ASO's...


Michael Bouman
Berichten: 517
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

21-11-2003 02:24

Heren,

In onze "bizare" karperviscultuur schikken wij ons een ongeluk als we dit soort foto's zien. En terecht, wij zijn het immers niet gewend een karper op deze wijze te vangen en leggen onze grote liefde hetliefst op een zo dik mogelijk onthaakmat, en bestuiven hem daarna zomogelijk nog met een ontsmettingsmiddel.

Dat de Amerikanen/Australiërs er andere gewoonten op na houden en het de normaalste zaak van de wereld vinden om de in dat soort landen, tot plaag uitgroeiende karper met pijl en boog te belagen doet pijn.

Kwalijk nemen kan je het hun echter niet daar het in hun cultuur de normaalste zaak van de wereld is.

Wat wel kwalijk is in mijn ogen als een 25-jarig jochie hier op dit board alle Duitsers over één kam scheert en dit doet met de term "moffen".

Pascal, ga je schamen!

Groet MB
Johan Scheepers
Berichten: 474
Lid geworden op: 25-06-2002 02:00

21-11-2003 04:08

Voor mensen met een zwakke maag niet kijken.

http://www.sullysbowfishing.com/photoalbum.asp


Klote dat zoiets nog gebeurd!
jurgen munten
Berichten: 1159
Lid geworden op: 25-09-2002 02:00
Locatie: Eygelshoven

21-11-2003 07:27

Een 77ponds graskarper afschieten... :'(

En dan... Vreten ze die op of worden die beesten opgezet of bij het grof vuil gegooid?

groeten,
karperlimbo

_________________
Het is een kwestie van geduld.....

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: jurgen munten op 2003-11-21 07:28 ]</font>
Gebruikersavatar
jeroen stuut
Berichten: 420
Lid geworden op: 30-10-2003 01:00
Locatie: garrelsweer
Contacteer:

21-11-2003 07:57

nou het is goed dat ze dat hier niet doen!!! (hoop ik)
maar er gebeurd veel te veel met die beesten laats was ik een rond je aan het lopen rond een visplas en die mensen hadden een mooie karper 19 pond maar ze visten met weerhaken en kregen de haak er niet uit dus ze pakten en tang en trokken hem er gewoon dwars door de lip heen er uit!!!! was gewoon niet cool om te zien!!! bloed, enz en gooide(letterlijk) de vis terug en ben weg gelopen zonder wat te zeggen wat ik kon ze wel .......
maar ja je kan er niks tegen doen of wel??

vr.gr jeroen stuut
lars kern
Berichten: 697
Lid geworden op: 11-05-2003 02:00
Locatie: capelle a/d ijssel

21-11-2003 08:35

ben net wakker mensen beetje miselijk gevoel door de foto's


weet je wat ik niet snap? eerste foto deze man heeft toch een mooie vliegvislat en een dito reel. maar waarom weegt ie een karper zo en mischien behandeldt ie een forel met alle respect.


elke vis moet je met respect behandelenm zelf's een voorentje
behandel een karper zo als je zelf wil worden behandelt
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

21-11-2003 08:50

Lars,

De forel lag 3 minuten later in de pan.

Natuurlijk is het misselijk makend. Helaas is er ook niet veel aan te doen.

Gelukkig zijn er een aantal pionierkarpervissers, met name in Canada, die zo van lieverlede "onze"normen en waarden overbrengen. Lees o.a. Trouble in Paradise maar eens.

Van een rare kwibus, die de karpers een beetje vertroeteld, zijn er meer en meer, die ook de karper als "sport"vis hebben ontdekt.

MVG

Klaas


BTW schiet me te binnen. Ook ik vond die kerel met die hond altijd maar lastig. Heb ie al wat? Mooi weer he? Hoe lastig ik, maar dit zijn wel momenten om de karpervisserij te promoten.
lars kern
Berichten: 697
Lid geworden op: 11-05-2003 02:00
Locatie: capelle a/d ijssel

21-11-2003 09:20

ja die forel ligt dan in de pan vis zelf wel eens op makreel met de familie maar dan krijgt dat beestje meteen een stukje hout tegen ze kom.


de duitser die naast me stond lied ze gewoon stikken wou zeker veel vangen met 8 haken en een grote bel tegen mij.
behandel een karper zo als je zelf wil worden behandelt
jurgen munten
Berichten: 1159
Lid geworden op: 25-09-2002 02:00
Locatie: Eygelshoven

21-11-2003 10:31

Ik vraag me toch af of wij hier niet de rare kwibussen zijn (waar je door buitenlan-ders wel voor wordt aangezien). Immers, tienduizenden jaren geleden visten we ook niet voor de lol.

Wat zou de reden zijn dat wij hier omgaan met de karper zoals wij ermee omgaan en dat wij hierin zowat de enigsten in de wereld zijn? Engeland is natuurlijk de bakermat van het karpervissen en de vissen worden daar bijna als heilig be-schouwd. Wellicht hebben wij dit overgenomen, maar waarom is dat dan beperkt gebleven tot Nederland en worden in buurland Duitsland toch zoveel karpers voor consumptie meegenomen? In België wordt ook wel veel voor de consumptie ge-vist, maar hier wordt de karper toch geleidelijk aan als sportvis beschouwd, al is de groep echt fanatieke karper(sport)vissers vrij beperkt. Andere landen waar dit zo is kan ik eigenlijk niet zo snel bedenken, in Frankrijk, Italie, Spanje (om maar te zwijgen van de Oostbloklanden) is er eigenlijk nauwelijks een “karperbeweging”.

Raar volkje, die Nederlanders :smile:

Groeten,
karperlimbo

_________________
Het is een kwestie van geduld.....

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: jurgen munten op 2003-11-21 11:24 ]</font>
Gebruikersavatar
jeroen stuut
Berichten: 420
Lid geworden op: 30-10-2003 01:00
Locatie: garrelsweer
Contacteer:

21-11-2003 11:22

bij ons in de provincie was een stukje over de karper op tv dat de karper bedrijgt word door de oost-duisters-polen- rusland
omdat de douane een auto vol met karpers had aan getroffen bij de grens.maar de politie gaat er wel hadder tegen op treden!!!!(geloof ik)
vr.gr jeroen stuut
Gebruikersavatar
bart van bezouw
Berichten: 2161
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00
Locatie: groningen
Contacteer:

21-11-2003 11:59

inderdaad jeroen hier is ook al een discussie over geweest moet je maar ff kijken met de zoekfunctie 9een discussie over die uitzending en het jatten van vis door duitsers en polen)
Greetz bart
Gebruikersavatar
jeroen stuut
Berichten: 420
Lid geworden op: 30-10-2003 01:00
Locatie: garrelsweer
Contacteer:

21-11-2003 13:08

hey bart
dat klopt wel want ik woon ook in de prov. groningen! dus dan heb jij het zelfde gezien!
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

21-11-2003 15:02

nou zeg, ik zou deze topic eerder op een horrorsite kunnen plaatsen...
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

21-11-2003 16:45

Mensen, hou het even simpel. Als ik met een buitenstaander praat over een mooie karper die ik in het weekeind gevangen heb. Krijg ik altijd maar een vraag, eet je hem op,of hoe smaak die. Moet altijd weer uitleggen van nee, ik heb een (relatie) met vissen en wil die niet verstoren. Mijn eerste karper en snoek die ik ving ging ook de pan in. Is al wel 45 jaar geleden, maar toch.Er zijn in mijn ogen helaas maar een paar Hollanders (karpervissers) onder andere die zo (gek) zijn.

Als natuurliefhebber ben ik al vroeg in gaan zien, dat we moeten afblijven van al dat mooie wat de natuur ons bied. De natuur reguleert zelf, mensen maken alleen maar kapot.
Van de natuur krijg je meer terug, dan van mensen op deze aarde.
Mensen zijn uit op macht, in de natuur is een regel leven en proberen te overleven.
Tot voor kort had het volk, die regel ook. Kijk om je heen dan zie je wat er van over gebleven is.

Gr, Peter


<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Peter Otte op 2003-11-21 16:47 ]</font>
Gebruikersavatar
Ruud Visser
Berichten: 2987
Lid geworden op: 16-11-2003 01:00
Locatie: Mokum
Contacteer:

28-11-2003 21:59

Ik denk dat als ik in die cultuur zou zijn opgegroeid ik ook op die beesten zou jagen. Doen wij hier niet hetzelfde op putjes waar we weten dat er veel grote vis opzit met ze alle erop gaan jagen, jaar in jaar uit eeen stuk staal in hun bek slaan of dat er weer een grote karper dood gaat omdat 1 of andere nul hem laat vallen. Dan zijn die vissen die jullie op die pagina zien er een stuk beter vanaf die hoeven tenminste niet meer te leiden als ze zijn gevangen. Het neemt niet weg dat ik het ook verschrikkelijk vind om die foto's te bekijken en dat asl ik het hier in nl zie gebeuren hem voortaan zittend te laten zeiken. Maar het is hun cultuur en ja het is niet anders......:sad:
Toon Fokkema
Berichten: 569
Lid geworden op: 13-05-2003 02:00

28-11-2003 23:46

Bloed kruipt waar het niet gaan kan, dus toch maar even een reactie mijnerzijds.

Het valt me op dat mensen weer en masse aanstoot nemen aan foto's uit een hele andere cultuur. Wij Hollanders en Belgen proberen jaar in jaar uit de complete karperpopulatie op een klein putje voor de tigste keer weer te vangen (zie de post van Ruud). Wij hebben van de voor ons voorgaande generatie normen en waarden opgelegd gekregen voor wat betreft het behandelen van vis. En die zijn helemaal zo gek nog niet, we behandelen de vis namelijk zo goed mogelijk. Dat we die ene 25ponder het liefst 5, 6 x op een seizoen willen vangen met een man of twintig (x 2 hengels), daar gaan we gevoeglijk even aan voorbij. Ook het rucksichtlos in het water flikkeren van ettelijke kilo's boilies op 1 vierkante meter (dat artikeltje in Beet heeft m.i. wel zeker een slechte invloed) draagt niet bij aan het welbehagen van onze gerespecteerde vriend cyprinus carpio.

Zoals wij hier onze normen en waarden hebben, zo hebben mensen in andere landen ook hun normen en waarden. Als voorbeeld Duitsland, waar je karpers dood moet maken na de vangst. En zo zullen er meerdere landen zijn. Er zijn zelfs landen, waar men hondenvlees eet. Dus die rottweilers, labradors of fifi-hondjes die (ter beveiliging?) meegaan met het karpervissen, zouden in bijvoorbeeld China, Korea of Vietnam binnen een mum van tijd een krokant laagje kweken boven een vuurtje van houtskool. Zo schijnen ze in Amerika te vissen dus met pijl & boog. Beetje een kruising tussen jagen en vissen.

Weet iemand nog dat jagen en vissen onder dezelfde noemer vielen? Het is namelijk niets meer of minder dan het bejagen van een prooi. Dat is mens-eigen. Mannen zijn jagers immers. En of we dat nou doen in stijl, met nette camoukleding in een bivvy bij een rodpod of met penhengel in de handjes, of met een geweer, sluipend, loerend op Bambi en zijn (haar?) familie, dat is in mijn ogen eigenlijk irrelevant.

Ik steek ook de hand in eigen boezem, want ik vind het vissen met pijl & boog vooral jammer. Jammer omdat als je hem vangt, hij gelijk niet meer gevangen kan worden.
Wacht!! Willen we die vis dan NOG een keer vangen? Welja, als het even kan een keer of 10 per seizoen? Op een klein putje? Met een man of twintig die steevast elke week 5 kg boilies voeren op 1 vierkante meter? Zijn we dan goed bezig mensen?? Ik vind van niet.

Die rare bekweger is trouwens niets meer of minder dan een lippgripp met ingebouwde weger. Er wordt, heb ik gemerkt, een beetje met oogkleppen op gelezen. Zo veel verhalen over de artikelen in de Beet, en er wordt er gewoon een over het hoofd gezien. De een is een voorstander van de lippgripp, vanwege het gemak om vooral kleinere vissen te landen. En dan gaat het vooral om roofvis. De ander is een tegenstander, omdat het wel de bek kan beschadigen. Maar dit is dan wel bij de grotere exemplaren. Kan je dus niet zomaar een conclusie uit trekken.

Misschien zit men op de een of andere vis-site in weet-ik-veel-waar met oogkleppen op te kijken naar onze manier van vissen. Met twintig man op een klein putje tientallen kilo's deegballen het water in flikkeren om zodoende een leuke vis meerdere malen op een seizoen te vangen? Betaalwateren?

Anyways, wat ik wil zeggen: denk eerst even goed na voordat je je (wellicht kortzichtige?) mening ventileert. Denk eerst even na over de cultuur.

En tot slot de wijsheid van Toon:
ZEIKEN IS GEMAKKELIJKER DAN NADENKEN

PS Ik zie toch weer dat het voornamelijk de jongere vissers zijn (<18) die en masse hun afkeuring uitspreken. Natuurlijk zitten er meer jongere dan oudere vissers op dit board, maar toch..
John Pannekoek
Berichten: 2757
Lid geworden op: 18-02-2002 01:00
Locatie: Leidschendam

29-11-2003 00:02

Op 2003-11-21 02:24, schreef Michael Bouman:
Heren,

In onze "bizare" karperviscultuur schikken wij ons een ongeluk als we dit soort foto's zien. En terecht, wij zijn het immers niet gewend een karper op deze wijze te vangen en leggen onze grote liefde hetliefst op een zo dik mogelijk onthaakmat, en bestuiven hem daarna zomogelijk nog met een ontsmettingsmiddel.

Dat de Amerikanen/Australiërs er andere gewoonten op na houden en het de normaalste zaak van de wereld vinden om de in dat soort landen, tot plaag uitgroeiende karper met pijl en boog te belagen doet pijn.

Kwalijk nemen kan je het hun echter niet daar het in hun cultuur de normaalste zaak van de wereld is.

Wat wel kwalijk is in mijn ogen als een 25-jarig jochie hier op dit board alle Duitsers over één kam scheert en dit doet met de term "moffen".

Pascal, ga je schamen!

Groet MB


And that's the way it is!!!!!!!!!
Groet,

John
Gebruikersavatar
Henk Bos
Berichten: 73
Lid geworden op: 31-01-2002 01:00
Locatie: siddeburen(Groningen)
Contacteer:

29-11-2003 01:33

Ik weet niet wie van jullie katoliek zijn(niets om het geloof of zo,everyone,s free to believe in)Maar wat eet men op de VRIJDAG?
En nu zou het zo zijn dat je niet zo dicht bij DE ZEE woont,maar in het binnenland,ik dacht dat het vroeger ook zo hier was!De monnikken zijn nietvoorniets De .......gaan kweken!!!En who is going to change THAT(al eens eerder getoppict)

Siddebuursterbos.
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

29-11-2003 08:31

Normen en waarden zijn flexibel, veranderen ook. Als een persoon of land of groepering normen en waarden heeft, wil dat niet zeggen dat die deugen.

1 Miljoen jaar geleden timmerde je een vrouw een knuppel in haar nek en je nam haar. Nu ben je doodsblij als je een keertje mag vissen en niet naar een willekeurig meubelboulevard hoeft.

MVG

Klaas
edwin siol
Berichten: 364
Lid geworden op: 03-11-2002 01:00
Locatie: Voorhout
Contacteer:

29-11-2003 09:05

je knuppel goed gebruiken
dan lul je je der wel uit

;o)

groet ed
Michael Bouman
Berichten: 517
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

30-11-2003 04:37

Beste John,

Thx for the quote!

Groet MB

ps: je pb krijgt morgen een antwoord...
Gebruikersavatar
jeroen stuut
Berichten: 420
Lid geworden op: 30-10-2003 01:00
Locatie: garrelsweer
Contacteer:

30-11-2003 18:55

is het normaal als er bloed uit een kwiem komt?

vr.gr jeroen
tim vd veen
Berichten: 895
Lid geworden op: 11-04-2003 02:00
Locatie: Deventer

01-12-2003 10:34

mischien een beetje laat maar ik wil nog een keer rex hunt aanhalen; het gaat hier om een soort die uitgezet is vanuit Europa en daar dus niet thuis hoort.
niet alleen met het oog op CITES* maar ook met het oog op de vernieling van de visstanden in de grote bekkens.
dit door voedselconcurentie waar andere trager-etende vissen niet tegen kunnen.
en alle karpervissers weten dat een karper erg snel en hard kan huishouden op iets wat ie lekker vind (jammer genoeg ook het voedsel van de inheemse soorten)dus dat ze hun fouten willen herstellen is niet meer dan normaal denk ik.

*CITES is het programma tegen illegale dierenhandel en uitzet van soorten in gebieden waar ze niet thuis horen.


dat wilde ik nog ff kwijt.
met vriendelijke groet,Tim
Gebruikersavatar
Dennis van den Bogaert
Berichten: 4400
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: Den Haag
Contacteer:

01-12-2003 10:46

Op 2003-11-30 18:55, schreef jeroen stuut:
is het normaal als er bloed uit een kwiem komt?
vr.gr jeroen


Geen idee !!
Als jij eerst vertelt wat een kwiem is ?
Dennis
PROUD TO HAVE BEEN A WATERLANDER ;-)

BETER GOED 2DEHANDS DAN NIEUWE BAGGERZOOI !
Gebruikersavatar
jeroen stuut
Berichten: 420
Lid geworden op: 30-10-2003 01:00
Locatie: garrelsweer
Contacteer:

01-12-2003 11:30

jha sorry foutje moet kieuw!!
!!!

jeroen stuut
Gebruikersavatar
Dennis van den Bogaert
Berichten: 4400
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: Den Haag
Contacteer:

01-12-2003 11:33

Is uiteraard niet normaal,maar wanneer jij een karper hebt met een zachte bek die toevallig bloed als een rund nadat jij de haak hebt verwijderd,kan het zijn dat er wat bloed via de kieuw naar buiten komt.
Als er geen sprake is van een haakwond is het wel ernstig wanneer er bloed uit de kieuw komt.
Mvrgr Dennis
PROUD TO HAVE BEEN A WATERLANDER ;-)

BETER GOED 2DEHANDS DAN NIEUWE BAGGERZOOI !