Controle: wie was vorige week vrijdagavond/nacht de pineut ?


Plaats reactie
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

17-09-2007 16:13

Qua 3e hengel wordt het aardig moeilijk voorgesteld en in een aantal gevallen hoeft dat echt niet zo te zijn. Na de wijziging in de Visserijwet is het nu simpelweg zo dat iedere visrechthebbende (dus HSV of Federatie, kan ook een gemeente zijn als die het water niet heeft verpacht) ZELF mag beslissen met hoeveel hengels er mag worden gevist. Dit geldt natuurlijk niet als de verhuurder van een water al in de huurovereenkomst heeft opgenomen dat er met maximaal 2 hengels mag worden gevist, dan mag de huurder (de visrechthebbende) immers niet van die bepaling afwijken (deze bepaling komt echter niet veel voor).
Het klopt inderdaad dat de Federaties in z'n algemeenheid het vissen met 3 hengels niet zo zien zitten, mede gezien de andere visdiciplines, maar daar komt voorzichtig wat beweging in.
Douwe: als een HSV zelf een water (of wateren) pacht en daar een 3e hengelvergunning voor afgeeft, vervolgens dat water inbrengt in de Federatieve vergunning, dan kan de Federatie dat niet terugdraaien of niet accepteren omdat de huurovereenkomst op naam van de HSV staat en die is daardoor de visrechthebbende en niet de Federatie.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

17-09-2007 17:47

Aart, dat is een situatie die vrijwel nergens meer voor zal komen.
De visrechthebbende krijgt middels ALV de opdracht om een meerhengel toestemming af te geven.
Dat water is al heel lang ingebracht in de federatie en zelfs landelijk vanuit de federatie, is het dan nog zo simpel?

Ik denk, en ben daar ook een groot voorstander van, dat men eerst maar eens goed na moet denken of het voor en tegen het is volgens mij beter om eerst de WOR aan te pakken of beter gezegd het vervallen van de WOR.

Wij geven voor witviswedstrijden al meerhengel toestemmingen af, dit omdat een wedstrijdvisser meerdere topsets en hengels voorhanden heeft.
Het voordeel met dat soort toestemmingen is dat er met één hengel wordt gevist en daar is toezicht op.

Bovendien is het net wat je zegt zie eerst eens na wat er in de pachtovereenkomst staat over het aantal hengels.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

17-09-2007 17:54

Henk je moet wel een verschil maken in een HSV die de visrechten heeft en een HSV die geen visrechten heeft.

Heeft de HSV geen visrechten dan kan zij helemaal niks doen aan de derde hengel nog aan het nachtvissen.
Bij de ALV van de federatie heeft zij uiteraard wel de mogelijkheid om het aan te kaarten maar ook alleen als zij aangesloten is bij die federatie.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Henk Janssen
Berichten: 1249
Lid geworden op: 02-02-2002 01:00

17-09-2007 23:25

Gezien de vraagstelling van Rob ,ging ik er vanuit dat zijn HSV de visrechten heeft .
En las tussen regels door dat de HSV deze niet had overgedragen aan de fed.
Ik kan er natuurlijk naast zitten, maar hij vroeg naar een insteek om het 1 en ander in beweging te krijgen.
Dus de HSV is dan zijn eerste halte.
groet henk
K. van den Herik

18-09-2007 08:27

Als het ging om de meest slimme ok. Nu is het belangrijker om iemand uit te leggen waar ie moet beginnen.

Dus Henk slaat de pijker op het kopke.

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

18-09-2007 10:28

Inderdaad is de HSV de eerste halte laat dat duidelijk zijn.
Wat mij verbaast is het gemak waarmee men steeds weer wijst op de ALV en dat het daar dan allemaal wel goed zal komen.
Dat klopt dus niet, je moet daar beginnen maar ga er niet vanuit dat het dan ook opgelost is.

Als het water in de landelijke lijst van wateren staat is het ingebracht of in pacht bij / aan een federatie dat kan niet anders.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

18-09-2007 11:10

In een 20 berichtjes toch weer de weg aangewezen naar het vissen met meer dan de toegestane hengels zonder last van boetes. En enkele voetangels genoemd. Commentaar is dus allemaal niet voor niks Douwe. :wink:

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

18-09-2007 11:25

Douwe, heel simpel ligt het nooit, al was het alleen maar dat voor het vissen met 3 hengels naast de Vispas door de visrechthebbende toch een aparte vergunning voor het vissen met de 3e hengel uitgegeven moet worden, al of niet tegen een bepaalde prijs. En gezien het werk wat ermee is gemoeid zal er in vrijwel alle gevallen een prijs gevraagd worden voor die z.g. 3e hengelvergunning.
En gisteravond is duidelijk geworden dat er in ieder geval 1 Federatie is waarvan het bestuur niet meer afwijzend staat t.o.v. van het vissen met 3 hengels maar direct erbij te vermelden dat dit dan alleen maar voor grote wateren kan gelden (b.v. rivier en wateren als de Randmeren) en absoluut niet voor drukbeviste putten en kleine putjes waar men soms elkaar met 2 hengels al in het vaarwater zit. Met dat laatste ben ik het ook eens. Verder kan ik hierover nu nog niets zeggen.
Gebruikersavatar
Jos Holla
Berichten: 585
Lid geworden op: 18-04-2004 23:51
Locatie: Almere
Contacteer:

18-09-2007 12:26

Aart Lokhorst schreef:En gisteravond is duidelijk geworden dat er in ieder geval 1 Federatie is waarvan het bestuur niet meer afwijzend staat t.o.v. van het vissen met 3 hengels


Is vast niet G&E :-?
K. van den Herik

18-09-2007 12:35

wel gek dat op plaatsen waar 1 of meerdere karpervissers actief zijn in een bestuur of federatie, er ineens wel wat kan.

Ik weet niet zoveel, wel weet ik dat wanneer er een probleem aangekaart wordt en er een pasklare oplossing geboden wordt, er best wel te praten is.

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Rob Stam
Berichten: 31
Lid geworden op: 23-10-2006 15:12
Locatie: oud-beijerland

18-09-2007 12:47

Heren,

mijn vraag was er inderdaad 1 van welke route moet ik doorlopen en bij wie moet ik dan aankloppen.
En voor de duidelijkheid mijn prio is niet de derde hengel maar meer het nachtvissen en het beleid m.b.t. het plaatsen van een nachtverblijf zoals ze dat zo mooi weten te zeggen.
Ik heb nu in ieder geval de info om de zaak onder de aandacht te brengen en over het resultaat kan ik alleen maar speculeren, mijn aandelen staan slecht dus dat laatste doe ik dus maar niet :wink: .
Verder allen bedankt voor de info tot nu toe.

Trouwens de gemeente geeft hier geen vergunning uit, daarvoor moet je dus lid van de HSV worden, is dat gunstig ?

Rob
Hoe groter het wonder, hoe kleiner het publiek.
Gebruikersavatar
Henk Janssen
Berichten: 1249
Lid geworden op: 02-02-2002 01:00

18-09-2007 12:52

Denk dat dat komt omdat de karpervisserij eigenlijk pas de laatste jaren zeer sterk in opkomst is gekomen.
Of dat een goede ontwikkeling is ,laat ik in het midden ,gezien het hoge peppie gehalte.

Maar hiervoor zaten vooral in het bestuur hoofdzakelijk witvissers en die hebben nu eenmaal geen oog of feeling voor de karpervisser in het algemeen.
Nu er een omslag is in de visserij ,komen er automatisch meer karpervissers bij(mag ik hopen )die buiten het vissen om ook dingen voor elkaar proberen te krijgen.
En dus zitting gaan nemen in een karpercommisie ,bestuur of studiegroep

Rob, probeer in ieder geval uit te zoeken op welke wateren waar je het nachtvissen wil introduceren of je eigen HSV daar de visrechten heeft of dat het water is in pacht van een FED of ander orgaan .
groet Henk
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

18-09-2007 16:10

Inderdaad Jos, die dus niet...
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

18-09-2007 16:22

Tuurlijk is de KSN soms wel eens handig, er zijn ook mensen in de KSN die denken handig te zijn en dat is dan weer niet zo handig.

De enig juiste weg naar de oplossing is het overleg kiezen waarin alle partijen hun ei kwijt kunnen, en dan aan het eind van het verhaal je eigen ding er door hebt gekregen.
De oplossing ligt altijd in het contact zoeken met de mensen die er echt iets aan kunnen doen, dat ze er ook iets aan willen doen is weer een kwestie van argumenten.
En juist aan dat laatste mankeert het vaak, de argumenten die er zijn zijn soms zo eenzijdig dat je niet ontkomt aan een aanvaring met andere partijen.
Gelukkig is dan de (belangen) vereniging die mensen in het bestuur heeft die de breedte kan bekijken.

De opmerking dat je kunt zien dat er karpervissers in een bestuur zitten is waar maar een bestuur met een goede dekking in alle disciplines is veel belangrijker.

Aart ik ken ook een federatie die er niet afwijzend tegenover staat, wel sceptisch en dat is volgens mij de beste insteek op dit moment.
Vissen is een hobby, geen religie!
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

18-09-2007 16:26

Dat laatste klopt helemaal Douwe.
Jens Dobbinga
Berichten: 559
Lid geworden op: 29-08-2007 20:08

18-09-2007 16:36

Zelf ook een keertje aan het begin van het jaar.
Die lui zeurden ongelovelijk maar gelukkig geen boete gekregen.

Groeten Jens 8)
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

18-09-2007 18:58

Aart Lokhorst schreef:Boris, waarom het niet mag is omdat in de Visserijwet staat dat alleen in de 3 zomermaanden 's nachts gevist mag worden. Echter, iedere visrechthebbende (Federatie of HSV) kan hiervoor ontheffing aanvragen bij LNV en krijgt die ook mits natuurbelangen of belangen van beroepsvissers zich niet daartegen verzetten. Voor alle Natura 2000 gebieden mag LNV echter geen ontheffing verlenen, daarover moet de betreffende Provincie eerst een positief advies geven en daarna kan LNV wel die ontheffing verlenen. Bij een negatief advies van de Provincie blijft dus alleen het nachtvissen in de 3 zomermaanden toegestaan.
Bij dit alles moeten karpervissers ook de hand in eigen boezem steken daar zij te laks zijn om via hun HSV aan te dringen op dergelijke ontheffingen...


De quote is al even oud, maar toch...

Voor natura2000 gebieden hoeft de provincie nog niet te beslissen. Er is een regeling getroffen waardoor je, tot het natura2000 beheerplan is opgesteld, geen speciale ontheffing nodig hebt. Later zal in het kader van het beheerplan getoetst worden of dergelijke activiteiten significante schade aanrichten aan de natura2000 doelen.

Ik heb zelf enige tijd terug navraag gedaan bij de provincie, daar wisten ze nog van niks! Ik heb daarna gewoon een aanvraag ingedient bij lnv voor een natura2000 gebied en had de ontheffing na ca. een maand al binnen![/u]
beetje bij beetje
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

18-09-2007 19:15

Hoi Frank, LNV meet dan weer met 2 maten. In het geval waar ik het over had werd door LNV dus doorverwezen naar de provincie en werd geen ontheffing door LNV verleend. Ook deze provincie wist van niets maar zou er binnen 6-12 maanden op terugkomen.
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

19-09-2007 12:39

Vreemde gang van zaken in den lande. Soms kun je er echt geen pijl op trekken. Ik had minstens verwacht dat de provincie hiervan op de hoogte was maar niks is minder waar!
beetje bij beetje
K. van den Herik

19-09-2007 12:51

die denkers heb je over al, doeners al een stukkie minder

denkers die denken dat ze wat doen heb je ook

erg zijn de betweters
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

20-09-2007 00:48

Eric Muijselaar, Flora- en Faunabeheerder van de provincie Zuid-Holland en het Zuid-Hollands Landschap in het magazine de Nederlandse Vliegvisser en ik citeer :

Wat te denken van de zogenaamde karpervissers die in de nacht in hun tentjes aan het water alles doen wat God verboden heeft. Misbruik van drank en drugs, herrie, het achterlaten van bergen afval. Je schaamt je dood voor dit soort types. Ik noem dat nachtvissen wel eens gelegitimeerd rotzooischoppen en zeg daar direct bij dat er ook heel fatsoenlijke karpervissers zijn die in het donker vissen. Die laatste groep levert voor de buitenwacht geen problemen op, blijft ongezien, maar in de samenleving blijft het beeld hangen dat het asocialen zijn met een hengel in de handen.

Vliegvisser als groep zijn dus ietsjes netter, maar schromen ook niet om hun rotzooi achter te laten...


De toon is gezet.

Drank, drugs, herrie, bergen afval, asocialen tegenover rotzooiachterlaters.
Gebruikersavatar
Henk Janssen
Berichten: 1249
Lid geworden op: 02-02-2002 01:00

20-09-2007 06:09

Hallo,
denk dat hiervoor de KSN als belangenbehartiger dan ook een mooie taak of kans is weggelegd.
Om dat negatieve beeld enigsins te nuanceren.
Geeft wel aan hoe deze beheerder en het zuid hollands landschap tegen het vissen aankijken in zijn algemeenheid.
Als zij doorgaan met het aankopen van gebieden heb je de kans dat er grote delen van de mooiste natuurgebieden straks onbereikbaar gaan worden.
Zoals dat nu al gebeurd op de o.a. Nieuwkoopse plassen.
groet Henk
K. van den Herik

20-09-2007 07:50

Graag verwijs ik naar diverse publicaties van bijv. M. Kraal. dhr. Lebbis, diverse jeugdleden van de KSN in het Visblad. Misschien een blad waar geringschattend over gedaan wordt, wel een blad welke zo ongeveer op elk beleidsmaker buro ligt.

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Henk Janssen
Berichten: 1249
Lid geworden op: 02-02-2002 01:00

20-09-2007 09:28

Altijd gedacht dat de KSN de belangenbehartigde van de Karpervissers ipv een doorgeef luik van Het Visblad .
groet henk