nu nog een voerplek aan leggen?


Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

02-12-2012 22:51

Bijna iedereen adviseert niet teveel te voeren alleen niemand adviseert wat te voeren. Bepaalde boilies zullen, ook bij lagere watertemperaturen makkelijker te verteren zijn dan andere.

Kortere doorlooptijd betekend dat de vis sneller opnieuw zal kunnen gaan azen, wat weer inhoud dat je wat meer kan voeren.

Ik ben geen expert maar kan me zo voorstellen dat vette vismeelballen (sorry Arie, hoewel ik je voorbeeld wel erg mooi vond) moeilijker te verteren zijn dan laten we zeggen een crap balletje. Zo zijn er ook ingrediënten die de vertering bevorderen zoals kelp is mij weleens verteld.

Persoonlijk denk ik dat de "little and often" aanpak voor de winter het beste werkt. Heb je de winterstekken eenmaal gevonden, probeer ze dan zo vaak mogelijk met kleine hoeveelheden aan te voeren om de vis actief te houden.
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
sander kunst
Berichten: 2002
Lid geworden op: 07-10-2009 18:56
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

03-12-2012 00:55

Kopie !!!

Natuurlijk loop ik niet zo met ballen te smijten als ik dat in aug sept begin okt nog kan doen

Ik begin meestal voorzichtig met 100 gram gecrunchte boilie te voeren met nog eens 100 gram halve boilie,s in de winter maar zoek uiteraart wel in mijn ogen de meest geschikten plekje hier voor.
Neem een winter bal, die niet al te vet is !
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

03-12-2012 08:23

Dat van die kortere doorlooptijden en betere vertering betekent ook dat de vis meer verzadiging heeft toch? Wat ie niet verteert, schijt ie uit en neemt ie dus niet op, waardoor ie "hongerig" blijft. Schiet hier maar op want het is maar een stelling, maar het sluit wel aan bij het gegeven dat (vette) tijgernoten het in de winter ook prima doen. Wie?
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

03-12-2012 13:02

Zoveel theorieën, zoveel wijsheden:

Achter je toetsenbord vang je niet, tenzij je 3Dcarp speelt..
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
Peter van Loo
Berichten: 1785
Lid geworden op: 09-08-2011 00:41
Locatie: Schiedam

03-12-2012 16:45

Je kan natuurlijk ook je theorieën cq wijsheden vertalen cq delen via een smartphone.

Groet, Peter
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

03-12-2012 17:49

Ik zal iets proberen maar ben geen deskundige Kees.

De ingrediënten die voor een kortere doorlooptijd zorgen zijn o.a kelp en ingrediënten met veel vezels. Deze dingen worden niet verteerd en zorgen daardoor dat het er eerder weer uit loopt.

Wat ik meer malen heb gelezen is dat veelvuldig voeren in het late najaar met vette vismeelballen de boel compleet plat gooit omdat de vissen het vet uit de bollen opslaan en bij een teveel hier een soort buikpijn van krijgen.

Niet wetenschappelijk onderzocht, slechts een logisch klinkende theorie in mijn ogen.
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

03-12-2012 19:24

Whatever, ik ga vannacht maar weer eens op de rivier knoeien. Met vezels en zonder vette vismeel. 8)
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

04-12-2012 11:56

Peter van Loo schreef:Je kan natuurlijk ook je theorieën cq wijsheden vertalen cq delen via een smartphone.

Groet, Peter


Zoekt en gij zult vinden. Zelfs op 't board gok ik ;)
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
Martijn van Ierland
Berichten: 287
Lid geworden op: 21-08-2002 02:00
Locatie: 't mooie Brabantse!

05-12-2012 09:30

Evert Aalten dacht er toch heel anders over en dat legde hem niet bepaald windeieren.

Zomer: laag eiwitpercentage (lees: vismeel, eiproducten en tegenwoordig ook veel melkproteïnen)
Hoe kouder het water: hoe hoger het percentage eiwit en vet (vanwege het wegvallen van eiwit uit de natuurlijke omgeving bedacht hij)

Dit komt overeen met een onderzoekje dat ik vorige week hier ergens op het board las, dat vissen uitstekend in staat zijn hun voeding aan te passen aan wat zij nodig hebben (op procentpunten nauwkeurig).

De enige conclusie die ik kan trekken, is dat de conclusies door wintervissers vaak 100% anders zijn. De een zweert bij gematigd voorvoeren met dikke witvisballen. De ander bij vissen met zo schraal mogelijke ballen vol vezels, al dan niet met gematigd voorvoeren.

Een ding is iedereen het dan wel over eens: zo weinig mogelijk.
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

05-12-2012 09:56

Maar omdat evert aalten een boek schreef wil nog niet zeggen dat het dan ook maar het beste is.
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

05-12-2012 10:25

Hetzelfde geldt voor de forumberichtjes uiteraard..

Wat voor een ieder het beste werkt is vaak het beste uit te dokteren door de beste man zelf :)
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
Harry Vogel
Berichten: 7
Lid geworden op: 19-09-2012 22:59

06-12-2012 20:44

Leuk, als daar zelf bekend bent, om te lezen hoever theorie en praktijk uit elkaar liggen... :)