Beste Pascal,
Zoals ik al aangaf ben ik tegen het noemen van namen, dit omdat het gewoon te veel problemen met zich meebrengt! Ik doelde op het schrijven van een vangstverhaal, dit zou ik eerder doen over een water wat toch al bekend is en/of druk bevist en daardoor dus een stuk moeilijker. Ik heb dit jaar ook verschillende grote vissen gevangen op wateren waar bijna niet gevist wordt en deze vissen na een gedegen stekkeuze en de goede aanpak een stuk gemakkelijker kwamen (wat logisch is omdat er minder druk op deze vissen staat ). Het schrijven over deze vangsten zou ik meer moeite mee hebben. In alle gevallen praat ik hier dus over grote vissen op moeilijke dan wel (voor mij, heel belangrijk) gemakkelijkere wateren.
Waarom dan minder moeite met het schrijven over een moeilijker water? Deze drukker beviste wateren kennen al de klappen van de zweep en zijn in sommige gevallen zelfs al verpest. Door in een artikel te werken zonder ook maar enige aanduiding omtrend een water mbt foto's en text zal in 95% van de gevallen (lezers) men al niet meer gaan zoeken. Die andere 5% zal misschien wel proberen te achterhalen waar het water ligt, waarvan ook een deel dit (via de goede connecties) zal lukken. Dan moet dit deel mits het qua afstand, omstandigheden, ed voor hun te doen is er ook nog daadwerkelijk gaan vissen, waarbij het gros na een paar keer weer afhaakt. Ikzelf ben er dan ook van overtuigd dat er geen grote toestromen karpervissers zullen komen die het voor de rest gaan verzieken.
De artikelen die ik tot nu toe geschreven heb zijn in overleg met andere gedaan, zo heb ik OP de regelmatige vissers van dat moment laten lezen en na enkele aanpassingen was er onder deze vissers niemand die bezwaar maaktte. Mijn komende artikel in KW 40 is ook in overleg met verschillende zogenaamde "locals" geschreven en daar zijn bijvoorbeeld de gewichten uit gehaald (omdat deze niet bij het grote publiek bekend zijn), de nauwkeurige stekbeschrijving, de vangstdata, mijn luchtdruktheorie omtrend dat water (die ik aan een van de "locals" gegeven heb en als stank voor dank krijg je dan een afbrandende reactie in deze topic, maar ja ze hebben wat ze willen hebben

), en nog wel wat dingen. Een van deze local's wilde dat het geheel niet geplaatst zou worden, omdat er extra volk op af "zou" kunnen komen ivm de vissen en hun gezondheid (die er niet meer vist trouwens). Een heel nobel streven, maar dat in mijn ogen voor dit specifieke geval niet opgaat. Dat is iets waar ik niet mee instemde en heb ik hem ook uit proberen te leggen. In dit geval staan de vissen al volledig onder druk, wordt er in het seizoen ontzettend veel gevist en worden de topvissen al 5 a 10!! keer per jaar gevangen. Het is wat dat betreft een wonder dat deze vissen nog leven en ik ze heb kunnen vangen. Maar het lijkt me sterk dat wanneer ik er nu een stukje over schrijf, de oevers weer zwart zullen zien van het volk en de vissen met bosjes boven komen drijven. Maar dit is het doemscenario wat hun voor ogen hebben volgens mij.
Dan nog een opmerking in het algemeen trouwens, als die "locals" het dan zo stil mogelijk proberen te houden omdat ze zelf in "rust" er willen vissen en hun vissen proberen te vangen. Waarom zie ik ze dan niet, op enkele na. Heb verschillende keren alleen zitten vissen of ooit met 1 man. De drukste dag was 4 man (op 1 na (de volhouder!) allemaal nieuwe vissers). Er zat maar 1 echte volhouder tussen, ik meen 700 uur dit jaar, geen vis en toch doorgaan. Ze waren blijkbaar al afgeknapt op het seizoen!? Dit is trouwens ook een van de redenen waarom ik in zo'n kort tijdsbestek mijn vissen heb kunnen vangen, het was rustig en ik kon elke keer dezelfde stek bevissen waardoor ik deze heb op kunnen bouwen. Ook ik had er liever langer over gedaan om de vissen te vangen

, simpelweg omdat het gevoel bij de vangsten nu toch weer anders is dan ik normaal heb. Dat er dus in januari een successtorie in de KW staat kan ik ook niet helpen, het is er in dit geval ook echt een.
Jouw andere vraag, waarom ik schrijf? Hiervoor zijn verschillende redenen, zoals eerder aangegeven is de eerste en belangrijkste omdat ik het gewoon heel leuk vind om te doen. Op schrijfgebied heb ik dan ook nog veel meer ambities voor de toekomst, maar ik wil dit opbouwen. Eerst op internet en in het verenigingsblad van de visclub, daarna in de media, waarna ... Quest for my holy grail. Maar dit is iets voor de toekomst.
Dan natuurlijk zoals Bertil al aangaf, ben ik gewoon trots op hetgeen wat ik tot nu toe heb kunnen bereiken in mijn visserij en ik schaam me daar dan ook niet voor. Waarbij ik dit deel onder mijn vrienden, kennissen, dit board en nu via de media. Een paar jaar geleden keek ik nog op tegen veel vissers en wilde ik ook graag die grote vissen vangen, nu vang ik ze dan ook daadwerkelijk en is de lat nog hoger gelegd naar groot en mooi. Maar mijn beleving in het vissen is dan ook zeer extreem gecombineerd met een doorzettingsvermogen wat dat van mijn broertje hopelijk gedeeltelijk benaderd. Ik leef simpelweg voor het vissen en richt daar heel mijn leven naar in, het is alles voor mij en zou ook niet zonder kunnen. Misschien niet de goede manier, maar wel mijn manier.
Ten derde natuurlijk mijn commerciele betrokkenheid bij de visserij, sponsoring van aas komt natuurlijk niet van een kant, daar zal ook iets voor terug moeten komen, zo simpel werkt het. Artikelen is een van de manieren om wat terug te kunnen doen, waarbij een merk breed uitgedragen wordt naar een groot publiek. Wat zij dan daar mee doen is een tweede. Maar het is natuurlijk een vorm van marketing, dat begrijp jij neem ik aan ook wel.
De laatste reden is dat ook ik graag over Nederland en Belgie lees en het buitenland me vele malen minder interesseert. De waarde van zo'n buitenlandse vangst is in mijn ogen gewoon vele malen minder, maar mijn mening hierover had ik al in een andere topic omschreven. Door zelf ook hierover te schrijven hoop ik meer karpervissers te stimuleren om dit te doen. Als je bijvoorbeeld kijkt naar deze uitgave was er buiten mijn stukje oa het artikel van Michiel Pilaar en Geert Ooms. Beide mooie artikelen om te lezen over de eigen landen. Dit is misschien een nobel streven, maar hopelijk wel een reeel.
Ik zal dan ook in de toekomst gewoon blijven schrijven, maar niet enkel en alleen de vangst dan wel blankverhalen (dat dit jaar op 1 water na een leeg boek is gebleven). Ik ben van plan om komend jaar ook op het gebied van techniek en tactiek nog publicaties te doen. Waarbij een deel natuurlijk gedeeltelijk herkouwen is, omdat er al veel bekend is. Maar ook een deel wat veel meer onderbelicht is zoals de relatie van weer t.o.v. de vangsten (o.a. luchtdruk). Ik weet dat daar wel mensen mee bezig zijn, maar het grootste gedeelte van de karpervissers let daar stukken minder op. Artikelen waarbij je dus zeker niet tegen zere benen aan het schoppen bent, maar waarbij je heel erg moet oppassen dat je niet in herhaling valt. Het interssantste is dan ook om het verhaal achter vangsten te geven. Waarom die techniek/tactiek in die situatie. Dit heb ik achteraf wat te weinig gedaan in OP, is al stukken beter in mijn komend artikel en zal in de toekomst hopelijk nog meer verfijnd worden.
Hopelijk snap je het hoe en waarom nu beter.