enkele vragen. deel 1: belangen-behartiging


Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

16-07-2003 11:20

Jan,

Karper is een uitgave van Vipmedia. Min of meer vergelijkbaat met De Karperwereld.

MVG

KLaas
edwin siol
Berichten: 364
Lid geworden op: 03-11-2002 01:00
Locatie: Voorhout
Contacteer:

17-07-2003 00:53

goede berichten klaas. doet een ervaren zwartgal als ik deugd. Ik neem je handschoen op en wil best in september verschijnen op de door jou genoemde vergadering. Voor een workshop mag je me sowiso inschrijven.

De materie is soms moeizaam zonder emotie te bekijken.

Zoals je weet ben ik al een beetje gaan bekijken wat er al zo een beetje plaats vind op zulks een metingen, mijn ervaringen hiermee liepen niet geheel in 1 lijn met mijn verwachtingspatronen en verstopte wensen die ik heb omtrent de Karpervisserij in zijn geheel.

Laat ik nog immer duidelijk zijn hierover: Ik wil minder vissers aan de waterkant, karpervissers wel te verstaan. Niet uit eigenbelang, ik heb alles wat ik wenste wel een beetje gevangen, maar puur uit een gevoel dat een karpervisserij van vroeger, de idilische periode, pro groothuis tijd, etc meer en meer in beslag is genomen door de commercie enerzijds, en allerhande factoren aan de andere kant.

Er benne tijden geweest dat een karpervisser gelijk stond aan de plaatselijke dorpsgek, en ik persoonlijk vind het gewoon een enorm gemis dat ik die dorpsgek niet meer kan zijn, omdat het gewoon standaard is geworden om op karper te vissen, hierover te schrijven etc.

Een uitspraak van je als: Herhaling is de kracht van reclame, deed mij denken aan het verschil tussen de publieke zenders en de commercielen. Langzaam opgeslokt, en wat rest eigenlijk? Goedkope crap, stemmingsmakerijen-programma's etc. En ik dacht, tsja, mooie vergelijking wel zo, waarin belangen, die weinig te maken hebben met het brengen van goede informatieve programma's, de overhand krijgen; opgeslokt worden. Want de commercie wenst nu eenmaal vervlakking. En dat is wel het juiste woord wat ik zoek voor mijn gevoel ten aanzien van de, mijns inzien, teloorgang van de karpervisserij.

vervlakking

Heren

ik schreef uiteindelijk over de-centralisatie, dmv eigen omgevingswateren opknappen aan bestand, als dit al mogenlijk is... Zou dit een visserij opleveren die moeilijker in elkaar steekt, maar zodanig veel mooier, uitdagender, selectiever?

Is dit niet zowel de karper, alswel de visser behartigen, waarbij mijns inzien het belang van de karper voorop staat.

Zou ik daarmee voor twee al lang in gedachte zijnde wensen ingewilligd kunnen zien?... Namelijk een mooier afgestemd waterbeheer met mooiere vissen, een eerlijke visserij, en tweedes minder vissers aan de waterkant.

Of moet ik het anders stellen, zij die niet echt aan het vissen zijn en niet echt veel met zijn vis bezig is, maar de rage van blinkende rodpods best cool vinden. Niemand is hier mee gediend. de visser niet, de vis niet. Hooguit de commercie, maar die wilde ik toch al gevoelsmatig buiten de belangenbehartiging voor zowel de vis als visser houden. En nu weet ik wel, dit is een tijdelijke groep, waait wel over. Risiko aan een tijdelijke groep is echter dat deze rouleert met steeds een nieuwe lichting.

Nadenken waarom deze groep steeds repeterend zou kunnen blijven verschijnen heeft weer met andere zaken van doen. Lokkers van de commercie, valse heldendommen, kampeer-elementen gedoe etc. Websites met teveel aan info etc.

Misschien is, net zoals er nu een paar biggenwateren zijn, een paar grote wateren gevuld met klein grut, wel te gebruiken om zulks een vissers bij elkaar te laten klonteren, omdat ze daar wel mogen met drie hengels, makkelijk te vangen etc, wel snachts mogen, niemand klaagt over harde optonics, plaats gerust je tent naast je auto aan het water, etc etc. Hang daar wat reclame borden (veel vleesvertoon! ;o) omheen, en je hebt je geld om een keer in de week een schoonmaakploeg in te huren...

Buiten beschouwing gelaten of een en ander te realizeren is

hopend op een ja, edwin dit alles is best mogelijk, en niet eens zozeer in strijd met de beleidsvoering van de KSN.

dan hebbie mijn volle inzet

kga slapen
twas een hel vandaag
vuurspugende wolken
en veelste warm

ed
jan van kranenburg

17-07-2003 02:24

Edwin, Een "Zwartgal". Wat je jezelf noemt, zal ik tav jou nooit gebruiken. Je signaleert allerlei ongewenste situaties in de karpervisserij, die op zich allemaal hout snijden.
Vervlakking in in onze sport? Ik zou 't liever ongewenste, maar niet te voorkomem, popularisering noemen, als het huidige beleid wordt voortgezet.
In mijn jonge jaren was karpervissen niet "in". Wel de snoek belagen. Allerlei figuren, vooral heel jeugdigen, met een hengel/molen combinatie met blinkertje a fl. 19.90 van de HEMA of zo, visten op snoek. En "vingen" ook nog. Ik heb heel wat snoekjes zien creperen in die tijd.
Gebeurt nu met karper. Met, gelukkig, meer overlevingskans, zij het wel verminkt(uitgescheurde bek) of beschadigd.

Nu is het verboden met levend aas op roofvis te vissen; heb al enkele controles gezien. De karper is vogelvrij; nauwelijks beperking en/of regelementen. En dan de KSN via allerlei loflijke SKP's maar karper uitzetten!
Hoera, zegt "Pietje" van 11 jaar. 'k heb er weer EEN! Vraag niet hoe! Ook "Pietje" zit met 2 hengels en bijbehorende molens; kilo's lood en knoert van een haak en sleurt zo hard als die kan.
Niet verzonnen! Waargenomen!
Er zitten enkele heel serieuze "Pietjes" tussen, gecoached door vader of ander ouder persoon, maar het merendeel....

En dan heb ik nog niet over allerlei andere uitwassen. Troep, herrie, lam zijn, overlast etc., niks met jeugd te maken hebbend.


Ik val in herhaling (niet te vermijden, helaas), maar de karpervisserij heeft een heel strenge regelementering nodig.
En daar moet de KSN (e.a.) zich naar eens over buigen.
Het weer volplempen met b.v. 100 2 of 3- zomerige karpers in een bepaald water, houdt de problemen alleen maar instand.

"Pietje" e.a. blijven lachen.

mvg

jan
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

17-07-2003 15:53

Hoi Jan,

Het is al meer aan gekaart, de ksn is een vereniging door en voor karpervissers.
Kom er bij en laat daar je stem horen, dan heb je ook (recht) van spreken.
Hier op dit scherm kom je niet verder, dan meningen verkondigen.
Hoe goed bedoeld overigens, maar we komen zo niet verder en dat willen we alle zo graag.
Eendracht (soms moeilijk) maakt wel macht.

Succes met de jongens in België, Peter
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

18-07-2003 01:51

Heren,
prachtige discussie, met veel interresse gelezen.

simpele oplossing betreffend mijn visie hierover edwin:

1) karpervisser met bepaalde gedragsregels richting flora en fauna --> je sterk maken voor zaken zodat het koren van het kaf worde gescheiden en men rekening houdt met bijbehorende zaken.

2) karper, ervoor zorgend dat deze vis en alle anderen zo goed als mogelijk worden behandeld indien ze kort uit hun natuurlijke omgeving worden verwijderd.

MVG,
Peter
jan van kranenburg

18-07-2003 02:02

Peter,

helmaal eens.
maar vindt je niet dat wat jij stelt via wettelijke REGELS, moet worden afgedwongen?

mvg

jan

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: jan van kranenburg op 2003-07-18 02:03 ]</font>
Gebruikersavatar
Tim Beeren
Berichten: 529
Lid geworden op: 29-07-2002 02:00
Locatie: Overveen (vlak bij Haarlem)
Contacteer:

18-07-2003 10:07

Ik vind dat de belangen voor de karper voorop moeten staan. Ik bedoel maar, de karper vraagt er zelf ook niet om om gevangen te worden. Het is zijn wereld, zijn leefomgeving en eigenlijk zouden wij vissers hem daar niet eens uit mogen halen.
Regen zijn de tranen van god, omdat hij geen karpervisser is...
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

18-07-2003 10:57

Natuurlijk Jan,

Maar dat kan enkel als een grote sterke organisatie achter je hebt staan.
De organisatie is er zondermeer op dit moment, alleen kan ik niet volgen hoe het komt dat zo weinig karpervissers zich betrokken voelen om zich te organiseren.
Zijn we op dit moment een maatschappij aan het op bouwen van eenlingen, ieder voor zich.
Als je komt bij de politiek en je verteld dat 700 a’ 800 leden hebt wordt je helaas niet serieus genomen.
Afdwingen kan de KSN dus niet,we zijn geen actiegroep.
Daarom wordt er op dit moment veel overlegt met de nvvs, die hebben wel iets te bieden.
Zelf benaderen we de Federatie Zuidwest-Nederland om binnen die organisatie te kijken wat we kunnen bereiken. Daar zal het moeten gebeuren. Binnen onze Visstand Beheers Commissie (VBC) hebben wij die mogelijkheid, maar het is net als een Spiegelkarperproject (SKP), je doet het niet voor jezelf maar veel meer voor een ander. Er wordt zo wel gedacht, daarom verdienen deze mensen (vrijwilligers) in mijn ogen veel respect. Kritiek is zonder meer goed als die maar opbouwend is, dan kan men er mee uit de voeten.
Een mooie grote karper vangen is een toevalstreffer een (kleine prestatie). Als het karpervissen geharmoniseerd is dat een hele grote prestatie. Met wat voor vis je dat moet vergelijken weet ik niet maar ik denk een ……record.

Tim, als het zo stelt moet nu stoppen met vissen.

Groeten, Peter


<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Peter Otte op 2003-07-18 10:57 ]</font>
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

18-07-2003 11:53

Hoi peter,

Je stelt simpele oplossing, ik heb de oplossing helaas niet gelezen.

1) Hoe je sterk maken, moeten we naar een boksschool?
2) Hoe wil je er voor zorgdragen?

Een simpele groet, Peter
jan van kranenburg

18-07-2003 14:16

Peter,

Kan je gedachten volgen. Een grote organisatie kan invloed uitoefenen. Geloof me, ik weet daar vrij veel van.
Probleem met de gemiddelde karpervisser is dat hij een super-individualist is, en zich niet aangesproken voelt door een collectieve gedachte.
Samen sterk(er), dus lid worden van de KSN, stel jij.
Maar ik heb in de doelstellingen van KSN, uiteengezet op hun site, niet hetgene gevonden waarna ik streef.
Moet ik dan als betrekkelijke eenling mijn mening in vergaderingen gaan verkondigen?

Ja, stel jij dus. Maar de tijd dat ik op barricades stond in b.v. vakbond-ondernemingsraad-gemeenteraad, ligt ver achter me.
Heb noch zin, noch energie om nog eens dergelijke processen mee te maken.

Zit nu lekker in mijn stoel en geef mijn mening. Wie er wat meedoet? Misschien lezen KSN'ers mijn postings ook. Wie weet...?

Simpele oplossingen bestaan niet. Anders waren er ook geen problemen.
Betere voorlichting vanuit welke organisatie danook, naar de (beginnende) karpervisser toe, zou al een stap in de goede richting zijn.
Heb in de afgelopen maanden tich, meestal jonge vissers gevraagd naar hun kennis over organisatie. KSN bleek grotendeels onbekend.
Evenals hun kennis over de nu bestaande regels. Zie in dit verband recente posting van Gerben op dit board.
Vangen; meer hengels; tentje; nachtvissen; PB's; dat houdt hun bezig. Hoort ook bij hun beleving natuurlijk.








't zou al heel wat zijn als in de vorm van een simpel leaflet, met daarop in 't kort wat hoofdregels en gedragscodes, uitgereikt zouden kunnen worden aan de waterkant en aan alle leden van HSV's.
Maar ja, dat moet binnen organisaties overeenstemming bestaan over die regels en codes.
Dat mis ik..

Peter, we blijven streven naar verbetering. Ieder op zijn eigen manier.

PS. Wat bedoel je met die Belgische jongens?

mvg

Jan
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

19-07-2003 07:31

Hoi naamgenoot,

Korte reply terug heb niet veel tijd :smile:

1) je sterk maken kan helaas alleen als je een grote organisatie achter je hebt staan, zoals je weet hebben we ca 700 leden helaas is dit voor dat soort zaken te weinig. geweld zoal bokschool :wink:lijd nooit tot iets en zal dus zeker niet werken. In mijn optiek kun je jezelf wel op wijzes strek maken zodat je in ieder geval wordt gehoord en je een boodschap uit kunt dragen. Stap in bij je HSV of een regionale CBB en kijk of je dit iets lijkt, als je op die wijze mensen kunt overtuigen zul je als vereniging groeien maar ook dit groeien zal zijn nadelen hebben.

2) zal veel wettelijk geregeld dienen te worden, voor je info, ik heb mijn visie hierover als vermeld in de vorige karper.
Wat mij betreft een meer zero tolerance beleid en hoger boetes.

GRoet,
Peter