Gesloten tijd voor de karper


Gesloten tijd voor de karper

JA
24
30%
NEE
57
70%
 
Totaal aantal stemmen: 81
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

01-07-2005 11:00

Wat ook meespeelt is dat de kweker de vis vanwege de kosten het liefst in het najaar aanlevert. Ze zitten dan precies aan het einde van het groeiseizoen, de vissen nog een half jaar langer in de vijvers houden kost flink extra geld en levert bijna geen gewichtsgroei meer op. De kiloprijs van de vissen zal daardoor flink stijgen.

Groeten,

Mark
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

01-07-2005 11:22

Ik ben van mening dat de karper in de maanden december, januari en februari met rust gelaten moeten worden.
Waarom komt die karpersterfte voor, zo tegen het voorjaar of in de winter.
Zijn deze vissen gevangen en door het koude weer bevangen, of de boilies die liggen weg te rotten omdat de karper vanwege het metabolisme wat op een laag pitje staat in die tijd, het water dermate aantast dat toevallig de karper er aan sterft?
We zouden dat eens 2 jaar moeten testen om te zien of er dan daadwerkelijk geen karper meer sterft.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

01-07-2005 11:52

Mijne heren volgend punt ter overweging.
Op dit moment zijn we aan het toegeven dat het wel eens de schuld van de karpervisser zou kunnen zijn dat de vis in het voorjaar sterft en dat de vis andere vis besmet.

Er is ook nog zoiets als koren op de molen gooien.
Als die molen nu eens eigendom is van de dierenbescherming of millieupartijen?
Geef die heren en dames voeding en je zult oogsten.

Douwe
Vissen is een hobby, geen religie!
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

01-07-2005 12:26

Harnold,

Was het maar zo gemakkelijk, karpersterfte vind ook plaats op vijvertjes waar door moeder natuur (vogels) de karper zich heeft genesteld. Gevist is er ook niet daar het hier een golfbaan betreft. Visserijbiologen staan in veel gevallen voor een raadsel, we zien het zelfde gebeuren met paling op dit moment. Op onze visvijver (en na ik vernomen heb ook op andere plaatsen) vindt de laatste jaren sterfte plaats onder de paling terwijl de karper er gelukkig blijft leven.

De schuld neerleggen bij de karpervisser gaat mij wat ver. De ogen sluiten voor misstanden natuurlijk ook niet.

MVG,
Peter
Gebruikersavatar
Marck de Jongh
Berichten: 491
Lid geworden op: 28-04-2004 17:27
Locatie: Blaricum/Velp
Contacteer:

01-07-2005 13:44

Er is ook nog zoiets als koren op de molen gooien.
Als die molen nu eens eigendom is van de dierenbescherming of millieupartijen?
Geef die heren en dames voeding en je zult oogsten.


Hier moeten we echt mee oppassen. Ik denk niet dat we deze discussie op deze manier moeten voort zetten!? Douwe heeft een duidelijk punt!

MVG Marck
The Carp, The Whole Carp, And Nothing But The Carp, So Help Me God...

Binnekort online, http://www.karpertotaal.nl!
PR NL: 24 pond spiegel
PR FA: 28 pond Spiegel
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

01-07-2005 16:48

Marck de Jongh schreef:
Er is ook nog zoiets als koren op de molen gooien.
Als die molen nu eens eigendom is van de dierenbescherming of millieupartijen?
Geef die heren en dames voeding en je zult oogsten.


Hier moeten we echt mee oppassen. Ik denk niet dat we deze discussie op deze manier moeten voort zetten!? Douwe heeft een duidelijk punt!

MVG Marck

Tja...maar waar en hoe moeten we deze discussie dan wel voeren :-? ....KSN?
gr
Hans
Gebruikersavatar
Marck de Jongh
Berichten: 491
Lid geworden op: 28-04-2004 17:27
Locatie: Blaricum/Velp
Contacteer:

01-07-2005 16:59

Denk dat dat het beste is, maar ik weet het ook ff niet!

MVG Marck
The Carp, The Whole Carp, And Nothing But The Carp, So Help Me God...

Binnekort online, http://www.karpertotaal.nl!
PR NL: 24 pond spiegel
PR FA: 28 pond Spiegel
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

01-07-2005 18:26

Douwe Bijlsma schreef:Mijne heren volgend punt ter overweging.
Op dit moment zijn we aan het toegeven dat het wel eens de schuld van de karpervisser zou kunnen zijn dat de vis in het voorjaar sterft en dat de vis andere vis besmet.

Er is ook nog zoiets als koren op de molen gooien.
Als die molen nu eens eigendom is van de dierenbescherming of millieupartijen?
Geef die heren en dames voeding en je zult oogsten.

Douwe


Douwe, denk je nou echt dat die gasten , de groenen etc, hierover al geen mening hebben? Kom nou, die hebben al lang een statement hierover ingenomen. Aan ons de taak om dat te ontkrachten.
Lees mijn volgende reaktie maar!

Peter Otte schreef:Harnold,

Was het maar zo gemakkelijk, karpersterfte vind ook plaats op vijvertjes waar door moeder natuur (vogels) de karper zich heeft genesteld. Gevist is er ook niet daar het hier een golfbaan betreft. Visserijbiologen staan in veel gevallen voor een raadsel, we zien het zelfde gebeuren met paling op dit moment. Op onze visvijver (en na ik vernomen heb ook op andere plaatsen) vindt de laatste jaren sterfte plaats onder de paling terwijl de karper er gelukkig blijft leven.

De schuld neerleggen bij de karpervisser gaat mij wat ver. De ogen sluiten voor misstanden natuurlijk ook niet.

MVG,
Peter


Ik schrijf juist dit om de discussie hierover juist aan te zwengelen.
Dit is alleen maar een gedachte van mij, geen bevestiging of beschuldiging , daar ik het niet kan hardmaken.
Daarom juist moeten wij ervoor waken dat het juist aan ons karpervissers zou kunnen liggen.
Dus om vermeende feiten uit te sluiten en de tegenpartij eventueeel hierover monddood te maken, zouden we dus op bepaalde wateren dit kunnen uittesten.
Hoe?
Schiet maar los...

gr Harnold
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

01-07-2005 18:56

Volgens mij is eend dergelijke dicussie al eens eerder geweest, maar goed, nog een keertje kan geen kwaad.
Ik ben het met het beeld dat Koen schetst absoluut niet eens, zal hieronder proberen uiteen te zetten waarom niet.

Koen de Been schreef:Heren,


Na een gesprek met een boarder werdt mijn interesse gewekt om jullie mening te vragen.
Hoe zien jullie het invoeren van een gesloten tijd in voor de karper?
Dit heeft enkele voordelen zoals:

- Geen hengeldruk zodat de karper tot rust komt om te paaien.


De paai van karper is vaak zeer moeilijk te voorspellen en kan afhankelijk van het water maanden uiteen liggen, in sommige gevallen zal het er niet eens van komen.

- Betere verloop van de paai dus in de toekomst misschien meer jonge karper? Zie dit wel als een lang-termijn-idee!

De paai verloopt op veel wateren in Nederland gewoon slecht om de simpele reden dat het Nederlandse klimaat niet geschikt is om karper zich succesvol voort te laten planten in de diepere wateren. Vaak paait de karper hier te laat en kan het broed zich dus niet goed verstoppen, het gevolg laat zich bij een goed roofvisbestand raden. Bovendien zullen deze visjes de eerste winter niet overleven omdat ze daar nog niet sterk genoeg voor zijn. Ze komen vaak ruim na de grote natuurlijk voedsel golf dus de vraag is ook maar of er genoeg voedsel voor ze zal zijn. Bovendien kun je je afvragen of we wel behoefte hebben aan meer jonge karper. De meeste wateren in Nederland zijn uitstekend bezet of zelfs overbezet, meer karper betekend dus minder voedsel per karper en dus langzamere groei. Een onderhoudsdosis zo om de paar jaar in op de meeste wateren meer dan genoeg om het bestand op peil te houden.

Het enige nadeel is dat wij karpervissers in die periode niet op de karper mogen vissen. Als goedmakertje is dan april en mei een verbod met als goedmaker aan het eind van het seizoen een maand extra nachtvissen.

Daar noem je dus wel een heel groot punt, als je die gesloten tijd echt functioneel zou willen maken zou je een aantal van de beste maanden per jaar missen. Nachtvissen mag ik op mijn thuiswateren het hele jaar door al, dus dat is geen compensatiemogelijkheid in mijn geval.

Roofvis zoals snoek,snoekbaars en baars hebben een gesloten tijd. Waarom niet de populairste sportvis als de karper? :roll:


Waarschijnlijk heeft dit er mee te maken dat de roofvis een stuk belangrijker is voor het natuurlijk evenwicht in onze wateren. Bovendien is voor de roofvis de paaitijd een stuk beter te voorspellen en planten deze zich wel succesvol voort.

Ik ben benieuwd naar jullie mening en wellicht komt er iets van de grond.... :wink:

Graag je mening onderbouwen, daar kunnen we wat mee!


Denk dat hiermee mijn punt wel duidelijk is :wink:
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

01-07-2005 18:56

Je kunt testen wat je wilt maar dan zul je ook het water onbereikbaar moeten maken voor watervogels en andere vissers.
Die beesten ontsmetten hun pootjes niet netjes voor ze ergens landen.
En de witvissers vissen toch ook door.
Bovendien kan in de ontlasting van overvliegend wild ook genoeg overgebracht worden in een water.

Nee een gesloten tijd moet je niet willen niet om die reden.
Bovendien kun je het niet controleren zo ik al eerder gezegt heb.
De witvissers en de roofvissers krijg je er toch niet achter wat let ons dan om op brasem te gaan vissen, ons bewustzijn?

Ik vis door dan maar op brasem.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Koen de Been
Berichten: 1882
Lid geworden op: 10-02-2004 19:08
Locatie: Wosterhout

01-07-2005 20:28

Ok heren,


Dat het niks wordt met de gesloten tijd voor de karper accepteer ik. :)
Toch met de achterliggende gedachte om de karper wat meer rust te gunnen rond deze tijd.....Of ze net gaan vreten vóór of ná de paai maakt niet uit. Ze kunnen DE wip wel rustig uitvoeren zonder dat ze een haak in de bek krijgen. Het is een feit dat karper onregelmatig paait per water. Een vaste periode kan je er niet voor instellen, dit wordt te lang wachten voor ons om de afgepaaide karper te kunnen belagen.
Hetgene er wordt vertelt dat de karper zich slecht voortplant in Nederlands water c.q klimaat ga ik niet helemaal mee in.
Ook dit is per water verschillend natuurlijk!! Als je zo eens oppervlakkig naar het weerbeeld van een X aantal jaren bekijkt kan je duidelijk zeggen dat het weer zachter wordt! Ook wisselvalliger :-? Dat is niet bevordelijk voor de karpergroei.

Ik zal Gerwin Gerlach eens mailen......Misschien dat hij deskundig onderzoek wilt plegen om het te onderzoeken en misschien zijn advies kan gebruiken om het de karper makkelijker kan maken.....Gesloten tijd daarbuiten gelaten!
Vriendelijke groet,

Koen de Been
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

01-07-2005 21:01

Koen, er zijn zoveel variabelen en onbekende oorzaken dat onderzoek geen enkel / weinig nut heeft. Zal ook niet gebeuren gezien de enorme kosten die dat met zich meebrengt.
Voorbeeld: alleen al het onderzoek naar één onbekende ziekteverwekker (virus) bij karper lost ca. 700.000 dollar en dan is tevoren al bekend dat er op open water niets aan te doen is...
En hoe zo'n ziekte tot stand komt (zoveel variabelen, zie ook posting Douwe) is m.i. al helemaal niet te achterhalen in de meeste gevallen. Uitzondering: na uitzetting van niet vooraf op ziekten gecontroleerde pootkarpertjes (hier zijn, helaas, niet te weerleggen voorbeelden van...).
Gebruikersavatar
Koen de Been
Berichten: 1882
Lid geworden op: 10-02-2004 19:08
Locatie: Wosterhout

02-07-2005 18:50

Bedankt voor uw uitleg, Aart. :)

De kosten waarschijnlijk zeer hoog liggen, Nederland kennende wilt daar ook geen geld aan uit geven.
Dan is het nog maar de vraag of het behaalde resultaat/eindantwoord juist wordt behaald om daar een fatsoenlijk oordeel uit te trekken.

Bedankt voor de motivatie's en gedachtes in deze topic, heren! :wink:
Vriendelijke groet,

Koen de Been