Even iets anders.... stress


Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

09-12-2010 23:29

Gemiddelde student bewust als voorbeeld..

Dat verstrekt de bewuste professor dan weer wel veel tolerantie m.b.t. selectieve alzheimer studenten..Woehaaaaaaaa!!
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
bram de groote
Berichten: 33
Lid geworden op: 05-07-2010 17:24
Locatie: tiel

09-12-2010 23:54

K. van den Herik schreef:Ik niet Dries. Maar dat betekent niet dat ik me zql verzetten tegen aangedaan leed wat totaal niet nodig is, ik noem:

tableautjes

grote karpers in aquaria, waarvan het water gekoeld moet worden anders zijn de vissen te actief.

bedoel je dat aquarium in carpeventt ?
K. van den Herik

10-12-2010 07:18

bijvoorbeeld ja.
Was die er dit jaar weer?
MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Christian Hummelink
Berichten: 1857
Lid geworden op: 02-10-2005 22:56
Locatie: Zwolle

10-12-2010 10:11

Ik heb tot op heden nog geen artikel over stress door isolatie kunnen vinden.
Penvissen, omdat een wegzakker een mooie opsteker kan zijn!
http://www.karperbeheer.nl, word lid van de BVK!
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

10-12-2010 18:44

Je zou er haast stress van krijgen he Christian. :wink:

Een stress volle groet,

Peter
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

10-12-2010 18:55

Groet'n Henk..

still growing Old.
Kees Ouwendijk
Berichten: 487
Lid geworden op: 19-11-2007 19:20

10-12-2010 21:23

Stress ?? Ik heb jarenterug wel eens dozen koi's opgehaald voor een handelaar die ik ken, dozen vol met van die 8cm visjes die dagen in de doos hadden gezeten zonder vreten en zwemmogelijkheden ik pakte die uit en liet ze enige tijd drijven op het water waar ze in zouden gaan zwemmen.
Daarna maakte ik de zak open en liet ze wegzwemmen er waren over het algemeen een paar visjes die het slecht hadden en er ging er zelden een dood.
ook aten deze visjes binnen 10 minuten alweer. De volgende dag was er niets te merken van de slechte tijd die ze beleefd hadden.

Nu zegt dit niet zo veel over stress maar dit alles is toch niet zonder?

Wat is stress en wat doet het ik denk dat dat nogal verschild per vis, mens, diersoort de een gaat fluitend door het leven en de ander met een burn-out.
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

10-12-2010 22:43

Ahh Kees,
dat bezorgen deed ik ook wel eens.
En dan enkel de levende vissen hoor, die het loodje hadden gelegd lagen voordien al in de kliko.
Groet'n Henk..

still growing Old.
HaPe van Ee
Berichten: 295
Lid geworden op: 07-12-2010 18:14

10-12-2010 22:58

Christian,

Google gewoon dr. Gert Flik.

Kees,

Het antwoord tegen stress schijnt conditioneren te zijn.
Die koikarpertjes waren gewoon 'gedresseerd'.

met ontspannen groet

HPE
Met de wind van gisteren kan men vandaag niet zeilen...

http://www.youtube.com/watch?v=xxGUeonyNnE
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

11-12-2010 10:50

Eens koi’s vervoerd van 2,5 á 3 kg in bekende plastiek zakken. Na een half uur kleurde het water rood van het bloed. Adertjes die op (in) de huid liggen waren gesprongen van de stress naar ik aan mag nemen. Ook zij overleefde het vervoer, maar toch.

Een waarschuwende groet onderschat stress niet.

Peter
Gebruikersavatar
Christian Hummelink
Berichten: 1857
Lid geworden op: 02-10-2005 22:56
Locatie: Zwolle

11-12-2010 14:15

@ Henk, dat is in grote lijnen hetzelfde artikel als dat in Karper, minus het stukje over isolatie!

@HPE, in de publicaties van dr. Flik heb ik nog geen artikel gevonden waarin isolatie de stressor is, als jij dit wel hebt hou ik me aanbevolen voor een link.

Ik zal de auteur eens benaderen, wellicht kan hij opheldering geven.
Penvissen, omdat een wegzakker een mooie opsteker kan zijn!
http://www.karperbeheer.nl, word lid van de BVK!
Gebruikersavatar
Christian Hummelink
Berichten: 1857
Lid geworden op: 02-10-2005 22:56
Locatie: Zwolle

11-12-2010 14:17

BTW, in de vermelde bronnen is het alvast niet te vinden.
Penvissen, omdat een wegzakker een mooie opsteker kan zijn!
http://www.karperbeheer.nl, word lid van de BVK!
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

11-12-2010 16:21

Christian,

Voor de lange winteravonden.

http://www.adaptfish.rem.sfu.ca/Theses/ ... p_2009.pdf
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

11-12-2010 17:19

In Berlijn zijn ze meer to-the-point dan in Nijmegen.

Kortom, als je de karper snel nog eens wilt vangen, dan zet je hem direct en voorzichtig weer terug.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
HaPe van Ee
Berichten: 295
Lid geworden op: 07-12-2010 18:14

11-12-2010 17:45

Christian,

Citaat van internet:' Dat stresssysteem maakt vissen gecompliceerde wezens om in gevangenschap te houden. Ze kunnen gemakkelijk van slag raken in een omgeving die niet overeenstemt met waar zij van nature goed voor zijn toegerust. En dat kan weer ongewenst gedrag, problemen met de groei, gezondheid of zelfs de dood tot gevolg hebben. Fysische stressfactoren spelen daarbij een rol, zoals de waterkwaliteit, het zuurstofgehalte, de hoeveelheid licht of het ritme van het licht. Maar ook psychische factoren, zegt Flik. „Te veel vis in een bassin, om de productie op te voeren bijvoorbeeld. Maar stress kan ook ontstaan bij isolatie. Het op grootte sorteren van vis, wat in een kwekerij regelmatig moet gebeuren, is ook zo’n bekende stressfactor. Vissen houden er niet van om vastgepakt te worden.”

met vis-vastpakkende groet

HPE
Met de wind van gisteren kan men vandaag niet zeilen...

http://www.youtube.com/watch?v=xxGUeonyNnE
Kees Ouwendijk
Berichten: 487
Lid geworden op: 19-11-2007 19:20

11-12-2010 20:50

Henk mijn ervaring was toch heel anders, maar ik ben het wel eens met dat dit niet goed is voor karper eerst niet te vreten krijgen anders poep in de zak en dat verkleind de levensverwachting en dan een paar dagen in een donkere doos met het in en uitladen, niet gunstig om te relaxen.

Maar de ovb karpers hadden en hebben nooit stress zeker en toch zitten onze wateren er vol mee.

Ik heb de meest onzinnige proeven gelezen en ook proeven waar stress juist goed is voor de karper. ik weet het niet, wat ik er van moet vinden ???

Stress is ook een mode woord. druk druk druk zelfs bij karpervissers.
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

12-12-2010 01:08



Conclusies van het onderzoek.

Het zakken van karpers moet beschouwd worden als een ernstige stressfactor voor de vissen.

Voor het “welzijn” van de vissen (wat wij zo hoog in het vaandel hebben), na het vangen zo snel mogelijk fotograferen en weer loslaten.

Een ieder doet maar wat ie wil.

O.k. ze gaan er niet aan dood, maar je kunt je natuurlijk wel afvragen, wat is belangrijker de foto of de vis.
dave staal

12-12-2010 15:32

pj otte schreef: Na een half uur kleurde het water rood van het bloed.



Bij afvissingen door beroepsvissers zie je hetzelfde gebeuren ,karpers worden uit het net in tonnen gedaan(bestandsopname) het water kleurde gelijk rood.

Had zelf het idee dat het uit de kieuwen kwam?,las later ergens dat dat een stressreactie van de vissen was?

Ook deze vissen hebben het (waarschijnlijk) overleeft ,een aantal zijn teruggevangen.

Gr dave
Gebruikersavatar
Christian Hummelink
Berichten: 1857
Lid geworden op: 02-10-2005 22:56
Locatie: Zwolle

13-12-2010 10:18

Kijk, dat is een onderzoek waar we wat aan hebben Hilco. Erg interessant, en voor het eerst dat ik een steekhoudend argument tegenkom om niet te zakken.

Groeten Christian
Penvissen, omdat een wegzakker een mooie opsteker kan zijn!
http://www.karperbeheer.nl, word lid van de BVK!
HaPe van Ee
Berichten: 295
Lid geworden op: 07-12-2010 18:14

13-12-2010 17:45

Onder de juiste omstandigheden kan een karper eventueel gezakt worden, tenminste als ik het goed begrepen heb.
Dat zal moeten gebeuren in de nacht of in een bewaarzak waar geen licht binnen komt.
Zo bouwt de karper minder snel negatieve stress op.

Positieve stress schijnt men ook op te kunnen bouwen.

Bijvoorbeeld door de vis van voer te voorzien, wanneer er negatieve stress dreigt op te treden.

Stel een put ligt bij een vliegveld.
Iedere keer als er een vliegtuig over vliegt dan schieten de vissen in de negatieve stress.
Gaat men iedere keer voer in het water gooien als er een vliegtuig over vliegt, dan zal de negatieve stress veranderen in positieve stress.

Een vraag.

Men bouwt een voerstek op.
De karpers eten ervan en ze worden gevangen.
De vanger in kwestie zorgt ervoor dat de karper zo min mogelijk hinder ondervinden van de vangst.
Deze karpers worden in het vervolg meerdere malen gevangen (ze laten zich toch maar weer vangen).

Kan het nu zo zijn dat de karper het verkrijgen van makkelijk voedsel als positief ervaart, waardoor de vis het gehaakt en gedrildt niet echt als negatief ervaart?

met vragende groet

HPE
Met de wind van gisteren kan men vandaag niet zeilen...

http://www.youtube.com/watch?v=xxGUeonyNnE
K. van den Herik

14-12-2010 08:21

Anders

Stel ik loop een cafe binnen. ik krijg eten en drinken en ga met de bloedmooie dochter naar bed. Als ik naar huis ga krijg ik een knal voor mijn smoel. Dit 10 keer achter elkaar. Niet alleen de knal maar de gehele riedel.

Er gebeuren nu een paar dingen.

1)Ik neem die klap voor mijn kop op de koop toe.

2)Krijg ik ruzie en krijg een klap voor mijn kop dan

- krijg ik de geeuw honger
- sterf ik van de dorst
- krijg ik een harde piemel


tingeling
mark berk
Berichten: 514
Lid geworden op: 23-03-2010 10:33

14-12-2010 10:03

Citaat: Stel een put ligt bij een vliegveld.
Iedere keer als er een vliegtuig over vliegt dan schieten de vissen in de negatieve stress.
Gaat men iedere keer voer in het water gooien als er een vliegtuig over vliegt, dan zal de negatieve stress veranderen in positieve stress.

Ik heb een blauwe maandag op de putjes bij 16-hoven gevist, ik had nou niet de indruk dat de vis last had van de vliegtuigen/autoweg. Ik echter wel .. :wink:
groet
ricardo heijenrath
Berichten: 89
Lid geworden op: 02-07-2006 20:31
Locatie: gulpen(limburg)

14-12-2010 11:41

Karper wendt naar mijn mening heel snel aan het water waarin hij/zij zwemt.
Of daar nu gegraven word of een autoweg langs ligt of geschreeuw van voetballers is,karpers trekken dan weg als ze dat kunnen en gaan liggen luieren op rustige plaatsen.
Zie onze bekende grensmaas ,op een van de stekken die ik er bevis wordt enorm gegraven en tumult gemaakt.
De vissen zijn 100% zeker naar de rustige stukken. Dat verklaard ook waarom er op die paar nachten dat ik er gevist heb geen een karper uitgekomen is. Voorheen hoefde je op die plaats maar een nacht/dag te vissen en je ving zeker altijd een karper.

En dat een karper een stress kip is , kan ik ook enigszins onderbouwen.
Oude,grote vissen die jaren lang belaagd worden door 'lijnen' hebben heel veel stress,dat merk je als je ze vangt.
De vissen worden panisch en kleuren vaak ietwat rood aan de schubben.
Deze grote oude vissen(of kleine oude vissen natuurlijk) zijn ook vaak degene die het lootje leggen na langere tijd.
Dat heeft dan niks met verkeerd voer te maken of een of andere ziekte. Deze vissen hebben gewoon naar mijn mening heel hun leven stress gehad. Dit wilt uiteraard niet zeggen dat ik er niet op vis.
Maar ik trek wel mijn conclusie's eruit.

mvg,Ricardo
Gebruikersavatar
bram de groote
Berichten: 33
Lid geworden op: 05-07-2010 17:24
Locatie: tiel

06-04-2011 13:43

K. van den Herik schreef:bijvoorbeeld ja.
Was die er dit jaar weer?
MVG

Klaas

ja en die vissen leeken niet echt vroolijk te zijn ze pobeerden er steeds uit te springen en raakten daardoor gewond