Selectief Vissen Op Grote Rivieren...


Gebruikersavatar
frank verwijlen
Berichten: 45
Lid geworden op: 20-07-2003 02:00
Locatie: Ospel(Limburg)

05-08-2005 21:30

Hallo Jeroen en alle andere karperverslaafde

Leuk onderwerp en je ziet je raakt er niet over uitgepraat. Jeroen je hebt al heel wat tips gekregen. Ik heb 5 jaar op twee verschillende stuwstukken van de moezel gevist en het is zoals al gezegd per keer verschillend. Ik zet nog wat punten op een rij die mij belangrijk lijken;

*zorg voor een alternatief want soms is op de rivier echt niet te vissen )(ook niet met 300 gram lood). In verbinding staande plassen zijn dan bv. een goede optie.

*voorslag:Op de meeste stukken van de moselle echt onmisbaar en voor mij geen andere voorslag dan gewone nylon liefst 50 honderdste

*toplood is voor mij taboe (vis meestal in de vaargeul en wil dan geen schurende lijn op de rand van het talud)

*verkassen: Ik maakte meestal sessie's van 4 nachten en voerde dan 3 stekken aan en de eerste nacht ging ik dan op de bonnenfooi ergens zitten waar ik wel een vis kon verwachten en dan viste ik de stekken om beurten af (nacht 2 voerstek 1 en weer voeren op de andere stekken enz.).

*voeren: Ik vis altijd met een vaste vismaat in Frankrijk en dan voerde we de man 2.5 a 3 kilo boilies per stek.

*nachtviszones: Na het eerste jaar heb ik nooit meer op een nachtviszone gevist maar altijd "stiekum" buiten de zones gevist. Ik sluit niet zo graag in een rijtje aan. Het blijft een risico en of je dit wilt nemen moet iedereen voor zichzelf uitmaken. Zet je tent (liefst parapluutje pas tegen het donker op).

*contact: Contact proberen te maken met andere vissers kan je veel informatie opleveren maar dat wist je al anders zat je niet op het board en weet niet hoe goed je frans is maar dat zou natuurlijk helemaal super zijn als een woordje over de grens kunt praten.

Veel succes

Groetjes Frank Verwijlen
Boudewijn Stolk
Berichten: 287
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Waterland
Contacteer:

07-08-2005 00:05

Beste jeroen,

Vissen op de rivier de Mousselle:Probeer het eerst in Nederland op een grote rivier
Loodgewichten:Variable van 80 tot 170 (moet je onder omstandigheden toch zwaarder dan 170 gr gebruiken 170-280gr ga dan op die stek meerval, zalm of forel proberen te vangen "tip")
Voorslag: Moi ligne favorite=> hoofdlijn 37/00
monoleader fox 35/00naar45/00
Leadcore 45/00
Voeren: wanneer je de eerste karper op een stek vangt (kan het beste instant met een blikje gezoet zacht mais), dan beginnen met goed voeren op die stek echt waar 2.5 kg boillies 24mm per hengel per 24 uur

Misshien ben je inmiddels terug uit rivierenland, ik hoop dat je iets hebt aan deze tips
(((((((((((((((((((((((((((( ,,, (0^0) ,,, ))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))
Gebruikersavatar
Elmer Warning
Berichten: 1
Lid geworden op: 07-08-2005 13:07
Locatie: Zuidland

07-08-2005 14:31

Goed,goed,goed mannen!!!!

Ik kan me helemaal in leven met de reeds hierboven vermelde (gecreerde bijbel). We kunnen het bijna beschouwen als een almanak voor de riviervisserij.
Echter zullen de reeds verschillende genoemde wateren toch zijn eigenwijze manier van aanpak vereisen.

De verschillen zijn gewoonweg te groot!!

Maar dat weerhoudt natuurlijk niet om ervaringen en visie te kunnen delen met elkaar. Hiervoor een dikke 10.

Wat ik wel een beedje mist en daar wil ik toch serieuze aandacht aan schenken is:

"HET ZAKKEN VAN DE GEVANGEN VIS OP DE RIVIER"

Persoonlijk heb ik hier een gruwelijke hekel aan, ik wil dit uiteraard niet afkeuren als het maar verantwoord gebeurd! Maar hoe zak je nu verantwoord een vis op de rivier.
Hier moet je natuurlijk wel rekening houden met verschillende factoren als:

- Stroming
- Wier
- Waterdiepte
- Zuurstof
- Zonlicht
- Temperatuur
- Type bewaarzak
- Tijdsduur
- Leeftijd, conditie vis
- Grootte
- Enz.

Graag zou ik van jullie enkele ervaringen zowel mogelijk tips van de ideaale bewaarzak willen lezen, die deze zeer gewaagde bezigheid mogelijk maken. Want in mijn ogen werkt dit toch wel een beetje anders dan op een doorsnee viswater. Uiteraard heb ik wel een aantal bewaarzakken maar gebruik deze alleen voor de knikkers.

Want weten wij die bovengenoemde factoren op voorhand? Nemen wij die in acht wanneer je bloed volgepompt zit met adrenaline na een vangst?

Ik vindt ook dat je als ervaren, respectvolle en professioneele karpervisser hierbij goed moet overwegen wat een foto bij daglicht je waard is!!!!!!!!

Want laten we stellen dat karpervissen voor velen geen hobby is maar een sport.


gr, Elmer Warning
Vakmanschap is Meesterschap
Gebruikersavatar
Arno Spruit
Berichten: 619
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Zuid-Holland

07-08-2005 15:46

Elmer,

In principe zou ik NOOIT een vis op een rivier zakken als ik last heb van stroming. Uit de stroming gelden denk ik dezelfde normen als in stilstaand water. En bij twijfel.......NOOIT doen.
Gebruikersavatar
Raymond Tilmans
Berichten: 518
Lid geworden op: 31-03-2004 20:22
Locatie: Fanterland

07-08-2005 16:24

Op de stroming kun je rustig een vis zakken. Wel opletten dat deze met de kop tegen de stroming in gehangen wordt...

Maar, waar gaat deze duscussie nu eigenlijk naar toe...? :roll:
De dwaas spreekt, de laffe zwijgt en de wijze luistert...
Gebruikersavatar
Jeroen Hof op't
Berichten: 1346
Lid geworden op: 05-08-2004 10:28
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

08-08-2005 09:06

Heren,

Bedankt voor de vele nuttige informatieve bijdragens. Er zitten een heleboel goede handelingen tussen die ik zeker ga proberen.

Bedankt.
BORN TO FISH, FORCED TO WORK

Afbeelding
Gebruikersavatar
Ruud Laros
Berichten: 797
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: delft

08-08-2005 10:08

[quote="Raymond Tilmans"]Op de stroming kun je rustig een vis zakken. Wel opletten dat deze met de kop tegen de stroming in gehangen wordt...

wanneer je een vis met zijn kop tegen de stroom in hangt zal die zeker een langzame dood tegemoet zien.

dus leg mij maar eens uit waarom je hem dus zo moet zakken.

gr. ruud
Jeffrey Schouten
Berichten: 131
Lid geworden op: 21-10-2003 02:00
Locatie: Heel

08-08-2005 11:13

Ruud Laros schreef:
Raymond Tilmans schreef:Op de stroming kun je rustig een vis zakken. Wel opletten dat deze met de kop tegen de stroming in gehangen wordt...

wanneer je een vis met zijn kop tegen de stroom in hangt zal die zeker een langzame dood tegemoet zien.

dus leg mij maar eens uit waarom je hem dus zo moet zakken.

gr. ruud


Ruud,

kan jij mij dan een verklaring geven waarom deze dan dood zal gaan?

Mvg,
Jeffrey
Gebruikersavatar
Ruud Laros
Berichten: 797
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: delft

08-08-2005 12:02

wilde eigenlijk het antwoord afwachten van raymond ,

wanneer je een vis in stromend water met zijn kop tegen de stroom in hangt zal de bewaarzak zich als een 2e huid strak om de vis vormen
als de zak dus strak om de kop van de vis zit zal deze zijn kieuwen niet meer kunnen openen waardoor er geen zuurstof meer door de kieuwen kan worden gepompt met alle gevolgen vandien.

gr. ruud
Gebruikersavatar
Leon vd Graaf
Berichten: 192
Lid geworden op: 10-05-2002 02:00

08-08-2005 17:17

Hallo,

Ikke niet begrijp. Hoe zak je een vis met zijn kop in de stroming??? Je kan toch nooit voor elkaar krijgen dat hij ook heel de nacht met zijn kop in die houding blijft liggen? de vis beweegt. de stroming heeft zijn werking. Naar mijn idee is dat allemaal niet te doen. Of je moet met scheerlijnen etc te werk gaan. Wat mis ik? Of bedoel je dat je de zak in de stroming te water moet laten om de vis te zakken in zuurstofrijk water? Klinkt goed, maar de kans dat de vis verstrikt raakt in obstakels is wel groot. Je moet dan toch een eindje uit de kant zakken en dus heb je een lange lijn. Niet ideaal dus.

Ik zoek gewoon een rustig stuk op. Uit de stroming, zo diep mogelijk zo min mogelijk obstakels, makkelijk te bereiken en GEEN PLANTEN. Ook wel handig is een goeie verankering. Is het onverantwoord, dan niet zakken, simpel toch?

Leon
Gebruikersavatar
Ruud Laros
Berichten: 797
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: delft

08-08-2005 18:05

leon je hebt helemaal gelijk , het is inderdaad beter om een vis helemaal niet te zakken in de stroming.

ik zak ze meestal alleen om bv. even een camera klaar te maken.

gr. ruud
Gebruikersavatar
Raymond Tilmans
Berichten: 518
Lid geworden op: 31-03-2004 20:22
Locatie: Fanterland

08-08-2005 19:23

Nou ok dan, nog één keer: een vis kun je rustig in de stroming zakken! Zelfs met zijn lijf mét de stroming mee gaat hij nog niet dood.

En ook een vis die met de kop in de stroming is gezakt gaat echt niet dood omdat hij zijn kiewen niet uit elkaar zou krijgen...
Volgens mij wordt hier maar wat geroepen zonder dat men weet hoe dit in de praktijk in zijn werk gaat. Ik heb al heel wat vissen in de stroming gezakt en mij is nog nóóit een vis dood gegaan in een zak. Ik wilde vaak dat ze 's ochtends wat meer voor dood uit zak kwamen (spreekwoordelijk dan hé... :wink: ) omdat ze zoveel leven in hebben dat een foto maken bijna niet mogelijk is...
Ik ben hier dus niet theoretisch bezig maar praat puur vanuit de praktijk.

Een vis moet uiteraard niet door de stroming (mede veroorzaakt door de scheepvaart! :o ) tegen stenen of andere harde zaken aan slaan. Dat doet 'm natuurlijk geen goed.
In de nacht af en toe eens even kijken hoe de vis erbij ligt kan ook geen kwaad, maar ik hoop dat dat toch iedereen wél begrijpt.

We hoeven een vis niet bewust te mishandelen en zeker, direct terugzetten is uiteraard altijd beter. Maar we hoeven niet sentimenteel te worden. Een karper is een heel sterke vis en kan behoorlijk wat hebben.
Een vis heeft meer te lijden van het opgesloten zitten in een zak dan dat hij last van zuurstofgebrek krijgt. En in het laatste geval ben je op stromend water inderdaad ook nog in het voordeel.

Raym :-? nd

Trouwens, over welke stroming praten we eigenlijk?
De dwaas spreekt, de laffe zwijgt en de wijze luistert...
Stefan Slechten
Berichten: 2316
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Stein (Lb)

08-08-2005 19:44

Ook ik heb regelmatig wel eens vissen gezakt op de maas. En altijd zonder problemen...
Ik ga dus met Raymond mee,

groeten,
Stefan
Gebruikersavatar
menno laarmans
Berichten: 2070
Lid geworden op: 20-09-2004 10:34
Locatie: lapzwansland

08-08-2005 23:08

Ik laat ze altijd aan de haak hangen tot t weer licht word.

Heb toch stokken zat bij.

Jaja zo zie je maar .

Maar ook ik heb zelden last gehad met zakken.

1x eigenlijk maar , maar dat was in mijn ogen eerder stress dan zuurstof gebrek.

Het enigste nadeel is de scheepvaart , die kan je vis op de keien werpen.

Dan is hij smorgens zeker niet zo fit meer.

Maar das t nadeel als je vat vangt , dan moet je voordat n boot langs komt ff de zak er uithalen :P

Gr :wink:
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

09-08-2005 00:10

Er zit natuurlijk ook nogal wat verschil in bewaarzakken. Een bewaarzak die helemaal van fijne dichtgeweven stof is gemaakt zou ik nooit kopen. Met een bewaarzak die aan de voor- en achterkant grove mazen heeft heb je nooit problemen.
Gebruikersavatar
Ruud Laros
Berichten: 797
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: delft

09-08-2005 18:02

om te beginnen gaat deze topic over de rivier de moezel met veel stroming en scheepvaart.
dit gaat 7 dagen per week dag en nacht door als je dan een vis zakt moet je echt goed opletten als er boten langs komen anders ben je gewoon je bewaarzak met vis en al kwijt.
ook ik zak wel eens een vis in de stroming maar dan moet je er wel bij blijven anders kan het goed mis gaan.
maar nu weet ik nog steeds niet van raymond waarom ie met zijn kop in de stroming moet hangen.

gr. ruud

ps. zak hier maar eens een vis dan

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Stefan Slechten
Berichten: 2316
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Stein (Lb)

09-08-2005 19:18

Lijkt me inderdaad NIET verstandig om daar een vis te zakken.. :roll:

Groet,
Stefan
Gebruikersavatar
menno laarmans
Berichten: 2070
Lid geworden op: 20-09-2004 10:34
Locatie: lapzwansland

09-08-2005 19:24

Ruud :

Daar is t dus zeer ondiep , maar je hebt ook plaatsen waar t zeker 45 graden afloopt.

Dan heb je dat probleem veel minder.

Maar gewoon de boel ff in de gaten houden is altijd t beste.

Gr :wink:
Gebruikersavatar
Raymond Tilmans
Berichten: 518
Lid geworden op: 31-03-2004 20:22
Locatie: Fanterland

09-08-2005 20:04

Ik merkte toch ook al op, over wat voor stroming hebben we het?

Hier zak je dus geen vis!!! Laat ik dat even vooropstellen. Hier heb je dus een combinatie van stroming, scheepvaart en ondiepte...

Sorry, je had het niet begrepen of je wil het niet begrijpen... :-?
De dwaas spreekt, de laffe zwijgt en de wijze luistert...
Gebruikersavatar
menno laarmans
Berichten: 2070
Lid geworden op: 20-09-2004 10:34
Locatie: lapzwansland

09-08-2005 21:01

Hier kan je m wel ingraven :P




grapje
Gebruikersavatar
Raymond Tilmans
Berichten: 518
Lid geworden op: 31-03-2004 20:22
Locatie: Fanterland

09-08-2005 21:23

Als hij dood is door het verkeerd zakken... :roll: :o :D
De dwaas spreekt, de laffe zwijgt en de wijze luistert...
Gebruikersavatar
menno laarmans
Berichten: 2070
Lid geworden op: 20-09-2004 10:34
Locatie: lapzwansland

09-08-2005 21:29

Stringeren dan ????

Oh nee das met n ander diertje :lol:
Boudewijn Stolk
Berichten: 287
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Waterland
Contacteer:

17-08-2005 12:39

Wat dan helpt is gewoon een digitale videocamara kopen kosten helemaal niet zo gek duur meer kan je gelijk vastleggen wat je vangt en terug die vis.
Gebruikersavatar
Denny van Dijk
Berichten: 62
Lid geworden op: 01-06-2004 22:00

21-04-2006 09:46

oplossing is gewoon de barbeknoei mee ;-)