Grote aas?


Gebruikersavatar
ferenc van de vorstenbosc
Berichten: 3043
Lid geworden op: 17-05-2003 02:00
Locatie: lisse
Contacteer:

14-11-2003 17:33

Kees

Tuurlijk kiest een karper het liefst voor natuurlijk aas,maar in de winter is het natuurlijk aas redelijk beperkt.


Of een karper dat kan weet ik niet,maar ik zat even aan de snoek te denken.Het is algemeen bekend dat je in de winter het best voor groot aas moet kiezen.Hij vang liever een grote vis omdat ie er dan minder hoeft te vangen.

Waarom zou dit bij karper niet zijn?
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

14-11-2003 18:21

Dag filosoferende vissertjes...

Het formaat van het aas wat het beste werkt zal afhankelijk zijn van de omstandigheden.

VOEDSELRIJK WATER hier zal klein aas beter werken omdat het meer op het natuurlijke voedsel van de karper lijkt.

DICHTBEVOLKT WATER op wateren waar veel karper zwemt zal men met klein aas makkelijker voedselnijd op kunnen wekken

DRESSUURWATER pak een formaat en vorm boilie die door andere minder wordt gebruikt

WATER VOL MET WITVIS als men de witvis wil ontlopen kan men beter groot aas pakken. Hierdoor zal de kans op een sessie zonder brasems zeker stijgen.


Maar een grote boilie zal denk ik makkelijker zijn voor de vis, hij zal in 1 hap meer voedsel binnen krijgen. Maar wie zegt dat we de vis niet meer kunnen laten zwemmen over een bed van 10 mm boilies. Door dit laten zoeken zal de vis energie vebruiken (die hij weer door zich te voeden zal krijgen). Dus in principe houdt men de karper met klein aas langer op de stek dan met groot aas, en dit is niet alleen te danken aan de vele aasjes (maar ook aan het feit dat de vis ook weer energie verbrand).

Denk gewoon eens na en experimenteer wat..

grtz,

kev
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

14-11-2003 19:17

Ik denk, dat we karpers niet moeten spiegelen
naar onze menselijk gedachten! :wink:
Een karper = Geen mens! Alleen wij kunnen
hem beinvloeden, zowel positief als negatief!
Dit geld ook wat aas betreft! Maar voor klein
aas heeft de karper nu eenmaal een zwak....!

groetjes Benny
Gebruikersavatar
Kevin van Etten
Berichten: 1472
Lid geworden op: 05-03-2002 01:00
Locatie: Eindhoven

14-11-2003 20:25

Ach ja eten zullen ze! haha let maar eens op :wink:
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

15-11-2003 09:30

Hou het gewoon simpel en pak de vertrouwde maat.... ga je ook niet twijfelen in de winter....

grtz,

kev
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
jurgen munten
Berichten: 1159
Lid geworden op: 25-09-2002 02:00
Locatie: Eygelshoven

15-11-2003 09:45

"een vis verbruikt meer energie als ie op klein aas aast als wanneer ie op groter aas aast": waar hebben we het hier in godsnaam over? Het maakt toch niet uit of een karper 2 grote happen neemt of 3 kleinere? Energie verbruikt de karper met het trekken van aasplek naar aasplek, met paaien en met het simpelweg instandhouden van de vitale functies.

En ja, ook met vreten, maar het vergelijken van het energieverbruik van een karper bij gebruik van 14mm en 20mm aas is ver overdreven. En dit zal al helemaal geen reden zijn voor een karper om groter aas te laten liggen.

Kijk dan liever naar de compactheid van je voerplek. Als je aas heel erg verspreid ligt zal de karper veel meer moeten zwemmen van aas naar aas (meer energie verbruiken), maar als je redelijk compact voert is dit veel minder.

groeten,
karperlimbo
Het is een kwestie van geduld.....
Gebruikersavatar
Kevin van Etten
Berichten: 1472
Lid geworden op: 05-03-2002 01:00
Locatie: Eindhoven

15-11-2003 12:48

Hoi,
Ik heb een zakje 10mm gekocht (Ocean Fresh Bollie's Plum en Squid) Ik moet zeggen ken de bollies niet maar ze zijn erg goed heb ik gehoord. Ze ruiken ook perfect en ze zijn niet te hard! dus ga ze morgen maar testen doe er 2 op een hairje en een beetje bij voeren kijken of ze willen bijten!!! :grin:

groetjes Kevin
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

15-11-2003 13:07

Waarom 2 op een hair? 1 is ook genoeg....
en anders zou ik er net 3 of 4 op doen, omdat toch afwijkend is van hoe anderen vissen...

maar veel succes morgen met die dure ballen..

met home made gebruikende groet,

kev
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Gebruikersavatar
Kevin van Etten
Berichten: 1472
Lid geworden op: 05-03-2002 01:00
Locatie: Eindhoven

15-11-2003 14:06

Op 2003-11-15 13:07, schreef kevin diederen:
Waarom 2 op een hair? 1 is ook genoeg....
en anders zou ik er net 3 of 4 op doen, omdat toch afwijkend is van hoe anderen vissen...

maar veel succes morgen met die dure ballen..

met home made gebruikende groet,

kev




Hoi Kevin,
Ken je die ballen? als ik er 1 op zou doen is het aas ietstjes kleiner dan mijn haakje (ESP raptor T-6 maatje :cool: als ik er 2 op doe is het perfect daarom :grin:

groetjes kevin
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

15-11-2003 15:45

Ferenc,

Hoe algemeen bekend het is om vooral met groot aas te snoeken in de winter weet ik eerlijk gezegd niet. Geldt dit voor levend aas? Ik gebruik doorgaans kunstaas. Bij voorkeur in de winter heel langzaam te vissen vanwege de traagheid van de snoek. Groot aas is opvallender en geeft langzamere maar zwaardere trillingen dan klein aas en is bovendien enigszins selectief voor wat betreft de kleinere jagers. Maar ik ben niet zo een snoekvisser meer tegenwoordig. Wellicht zijn mijn inzichten achterhaald.

Wat betreft een karper die doorgaans zijn kostje met micro-organismen bij elkaar scharrelt is er zomer en winter een voorkeur voor minuscuul aas. Te klein voor ons om hier zinnig aas van te maken, dus blijven we halverwege steken met wat mini-bolies of maïs of iets dergelijks. Blijkt onder de gegeven omstandigheden vaak wel efficiënter dan groot aas, maar witvisgevoelig. Omdat de witvisgevoeligheid een minder grote rol speelt in de winter is dit juist het tijdstip om aan de gang te gaan met kleiner aas.

In principe hebben argumenten voor groot aas op zich weinig met de winter te maken. Groter aas speelt met name een rol bij de selectiviteit. Je gaat dan bewust minder efficiënt vissen om je te concentreren op bepaalde vissen. Lijkt me in de winter een hele luxe. Ik ben al blij als ik wat vang. Daarentegen valt een enkel groter aas wel meer op. Een reden om instant met weinig maar bijvoorbeeld opvallend gekleurd groter aas te vissen vanwege het feit dat het eerder opgemerkt wordt blijkt geen onzin te zijn maar wel op te gaan.

Maar, er is geen karper die volgens mij kan beredeneren dat grote halen sneller thuis betekent. Er van uitgaande dat grote halen om snel thuis te zijn überhaupt gewenst zijn bij de winterse temperaturen wanneer het energie verbruik minimaal is. Als de karper zo slim is, dan kan hij zich dat ook wel bedenken. “Nee liever wat minder want mijn stofwisseling werkt niet zo hard”.

Groeten, Kees
dennis diederen
Berichten: 11
Lid geworden op: 04-10-2003 02:00
Locatie: doenrade

15-11-2003 15:57

Jongens jullie maken het je zelf veel te lastig!
Jullie weten dat de karper natuurlijk voedsel het snelste vertrouwd en dus ook het snelste zal pakken.
Dus dan pak je een natuurlijk formaat met een natuurlijke vorme en kleur.
Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan.
En heb je dan last van de witvis dan maak je het aas gewoon wat harder.


groetjes dennis
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

15-11-2003 17:43

en dat was dus een zeer zinnige bijdrage van mijn broer.... :smile: whahaha
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Hugo Bovenmars

15-11-2003 19:07

Volgens mij is het allemaal vrij simpel. Tuurlijk vangt klein aas beter dan groot aas, daar zijn we inmiddels wel achter dacht ik zo.

Voor alle jaargetijden geldt gewoon dat we de karper willen verleiden het aas te pakken. Omdat een karper nou eenmaal eerder geneigd is om klein aas te pakken, zal dat in de winter nog beter duidelijk worden, de karper is dan gewoonweg moeilijker tot azen aan te zetten. Gevolg: Groot aas vangt RELATIEF slecht (in verhouding tot elk ander jaargetijde)

Ik zou graag de volgende vergelijking maken:
NAJAAR - VOEDSELARM WATER
WINTER - VOEDSELRIJK WATER

Het aasdrag naar ONS aas toe, zal voor WINTER en VOESELRIJK WATER (zomerperiode) ongeveer overeenkomen.

Daar komt nog eens bij dat een gemiddelde brasem in de winter minder actief is dan een gemiddelde karper. Ik zie dus echt geen enkele reden om in de winter met groot aas aan de slag te gaan. (De 'grote brokken theorie' vind ik vrij vaag, de karper heeft immers geen keuze tussen de 2 voorgestelde voedselbronnen.

Moeilijker is het niet jongens!....volgens mij dan....

groeten, Hugo
Gebruikersavatar
Brent van Ee
Berichten: 39
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00

21-11-2003 17:58

Mannen,

Ik heb net een boillieplank aangeschaft voor 24 mm. Nou heb ik (natuurlijk) het mondstuk van mijn boillie-spuit te ruim gemaakt en nu zit ik meet een kilootje ofzo 30-35 mm ballen. In mijn ogen zien ze er niet uit en zijn ze veel te groot. Vissen met die dingen in de winter zie ik sowieso al niet zitten, en zelfs voor de zomer twijfel ik (t zijn echt mega-ballen!) Wat denken jullie...

1. Gewoon invriezen en in de zomer/ najaar toch maar eens proberen (das dan anders dan andere....)?

2. Boillies in kleine stukjes breken en gebruiken als vulling voor een PVA-zakje? (mijn voorkeur)

Ik kan maar niet wennen aan de grootte van die dingen en heb er op voorhand dus ook MEGA-twijfels over. Misschien dat jullie kunnen adviseren?

Greetz,

Brent
...First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then you win...
Ulco Bosma
Berichten: 546
Lid geworden op: 12-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

21-11-2003 20:25

In stukjes breken kan volgens mij prima!
Komen de smaak/geurstoffen alleen maar beter vrij, vooral in de winter is dit meestal niet verkeerd!
En heb je niet de beschikking over een boot op jou viswater of de mogelijkheid om dichtbij de kant te voeren? Meng ze anders eens met kleine trouvit pellets, beetje vochtig maken en je kunt er mooie ballen formaat tennisbal van maken welke je met een klein beetje moeite wel een meter of 30 wegkrijgt.

M.v.g. Ulco,
Joost Bierens
Berichten: 473
Lid geworden op: 26-10-2003 02:00

22-11-2003 19:39

S'winters = Compact voeren.
Zomers = Kun je verspreid voeren

ik denk dat dit het hem is
brammie drost
Berichten: 56
Lid geworden op: 04-11-2003 01:00
Locatie: waddinxveen
Contacteer:

28-11-2003 12:55

hey Joost,
ik ben het niet met je eens.
In de winter licht de karper vaak stil.
duz moet je je ze op gang zien te krijgen en dat krijg je niet door compact te voeren!
als je weet dat de vis er zit dan vin ik dat je pas een beetje compact kan gaan voeren.
in de zomer vin ik het juist andersom want dan aast de vis vaak veel beter en zwemt ie en licht ie niet stil als je dan meer kompact gaat voeren blijft ie meschien beter op je stek en komt ie terug!
groeten bram.
ps dit is mijn mening duz het kan anders zijn
Gebruikersavatar
Kevin van Etten
Berichten: 1472
Lid geworden op: 05-03-2002 01:00
Locatie: Eindhoven

28-11-2003 13:41

Hoi Bram,
Het is net andersom :wink:

groetjes Kevin :smile:
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

28-11-2003 14:12

Op 2003-11-14 14:55, schreef Benny van de Werfhorst:
Bram,

Persoonlijk zal ik liever s'winters met niet
te grote boilies vissen, 14mm vind ik ideaal.
Wat volgens mij s'winters een veel gemaakte
fout is, is door het aas te verspreid te
voeren! Waarom? Omdat de karper s'winters
veel minder actief is, en dus ook geen af-
standen aflegd. Zou je nu zeer verspreid gaan voeren, dan verspilt de karper te veel
energie, als ie steeds de veruit 1 liggende
aasdeeltjes moet oppikken. Hij zal dan naar
mijn mening ook gauw uitgekeken zijn op zo'n
voerplek in de winter! Dus naar mijn mening
voer je s'winters het best compact om de rig.
S'winters = Compact voeren.
Zomers = Kun je verspreid voeren, omdat de
karper nu veel actiever is!
Wat het formaat van het aas betreft, je kunt
ook verschillende diameters door elkaar voe-
ren. Gewoon gelijke hoeveelheden van elke
diameter door elkaar! Blijkt op sommige wa-
teren in de winter goed te werken, en niet
alleen s'winters.....!!!!!!!!! :wink:

groetjes Benny



Volgens mij kun je om deze reden beter compact voeren in de winter! Zie quote!