Dril-tijd?


Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

14-08-2003 14:31

Ondanks jouw kennelijke minachting blijf ik er van overtuigd dat een karper het in de regel redelijk snel aflegt tegen een correct gebruikte combinatie van een lange parabolische karperhengel met de bijbehorende lijndikte en een goed afgestelde slip. Dit, samen met een goede driltechniek, maakt dat de driltijden niet echt extreem lang hoeven te duren. De redenatie dat driltijden kunstmatig kort worden gehouden door het gebruik van overmatig zware topactie hengels en gevlochten lijnen raakt volgens mij kant nog wal. Juist deze combinatie verlengt de driltijd om te voorkomen dat de haak tijdens de dril uitscheurt. Het maakt natuurlijk uit wat het vermogen van de combinatie is. (Overigens is een hengel met een testcurve van 2.5 lbs of hoger niet persé een spijkerharde stok.) Er is een wezenlijk verschil tussen een parabolische karperhengel van 3.60 m met een vermogen van 3 lbs en een lijndikte van 35/100e en een stok met dezelfde actie maar een vermogen van 1.5 lbs en een lijndikte van 25/100e. Maar dit verschil maakt nog niet dat de dril op dezelfde karper in het ene geval 10 minuten en in het andere geval 60 minuten duurt. Er zijn vele andere variabelen in het spel.

Mijn ervaring is wel dat de geldende variabelen in de regel niet gerelateerd zijn aan ongekend veel sterkere karpers zo lang die goed gehaakt zijn. Welk van de variabelen bij jouw dril hebben gemaakt dat deze 3 kwartier moest duren kan ik helemaal niet overzien. Die 3 kwartier is nou ook weer niet zo extreem veel langer als normaal, wanneer je het vergelijkt met de tijden die anderen soms hier vermelden. Dus wat is het probleem? Als je met jouw verhaal bevestiging vraagt dat het hier om een karper van een ongekend sterk soort ging, dan betwijfel ik dat vanuit mijn ervaring. Maar 100 % uitsluiten doe ik het niet. Ik was er niet tenslotte niet bij en kan niet voor alle karpers spreken. Zeker niet voor de karpers die ik nog nooit gevangen heb.

Ook ik heb wel kapers van een dikke 30 pond gevangen die zich tamelijk willoos naar het schepnet lieten slepen en karpers van een pondje of 18 die heel wat meer spektakel gaven. Deze laatste dan meestal pas onder de kant, waar ze nog wel eens het moment kunnen creëren om een redelijk eind door de slip te trekken. Verschillen zijn er dus zeker. Maar of die verschillen zonder meer te herleiden zijn naar de extreem veel langere driltijden waar soms sprake van is, is voor mij de vraag. Net zo zeer als dat minder extreem lange driltijden zo maar te herleiden zouden zijn aan karpervissers die de karper een minderwaardig schepsel achten. Dit laatste lijkt mij tenminste klink klare nonsens.

Groeten, Kees
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

14-08-2003 16:46

Ja, er worden weer een flink aantal wat open deuren in getrapt.
Een a’ twee mis ik er nog, op groot water mocht ik eens een vis drillen van een pondje of 30 niet dat het er iets toe doet. Met een waadpak een 100 meter uit te kant, het was een voor mij spectaculeren dril.
Ik wou wel maar de vis niet, de tijd weet ik niet voor mijn gevoel er lang.

Wie van jullie weet exact de tijd ik snap er geen reet van, hebben jullie tijdwaarnemers??
Drillen van uit de boot is ook niet te vergelijken met een dril van af de kant of heb ik het mis.

Clen, wat is een voor jou een heerlijke dril.
Het is wel vissen waar je over praat of heb ik het mis.
Laten we het drillen maar weer tot normale proporties terug brengen.
Twee uur een vis drillen, de vis moet wel mond op mond beademing krijgen, een psycholoog, een fysiotherapie van een week of 10, een reanimatie team.
Voor mij ook, geen mens houd dat vol, of ik moet 15 shots anabole toe gediend krijgen.


Een neerbuigende groet met een vermoeid lijf, Peter
Gebruikersavatar
Laurens Maasland
Berichten: 827
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

14-08-2003 17:44

Hier nog zo'n variabele:

Als kajakvisser op obstakelrijk water dril ik 9 van de 10 keer mijn vissen vanuit deze boot. In de loop der jaren heb ik kunnen zien dat een staande dril vanuit deze boot beduidend minder tijd kost dan wanneer ik ging zitten tijdens de dril en dit heeft ongetwijfeld met de hoek t.o.v. de vis te maken...
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

14-08-2003 18:20

Nouw,nouw Laurens,
acrobatische toeren uithalen?

Ach ja 't is soms net vissen, als alles maar juist in balans is gaat het prima.
Balans, balans?,waar heb ik dat nou eens gelezen??
Ik denk op een zaterdagmiddag bij Douwe!?

Sportieve groeten Henk
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

14-08-2003 18:21

Niet mee eens Willem, barst maar los hou je vooral niet in.

Een ouwe Haagse jongen, van de Hoefkade.
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

14-08-2003 19:29

Hoi Laurens,

Die Kajaks vechten ze goed, wat is zo de driltijd.
Alleen er op gaan staan doet dat geen pijn aan de vis, gebruik je ook een harpoen.
Wel zonder weerhaak hoop ik.

Het niveau daalt (en de temperatuur) maar de stemming stijgt de laatste dagen.

Ps, dat wilde je zeker kwijt Willem.


Een lachende groet, Peter
Gebruikersavatar
Laurens Maasland
Berichten: 827
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

14-08-2003 19:50

Vierkante oogjes jongens :smile: ?
Mijn posting was wel degelijk serieus... in de posting van Kees las ik over de vele variabelen die een driltijd bepalen. Hierbij wilde ik nog eens bevestigen wat ik normaal meemaak: staand of zittend vanuit de kajak (of waarschijnlijk elke boot) drillen maakt wat driltijd betreft een wereld van verschil!

Hier zit het hem in de hoek die je maakt t.o.v. de vis. Net zoals de hengellengte die hoek bepaald, waardoor je bijvoorbeeld met stukken kortere hengels gemiddeld langere driltijden zal meemaken...

Gr. Laurens
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

14-08-2003 20:20

Natuurlijk Laurens,

Ik ken je als een uiterst serieuze jongen, mijn wel gemeende excuses voor dit vervelende
gebalk van mijn persoontje.
Ik zal me in het vervolg niet meer ten opzichten van jou op deze manier uitlaten.
Je verdient het niet op deze manier behandeld te worden, een grap die zeker niet op zijn plaats was.

Gek volk die Hagenezen, het is me al meer op gevallen. Peter
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

14-08-2003 21:14

AHh..gevonden,

ook voor de wat serieuze vissers, en neen Laurens..geen vierkante maar vakantie ogen en De Balans bepaald ook de Drillengte.

Zaterdag 11 november 2000 13.49 uur.

Sta ik net onder de douche en denk ik nog eens aan alle vragen die er zijn over uitgebalanceerd aas.

Dringt zich ineens een gedachte op;

wat is uitgebalanceerd en dan met name in de karperwereld??

Ik bedenk dat het een samenspel zou moeten zijn;

de balans tussen visser en het gedrag in de natuur.

De balans in het materiaal tussen handvat en haak, licht waar het kan, zwaarder waar het moet en heel zwaar daar waar het absoluut noodzakelijk is.

De balans in het aas tussen voedzaam, welzijn en het doel.

De balans in de dril, het gedrag na de vangst en het terugzetten in eigen water.

Even uit balans is de karper en de visser na het gezamenlijke avontuur maar ook daar is dan weer de balans.

En het materiaal?? dat ligt weer in balans te wachten op het volgende spektakel.

Als dat alles nu niet uitgebalanceerd is zou het zo moeten worden.

Vreemde vent die Douwe; rare tijd om te douchen en vreemde gedachten.

Prettig weekend verder.

copyright © D.A.J. Bijlsma 2000

Met dank aan Douwe en

Sportieve groeten Henk
Michael Bouman
Berichten: 517
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

15-08-2003 02:53

Tja,

Ik als bootvisser wacht maar even af in de luwte en kijk of ik op het weid nog wat kan vangen...... dan kan ik langer drillen :sad:

Groet MB

PS: deze discussie over driltijden hebben we al een keer gehad(jawel, Martijn) onder de naam van Drilwaanzin als ik mij op dit vroege uur niet vergis.

2e ps: hee Maasland, leuk dat je ook een "semi" bootvisser bent geworden. X
rick schoonaard
Berichten: 549
Lid geworden op: 23-05-2003 02:00
Locatie: amersfoort
Contacteer:

15-08-2003 10:08

Op 2003-08-14 17:44, schreef Laurens Maasland:
Hier nog zo'n variabele:

Als kajakvisser op obstakelrijk water dril ik 9 van de 10 keer mijn vissen vanuit deze boot. In de loop der jaren heb ik kunnen zien dat een staande dril vanuit deze boot beduidend minder tijd kost dan wanneer ik ging zitten tijdens de dril en dit heeft ongetwijfeld met de hoek t.o.v. de vis te maken...



betse laurens staan in een Kayak ??? dit is uit ervaring onmogelijk je bedoelt waarschijnlijk een canadese kano of niet

met zich afvragende groet rick
Gebruikersavatar
Laurens Maasland
Berichten: 827
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

15-08-2003 10:42

Ach Peter, eigenlijk ben ik in het dagelijks leven zelden serieus, dus dat compenseer ik soms door serieus te lijken op 1 of ander forum :smile:

En Henk, leuk dat jij die balans zelfs door vakantie ogen gevonden hebt!

Ja, Michael die kajak bepaald al een jaar of zeven mijn huidige visserij. Naar de stek varen, voeren, uitvaren, drillen, verkassen, alles doe ik er mee eigenlijk. Inderdaad Rick, het is dus zo'n canadese open kajak van een meter of 4 en half. Ik kan je zeggen dat het spectaculair drillen is vanuit zo'n ding.

Gr. Laurens
bosman frank
Berichten: 5
Lid geworden op: 30-05-2003 02:00
Locatie: varsseveld
Contacteer:

16-08-2003 12:58

al dat harde drillen is alleen maar slecht, de bekken scheuren uit enzo, liever iets langer dan de boel forceren!! ik heb ook wel eens drils gehad van een half uur, waren wel 20gers.
Willem Barnas

17-08-2003 00:00

Bosman Frank,

Deels zuivere waarheid, deels mis (in mijn optiek);

Hard drillen kan wel degelijk, ook met zachtere bekken, gewoon een kwestie van deugdelijke, in balans-zijnde systemen gebruiken met doordacht gekozen haaktypes/-maten.

Het is zeker zo dat je met een rustige drilstijl en een zachte stok (en dan laat ik een degelijke en goed werkende rig even buiten beschouwing, maar die werkt ook keihard mee) veel en veel minder losschieters krijgt. Niet om te pochen hoor, maar ik vis met 2-lbs. hengels, dril als het kan steady en heb dit jaar nog geen losser gehad. Alle runs eindigden in het net en dan heb ik het niet alleen maar over softies tot vijftien pond uit stilstaand water...

Degelijke systemen en 'n juiste drilstijl-hengel-combinatie leveren meer vis op dan een set ruige drieponders op de steunen waar je een halve kilometer mee kan gooien...

Kalm aan,

Vang ze,
WB :wink:

PS: Groet'n an Guus
Willem Barnas

17-08-2003 00:07

Oh enneh,

Peter,

Forget it, ik ben niet meer in de stemming om er hier snoeihard in te beuken, al heb ik zo mijn ideetjes...

Ga je leise gausah!

Geluk,

Een rotjoch van de Hoefbladlaan :wink:
jan van kranenburg

17-08-2003 01:08

Laurens,

Wil ik zien! Drillen vanuit een Kajak. Te gek gewoon.
Foto's- Video's etc. welkom.
Als 't beetje lukt, zie ik daar grote toekomst in.
Misschien kan ik partner worden in Marijn's baits met een divisie Carp-Kajaks, met jou als field-medewerker.

Even serieus, heb je foto's?

mvg

jan
jan van kranenburg

17-08-2003 01:11

Hoefkade? Peter.
Zeker in 't dure stuk naar het Zuiderpark?

Wist je overigens dat deel Hoefkade ooit water was?

Sorry, of-topic, maar ja die Hoefkade van toen ligt me nauw aan 't hart

mvg

Jan
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

17-08-2003 11:28

Nee Jan wist ik niet, laat staan drillen.
Waar vandaan, vanaf het Zuiderpark of het Rijswijkseplein.
Daar ben ik wel haring wezen drillen om er maar even bij te blijven.
Moet van mijn ouders nog oude boeken hebben, zal ze eens nakijken.
Ik heb 40 jaar geleden wel staan te drillen in de duinen, toen visten we toen met gesmede haken.
Materiaal was toen nog niet je van het, driltijd was toen nog regelmatig te kort.

Groeten, Peter
Gebruikersavatar
Laurens Maasland
Berichten: 827
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

17-08-2003 18:42

He Jan,

Om eerlijk te zijn heb ik geen enkele drilfoto vanuit de boot of zelfs maar foto's dat ik met spullen en al wegga enzo. Had ik wel al plannen voor gemaakt voor mijn logboek, dus ga daar op letten... als ik wat leuke plaatjes heb stuur ik ze zeker per mail naar je op.. zal je niet vergeten! Feit is alleen dat ik vrijwel altijd alleen vis, dus actiefoto's vanuit de kajak kunnen best een poosje op zich laten wachten...

Met drillende groet,
Laurens
lorenzo berlijn
Berichten: 102
Lid geworden op: 28-08-2003 02:00
Locatie: almere

01-02-2004 11:07

Sorry dat k er nog op reageer...

Maar sommige mensen doen net of er een standaard dril tijd bestaat
dat je als sommetje uit kan rekenen...

De mens wil alles snappen en iets dat niet vaak voorkomt kan oppeens niet, waarom dril verassingen zijn toch leuk :D

Maar k zie ook dat vroeger de driltijden langer duurden omdat ze 1 1/2 lb hengeltjes visten en nu vissen mensen met 3 lb gevlochten lijnen
ja gek he dat de driltijden korter duren. je kan net zo goed een anker met een stuk touw neergooien ben je helemaal snel klaar :roll:

Vriendelijke groet :)