Digitale foto toestellen


Jeroen van den Berg
Berichten: 93
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Vuren

20-01-2003 16:58

heeft er iemand ervaring met posterformaat afdrukken van een digitale foto.

Heb zelf een aantal mooie 4.1 megapixel foto's waarbij ik dit wil laten doen. mijn toestel maakt bij maximale instelling foto's van 60 bij 80 cm.

gr,

Jeroen
Frank van Amerongen
Berichten: 2768
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heinekenoord en een beetje Tilburg

20-01-2003 16:59

Precies Mark,
Zoiets bedoelde ik ook, en daar doelde ik ook. Doordat iedereen digitaal koopt, worden er veel mooie toestellen weggedaan....
Dus ik ben op zoek naar een spiegelreflex ofwat..
Maar ik wil em wel van een afstandje kennen maken.
Probleem is met zo;n timer he....
Hoelanhg heb je nodig om van het toestel naar de mat te lopen en de vis op te tillen?
10 sec ruim?

Ik zit nog te twijfelen.
Op mijn vectis zit wel een zelfontspanner, dit is 3 a 5 sec...
is voor mij nie echt genoeg denk ik he....

Met onzekere groeten

Frank
Gebruikersavatar
Hoedemakers Mark
Berichten: 1157
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Kinrooi - België
Contacteer:

20-01-2003 17:13

Frank,

Op mijn Nikon kan je kiezen, drie of tien seconden.
Als je een beetje ervaring hebt, is tien seconden voldoende hoor, maar het kan dan nog ooit misgaan.

Voordeel van digitaal is de mogelijkheid om te wissen.

3 à 5 seconden, is so wie so te kort, dan wordt je te opgewonden en lukt het toch niet.

MVG, Mark
Christiaan van Klaveren
Berichten: 1178
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Zaandam
Contacteer:

20-01-2003 17:20

Frank,

Ik heb op m'n Camera ook een zelfontspanner zitten, maar de flits komt altijd op 't verkeerde moment ; )

10 seconde is ruim genoeg, en precies wanneer jij denkt dat de vis mooi staat, komt de flits toch niet ; P

Dan draait ie net z'n staart, of zal ie gaan bewegen, en dan komt de flits ; D

naja dat heb ik altijd met m'n zelfontspanner, daarom is het bij mij ook altijd makkelijk dat ik altijd met me vismaat vis, en me zelfontspanner nauwelijks gebruik.
Frank van Amerongen
Berichten: 2768
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heinekenoord en een beetje Tilburg

20-01-2003 18:01

Ja Mark, inderdaad, je kan het wissen, maar dan ... is denk ik n goede 'normale' camera voordeliger dan een mooie digitale?

Mark jij heb het dan op een statief ervoor..
Maar laat jij dan alles staan, en je camera ook gewoon alvast klaar op het statief met de stokken in de grond?
Of doe je dat als je de vis heb. want t is tog nie al te safe als je je cam op een statief zet ,,, bv middernacht komt iemand langs en neemt effe dat cammetje mee:D
ik zie t al voor me , hoe pak jij dit aan?

En christiaan, dat heb je altijd net;) ook als je vismaat de foto maak, dat die vis dan tog nog lkkr eigewijs is en dan effe gaat spartele:D

groete
Frank
Gebruikersavatar
Hoedemakers Mark
Berichten: 1157
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Kinrooi - België
Contacteer:

20-01-2003 18:09

Ik stel de camera in en onthou dit. Ik plaats de dikke onthaakmat met de banksticks op de goede afstand.

De camera neem ik weg, maar laat ze op het statief.

Vis wordt gevangen, vis komt op mat, camera staat in 1, 2, 3. Snel controleren en foto's maken.

Wel moet ik erbij vermelden dat ik altijd een emmer water heb klaarstaan om de vis nat te houden. Beter teveel water of een natte broek dan...

Trouwens, ondanks dit ritueel verblijft een karper bij mij nooit lang op de kant. Het wegen gebeurt vlak voor het terugzetten.

MVG, Mark
Frank van Amerongen
Berichten: 2768
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heinekenoord en een beetje Tilburg

20-01-2003 18:14

Aha zal ik onthouden hoe jij het doet mark.
Alleen wat zou jij dan kopen...?
voor 200 euro een spiegelreflex?! proberen te vinden, tweedehands.
Of voor meer dan 200 euro een digitale.

Ik weet het nog zo juist niet..
Of ik moet wat vinden voor mijn Minolta Vectisje... maar dat is een iets te dure oplossing...

Graag hoor ik van je ..

Frank
Gebruikersavatar
Hoedemakers Mark
Berichten: 1157
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Kinrooi - België
Contacteer:

20-01-2003 18:50

Wel, ik heb m'n digi nog maar twee weken, en eigenlijk had ik een spiegelreflex in gedachten. Na alles eens op een rijtje gezet te hebben besloot ik om toch maar voor een digitale camera te gaan.

Mijn eisen waren simpel. Bij een afdruk mocht het verschil niet te merken zijn. Publiceerbaar zeg maar. (Niet dat ik grootse plannen heb! :wink: Maar ik verwacht van m'n foto's enkel het beste)

Met een spiegelreflex kon ik dia's maken maar aangezien ik al m'n foto's gebruik voor Powerpoint presentatie's heb ik geen dia's nodig. Trouwens, dia's trekken is een ander verhaal dan een foto.
Ik denk dat de karpervissers ongeveer de enigen zijn die de dia in leven houden. Hoezo high tech? :wink:

Een foto kostte me met een gewoon toestel ongeveer 0.55 euro, en er zitten altijd wel enkele onbruikbare foto's tussen. Met zo'n 250 à 300 foto's per jaar tikt dat wel door tot zo'n 160 euro, de batterijen voor de camera exclusief!

Wanneer ik nu foto's maak met de digitale camera, zet ik een groot gedeelte op PC, en diegene die ik op papier wil, kosten me ongeveer 50 eurocent. In totaal ben ik dus goedkoper af...

Trouwens, ik heb nog een Vectis 260 APS voor 100 euro... Hier kan je wel mee zoomen.

Mvg, Mark

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Hoedemakers Mark op 2003-01-20 18:52 ]</font>
James Tate
Berichten: 39
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Antwerpen (Belgie)

20-01-2003 20:07

Natuurlijk is er verschil tussen verschillende fototoestellen. Men kan dan ook geen eenvoudig digitaal toestel vergelijken met een geavanceerde spiegelreflex net zo min als men een eenvoudige spiegelreflex kan vergelijken met een geavanceerd digitaal toestel. Trouwens een fantastisch toestel zal onder minder goede omstandigheden niet beter kunnen presteren dan de film die gebruikt wordt, toelaat, wat wil zeggen dat 's nachts NOOIT perfecte foto's gemaakt worden zonder een meervoudige belichtingsinstalatie. De kwaliteit hangt dan nog af van de ontwikkeling van de film, bij alle gewone commerciele ontwikkelingen wordt de film automatisch ontwikkeld met een standaard ontwikkelaar. Wil men perfectie nastreven, dan wordt de film (die men reeds gekozen heeft in functie van de omstandigheden waaronder hij zal gebruikt worden), onwikkeld met een ontwikkelaar gekozen in functie van de belichtingsomstandigheden. Soms is het zelfs beter een foto te onderbelichten en hem dan met een ultrafijnkorrel ontwikkelaar te overontwikkelen. Latijn voor velen maar ik wil enkel zeggen dat als men over perfectie spreekt men dikwijls ten onrechte denkt dat dit of dat beter is. Een normale foto voor normaal gebruik, dus zonder extreme uitvergrotingen kan met elk eenvoudig toestel gemaakt worden. voor nachtfotografie, is het belangrijk een goede flits te gebruiken. Meestal mislukken foto's omdat men van te ver trekt, de flits van eenvoudige toestellen (met standaard film van 100 of 200 ASA) is immers meestal niet sterk genoeg om een afstand van 2 a 3 meter te overbruggen, met als gevolg dat de foto's onderbelicht zijn, fletse kleuren vertonen enz.
Wil men echt een goed digitaal toestel, denk dan eens aan de SONY digitale camera "DSC-F717", 5.0 Mega Pixel , 5x optische zoom en 10x digitale zoom en een resolutie van 2560x1920 dpi, roterende Carl Zeiss multihoekslens met een met de hand bedienbare zoomring. Laat toe om onder zowat alle lichtomstandigheden perfecte precisiefoto's te maken! Met 32 Mb memorystick of de MINOLTA Dimage 7i.
Een semi-professionele digitale camera met superhoge resolutie van 5,24 megapixels.
supergevoelige lens. Sluitertijd: 4-1/4000 sec. Objectief 7,2-50,8 mm / F2,8-3,5.
2x Digitale zoom.
Diverse instelfuncties: portret, landschap, sportactie, sunset, nachtportret. Diverse flitsfuncties, rode-ogen-reductie.
Uitgerust met movie recording en audio recording. 16 Mb CompactFlashkaart.
Echt de max maar men moet er wel een 1500 euro voor neer tellen. Echter een goede spiegelreflex kost ook al snel een 400 a 500 euro doe hier een goede flits en een extra lens bij en je spreekt ook niet meer van een goedkoop toestel.
Wat vooral belangrijk is, is dat men, weet wat men met zijn toestel kan doen, het is zeker belangrijk eens op de handleiding te kijken hoever de flits werkt met de gebruikte film, eventueel, indien mogelijk een extra flits gebruiken en ook overdag met de flits voor invullicht zorgen. Bij aankoop van zowel een digitaal als een klasiek toestel liever iets meer geven voor een lichtgevoeligere lens. Let men hierop dan kan men mits zorgvuldig voorbereiden en rekening houden met de mogelijkheden, met elk toestel een voor normaal gebruik goede foto maken.
groeten
Frank van Amerongen
Berichten: 2768
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heinekenoord en een beetje Tilburg

20-01-2003 21:35

James bedankt,
Ik ga er nog meer nar zoeken en ik denk er nog effe overna wat ik zou gaan kopen...
Eerst nieuwe hengels kopen...
En dan gaan we voor het toestel:D

Frank
Bjorn Dohmen
Berichten: 205
Lid geworden op: 18-01-2003 01:00
Locatie: Wijlre

23-01-2003 19:27

Beste Frank en andere geinteresseerden,

op de volgende links staat wat info over de verschillende cameras.

<!-- BBCode auto-link start --><a href="http://www.digitalkamera.de/" target="_blank" class=bericht>http://www.digitalkamera.de/</a><!-- BBCode auto-link end -->
<!-- BBCode auto-link start --><a href="http://www.dpreview.com" target="_blank" class=bericht>http://www.dpreview.com</a><!-- BBCode auto-link end -->
<!-- BBCode auto-link start --><a href="http://www.koopdigitaal.nl" target="_blank" class=bericht>http://www.koopdigitaal.nl</a><!-- BBCode auto-link end -->

er staan ook prijzen bij. de eerste twee zijn momenteel het meeste up to date.

Succes met zoeken

Groet Bjorn
edwin siol
Berichten: 364
Lid geworden op: 03-11-2002 01:00
Locatie: Voorhout
Contacteer:

23-01-2003 20:27

frank:

aangaande tijdsverloop bij zelfontspanners. Veel van de spiegelreflectie camera's, ook de wat simpeldere camera's, hebben een aansluiting voor een ballon-onstspanner. Das een soort van ballonnetje waarop je met je voet danwel knie kunt indrukken, waarmee de camera ontspant.

Met automatisch transport ken je de vis vast blijven houden, en blijven fotograferen, door steeds weer op het ballonetje te drukken. Hieraan zit een kabel met een palletje aan het uiteinde, welke naar buiten treed bij het indrukken (hydraulisch gedoe)

Mocht je een camera, digitaal of niet, kopen voor het vissen, is DAT mijns inzien de eerste voorwaarde: zo een aansluiting. En een goede flitser natuurlijk ;o)

Groeten ed
Bartel Gevers
Berichten: 38
Lid geworden op: 15-01-2002 01:00
Locatie: rosmalen

24-01-2003 09:39

en anders maak je zelf een beugeltje waar je dan het uiteinde van de draadontspanner indraait. paar foto's van het idee

<!-- BBCode auto-link start --><a href="http://www.ofoto.com/Slideshow2.jsp?UV=131544161846_13442546703&collid=22471546703" target="_blank" class=bericht>http://www.ofoto.com/Slideshow2.jsp?UV=131544161846_13442546703&collid=22471546703</a><!-- BBCode auto-link end -->

mvg bartel



<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Bartel Gevers op 2003-02-22 18:25 ]</font>
Frank van Amerongen
Berichten: 2768
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heinekenoord en een beetje Tilburg

24-01-2003 11:14

Mannen

Ik heb zelf die minolta dinges

Hier zit een zelfontspannert op van 10 seconde..

Ik ben nu met een schroefdraad-kopje voor op de backstick En een plankje ertussn
en zo maak ik dus een eigen plankje,
statiefje, waarmee ik dus mn toestel op kan zetten, dit weekend ga ik is effe wat in elkaar knutselen

Dus voor voorlopig kan ik er nog effe mee doen... En dan als ik mn spullen een beetje vernieuwd heb, dan ga ik verder opzoek naar n toestel etc..
Maar vor nu allen bedankt..

Ik zit nu opschool :smile: 'stiekem' effe forummen:D

Met tussenurende groeten
Frank