Regen en vis....??


Plaats reactie
Gebruikersavatar
luuk schenkelaars
Berichten: 1643
Lid geworden op: 17-04-2002 02:00
Locatie: Raamsdonk

10-11-2003 13:30

Ik vroeg me laatst iets af:

Regen is een beetje zurig.
Als je nu een karper op de mat hebt, waar wat regen in licht, is dat dan slecht voor de vis. (zout is namelijk ook niet zo goed voor een vis :razz: ) Als die regen in de kieuwen komt is dat dan niet schadelijk??

Groeten,

Luuk
Karpervissen is net als..... .....vissen op karper
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

10-11-2003 13:37

luuk zoals je zegt is regen slechts een beetje zurig vergeet niet dat die regen ook in het water komt dus regen kan geen kwaad voor de vis, net zoals dat een karper heel goed in brak water kan overleven!

mvg martijn
jurgen munten
Berichten: 1159
Lid geworden op: 25-09-2002 02:00
Locatie: Eygelshoven

10-11-2003 15:36

Inderdaad, geen enkel water is ph-neutraal en je hebt zuur en zuur, he!

Je ziet toch ook vissers voor de foto de vis met water overgieten? Dit kan geen kwaad, hoor.

Ik denk dat de verzuring van water door visvoer dat blijft liggen erger is dan door regenwater.

groeten,
karperlimbo
Het is een kwestie van geduld.....
Gebruikersavatar
luuk schenkelaars
Berichten: 1643
Lid geworden op: 17-04-2002 02:00
Locatie: Raamsdonk

10-11-2003 17:14

jurgen,

Maar ik neem aan dat dat water wat ze over die vis heen gooien uit dat zelfde water komt. en indd, het verzuring van hetaas dat blijft liggen zal wel erger zijn. Maar toch lijkt mij dat een ander zoort zuur.

Als je die vis nu ineens op de mat legt, Moet dat toch een hele klap zijn, want ik neem aan dat als je een vis vanuit zoet ineens in brak water zet, dat ie toch ook niet zomaar zonder probleman wegzwemt...

Groeten,
Luuk
Karpervissen is net als..... .....vissen op karper
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

10-11-2003 18:00

ander zuur?? gaat toch om de ph wat ze proberen aan te kaarten hier!
Stefan Slechten
Berichten: 2316
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Stein (Lb)

10-11-2003 18:13

Doel jij op het fenomeen zure regen ?
Dat is heel iets anders dan normale regen,

mvg
stefan
Gebruikersavatar
luuk schenkelaars
Berichten: 1643
Lid geworden op: 17-04-2002 02:00
Locatie: Raamsdonk

10-11-2003 18:40

Op 2003-11-10 18:00, schreef Frank bosman:
ander zuur?? gaat toch om de ph wat ze proberen aan te kaarten hier!

Ja indd je hebt ergens wel gelijk, Maar een schimmel of zuur??? Ik denk eerder dat ze gaan schimmelen. maar of dat ook zurig is??(ik weet het niet heb nooit iets van scheikunde gehad)
Maar het gaat er mij meer om dat het water dat op je mat ligt "pure" regen is en als het in het water ligt, een heel aantal kubike meters heeft om heen te gaan.
En hoe reageerd een vis als er veel te veel voer in het water ligt?? Die eten dan op dat moment ook (bijna) niets.

Nee Stefan, ik denk niet aan zure regen :razz:

Groeten,

Luuk
Karpervissen is net als..... .....vissen op karper
jurgen munten
Berichten: 1159
Lid geworden op: 25-09-2002 02:00
Locatie: Eygelshoven

11-11-2003 08:47

Luuk,

Onderzoek in de jaren 1990 toonde aan dat veel zure en verzurende stoffen niet zozeer als echte regen naar beneden komen, maar dat er vooral veel droge neerslag ('droge depositie') is: ook als het niet regent trekken stoffen (in gasvorm) richting bodem, bomen en struiken. Dit komt doordat vochtige bladeren of naalden veel gassen opnemen. "Echte" zure regen bestaat ook, als schadelijke stoffen in druppeltjes 'gevangen' worden. In Nederland is de droge depositie twee keer zo groot als de natte.

Verzurende stoffen die stikstof bevatten (ammoniak en stikstofoxiden) worden omgezet in nitraten. Op zich zijn dit essentiële voedingsstoffen voor planten en dieren, zoals bacteriën, algen en insecten. Maar door een grote uitstoot van NOx en NH3, bijvoorbeeld door overbemesting en het lozen van afvalwater, krijgt grond- en oppervlaktewater een overschot aan deze voe-dingsstoffen te verwerken. Deze vermesting van water noemt men eutrofiëring. In menselijk voedsel wordt veel nitriet (door bacterien uit nitraat omgezet) verwerkt en ook in visvoer, en nog in geconcentreerdere vorm in de visontlasting (die meer wordt naarmate hij meer vreet), zitten dergelijke verzurende stoffen.

Nitraten in het water voeden daar met name bacteriën en algen. Deze organismen verbruiken veel zuurstof, waardoor het zuur-stofgehalte in het water afneemt. Dit heeft tot gevolg dat andere dieren niet goed meer in het water kunnen leven. Het ecosys-teem zal dus overheerst worden door één of enkele soorten.

Stukje biologie voor beginners...

groeten,
karperlimbo

P.S. Ik heb het ook maar gekopieerd en aangevuld met eigen kennis :smile:
Het is een kwestie van geduld.....
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

11-11-2003 20:57

externe eutrofiering genoemd! ditgeen wordt versneld door bodemwroeters die organische stof omwoelen in de bodem waardoor nog meer zuurstof wordt verbruikt! haha lijkt wel of ik op school zit hier!
Plaats reactie