vissenbescherming.......jaja


Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

06-11-2003 10:57

>Ja ben es wezen neuzen op de site van onse "broeders" haha de vissen bescherming en kon het toch niet laten ff een mailtje te sturen:

> L.S.
>
> Ik heb met intresse uw internet pagina gelezen en ben van mening u op een
> aantal punten te wijzen. Ik ben zelf een erg gedreven sportvisser en vind
> dat er een aantal punten totaal uit hun verband gerukt zijn. Ik ben best
> berijd te luistren naar tegenstanders van onze hobbie en kan er zeker ook
> wel begrip voor opbrengen, alleen moeten argumenten wl op waarhied
berusten!
>
>
> Heeft een vis geen gevoel???
> U schetst dat een vis ondragelijk lijn bij zijn vangst, ik zal zeker niet
> ontkennen dat een vis geen gevoel heeft, echter kan men dit niet
vergelijken
> met dat van een mens! De verwonindingen die een vis in de natuur oploopt
> tijdens bijv het kuitschieten zijn vele malen groter dan die van een klein
> haakje.
> Ook zegt u dat een vis sterft door de stress die hij/zij oploopt door de
> vangst, dit is een pertinente leugen!!! ik kan u vele voorbeelden
opnoemen
> van vissen die die een of twee keer per jaar gevangen worden! er zijn
> wateren in engeland waar het totlae bestand aan vissen (kaprers) bekend is
> en deze vissen zijna allemaal gevangen. Ik vraag u dan ook om met goed
> onderbouwd bewijs te komen dat vissen sterven door de stress
>
> De weerhaak, u zegt dat deze zeer grote verwondinegn in de bek van de vis
> oplevert ook dit is in strijd met de waarheid! ik geef u een voorbeeld:
dit
> jaar hebben mijn maat en ik een vis twee maal gevangen met een maand
tussen
> tijd(!) het wondje van de haak van de eerste vangst was totaal
> vedwenen!(voor de goede orde het ging 100% zeker om dezelfde vis) dus ook
> hier weer vraag ik om goed onderbouwd bewijs, tegenwoordig gebrukien
> hengelaars uiterst klene haken met zo klein mogelijk weerhaken.
>
> Leeftnetten die tegenwoordig gebruikt worden zijn van zulk zach materiaal
> gemaakt dat zij in tegenstelling tot vroeger de vissen NIET beschadigen!
Tja
> dat er mensen zijn die vissn met droge handen vast pakken is inderdaad een
> ernstige zaak, maar goed men gaat het voetbal ook niet verbieden omdat er
> een zeer klein groepje "supporters" de boel slopen!!
>
> Het feit van de vogelsterfte: ik vraag dringend aan u om dit
> wetenschappelijk te onderbouwn hengelsportrs gaan zeer zuinig om met lood
en
> het milieu want wij zijn net als u gek op de natuur! ook nylon word altijd
> mee naar huis genomen (jaja uitzonderingen bevestigen de regel!)
>
> Maar wat mij nog het meest verbaasd is het volgende: De beroeps visserij
> heeft de afgelopen jaren de palingstand in nederland fors geschaad zo erg
> zelfs dat zij er niet meer van rond kunen komen! Een normaal bedrijf gaat
> failliet! allen nu eisen zijn de rechten om op schubvis te mogen vissen
weer
> op! deze rechten heeft de sportvisserij jaren gelden voor milieoen euro's
> gekocht van hun! Helaas geeft de regeling hun gelijk en gaan zij in de
> toekomst op schubvis vissen! Helaas is uw organisatie in deze discussie in
> gen velden of wegen te bekennen! de sportvisserij daarentegen wel!
> Nu is het zelfs zo dat de beroeps visserij in friesland een soort bio
> industrie onder water wil beginen, zij willen alle grote vis wegvangen
> waardoor er meer ruimte ontstaat voor (economisch interesante) kleine vis!
> Hiedoor zal het natuurlijk evenwiocht onderwater ernstig geschaad worden!
> Ook hier is uw organistatie in geen velden of wegen te bekennen! de
> sportvisserij daarentegen wel! wij hebben hiertegen al vele handtekeningen
> opgehaald! want verget niet, dat anders wat vele mesne denken wij zijn
> afhankelijk van een gezonde visstand en zullen er alles aan doen om deze
> gezond te houden!!!
>


De reactie:

Dag Martin,
Allereerst: de toon van de mail bevalt mij niet. Desondanks zal ik er op
ingaan. Iets is niet goed, omdat het allemaal nog erger kan. Dat het in de
natuur niet altijd leuk is, mag geen reden zijn om dieren daarom nog meer te
laten lijden.Je moet dieren niet mishandelen. Punt uit. Het is wel erg dat
dieren 2 of 3 maal worden gevangen, éénmaal is al erg genoeg. Hoe zou je het
zelf vinden om zo met een scherpe haak (met of zonder weerhaak) gevangen te
worden en dan ook nog naar de kant getrokken worden? Ruw onthaakt te worden?
Vergeet niet, dat je de vis ook nog uit zijn element haalt. Het is hetzelfde
als dat je een mens minuten lang ONDER WATER houdt, hij kan niet ademen!
Hoe zou je het vinden als een hond of kat zo behandeld werd? Zou je dat ook
goed vinden?
Inderdaad gaan niet alle gevangen vissen dood door de stress, maar dat
schrijven wij ook niet. Maar is het daarom goed? Mag men jou martelen, als
je er niet dood aan gaat? Mag men een hond of kat martelen, als die er niet
dood aan gaat?
Wat betreft verloren snoeren, zowel vissen als andere dieren in en bij het
water worden slachtoffer van verloren hengelsnoeren. Veel vogels zijn de
dupe van vishaken, dat kunnen vogelasielen bevestigen.
Wat de palingen betreft: lees onze website http://www.vissenbescherming.nl
Vriendelijke groeten, M.M. Santen, secretaris


verder comentaar overbodig......................



<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Martijn Nederpel op 2003-11-06 11:07 ]</font>
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

06-11-2003 11:14

Martijn,

Houd maar op, niet voor rede vatbaar...

Groeten,

Mark
Gebruikersavatar
joachim stelma
Berichten: 434
Lid geworden op: 09-02-2003 01:00
Locatie: Leiden
Contacteer:

06-11-2003 11:26

ik denk ook niet dat dat ooit zal gebeuren
lars kern
Berichten: 697
Lid geworden op: 11-05-2003 02:00
Locatie: capelle a/d ijssel

06-11-2003 11:29

pas maar op dat ze je niet dood schieten.


de meeste mileu figuren kunnen niet tegen kritie puur omdat ze uit een een delig gedacht gang uit gaan.

ze kijken niet naar de andere hun zijn goed hun zijn de best de rest moet zich aan passen.
behandel een karper zo als je zelf wil worden behandelt
Rene Berger
Berichten: 875
Lid geworden op: 27-01-2003 01:00

06-11-2003 11:32

Beste Martijn, Mark

Mark je schrijft `hou maar op, niet voor rede vatbaar`. Eerlijkheids halve als ik zo´n email van martijn zou ontvangen zou ik ook pissig worden. Deze mensen zijn net als wij ook door schade en schande wijs geworden in de loop der tijd. En ik kan me goed voorstellen dat zij als niet visser daar heel anders over denken. Het mailtje wat je tikt Martijn, probeer je niet samen met hun eruit te komen, maar je probeert hun te zeggen hoe zij zouden MOETEN functioneren. Op deze manier ga je er nooit uitkomen met ze.

Sorry maar ik kan je aktie helaas niet goedkeuren. Overigens ben ik wel blij dat je laat blijken dat je er wel om geeft. Als raad, wil ik je dan ook geven in de toekomst daar tegen aan te kijken met minder emotie. En je statement wat meer te onder bouwen met feiten.

Met vriendelijke groet,

Rene Berger



<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Rene Berger op 2003-11-06 11:33 ]</font>
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

06-11-2003 11:37

rene....het enige waar ik om vraag is goed bewijs om hun beweringen sorry maar ik kan het nu eenmaal niet laten om leugens te ontkrachten dat jij het een verkeerde manier vind...prime..maar ik heb me er al bij neergelegd dat je er zowiezo niet samen uitkomt
Gebruikersavatar
bart van bezouw
Berichten: 2161
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00
Locatie: groningen
Contacteer:

06-11-2003 11:46

zij zullen koste wat het kost blijven volhouden dat het slecht is voor de vis als hij gevangen wordt, daar is niets aan te doen....... Maargoed.
greetz Bart

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: bart van bezouw op 2003-11-06 11:46 ]</font>
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

06-11-2003 11:49

Rene,

De argumenten die ze op hun site noemen zijn één en al emotie. Slechts matig gebaseerd op enig bewijs of onderzoek en op die manier proberen ze wél de grote massa te beïnvloeden. Ik kan het me goed voorstellen dat Martijn ze hiermee wil confronteren.

Groeten,

Mark
Gebruikersavatar
ferenc van de vorstenbosc
Berichten: 3043
Lid geworden op: 17-05-2003 02:00
Locatie: lisse
Contacteer:

06-11-2003 12:14

Je kan doen en laten wat je wilt,maar het blijft een FEIT dan sportvissen niet goed voor de vis is.Geneen vis gaat erop vooruit als hij een haak in zijn bek heb gekregen.

Maargoed het is al een eeuwen oude sport en die mensen moeten niet zeuren :grin:
Rene Berger
Berichten: 875
Lid geworden op: 27-01-2003 01:00

06-11-2003 12:18

Beste mensen,

Ik heb er even een stukje tussen uitgehaald om te laten zien hoe het eventueel anders kan.

[quote]
Op 2003-11-06 10:57, schreef Martijn Nederpel:
Ik ben best
> berijd te luistren naar tegenstanders van onze hobbie en kan er zeker ook
> wel begrip voor opbrengen, alleen moeten argumenten wl op waarhied
berusten!
>
>
Dit had bijv. op deze manier gekunt.

Ik ben bereidt te luisteren naar tegenstanders van ´mijn` hobby. En kan er zeker ook begrip voor op brengen. De argumenten die u aandraagt berusten naar mijn idee niet geheel op de waarheid.

Wat ik dus bedoel hou het persoonlijk door het 'ik' perspectief te gebruiken. En probeer de woorden "moet" en "altijd" te vermijden. Geef jou mening en vraag ze tegelijker tijd om hun mening. Alleen op deze manier begin je een discussie en niet een ping pong wedstrijd met verwijten naar elkaar. Overigens ben ik het natuurlijk wel met je eens. Ik geef daarom ook alleen maar aan hoe het beter gedaan had kunnen zijn.

Met vriendelijke groet,

Rene Berger
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

06-11-2003 12:21

Ferenc,

Sorry maar dat is gelul. Als sportvissers niet aan de bel trekken over watervervuiling, vissterfte of waterkracht-visvermaal-centrales, wie doet het dan? Wie roepen al jaren dat het met de praktijken van de beroepsvissers de verkeerde kant op gaat? Als we ze hun gang laten gaan blijft er geen vis meer over. Als je puur naar het vangen kijkt heb je gelijk, een vis wordt daar niet beter van. Maar probeer het plaatje eens breder te bekijken...

Groeten,

Mark
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

06-11-2003 12:21

maar het is geen FEIT dat een vis schade oploopt door de moderne leefnetten, grote schade oploopt door onze haken, sterft door stress na de vangst dat wij al onze vislijn laten slingeren en en zoveel mogelijk lood dumpen!
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

06-11-2003 12:23

die mensen kijken alleen maar naar of iets zielig is! je kunt er niet mee praten want ze hebben toch hun menig al gevormd. het enige dat helpt is wetenschappelijk onderzoek dat die mensen erop wijst dat iets niet klopt en dan vinden ze wel weer een ander excuus! dierenbeul daar gaat het bij hun om het individu is belangrijker dan een populatie!een slechte gedachte gang vindt ik
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

06-11-2003 12:27

wie gaat dan de visstand monitoren?? wie gaat vis uitzetten?? wie zorgt er voor geld in het laadje dat het water gezond blijft??
Ik vind persoonlijk dat de toon van mijn email helemaal niet negatief is, kritisch dat zeker! maar ik vind niet dat je het grote publiek met verzonnen feiten moet proberen te overtuigen! dit geeft aan dat je zelf weet dat je zwak staat!

mvg martijn
Rene Berger
Berichten: 875
Lid geworden op: 27-01-2003 01:00

06-11-2003 12:34

Martijn,

Je zou je zelf eens kunnen afvragen wat je met die aktie wil bereiken. De internet pagina bestaat nog steeds en ze hebben weer een rede om aan te geven dat er niet gepraat kan worden met vissers. Wanneer je in gesprek bent met ze heb je de kans om ze te overtuigen. Als je ze gaat afkraken eindige de gesprekken en dan.... weg kansen! Al met al, Mark gaf het al aan niet voor rede vatbaar.

Met vriendelijke groet,

Rene Berger
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

06-11-2003 12:37

rene.......moet alles reden hebben?? moet alles nut hebben?? tjah kan ik net zo goed gaan stoppen met vissen ik zet ze toch terug! mijn mail heb ik op zo'n wijze geschereven dat er WEL gepraat kan worden met vissers ik vraag hun duidlijk om met goed onderbouwde onderzoeen of argumneten te komen en geef ook aan dat ik andermans mening respecteer........
jurgen munten
Berichten: 1159
Lid geworden op: 25-09-2002 02:00
Locatie: Eygelshoven

06-11-2003 13:03

De "strijd" tussen de sportvissers en vissenbescherming is vergelijkbaar met de situatie tussen de katholieken en de protestanten in Engeland. Iemand vertelt een plausibel (al dan niet juist) verhaal en krijgt een hoop aanhangers die het hiermee eens zijn. Een groep tegenstanders is het hier niet mee eens en dan heb je het gedonder!

Op zich is het verhaal van de vissenbescherming plausibel, de natuur en meer specifiek de vissen hebben geen profijt van ons vissers, ook al doen we aan visstandbeheer en monitoring. Mocht een water zich niet zo ontwikkelen als wij dat graag willen (dus met ons belang als sportvisser in het oog) dan is dat gewoon een kwestie van een natuurlijke gang van zaken en moet je dat accepteren.

Echter, de huidige sportvisserij heeft zich dusdanig ontwikkeld dat de nadelige invloed zoveel mogelijk geminimaliseerd is (de "rotte appels" daargelaten). tegenwoordig kan de sportvisserij veel betekenen voor wateren en hun inwoners. Denk eens aan protesten van sportvissers als weer eens blijkt dat een bedrijf door een illegale lozing een groot deel van een visbestand heeft gedood. Of als een water door zuurstofgebrek of een riooloverstort naar de knoppen dreigt te gaan. Zijn het dan leden van de vissenbescherming of vissers die daar tot hun knieen in de bagger staan om de vissen te redden? Maar daar zal een organisatie als de vissenbescherming natuurlijk niet over reppen.

Wellicht dat beter in organisatieverband (KSN) contact kan worden gezocht met deze organisaties, mocht dit nodig zijn. Maar ik denk dat het niet veel zal uithalen.

groeten,
karperlimbo
Het is een kwestie van geduld.....
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

06-11-2003 15:01

Jurgen,

Ik merk een flinke hiaat in je betoog. Je hebt het over "natuurlijke gang van zaken" maar daar is in Nederland absoluut geen sprake meer van. Deze is in Nederland door de mens dermate verstoord dat deze zelf geen evenwicht meer kan vinden. De NVVS probeert de dialoog met de Dierenbescherming open te houden, ik heb gehoord daar van de andere kant meestal niet zo happig op gereageerd wordt.

Groeten,

Mark
jurgen munten
Berichten: 1159
Lid geworden op: 25-09-2002 02:00
Locatie: Eygelshoven

06-11-2003 15:21

Mark,

Natuurlijk zal er in Nederland weinig sprake meer zijn van een puur natuurlijke gang van zaken (wel bv. op Nieuwkoop), maar heb je het over semi-natuurlijke natuur.

Die zin duidt vooral op mijn ergernis om overdreven visstandbeheer, zoals het uitroeien van roofvis op wateren waar veel witvissers zijn of het overmatig bezetten van wateren. Sommige wateren kunnen nu eenmaal een grotere populatie in stand houden dan andere en in een aantal gevallen wordt hier geen rekening mee gehouden.

De Dierenbescherming is toch een radicale anti-partij. Compromissen sluiten past niet in hun straatje en zij zullen pas tevreden sluiten als zij 100% hun zin krijgen, oftewel als de sportvisserij in Nederland helemaal verboden is. Maar dat zie ik niet gebeuren dus vette pech. En in zo'n geval zou je als Dierenbescherming toch eerder samenwerken met de sportvisserij in plaats van steeds maar weer acties te voeren als het verstoren van viswedstrijden?

Overigens vindt ik wel dat de Dierenbescherming veel goede zaken doet en is het goed dat dergelijke organisaties bestaan, want dierenleed is er genoeg en het is nodig om "risicovolle" sectoren scherp te houden.

groeten,
karperlimbo
Het is een kwestie van geduld.....
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

06-11-2003 16:04

Jurgen,

Geen enkele zichzelf respecterende hengelsportorganisatie zal nu nog streven naar overbezette wateren. Op veel wateren is dit in VBC's geregeld en wordt naar een evenwichtig bestand van alle vissoorten gestreefd. Zie het als een stukje zelfregulering, besef van hoe het eigenlijk moet en compromissen die in een VBC met andere organisaties gesloten worden.

Tuurlijk doen ze goed werk maar als ze hun zin niet krijgen grijpen ze naar misleidende en oneerlijke middelen. Zoals ik al zei, de NVVS staat open voor de dialoog en ik vind dat we dat zo moeten houden.

Groeten,

Mark
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

06-11-2003 18:53

Heren,
dit zal altijd een oneindige discussie blijven om een hele simple reden.

Zowel de sportvissers als de visbeschermers geloven in hun zaak, dus de ideeen van beide partijen staan ook haaks op elkaar.

Dialoog ?: helaas worden de dialogen over dit soort zaken vaak door beide kampen geleid door emotie, zoals mark dit ook al aangaf.

Ik snap ook heel goed de mailing van Martijn en sta op sommige punten ook wel achter je maar moet erbij zeggen dat als ik tegenpartij zou zijn er bij mij toch wel enige nekhaartjes omhoog zouden komen.

Iemand met respect blijven behandelen zonder ze te vertellen wat ze moeten doen of laten is nu ook niet echt 1 v/d simpelste zaken, het is dan ook handiger dit aan de mensen over te laten die hiervoor zijn opgeleid, wel zullen wij er wel voor moeten zorgen dat men voldoende capaciteit en middelen hebben om ook met hun te kunnen concureren op mediagebied.
vergis je namelijk niet het is een zeer grote organisatie die wijd vertakt is op diverse gebeiden van dier en natuurbescherming.

helaas merk ik nog steeds dat de sportvisser het op het gebied van samen sterk geregld af laaat weten, men discusieert mee aan de zijlijn maar daar blijft het bij, stel dan ook voor dat men in ieder geval lid wordt van de ksn zodat je ook hiermee je stem laat gelden, des te groter een organistaie des te meer macht.

MVG,
PETER
Henny Jordaan
Berichten: 92
Lid geworden op: 05-02-2002 01:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

06-11-2003 20:13

hoi Mensen.
na dit alles gelezen te hebben kreeg ik ook het gevoel van IK ZAL ZE EENS EVEN MAILEN,,
maar nee ik heb het niet gedaan ik heb begrip voor de andere die het wel gedaan hebben hoor .
maar ik moet Peter gelijk geven om kwaad te reageren helpt niet dus......
ga ik er eerst een tijdje over nadenken wat ik wil mailen ,,,maar mailen doe ik dat staat als een dobber boven water.
Vriendelijke Groet Henny
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

06-11-2003 20:43

Henny,
Mailen zal ik zelf ook doen indien men geinterreseerd is hierin ben ik best bereid een kopie hier neer te zetten.

MVG,
Peter
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

06-11-2003 21:41

Aan de ene kant is mailen nog niet zo slecht. Wel ben ik van mening dat eindeloze welles-nietes mailings zoals die van Martijn weinig goeds opleveren.

Dit soort mailings laaien m.i alleen maar allerhande geëmotioneerde discussies op, die het klimaat tussen beide partijen absoluut geen goed doen.( ie groeperingen hebben ook forums zoals deze...) Wat dat betreft denk ik dat een discussie op het niveau 'dierenbescherming-nvvs' meer resultaat op zou kunnen leveren, en minder ongecontroleerde ergernis opwekt.

Probleem is dus wel dat een discussie wel door 2 partijen gevoerd wordt... Gelukkig staat de sportvisserij wel open daarvoor.
Heikel punt zal wel zijn dat het vangen van een vis op zich nooit bevorderlijk is voor een vis, maar dat de hengelsport ook zoveel goed werk verricht dat zij niet meer alleen op de negatieve punten benaderd kan worden.

vr gr

Sjoerd
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

06-11-2003 22:02

Tja, een voortdurende herhaling van zetten. Ook nu weer lees ik het argument van visstandbeheer etc. Waarschijnlijk verwarring met milieubewegingen die wel interesse hebben in ecosystemen. Die weten ons wel te vinden en wij hun. De dierenbescherming interesseert dat uiteindelijk geen moer. Het gaat hun er alleen maar om hoe mensen met dieren omgaan. En zoals wij dat doen past absoluut niet in hun belevingswereld. Een gevoelskwestie. Een van normen en waarden. En dan verander je niet je mening zonder je eigen gevoel te verloochenen. Nooit dus!

Overigens hoef je het ook niet van de wetenschap te hebben want er zijn geen objectieve maatstaven voor lijden. Dat is afhankelijk van waar je de definitie legt en dus variabel en beïnvloed door interpretatie. Zoveel is inmiddels ook wel duidelijk.

Sorry voor de negatieve teneur, maar ik heb niet het idee dat de reacties hier er voor de dierenbescherming toe doen.Wij slaan de plank voortdurend mis.

Kees