Zijn er nog wel echte 100% zuivere wilde Karpers?


Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

27-01-2007 20:04

Afgesloten Peter?

Werkelijk? Karper verplaatst zich nogal raadselachtig.

Op één van die zogenaamde afgesloten stukken ving ik een tijd geleden alweer (ik vis daar niet zo vaak meer) een spiegelkarper. Rasecht en geen mutatie van de boerenkarper naar ik aanneem.

Groet, Kees
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

27-01-2007 21:42

Tja Peter, ik ben nu eenmaal van dezelfde generatie als Jan B de Winter, Rinie Groothuis etc. (ook in hetzelfde jaar als Rini geboren). Ik heb dit 'gedoe' al zeker meer dan 30 jaar meegemaakt: vandaar toen niet, nu niet en nooit niet.
Sorry maar het is nu eenmaal niet anders.
Gebruikersavatar
Ruud Visser
Berichten: 2987
Lid geworden op: 16-11-2003 01:00
Locatie: Mokum
Contacteer:

30-01-2007 13:42

Ha Kees,

In je stukje van voorstellen, op de ksn site, vertel je zelf het volgende;

"Midden jaren 70 trouwde ik met Irene en vestigden wij ons in Purmerend. De Zaanse polders lokte, en ik heb daar vele zomers achter de boerenkarper aangestruind..."


:wink:


Groetjes,


Ruud
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

30-01-2007 14:01

Haha, dat had ik beter tussen aanhalingstekens kunnen zetten. Dit is trouwens al een wat ouder stukje.

In de zeventiger jaren beweerde de HVZ dat er in hun polders nog steeds oorspronkelijke boerenkarpers waren waarvan het bestand onverstoord was door uitzettingen. De wateren werden als zodanig ook genoemd in hun jubileum(?)boekje. Dit werd onderstreept door de verhalen van zaankanters Jan de Winter, Nico de Boer en cs. uit die tijd. Iedereen en ook ik leefde in de veronderstelling dat dit zo was zoals het beweerd werd.

Sindsdien is er door verdere nuanceringen twijfel gerezen. De wetenschap dat er wel degelijk uitzettingen zijn geweest is daar recent bijgekomen en sluit één en ander voor mij nu wel uit. De verschillende paaitijden is wellicht nog een aardige suggestie, maar ik veronderstel dat alles gewoon de natuur volgt en door elkaar heen paait. Anders was het namelijk erg lastig geweest de huidige mutaties uit de wilde karper voort te laten komen.

Veel echt afgesloten wateren zijn er trouwens niet in de streek. Bijna alles staat wel op de één of andere manier met elkaar in verbinding. Er waren zelfs maatregelen nodig om het overspringen van de ene naar de andere polder te beperken zoals destijds vermeld in de HVZ-verslagen (bijv. Wormer/Oostzaan). Dat laatste slechts als voorbeeld.

Voor 100% zekerheid is echter onderzoek nodig.

Groet, Kees