warm. S´nachts kan het dan behoorlijk afkoelen. Ik persoonlijk denk dat het te vergelijken is met een nachtvissen in maart in Nederland. Het kan vriezen het kan dooien. In het voorjaar kan het stormen/hagelen en zelfs vriezen. In de zomer kan je weer last hebben van een Mistral. Het maakt eigenlijk niet uit wanneer je gaat er kan altijd wel iets zijn.

Voor nu zit me werk er weer op dus ik ga lekker naar huis.

Met vriendelijke groet,

Rene Berger
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

04-12-2003 22:15

Rene,


Ja maanstand. Volle maan veel licht. Of juist nieuwe maan of onbelangrijk?

Neem van mij aan, dat daar vanaf half tot eind september al behoorlijk koud wordt. Duurt op sommige plekken lang voor die boven de beeg komt en is op andere plekken snel achter de berg.

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Henk de Jonge
Berichten: 805
Lid geworden op: 12-08-2002 02:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

04-12-2003 22:49

Ik ga voor de optie september, na alle voors en tegens te hebben gelezen.
Denk dat René wel gelijk heeft met de vergelijking in Ned. maart.
Ook gelet op wat jij net opmerkte Klaas, maar misschien is er in sept. meer kans op warmer weer.

Toch maar iets warms meenemen aan kleding dus.
Ik heb hier qua vangsten geen enorm verschil gehad tijdens volle of nieuwe maan. Maar visstechnisch wellicht handig die volle maan op de helft van de week.

Hadden we onze camera's overigens al ingepakt, voor een verslag op de KWO site?

Heb overigens de hele dag met mijn nieuwe vriendin in bed gelegen, ze heet Influenza.
Zuidelijk temperament,hot,hot,hot. :sad:

Gdoetjes
Hengk
Wier in het water, blaadjes vallen traag, de karper stijgt gewichtloos.... <: )(((>>>< KSN
John Pannekoek
Berichten: 2757
Lid geworden op: 18-02-2002 01:00
Locatie: Leidschendam

04-12-2003 23:08

Henk,

Zo'n 'vriendin' en dan nog objectief en allert blijven ook.
Diep respect!!!
"Cold turkey, has got me........on the run".
Excuses voor het off-toppicen.
Groet,

John
Gebruikersavatar
Henk de Jonge
Berichten: 805
Lid geworden op: 12-08-2002 02:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

04-12-2003 23:46

Not offtopic my dear Watson, ik heb heeeeel erg lang kunnen nadenken over die twee alinea's. :grin:

We nemen toch ook nog de nodige medicamenten mee, zoals iets tegen buikloop en medicinale cognac enzo?
Maaruh moederrrrrr laten we thuis.

Ga jij trouwens niet John, Hans is tegen die tijd ook centraal "gelegen" dus Hans?..
Groetjes,
Henk
Wier in het water, blaadjes vallen traag, de karper stijgt gewichtloos.... <: )(((>>>< KSN
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

05-12-2003 01:50

Op 2003-12-04 22:15, schreef Klaas van den Herik:
Rene,


Ja maanstand. Volle maan veel licht. Of juist nieuwe maan of onbelangrijk?

Neem van mij aan, dat daar vanaf half tot eind september al behoorlijk koud wordt. Duurt op sommige plekken lang voor die boven de beeg komt en is op andere plekken snel achter de berg.

MVG

Klaas



Dit is inderdaad erg belangrijk. Ik heb meegemaakt (wel is waar in het voorjaar) dat we overdag met ontbloot bovenlijf op het water dobberden op zoek naar stekken en gewoon zo rondliepen en flink verbrand zijn in de hitte, terwijl het kwik 's nachts tot nog een paar graden boven nul daalde. Neem dus én zomerkleren mee, én zeer warme kleren als het water hoog in de bergen ligt. (een warmtepak was destijds geen overbodige luxe, evenals een zwembroek niet)

vr gr

Sjoerd
Rene Berger
Berichten: 875
Lid geworden op: 27-01-2003 01:00

05-12-2003 09:17

Oke maanstand, we kunnen het checken maar ik zou het meer doen omdat me vismaat het wil. Persoonlijk heb ik er niet veel mee behalve, dat bij een volle maan en een heldere hemel de vis waarschijnlijk s´nachts zal azen i.p.v. op de dag en s´nachts.

Henk, nieuwe vriendin en dan nog zo zuidelijk ook!!!! vroeger kwamen we thuis met vrouwlijk schoon met een nederlandse naam. Zoals koorts, griep en verkoudheid. Moet je tegenwoordig eens kijken influenza. Waar gaat het toch naar toe met deze maatschappij :grin: :grin:

Wat betreft de temperaturen. Wat ik al eerder zij het kan vriezen en het kan dooien. Het is daaarom vertsandig om voldoende kleding mee te nemen.

Maar hoe gaan we nu vissen, ik ben toch niet de enige die daar een idee over heeft? en het run om run vissen hoe pakken we dat aan?

Ik hoop weer snel van jullie te horen.

Met vriendelijke groet,

Rene Berger
Tom Boer

05-12-2003 09:47

er stroomt een rivier het meer in. ik lees daar verder niks over terug. is dat niet de allereerste leidraad. ik weet niet hoe die rivierbeddingloopt en of die te bereiken is vanaf de oever met uitroeien, maar vaak zijn die beddingen de trekroutes voor het grote deel van de vissen.

ik denk dat al dit de eerste sessie is je moet proberen zoveel mogelijk stekken te bevissen. ook al vang je. leren is het allerbelangrijkste tijdens zo'n eerste sessie. het moet een goede investering zijn voor de toekomst.

wat ik wel heel belangrijk vind in verband met verkassen, hoe lang op 1 stek blijven zitten, hoeveel aas mee is toch wel het bestand. je hebt wateren waar maar een handvol vis zit bij wijze van en wateren waar een groter bestand zwemt. op sommige wateren zit je een week voor 3 runs, maar dan vaak wel met een gem. gewicht van ver boven de 15 kilo. op andere wateren doe je het goed met 25 runs in een week. dat maakt nogal wat uit voor het mee te nemen aas lijkt me.

aas. ik denk dat er best wel zuinig wordt gedaan door sommigen. neem gerust per persoon minimaal 50 kilo aas mee. zeker boilies en particles. vismeel of zoet die onzin begrijp ik niet alles werkt instant. waarom nemen sommigen wel tijgernoten(niet instant volgens de boekjes) mee en kiezen dan voor een zoete boilie in verband met maagdelijkheid. allemaal onzin, gewoon een goede vismeelboilie mee, desnoods met wat zoetstof en zeker particles. ze vreten alles ook instant.

het vissen. gewoon met 2 man 8 hengels op verschillende stekken, afstanden uit de kant en dieptes uitvaren en afwachten. verschillend voer erbij. pas na een aanbeet kan je meer zeggen. over zulke zaken moet je echt niet moeilijk gaan denken. heb je een goede sektor gevonden dan kan je altijd nog gaan luccen en hengels concentreren. wel in de ochtenden heel vroeg opstaan en met de verrekijker in de hand het water afspeuren. zeker op die maagdelijke wateren heb je grote kans dat je vis kan zien springen, rollen.

nog een probleempje als het water laagstaat(najaar) is het verstoppen van al je materiaal een stuk lastiger. hengels staan bij het water tent in de bosjes (ivm niet mogen nachtvissen) optie is om niet overdag te vissen en dan verstoppen en alleen de nachten te vissen. een draadloze optonic set is zeker aan te bevelen.

groeten tom
ps leuke topic dit, ik had alleen meer mensen verwacht die mee zouden denken
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

05-12-2003 10:18

Mannen,

Ik hoorde in begin allemaal van 3 plekken bevissen of 4 en een uitwijk water. Tussendoor even voeren enzo.

OK 3 plekken bevoeren en 1 bevissen. Zeg 1 kilo ballen en 3 kilo particles of whatever. is Algoauw 4 kilo bollen en 12 kilo overig. toch? 4 keer 14 = 56 kilo bollen. Kijk geeft niet, maar daarom vroeg ik naar een plan van aanpak. Maak je die?

Rijden we 's nachts gaan we 's morgens vroeg weg?

Vist iedereen samen met zijn maat?


Tom,

we zijn er nog niet he.

MVG

Klaas
Tom Boer

05-12-2003 10:50

klaas, wat ik lees over die 3 stekken is dat men bedoeld drie stekjes op een stek. dus voor alledrie de hengels 1 stek. niet voorvoeren dus. 3 stekken voorvoeren is zoals jij al zegt bijna onhaalbaar. 1 of 2 is maximum anders ga je jezelf over de kop vissen.

uitwijkwater hoeft geen rivier oid te zijn. een putje(5-15ha) is ook goed. een rivier ook.

samen met maat. ja ik wel. het kan dan wel zijn dat we 200 tot 500 meter bij elkaar vandaan zitten om een zo groot mogelijk gebied te bevissen. apart vissen is volgens mij het meest productief, maar om veiligheidsreden begin ik er niet aan. walkie talkie zijn trouwens een mega uitkomst. iedereen aanschaffen!

groeten tom
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

05-12-2003 10:59

volgens mij heeft dixons weer een set in de aanbieding met lader! voor iets van 60 euro geloof ik! heb zelf 2 pmrs van de lidl perfecte dingen!

mvg martijn
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

05-12-2003 11:41

Ook erg handig als je met twee auto's vertrekt en af en toe contact wilt hebben over de te rijden route, plaspauzes, etc.

Groeten,

Mark
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

05-12-2003 11:48

Tom,

3 stekken, zeg maar visplekken.

MVG

Klaas
Rene Berger
Berichten: 875
Lid geworden op: 27-01-2003 01:00

05-12-2003 12:29

Hoe laat vertrekken we? volgens mij hebben we dan een aantal opties. Ervan uitgaande dat de reis 11 uur gaat duren. en we in het westen van Frankrijk zitten.

1 optie 1 is om 22:00uur weg te rijden. aankomst is dan omstreeks 09:00uur de volgende ochtend. Voordelen zijn dat het lekker rustig is op de weg en de reis voorspoedig zal verlopen. Als je dan bent aangekomen heb je nog de hele dag de tijd om je stekken op te zoeken en je te installeren. Een nadeel echter is dat je op de dag van aankomst volledig gesloopt bent. Wat nog wel eens enig vriendschap met je vismaat in de weg kan zitten.

2 de tweede optie is om sóchtends te vertrekken. Laten we zeggen 04:00uur de verwachte aankomst is dan omstreeks 15:00uur in de middag. Voordeel is dat je niet gaar bent bij aankomst door de weinige slaap. Echter is er voor die dag niet genoeg tijd meer om de stekken in orde te maken. En allerlei andere aktiviteiten uit te voeren.
Een ander nadeel is dat je ergens onderweg een ochtend spits gaat meemaken. En die kan nog wel eens behoorlijk roet in het eten gaan gooien.

Ik persoonlijk kies voor de eerte optie i.v.m de eerder genoemde redenen. Een nacht niet slapen is op mijn leeftijd nog haalbaar. Maar dat is natuurlijk voor ieder persoonlijk. Eigenlijk heeft leeftijd er ook niets mee te maken als ik er nog eens over nadenk.

Vraag is nu nog wanneer zullen we vertrekken? (op welke dag van de week)Ik zal vrije dagen moeten opnemen van me werk. Dus meest economisch is om zoveel mogelijk weekenden in de 14 dagen te krijgen. Probleem is dan ook dat je in het weekeind aankomt. Met de kans dat er een aantal locals zitten. Echter kom je op een doordeweekse dag aan zal de kans kleiner zijn. Hoe dus daarmee om te gaan?

Met vriendelijke groet,

Rene Berger
Rene Berger
Berichten: 875
Lid geworden op: 27-01-2003 01:00

05-12-2003 12:53

Ik bedoel natuurlijk het oosten van frankrijk want we zitten nu eenmaal in de bergen.

Sorry foutje van mijn kant.

Met vriendelijke groet,

Rene Berger
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

05-12-2003 17:03

Rene,

In midden Frankrijk heb je ook ski gebieden hoor. Cantal bijvoorbeeld. 11100 tot 1700 meter is daar niet echt bijzonder.

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

05-12-2003 20:10

Klaas ,
Ik ga voor vertrek bij volle maan,
begin van de avond dus s'ochtens aankomen.
ca. 09.00 uur.
Vervoer dubbelcabine bestelbus aanhanger met zodiac en electromotor.
Hierdoor geen probleem om 250 - 300 kg boilie's mee te nemen. Particles kopen we ter
plaatse, maar voor de zekerheid en voor de eerste voersessies nemen we 100 kg mee.
Voeren doen we zes lokaties, Vier op water eerste keuze, Twee op water alternatief.
( lokatie = stek = drie hengels per stek )
Vangen op eerste twee lokaties??? Onderling overleg, gewicht op verwachte niveau???
Nee , wegwezen naar lokatie drie en vier op het zelfde water.
Hier ook aantal O.K.?? Gewicht O.K. ??
Neen, verkassen naar alternatief.

N.B. Elke stek minimaal 4 dagen de kans geven
je zal " EL BIGGO " (citaat jongste zoon ) maar missen.

Zoals jullie wellicht begrijpen ben ik een groot voorstander van groot en veel voeren.

Kleding etc. wens ik hier en nu niet te bespreken,e.e.a. lijkt me gezien de temperatuurverschillen duidelijk.





Twee
Hans van Moorsel
Berichten: 712
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Geldrop

05-12-2003 21:16

OK Henk,

daar ik nog nooit in Frankrijk gevist heb maar wel serieuze plannen heb in die richting heb ik deze topic met meer dan normale belangstelling gevolgd. Het water wat Klaas beschrijft doet me denken aan het water wat ik zelf op het oog heb alleen ligt dit nog hoger(1044 meter). Mij gaat het nu niet zozeer om de grote vissen maar meer om de omgeving waarin gevist wordt. Tussen hoge alpentoppen te zitten en dan ook nog wat kunnen vangen is voor mij al voldoende.
Ik ga niet uitwijden over wat er allemaal mee moet. Ik denk dat we daar samen op het eind van deze discussie wel uitkomen, maar ik wil wat kwijt over het aas en voer.

Klaas gaf al aan dat er weinig gevist wordt. Komt bij mij de vraag op: hoe goed kennen de vissen boilies? Als je namelijk een boilie moet gaan introduceren op een water kan het verdomd lang duren voor ze die als voedsel herkennen, ik spreek hier uit ervaring. Daar er weinig gevist wordt zou ik in iedergeval een boilie kiezen waarvan je zeker weet dat die een goede instant werking heeft. Ik heb zo'n boilie, mag ik nu met jullie mee? :smile:
Over voeren: op een meer van 500 ha heb je, gezien de (vrij)maagdelijke omstandigheden een gigantische berg voer nodig. Ik sluit me dan ook volledig bij de hoeveelheden van Michel aan! Tijgernoten zou ik thuis laten omdat de vissen die waarschijnlijk ook niet zullen kennen. Ditmaal houden we het simpel door niet allerlei verschillende particles te gaan meeslepen maar enkel en alleen maïs en dan op zijn minst 100 kilo liever nog 200 kilo!
Op een dergelijk water moet je gaan Baetsen! Verspreid voeren dus, de vissen moeten je aas over het hele water tegen kunnen komen met uitzondering van de diepste gedeeltes (50 m.) Persoonlijk zou ik het tot op zo'n 50 meter uit de oever houden en dan om de tien meter een stuk of 5 tot 10 boilies met hier en daar op strategische plekken een iets compactere voerplek, de plaatsen die in deze discussie al aangegeven zijn. Zo zou ik in iedergeval de eerste week voeren. De tweede week, als ze hopelijk ons aas hebben leren kennen kunnen we de strategische plekken blijven bevoeren mits daar gevangen wordt.
Ik zou er geen alternatief water op na houden. Er van uitgaande dat hier toch ook wel mooie vissen zitten die nog maar heel weinig met een haak in aanraking zijn geweest zou ik me vastbijten in dit water en het in twee weken tijd alle tijd geven om de mogelijkheden uit te buiten die het te bieden heeft. Het zal in twee weken zeker al haar geheimen niet prijs geven maar dat is dan een reden temeer om er nog eens terug te keren.

Dit is het voorlopig, ff verder nadenken,

Groet,

Hans
Gebruikersavatar
Henk de Jonge
Berichten: 805
Lid geworden op: 12-08-2002 02:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

05-12-2003 22:06

De Meester der maagdelijke wateren is aangeschoven :wink:

Welkom Hans,
Eerst even terug naar Tom, ik dacht aan de tijgers omdat die na een korte voerperiode al geaccepteerd worden. Als je nu de ene voerplek hebt bevist voor een paar dagen met of zonder succes en gaat verkassen kan het mi geen kwaad wat tijgers achter te laten voor de terugkomst.
Maar ja, mijn voorkeur gaat toch uit naar mijn eigen boilies ( met vangstresultaat) en uiteraard maïs.
Dat is dan ook de terechte insteek van Hans,wat mij betreft.

Rene, inderdaad, run over run lijkt me met een vismaat ontzettend leuk, doet me denken aan de eerste karper die ik mocht drillen, nadat mijn vader me zijn hengel in mijn hand drukte.

Klaas, je hebt een goed overzicht heb ik gemerkt, kan je nog een recap geven?
Misschien moeten we nog per categorie apart praten hier? Wat denken jullie?
Wier in het water, blaadjes vallen traag, de karper stijgt gewichtloos.... <: )(((>>>< KSN
Frank van Amerongen
Berichten: 2768
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heinekenoord en een beetje Tilburg

05-12-2003 22:51

Michel, jou begrijp ik!
alleen de kosten voor die hoeveelheden zijn mij niet te dragen :smile:
Maar snap je idee wel. Is wel weer eens wat anders....

is iedereen het hier meee eens?

mvg Frank
Rene Berger
Berichten: 875
Lid geworden op: 27-01-2003 01:00

05-12-2003 23:13

Oke klaas, je hebt gelijk in ieder geval klopt het westen van frankrijk niet!!!

De hoeveelheid bollies die michel noemde is naar mijn idee veels teveel. We hebben te maken met een redelijk maagdelijk water. Ik denk niet dat we aparte trucs moeten uithalen om aan de vis te komen. Behalve een hoop kosten en het werk, denk ik dat het weinig toegevoegde waarde heeft. Rest mij nog wel de vraag of er wel of geen uitwijk water is? Dat kan nog wel het aantal kilo's voer aanpassen. Anderzijds hoe ver weg is het uitwijk water?

Zijn er nog mensen die een idee hebben over op welke dag te vertrekken?

Met vriendelijke groet,

Rene Berger






<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Rene Berger op 2003-12-05 23:13 ]</font>
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

05-12-2003 23:56

Michel,kleding hoeft ook niet besproken te worden bij zulke temperatuutverschillen, dan moet alles gewoon mee :smile:

Trouwens, hengels kunnen in een skibox op het dak, bespaart zeer veel ruimte, en ze zitten niet bij de andere bagage ingeklemd, een rubberboot zou in de bijbehorende tas ook op het dak kunnen, scheelt ook veel ruimte.

In een polyester boot op een trailer kunnen niet te harde en zware dingen zoals kussen, slaapzakken, kleding en evt. wat aas ofzo...

vr gr Sjoerd

_________________
http://www.karperstudiegroep.nl

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Sjoerd Groot op 2003-12-06 00:25 ]</font>
Hans van Moorsel
Berichten: 712
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Geldrop

06-12-2003 00:14

Frank,

sorry maar als ik aan zo'n sessie begin kijk ik niet op een eurootje meer of minder. Nee, dan ga ik ervoor en heb me op voorhand(ook financieel)terdege voorbereid.

Rene,

Zo'n hoevelheid die Michel noemt is totaal niet overdreven! 500 ha is een gigantische lap water. Wil je daar in twee weken een redelijk succes boeken dan is er voer nodig en niet te weinig ook! Je moet die vissen op je aas zetten en dat kan alleen maar door veel en verspreid te voeren.
Ik denk eerder dat we in tijdgebrek komen om die vissen, ondanks de hoeveelheid voer volgens jou, op ons voer te zetten dan dat we teveel voeren! Toevallig heb ik wel wat ervaring met een dergelijk water. Het kost blood sweat and tears! Maar het resultaat mag er na bepaalde tijd beslist zijn.

Groet,

Hans
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

06-12-2003 00:26

Als je daarna maar 'spinning reels' hebt he hans :smile:
Buteneers Rob
Berichten: 395
Lid geworden op: 13-01-2003 01:00
Locatie: Genk

06-12-2003 07:47

Hans, Michel,
wat voer en voermethode betreft kan het vogens mij heus wel minder. Uit het beetje ervaring dat ik nu heb op zulke meren, is voor mij gebleken dat vissen op zulke wateren enkele azen op bepaalde hotspots. Plateaus, taluuds, wierbanken e.d., plekken waar van nature uit (veel) voedsel te vinden is. Enkele meters verder (bodemprofiel 'à la biljarttafel') kregen we geen piep. Hoe maagdelijker het water hoe meer dit zal blijken denk ik. Het is m.i. beter om enkele van die hotspots (in verschillende sectoren) te bevoeren en hier dan de azende vis in die sector op te vangen. En eventueel vis die van de ene naar de andere stek trekt. Het voer dat op de grote vlakke stukken terecht komt gaat 'verloren' of wordt opgewerkt door een verloren school brasems of met veel geluk een dwalende karper. Het rendement zal zo vele malen groter zijn, het gesleep en gezeul (en gerol) heel wat kleiner.

Mvg, Rob.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Buteneers Rob op 2003-12-06 07:51 ]</font>