Hoe bereik ik de grotere karpers???


Gebruikersavatar
Laurens Maasland
Berichten: 827
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

11-04-2003 08:12

Dat maakt het ook telkens weer boeiend om met mensen iin discussie te gaan toch?

Nu is het vaak wel appels met peren vergelijken hoor. Ieder water is redelijk uniek en kent zijn eigen regels en wetten. Het is dus vaak aanpassen aan de situaties, met name qua hengeldruk.

Groeten Laurens
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

11-04-2003 09:59

Peter,

Leg eens uit:

"Gevoel hou ik me niet op aan"/"inschattings vermogen om water te interpreteren".

Ik vis een behoorlijk tijdje maar kan niet beweren dat het gevoel wat ik krijg bij een water (hoe het op mij inwerkt) geen voorname rol speelt bij de interpretatie. Dit gevoel ontstaat uit heel wat bewuste en onbewuste associaties met eerdere ervaringen, maar het blijft grotendeels gevoel.

Opvalend in elke discussie over karpervissen is dat iedereen toch zo zijn eigen set van deels wellicht objectieve maar opvallend veel subjectieve aannames hanteert. Zelfs de persoonlijke interpretatie van hetgeen neergeschreven wordt in de karper literatuur wijkt doorgaans af van de oorspronkelijk bedoeling van de schrijver. Volgens mij is karpervissen grotendeels gevoel.

Kees
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

11-04-2003 22:56

Peter,

Ik hou het gevoel er toch maar een beetje in. Waar je het deels over hebt is vertrouwen, of geloof in je zelf. Torn niet aan een karpervisser zijn zekerheden, ook al zijn ze nog zo dun. Maar de karper blijft een levend wezen en is dus redelijk onvoorspelbaar. Denk je alles te kunnen beredeneren, dan is het net weer even anders. Er is heel wat onder water dat je niet kunt zien. Dat is de onbekende variabele die je slechts kunt schatten. De dunne lijn is bij mij nog niet uitgelezen. Goed beschouwd is die titel behoorlijk arrogant eigenlijk. :wink:

Kees
Hans van Moorsel
Berichten: 712
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Geldrop

12-04-2003 00:21

[quote]
Op 2003-04-11 22:56, schreef Kees Ouwehand:
Peter, Maar de karper blijft een levend wezen en is dus redelijk onvoorspelbaar.

Kees,

het tegenovergestelde is ook waar. Op relatieve kleine wateren, laten we zeggen tot 15 ha, is het vrij makkelijk om karpers te observeren en hun gedragingen gade te slaan, waardoor men vrij snel een indruk krijgt over hoe, wat ,wanneer, waarom.

Groet,

Hans
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

12-04-2003 10:25

Hans,

Heb je gelijk in. Mijn uitspraak is tamelijk gekleurd door het soort water wat ik bevis. Als je kijkt naar de Engelse visserij met kleine putten en kraakhelder water, dan lijkt het mij ook makkelijker. Maar daar moeten ze dan weer de dressuur doorbreken. Ook frustrerend. Ze zijn er, je weet dat ze er zijn, maar vangen? Ook daar komen de grote karpers er toch eens op toerbeurt uit. Tactiek of gewoon aanwezig zijn en volhouden? Een combinatie daarvan denk ik, waarbij gewoon uren maken niet de onbelangrijkste factor is. Mij viel het op in de verhalen daarover dat de jumbo van het water er langdurig niet uitkomt. Totdat deze in een periode meerdere malen op de kant komt door verschillende vissers. Is het dan de vis of zijn het die vissers? In ieder geval is er altijd wel een die een mooi verhaal over het hoe en waarom schrijft. Maar wat blijft er uiteindelijk over van het verhaal. Localiseren, vertrouwen opbouwen door voeren van een speciaal aas, een speciale rig en vangen. Tja?

Maar de essentie hierboven is waar. Je kunt door je taktiek aan te passen de gemiddelde grote van je vangst ook op groot uitgestrekt water beinvloeden.

Groeten, Kees
Hans van Moorsel
Berichten: 712
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Geldrop

12-04-2003 21:36

Peter,

of het een bekend verschijnsel is of gaat worden weet ik nog niet maar twee jaar geleden ving ik een rijen en kort daarna een spiegel. Vorig jaar ving ik deze twee vissen weer kort achter elkaar. Frapant is dat het om twee vissen gaat van totaal verschillend formaat maar ook dat ik ze de eerste keer had in juni en vorig jaar begin september.

Een vast duo? Ik weet het niet, de toekomst zal het uitwijzen maar het lijkt er verdacht veel op.

Dat er op bepaalde boilies bepaalde vissen gevangen worden vind ik opzich niet zo vreemd. Mensen en dieren hebben verschillende karakters en ook verschil van smaak. De een vind dit lekker de ander dat. Wat voor de een heerlijk is is voor de ander niet te genieten, ik zie niet in waarom dat bij vissen ook niet zo zou zijn.

Groet,

Hans
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

12-04-2003 22:33

Beste Hans,
Over de groepjes van verschillende vissen hebben we het volgens mij al eerder in deze topic gehad. Ik heb zelf meerdere gevallen geobserveerd van groepjes van 3 of 4 karpers, soms van verschillend formaat. Vaak is er sprake van of vissen van ongeveer hetzelfde formaat of een grote en een paar kleintjes. Vaak merk je dat als de eerste vis de stek niet te erg verstoord, de andere vissen uit dat groepje er ook uitkomen. Vaak de grootste als eerste of laatste.Als de groten voorzichtig zijn moet je vaak eerst meerdere klientjes wegvangen zonder de stek te verstoren. Dit gaat vaak nogal moeilijk, dus ontspringen de groten de dans vaak.
groeten Daaf