hoevaak binnen halen??


Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

28-10-2003 15:23

Martijn,

Een karper is net zo lang nieuwsgierig, totdat deze zich de pleuris schrikt. En dan is die toch echt weg. Kwestie van mate dus. En niet elke karper zal even schuw zijn. Maar ik ben altijd bang dat net die ene grote karper nou net het meest schuw is.

Kees
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

28-10-2003 15:26

Laurens, goed je weer te lezen, is een tijdje geleden.

Om je vraag te beantwoorden, ik denk dus dat wij dit fenomeen zelf in de hand hebben gewerkt.
Die vissen zien het keer op keer gebeuren, plonsen gaat gepaard met voedsel.

Dan gaat er bij mij weer een lichtje branden, wat te denken van dresuur, dan zou je op dat plonsen toch ook weer dresuur moeten krijgen.
Of toch niet?

In de praktijk kan ik 2 voorbeelden noemen dat ik het heb meegemaakt.
Ten eerste, op een voerplek vissen.
Ik had een voerplek van de zomer die erg goed liep.
Als ik zeg maar 2 uurtjes geen run had gehad, wierp ik mijn lood opnieuw in, met als gevolg binnen enkele minuten een run.
Dit gebeurde natuurlijk niet elke keer maar wel vaak genoeg om mij aan het denken te zetten.

Ook ben ik veel met single hookbaits aan de slag gegaan.
Ook hier zag ik het keer op keer gebeuren.
Ik zocht het water af, echt aktief de vissen zoeken dus.
Een uurtje ergens laten liggen en dan weer ergens anders een uur enz... enz...

Toen kreeg ik ook vaak binnen enkele minuten een run, het viel mij echt op.

Ik heb het ook aan de tand gevoeld, op een voerplek.
In de ochtend aankomen op een eerder aangelechte voerstek.
Mijn lood wel 10 keer inwerpen, niets bijvoeren(echt de aandacht trekken dus) en gewoon enkele minuten later een run krijgen!

Als dit je niet aan het denken zet.....


RC
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

28-10-2003 15:32

Ik wou dit al eerder posten, maar ik dacht, die jongens verklaren me voor gek!

Nou jullie zelf deze richting op gingen, waarom dan niet.

Ik ben er echt van overtuigt.

RC
Gebruikersavatar
Theo Nieuwenhuijsen
Berichten: 379
Lid geworden op: 03-10-2002 02:00

28-10-2003 15:36

Robert,
een vraag van een beginner. Wanneer plonzen dressuur in de gunstige zin van het woord veroorzaakt, waarom heeft het dan ook geen negatieve kant. Een karper die weet dat plonzen voedsel betekent, moet toch ook weten dat hij of zij kort daarop gehaakt wordt? Dus ook dressuur in negatieve zin?

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Theo Nieuwenhuijsen op 2003-10-28 15:36 ]</font>
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

28-10-2003 15:50

Dat zeg ik Theo, het zet je wel aan het denken he.

Het zou dan inderdaad zo moeten zijn.

Of een plons moet een soort van diner belletje veroorzaken, tringelingeling eten!

Ik ben geneigt te denken van wel.

RC
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

28-10-2003 15:56

Kees,

Ik gebruik attractors slechts met mate!
Hier in de buurt is het mij dus meerdere ma-
len opgevallen dat de boilies vaak worden ge-
nomen nadat ze een tijd inlagen, en vaak be-
troffen het dan mooie exemplaren!
Ook het "ingooi vangst" ritueel is mij wel bekend, ik denk dus dat het dan vaak om de
testers "dommere" vissen gaat, die eerst de
boel mogen keuren voor de andere karpers!

groetjes Benny
Koen Workel
Berichten: 1242
Lid geworden op: 29-04-2003 02:00
Locatie: Goor(Twente)

28-10-2003 15:59

Denk dat het plonzen alleen karper op brengt als er regelmatig wordt gevoerd.

De karper zal de plons horen alsof er een boilie in het water wordt gegooid. Dus voedsel!

Denk dat het op een maagdelijk water niet opgaat. Misschien wel op een water waar veel eiken omheen staan.

Karpers eten dus wel eikels, dus een plons is ook dan een teken van voedsel.

vriendelijke groet,
Koen
Gebruikersavatar
Laurens Maasland
Berichten: 827
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

28-10-2003 18:53

Hoi Robert,

Ik sluit inderdaad niks uit. Twijfel zelfs sterk aan het standpunt wat ik hier innemen moet.

Een karper is een redelijk simpel wezen en leert door associatie. Dit wil zeggen dat de vis inderdaad een link gaat leggen tussen geplons van voer en loden met zowel de items voer (beloning) en prikgevaar (straf).

Hierbij enkele bedenkingen:

- Aangezien de vis al zo vaak is weggekomen met het stiekem leegeten van een stek en het omzeilen van haakaas, is het niet ondenkbeeldig dat de vis op vallend lood en dus voedsel afkomt.

- Des te hoger de bezetting des te groter de aantrekkingskracht van geplons? Er moet immers gedeeld worden met velen...

- Des te vaker er (bij)gevoerd, en nog belangrijker voorgevoerd wordt, des te groter het lokkend effect van lood en/of voerplonzen?

Ik denk inderdaad dat het twee kanten opwerkt. Negatief alsook positief. Misschien dat zelfs het karakter van het water, het (voer- en vis)gedrag van de visser bepalen naar welke kant de balans uitslaat... positieve of negatieve herkenning...

Ben benieuwd wat anderen hierover te zeggen hebben..

Groet,
Laurens
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

29-10-2003 10:23

kees denk dat dat afhankelijk is tussen maagdelijk en gedresseerd water

koen zoals ik al aanhaalde is er een groot verschil tussen een stuk lood dat door het plafonf heen denderd en een bopilie die er doorheen knalt dus ik denk dat het weinig te maken heeft met voeren maar met de nieuwschierigheid van de vis....op dressuurwater hebben ze "geleerd" dat zo'n dreun gevaar oplevert en zou het dus averechts kunnen werken. Op "maagedelijk" water wint de nieuschierigheid het denk ik van de achterdocht en misschien juist bij de grote karper daar deze niet voor niets groot is geworden (=veel eten!!!!) ik ben van mening dat grote karper juist het makkelijkst te vangen is omdat deze vissen nu eenmaal meer moeten eten en zo groot zijn geworden door hun vraatzucht en de grote vissen op een water hoeven niet per definietie de oudste te zijn!!
Gebruikersavatar
bart van bezouw
Berichten: 2161
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00
Locatie: groningen
Contacteer:

29-10-2003 10:27

dat ben ik weer met je eens martijn ware het niet dat er op een water (helemaal in het noorden hahah) vaak meer kleine dan grote vissen zwemmen waardoor de kans op een dikke just weer kleiner is greetz bart
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

29-10-2003 10:46

goed maar ik bedoel hier dus niet mee dat klene karper gelijk veele schuwer is, ik pobeer alleen aan te geven dat in mijn beleving een grote karper gewoon nog nieuschieriger (gretiger) is dan kleine karper. Voor mijn is en blijft karper een nieuschierige vis. Dit verklaart ook het suc6 van veel lokstoffen etc het wekt de nieuwschierigheid op van de vis, niet zozeer omdat ie het nou lekker vind maar meer omdat hij het niet kent en het mogelijk een lekker hapje oplevert!

mvg martijn

ps persoonlijk werp/ roei ik een keer per etmaal uit mits ik natuurlijk vis vang op die hengel of een aantal keren halve betindicatie heb gehad wat erop kan wijzen dat de boel in een breiwerkje op de bodem ligt