Oppervlakte vissen moderne stijl....


kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

16-11-2003 12:39

Dag....

Een van de meest onderwaardeerde manieren om karper te vangen is misschien wel het oppervlaktevissen. Voor in slootjes en hele kleine plasjes misschien wel leuk om struinend karper te vangen. Maar dat het op groter water met behulp van controllers en hondenbrokken ook kan vergeten veel...
alleen wordt je niet het meest populaire vissertje als steeds een controleur naast je staat te zeuren dat het vissen met de korst niet mag. En ga zo'n man maar eens uitleggen dat zo'n brokje echt geen brood is!!! Veel wateren waar het leuk vangen is aan de oppervlakte hebben voor het vissen met drijvend aas niet eens meer een betekenis.m Want de hele tijd opletten of er een controleur komt is ook niet bepaald gezellig.

Maar is het vissen met hondenbrokken/kattenbrokken aan de oppervlakte wettelijk toegestaan of niet?

Heb wel gelezen dat watervogels het aas niet mogen pakken, en je dus de vistechniek hieraan moet aanpassen. Maar op de bodem worden ze ook geregeld gevangen (niet door mij :smile: ).... en ik heb nog nooit een eend of een ander verenbeest gehaakt met het oppervlakte vissen.
En als je oplet kan zo'n beest niet eens de mogelijkheid om dat te doen creeren....
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

16-11-2003 15:02

Kevin, de Zig Rig is hier een goede oplossing voor.
Is niet echt oppervlakte vissen en je krijgt nog steeds volle vluiters uit je piepers.


RC
Appie Boertien
Berichten: 34
Lid geworden op: 15-11-2003 01:00
Locatie: Brunssum
Contacteer:

16-11-2003 15:05

Als het niet te diep is een hele lange onderlijn pakken en het aas 20 cm onder het oppervlakte laten zweven.
Is wel heel ver aanslaan....
Ga ook eens op mijn site kijken http://www.xs4all.nl/~abrtn.
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

16-11-2003 15:21

Appie, Robert...

De vraag was echter of het wettelijk was toegestaan om met oppervlakte aas te vissen. Als ik het net eronder wil vissen pak ik wel zown transparante wagler met 20 cm daaronder een haak met een vlok tussen de korsten. En anders zou ik idd een zig rig gebruiken.

grtz,

Kevin
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
albert plas
Berichten: 247
Lid geworden op: 24-03-2002 01:00
Locatie: Coevorden

16-11-2003 15:43

Hallo,
een zig-rig?! Was da?
Gr.
Albert
Waterbouw... werk voor echte mannen!
Henny Jordaan
Berichten: 92
Lid geworden op: 05-02-2002 01:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

16-11-2003 20:22

Kevin
bij ons doen ze er niet moeilijk over maar...ze vragen wel om bij je hengel teblijven er zijn namelijk ook van die figuren die rustig een babbeltje gaan maken met een andere visser,,,,en later een eend aan hun haak hebben of,.,.,. de hele hengel is verdwenen hahaha dat vinden ze dan nog gek ook. :wink:
of het verboden is kan ik je niet vertellen .
maar kan jij me verlellen wat een zig-rig is ?
ik heb zo`n vermoeden dat dat een lijn is die net aan het oppervlak drijft en door middel van lood op z`n plaats wordt gehouden maar helemaal zeker weet ik dat niet dus aub graag wat info.
Vriendelijke Groet Henny
jurgen munten
Berichten: 1159
Lid geworden op: 25-09-2002 02:00
Locatie: Eygelshoven

17-11-2003 08:33

De term zig-rig komt (volgens mij) voort uit het feit dat je een hele lange onderlijn gebruikt en deze samenbind (als een harmonica) met enkele stukjes pva-tape. Ik heb het nog nooit geprobeerd, is me te omslachtig als ik ook gewoon aan de oppervlakte kan vissen.

Ik vis ook aan de oppervlakte op een water waar dit eigenlijk niet mag en er komen wel eens mensen van het bestuur langs. Aangezien ze me echter kennen en weten dat ik geen rotzooi maak en altijd ook eendvriendelijk vis laten ze me wel mijn gang gaan. Ze vinden het meestal nog leuk om te zien ook!

Alleen krijg je natuurlijk wel eens opmerkingen van vissers die je vanaf de andere kant van de vijver een vis zien vangen. De volgende dag/week staan ze er wel zelf ook!

groeten,
karperlimbo
Het is een kwestie van geduld.....
jurgen munten
Berichten: 1159
Lid geworden op: 25-09-2002 02:00
Locatie: Eygelshoven

17-11-2003 08:35

Overigens is het oppervlaktevissen niet wettelijk verboden (er zijn genoeg wateren waar het wel nog mag), maar veel verenigingen hebben het in hun vergunning opgenomen vanwege incidenten die Henny beschrijft.

groeten,
karperlimbo
Het is een kwestie van geduld.....
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

17-11-2003 08:45

Dag jurgen!!!

Dus als een controleur zegt dat als de polite komt ik een groot probleem heb, dan kan ik hem (op een nette manier) erop wijzen dat het wettelijk is toegestaan?

grtz,

KEV
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

17-11-2003 09:02

En voor de mensen die informatie willen over de zig-rig heb ik nog wat van een engelse site gehaald...

The Zig rig

The zig rig is a totally different way of fishing floating baits. Instead of a float ro controller, you use a normal lead setup with a long hooklength. To fish with the bait on the surface, the hooklength need’s to be set to the depth of the water you’re fishing. I tend to fish with the bait between two feet & two inches from the surface. If you hooklength is so long that it’s awkward to cast, it can be carefully folded & tied with PVA string. Once in the lake, the string dissolves and your bait floats up, extending the hooklength. I have been experimenting this year with semi-fixed & running lead set-ups with the zig rig and I have found that you tend to get better takes on the running setup, as the fish doesn’t have to move the lead to register a take. Can be very useful when you want to fish a floating bait at range.

en als een van jullie een foto ervan wil zien kan diegene het beste op http://www.carp-uk.net/floaterfishing.htm kijken....

met aan oppervlakte karpers denkende groet,

KEV
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Lexus Cuyten
Berichten: 3083
Lid geworden op: 03-04-2003 02:00
Locatie: Barendrecht - Carnisselande

17-11-2003 09:45

volgens mij is een zigrig een normaal vastloodsysteem met een extra lange onderlijn.

Bijv.
Er staat 1 meter water dan vis je met een onderlijn van die lengte met 2 floaters aan je haak oid.

mvg Lex
Als je er maar vertrouwen in hebt.
jurgen munten
Berichten: 1159
Lid geworden op: 25-09-2002 02:00
Locatie: Eygelshoven

17-11-2003 09:52

Lexus,

inderdaad een vastloodmontage (was ik vergeten erbij te zetten) in combinatie met een lange onderlijn die je als een harmonica samenvouwt en vastbind met pva.

Kevin,

NEE! Er is weliswaar geen landelijk verbod op oppervlaktevissen, maar veel verenigingen hebben het wel in hun vergunning opgenomen, net als met de voerboot in feite. Je zult dus de vergunningvoorschriften hierop na moeten zien. En aangezien je ook steeds de aanwijzigingen van de controleur op moet volgen kan hij je sowieso zeggen dat je niet aan de oppervlakte mag vissen (al zullen ze dit niet snel doen).

groeten,
karperlimbo
Het is een kwestie van geduld.....
Appie Boertien
Berichten: 34
Lid geworden op: 15-11-2003 01:00
Locatie: Brunssum
Contacteer:

17-11-2003 10:33

De wet (het ovb) geeft regels, maar de verenigingen kunnen zelf hun regels aanscherpen. Ovb regels kunnen ze dus niet wegstrepen, maar aanscherpen.
In Brunssum mag je, muv vliegvissen, niet 'drijvend' vissen. Maar hangt het aas 20 a 30 cm onder het oppervlak dan drijft het, volgens de regels, niet meer en kunnen ze eigelijk niets meer willen.
"Niet drijvend vissen" is volgens mij geen ovb regel maar een verenigingsregel. Telt echter net zo zwaar. Het niet nastreven van deze regels zijn in strijd met de wet en staan niet als overtreding maar als misdrijf in het strafboek.
Ga ook eens op mijn site kijken http://www.xs4all.nl/~abrtn.
jurgen munten
Berichten: 1159
Lid geworden op: 25-09-2002 02:00
Locatie: Eygelshoven

17-11-2003 10:49

Dus als je drijvend vist waar het niet mag dan kun je vervolgd worden als voor een misdrijf? Lijkt me toch niet. Overtreed je de regels van de vereniging dan kunnen ze je alleen de vergunning afpakken. Overtreed je overheidsregels (bv. zonder sportvisakte vissen) dan kan de politie je bekeuren.

groeten,
karperlimbo
Het is een kwestie van geduld.....
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

17-11-2003 11:02

Appie,

De OVB heeft niets met de wet te maken.

Moord is een misdrijf. Zonder akte vissen niet hoor.

http://www.openbaarministerie.nl/boeteb ... ?s=20&p=pg


MVG

Klaas
Appie Boertien
Berichten: 34
Lid geworden op: 15-11-2003 01:00
Locatie: Brunssum
Contacteer:

17-11-2003 12:59

Tegen de opgelegde regels vissen is wel degelijk een misdrijf, maar je moet dan ook niet bij de visserijwet kijken, maar in princiepe ben je dan een stroper. Moet je bij die wetten eens gaan kijken wat daar de straffen zijn!!!!
Dat je dus een bekeuring krijgt wegens het niet hebben van een vergunning, dat is dat gedeelte overtreding, maar het gedeelte 'stropen' kijkt geen enkele politie naar, maar sommige vrienden van mij hebben geen 40 euro boete gekregen maar 390 euro wegens stropen. Stropen is een misdrijf.
Ga ook eens op mijn site kijken http://www.xs4all.nl/~abrtn.
jurgen munten
Berichten: 1159
Lid geworden op: 25-09-2002 02:00
Locatie: Eygelshoven

17-11-2003 13:22

Klaas,
zonder akte vissen is inderdaad geen misdrijf, maar wel een overtreding waar je voor beboet kunt worden.

Appie
het vangen van karper wordt alleen als stropen bestempeld als je stiekem vis vangt op terrein waarvan uitdrukkelijk is aangegeven dat het verboden terrein is of dat er niet gevist mag worden. Op een gewone vijver van een HSV is dit gewoon vissen zonder vergunning, hiervoor kan een boete worden gegeven.

groeten,
karperlimbo
Het is een kwestie van geduld.....
Appie Boertien
Berichten: 34
Lid geworden op: 15-11-2003 01:00
Locatie: Brunssum
Contacteer:

17-11-2003 21:44

Weet van mij (ik ben bestuurslid) dat het onder misdrijf valt. Is het dan niet ook al zo dat als je zonder vergunning vist dat je dan vist op verboden terrein waar jij niet mag vissen. Dat staat toch ook aangegeven.
We hebben hier uitvoerige documentaties van de betreffende korpsen en andere cursussen over. Gaan die ook in de toekomst weer geven met deskundige begeleiding aan de controleurs.
Ga ook eens op mijn site kijken http://www.xs4all.nl/~abrtn.
dennis diederen
Berichten: 11
Lid geworden op: 04-10-2003 02:00
Locatie: doenrade

18-11-2003 10:47

drijvend vissen is niks voor mij.
ik vis met vastlood of met een pennetje en anders niet.
dat drijvend is mij veel te lastig.
en ik ben altijd te vroeg of te laat met aanslaan.
Gebruikersavatar
Theo Nieuwenhuijsen
Berichten: 379
Lid geworden op: 03-10-2002 02:00

18-11-2003 11:15

Drijvend vissen vind ik net als pennen een super manier van vissen. Zien dat zo'n rimpeling langzaam je korst nadert. Zal ie wel, zal ie niet? En te laat of te vroeg aanslaan en dan missen is heel even "shit", maar dan kan ik er om lachen en genieten van het zien van zo'n golf en de giga modderkolk. Of vanuit het niets ineens een klap op je korst en je rot schrikken. Aanslaan hoeft dan meer nauwelijks. Alleen de hengel omhoog en even aantikken. Ik wil niet anders meer en ik doe niet anders meer. Ik heb één keer met een boilie gezeten en ik vind dat minder leuk. Maar tot voor drie jaar geleden vond ik vissen ook niet leuk, dacht ik.
jan van kranenburg

19-11-2003 01:54

Vis al meer dan 45 jaar af en toe met de korst.
Is dat verboden, of niet?

Jan
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

19-11-2003 19:31

Dag Jan,

het vissen aan de oppervlakte met bijvoorbeeld brood is wettelijk wel toegestaan, maar is op enkele verenigingswateren niet toegestaan. Lees gewoon even je vergunnig na en je weet of het op je water mag...

m.v.g

Kevin
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Gebruikersavatar
Kevin van Etten
Berichten: 1472
Lid geworden op: 05-03-2002 01:00
Locatie: Eindhoven

19-11-2003 19:36

Als het wordt aangegeven bijvoorbeeld in je vergunning of op een bord aan het water dat je er niet drijvend mag vissen moet je dat ook niet doen. Op openbaar water mag het altijd volgens mij dus op kanalan en dergelijken is het wettenlijk mits er niks vermeld staat in de vergunning van het niet drijvend mogen vissen.

groetjes Kevin
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

20-11-2003 08:04

Bij de oude Zig Rig moest je van te voren de diepte instellen.
De originele Zig Rig is nooit een vast lood sijsteem geweest.
Vanaf hengel loopt je lijn naar de bodem, door je wartellood.
Vervolgens, een lange onderlijn met een drijvend aasje.

De nieuwe Zig Rig:
Vanaf hengel loopt de lijn naar de bodem, door het wartellood heen, vervolgens heb je een controller(op de hoofdlijn) en daarna de lange onderlijn.
Nu ben je vrij om op elk diepte te vissen.

Ik kende een water waar het op sommige plekken 20 meter diep was.
De vissen verbleven aan de oppervlakte, boven dat 20 meter.
De Zig Rig heeft mij in die situatie hele goede diensten bewezen.

Let wel, volle vluiters met de Zig Rig heren.


RC
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

20-11-2003 08:49

beach caster rig?

Zo'n 25 jaar oud.

MVG

Klaas