Meer betaalwateren in Nederland


Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

12-07-2010 21:53

Boetes van 20.000 euro op het meenemen van karper mag van mij wel. En strenge controle daarop. Misschien dat het jatten van vis voor betaalwater of privewater dan ook wat minder wordt!
Gebruikersavatar
Marcel Suchan
Berichten: 372
Lid geworden op: 19-09-2009 13:14
Locatie: jrc one man sti (Z-H)

14-07-2010 23:49

Erg leuk dat we ons druk maken over polen die zogenaamd alle plassen met karper leeg vissen maar ik hoor niemand over het leeg vissen van paling en snoekbaars door onze eigen landgenoten.

Ik kan me nog voor de geest halen dat mijn opa een jaar of 30 nog helemaal blij was dat hij een karper had gevangen daar kon hij 8 monden mee voeden.

Leuk dat we de polen overal de schuld van geven maar er zijn ook zat hollanders die zich schuldig maken aan het meeneem verbod.
+=Ik ben geen echte karpervisser,maar vis op karper=+
Remco Hoogendijk
Berichten: 19
Lid geworden op: 11-07-2010 17:42

14-07-2010 23:53

Daniel Jawadnya schreef:Één landelijke vergunning van 200/300 euro! Geen gezeur meer met vijf á zes vergunnigen en niet meer rendabel voor veel van deze vakantievissers om 20 euro per brasem te betalen.


Op zich heb ik daar zelf geen problemen mee. Ik ben alleen bang dat gasten van 15 die 's zomers een keer een met een vast stokje gaan vissen die 200/300 euro niet zullen gaan betalen voor een paar avonden per jaar.

Marcel Suchan schreef:Leuk dat we de polen overal de schuld van geven maar er zijn ook zat hollanders die zich schuldig maken aan het meeneem verbod.


Klopt, genoeg broodvissers. Echter zijn dit over het algemeen ouderen die ooit toch eens zullen stoppen met vissen. Dit worden er steeds minder. De jongere generaties denken toch al anders volgens mij.

Overigens mogen alle misdragingen aan de waterkant wat mij betreft flink afgestraft worden. Of het nu Polen, Nederlanders, Duitsers of wat dan ook zijn.
Josef Stalscu
Berichten: 1003
Lid geworden op: 21-04-2007 17:38
Locatie: BREDA
Contacteer:

15-07-2010 04:09

dave troost schreef:Overal een clubhuis, douche, vaste stekken, reserveren, toezichthouder, regels m.b.t. type haken en type lijnen, kleur van de tent, verwijderen van kleine vis, uitzetten van zware vis etc?



Als jij dat onder betaalwater verstaat, dan is dat zo.

Bij mij valt water waar voor betaalt moet worden onder betaalwater. Ongeacht of dat daar een 4maaldaags schoongemaakte plee te vinden is.


Ik betaal een vergunning van de baroniesche hengelaars om te vissen in de singels van Breda, is dus betaalwater.

Het is niet anders.
Zit hier wel vis?
Gebruikersavatar
Boyd Meyer
Berichten: 60
Lid geworden op: 17-05-2010 13:02
Locatie: Delft

15-07-2010 09:06

Maak anders weer een onderschijd tussen vissen met één gewone hengel en één of twee speciale hengels.
Hiermee kan je het voor de mensen die een paarmaal per jaar met een goedkoop vast stokje vissen aantrekkelijker (lees goedkoper) maken om met een vergunning te vissen.
Want als je voor een tientje of minder een hengel koopt om zo nu en dan met een stukje brood te vissen een vergunning moet kopen van 4 tientjes, tja.
voordeel, meer mensen met vergunning, dus betere reguliering.
En over controle, ik heb laats ook gewoon een paar polen aangesproken dat nacht vissen niet betekend dat je daar met twee families gaat kamperen aan de waterkant.
en als je niet durft om iemand alleen aan te spreken, doe dit dan met een andere visser samen.
Iedere nederlandse burger heeft in principe het wettelijke recht , nee zelfs de plicht om iemand te wijzen op zijn gedrag, dus niet alleen controleurs of boa's.
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

15-07-2010 10:42

[quote="Boyd Meyer"]Maak anders weer een onderschijd tussen vissen met één gewone hengel en één of twee speciale hengels.
Hiermee kan je het voor de mensen die een paarmaal per jaar met een goedkoop vast stokje vissen aantrekkelijker (lees goedkoper) maken om met een vergunning te vissen.
quote]

Gek dat nu nog steeds mensen zijn die niet weten dat we een kleine vispas hebben. Waarmee je op beperkt aantal wateren met een vaste hengel mag vissen.
Wouter Hut
Berichten: 244
Lid geworden op: 14-08-2007 08:51
Locatie: Twente

15-07-2010 11:22

pj otte schreef:Gek dat nu nog steeds mensen zijn die niet weten dat we een kleine vispas hebben. Waarmee je op beperkt aantal wateren met een vaste hengel mag vissen.


Helaas zijn erg veel wateren wel vereniging wateren en staan op de kleine lijst gewoon te weinig wateren... Als ik daarmee wil vissen moet ik 40km rijden... Voor veel mensen is het iedee van ff vissen, op fietsje naar het water en vissen maar...
Gebruik je verstand aan de waterkant.
Gebruikersavatar
Boyd Meyer
Berichten: 60
Lid geworden op: 17-05-2010 13:02
Locatie: Delft

15-07-2010 11:45

Daarom dus ook een vergunning voor een hengel, dus niet de kleine vispas maar een verenigings vergunning.
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

15-07-2010 12:05

De zunnige Hollander wil weer voor een dubbeltje op de eerste rij zitten.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

15-07-2010 12:30

Tja, als je het verschil al niet ziet tussen betaalwater en verenigingswater, dan kunnen we de kosten ook wel gelijk trekken.

Dit voorstel wordt dan een euro-tje of 60 per dag per water en niet per jaar voor bijna al het Nederlandse verenigingswater.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Daniel Jawadnya
Berichten: 199
Lid geworden op: 25-02-2010 00:35

15-07-2010 13:33

Ik vind zeer hoge boetes weer wat overdreven. 20.000 omdat er een karper wordt meegenomen, evenredigheid is hier natuurlijk zoek. De enige mensen die gebaat zijn bij die karper zijn de karpervissers, de rest zal het geen ene reet schelen. Er is ethisch en wettelijk gezien helemaal niets mis met het doden van een karper voor voedsel, alleen wij worden ermee geraakt. Dat perspectief moet je niet uit het oog verliezen!

Overigens hoeft van mij niet iedereen de mogelijkheid te hebben om te kunnen vissen. Het is geen liefdadigheid! Ik wilde als vijftienjarige ook graag in een formule1 auto rijden alleen had ik het geld er niet voor. :D Een hobby kost nou eenmaal geld en hoeft zeker niet toegankelijk te zijn voor echt IEDEREEN. Dat neemt natuurlijk niet weg dat er altijd wel een oplossing is te bedenken voor de jeugd.

groet,

Daniël Jawadnya
Gebruikersavatar
Boyd Meyer
Berichten: 60
Lid geworden op: 17-05-2010 13:02
Locatie: Delft

16-07-2010 09:05

Daar ga je dus de mist in.
Vissen moet dus wel voor iedereen toegankelijk zijn, het is een tijdsverdrijf voor jong en oud en voor arm en rijk.
We leven in een waterijk land en dat water moet voor iedereen kunnen worden gebruikt voor allerlij vormen van recreatie mits dit op een goede en verandwoorde manier gebeurd.
D.m.v. het vergunnings stelsel kan dit geregulierd worden, maar dit moet dan wel weer voor iedereen toegankelijk zijn. Wil je meer mogelijkheden v.w.b. manieren van vissen dan hoort daar een bepaald prijskaartje bij. Net zoals nachtvissen, daar heb je een aparte vergunning voor nodig. hierdoor krijg je dus ook een reguliering door, maar hier moet dan wel streng op toegezien worden. niet alleen op de vergunning zelf, maar ook op naleving van de regels. En dan niet meteen lopen zeiken dat de controleurs zo moeilijk doen over de regels, je bind je zelf aan de regels zodra je de vergunning ondertekend.
Gebruikersavatar
Rick van Sinderen
Berichten: 713
Lid geworden op: 17-07-2010 20:23

18-07-2010 00:11

Regels regels regels...... Die zijn er nu ook en daar heeft iedereen die kwaad wil poep aan, dat verandert echt niet, ik ben met Boyd, neem je eigen verantwoordelijkheid, achter de veiligheid van je toetsenbord is het makkelijk oordelen, maar als je net als ik een paar jaar geleden achter een paar Polen met een sleepnet bent aangegaan om terug te komen bij je spullen waarvan de helft verdwenen was dan zie je het toch even anders.......
Niemand ziet wat, doet wat, stelen zelfs je spullen terwijl je ook voor hun water opkomt.
Het ik tijdperk regeert, zolang er maar een visje gevangen wordt is zelfs opruimen van je troep teveel gevraagd.
Wat betreft Polen, ik heb veel interessante gesprekken gevoerd met die mensen, zonder het helemaal ingewikkeld te maken maar in het kort komt het hierop neer, beginnend met de Duitse inval in 39 en jaren communistisch bewind heeft het land uitgeput, volgens hun keken wij toe en deden niks, dus willen ze nu wat wij hebben en in hun visie hebben ze daar recht op.
Dat zorgt ervoor dat ze op een andere manier naar ons kijken, en beschermen van vissen komt op hun absurd over, net zoals ik dat overdreven zuipen en vechten niet begrijp, de eerste doden tijdens berovingen en vechtpartijen door Polen zijn al gevallen, de grootste groep nieuwe zwervers in de grote steden zijn..... juist ja.
Het heeft dus weinig zin om volgens regel nummer 220 paragraaf b iets aan dat visroven te doen, want dat doen ze, hun grootste slachtoffer is brasem, en niet een beetje.
Ik heb gestemd en verwacht dat mijn belangen behartigd worden, zo hoort het in een democratie, zolang dat niet gebeurt zullen we dat zelf moeten doen, maar dan moet je het ook durven benoemen, als het kwaakt als een kikker en het zwemt als een kikker dan is het vaak een kikker, ben je niet de moedigste, bel dan politie, beheerder, maar doe in ieder geval wat, ook als het Nederlanders zijn, die roven misschien minder, maar de troep die af en toe overblijft, dat kan echt niet.

Groeten Rick
Many men go fishing all of their lives without knowing that it is not fish they are after.
Daniel Jawadnya
Berichten: 199
Lid geworden op: 25-02-2010 00:35

18-07-2010 22:37

Boyd Meyer schreef:Daar ga je dus de mist in.
Vissen moet dus wel voor iedereen toegankelijk zijn, het is een tijdsverdrijf voor jong en oud en voor arm en rijk.
We leven in een waterijk land en dat water moet voor iedereen kunnen worden gebruikt voor allerlij vormen van recreatie mits dit op een goede en verandwoorde manier gebeurd.
D.m.v. het vergunnings stelsel kan dit geregulierd worden, maar dit moet dan wel weer voor iedereen toegankelijk zijn. Wil je meer mogelijkheden v.w.b. manieren van vissen dan hoort daar een bepaald prijskaartje bij. Net zoals nachtvissen, daar heb je een aparte vergunning voor nodig. hierdoor krijg je dus ook een reguliering door, maar hier moet dan wel streng op toegezien worden. niet alleen op de vergunning zelf, maar ook op naleving van de regels. En dan niet meteen lopen zeiken dat de controleurs zo moeilijk doen over de regels, je bind je zelf aan de regels zodra je de vergunning ondertekend.


Ik begrijp wat je bedoelt Boyd, alleen vind ik het af en toe wel lekker om alleen aan het water te zitten. Van mij hoeven er geen vissers meer bij zeker geen die onze visbestanden kapot maken en rommel achterlaten. 300 euro voor een vergunning lijkt mij nog redelijk in verhouding staan met de hoeveelheid materiaal die een gemiddelde visser bezit. Kunnen mensen (waarvan de meeste graag samenscholen) niet een meer sociale hobby zoeken, Darten of zo! Is nog veel goedkoper dan vissen ook.

met vriendelijk groet,

van een hopeloze romanticus.
Gebruikersavatar
Remko Berendsen
Berichten: 671
Lid geworden op: 26-10-2006 20:25
Locatie: Westervoort

19-07-2010 00:54

Daniel,

Met idee wat jij hier voorsteld wordt het alleen nog maar slechter, wel eens aan visstandbeheer gedacht of het berijkbaar houden van onze wateren, witviswestrijden voor de jeugd etc etc etc zonder die vergunningen voor verenegingswateren zijn al die dingen niet mogelijk.

Wees allen maar blij zoals het in nl is geregeld hier mag opzich nog best veel alleen al de prijzen bijvoorbeeld in engeland om op een redelijk nette vis te kunnen vissen ppfff ben ik blij dat ik in nl woon.

GR Remko
gradus scholtens
Berichten: 1559
Lid geworden op: 23-01-2003 01:00
Locatie: westervoort

19-07-2010 12:22

Ik denk dat Daniel er een hobby voor elite van wilt maken.
De hoeveelheid geld iemand aanspullen heeft toch niks met de kosten voor een vergunning te maken en dat moeten we ook zeker zo houden.


Gradus...
....................
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

19-07-2010 15:22

€300,- voor een vergunning, omdat jij voor een kapitaal aan materiaal meezeult. Ga je schamen...
Ik weet het ook allemaal niet...
Daniel Jawadnya
Berichten: 199
Lid geworden op: 25-02-2010 00:35

19-07-2010 15:35

Een sport voor de 'elite' lijkt me wat overdreven! In Frankrijk betaal je ook 150 euro voor een specifiek water, niet echt een elite sport daar als je het mij vraagt. Ik heb het over ongewenste mensen weren die niet goed zijn voor de sport. Vissen meenemen en of rommel maken. als je dit wilt voorkomen dan zul je iets meer moeten investeren in preventie en controle en dat kost nou eenmaal geld. Dat er rekening wordt gehouden met de jeugd ben ik het volledig eens. Overigens visstandbeheer was 30 jaar geleden ook mogelijk zonder de groei van de hengelsport. Ik help al jaren mijn vereniging met vis uitzetten, dat kost echt niet zoveel geld en of moeite. Ik heb het hier voornamelijk over de kwaliteit van het vissen bewaken niet alleen de kwantiteit. Overigens valt Nederland niet te vergelijken met Engeland. De wateren op het eiland zijn voornamelijk in privé bezit en de eigenaren mogen daar zelf bepalen wie en voor hoeveel zij vissers toelaten. De hoge bedragen zijn trouwens voornamelijk te wijten aan de zeer grote hoeveelheid karpervissers (kwantiteit). Het enige punt dat ik probeer te maken is dat als we van onze hobby willen blijven genieten je daar soms iets tegenover moet zetten.

met vriendelijk groet,

Daniël Jawadnya
Josef Stalscu
Berichten: 1003
Lid geworden op: 21-04-2007 17:38
Locatie: BREDA
Contacteer:

19-07-2010 17:27

300 euro voor een vergunning?

Zoveel kosten mijn visspullen niet eens bij elkaar. En daar doe ik meer als 10 jaar mee.
Zit hier wel vis?
gradus scholtens
Berichten: 1559
Lid geworden op: 23-01-2003 01:00
Locatie: westervoort

19-07-2010 17:44

Waarom moet er altijd een ander land bijgehaald worden.
Wij wonen in Nederland met een heel ander systeem dan Frankrijk.
In Griekenland gaan ze op 53 met pensioen wil ik dan ook wel.
In NL betalen we ook ee hoop belasting daar kunnen m.i wel een paar mensen van betaald worden die op dit soort dingen gaan controleren.
Maar wij hebben nu eenmaal gekozen voor een ander soort aanpak.
Hier is het zo dat we liever mensen een bekeuring geven die in een tent liggen i.p.v
Een paraplu.


Gradus....
....................
Daniel Jawadnya
Berichten: 199
Lid geworden op: 25-02-2010 00:35

19-07-2010 17:56

Ik ben blij dat je reageert Josef. Die 300 euro moet je niet te nauw nemen, het is slechts een suggestie, zodat die mooie snoek die je in je handen hebt niet door iemand wordt opgegeten. Oplossingen worden natuurlijk veelal in een grijs gebied gevonden! Wellicht dat een oplossing in een kleine verhoging valt te vinden of ander structuur van beheer en controle. Hier valt nog veel meer over te zeggen en daar is een forum een geschikt medium voor omdat er veel mensen zijn die een bijdrage kunnen doen waardoor uiteindelijk een balans gevonden kan worden. Overigens moet ik erbij vermelden dat ik ook van jou zou waarderen dat je een inhoudelijke bijdrage levert in plaats van te roepen dat ik mij moet schamen. Dat zijn namelijk erg grote woorden gericht naar iemand die slechts een suggestie doet ter behoud van de hengelsport. Ik heb namelijk op teveel wateren gezien hoe een enkeling een grote impact kan achterlaten op een visbestand. Dat je niet meer dan 300 euro wilt besteden aan je hobby per tien jaar betekent natuurlijk niet dat er nog een hobby valt te beleven als alle vissen verdwijnen. Overigens wilt dit niet zeggen dat ik persé een KAPITAAL aan materiaal heb. Ik heb namelijk zoals veel mensen een normaal modaal inkomen, alleen heb ik er best 20 euro per maand voor over om te kunnen genieten van mijn hobby. Wellicht dat dit niet dé oplossing is maar wel een discussie dichterbij het begrijpen en adequaat reageren t.o.v de problematiek.

met vriendelijke groet,

Daniël Jawadnya
Daniel Jawadnya
Berichten: 199
Lid geworden op: 25-02-2010 00:35

19-07-2010 18:06

gradus scholtens schreef:Waarom moet er altijd een ander land bijgehaald worden.
Wij wonen in Nederland met een heel ander systeem dan Frankrijk.
In Griekenland gaan ze op 53 met pensioen wil ik dan ook wel.
In NL betalen we ook ee hoop belasting daar kunnen m.i wel een paar mensen van betaald worden die op dit soort dingen gaan controleren.
Maar wij hebben nu eenmaal gekozen voor een ander soort aanpak.
Hier is het zo dat we liever mensen een bekeuring geven die in een tent liggen i.p.v
Een paraplu.


Gradus....


Ik reageerde alleen op de term 'elite'. 20 euro per maand voor je hobby over hebben betekent natuurlijk niet dat je meteen tot de elite hoort. Ik denk niet eens dat je die hebt in de hengelsport! Ik ben het wel met je eens dat de oplossing misschien wel ligt in ander prioriteiten stellen. Of wellicht een meer efficiënt stelsel m.b.t transactie kosten. Zijn natuurlijk best wel goede ontwikkelingen op dit gebied. Ik vind het alleen vreemd dat sommige mensen niet meer dan slechts een paar euro per maand over hebben voor iets waar ze zoveel van genieten.
Gebruikersavatar
Remko Berendsen
Berichten: 671
Lid geworden op: 26-10-2006 20:25
Locatie: Westervoort

19-07-2010 18:17

Ik blijf het een beetje een kortzichtig verhaal vinden Daniel allemaal beetje te kort door de bocht.

Ten eerste jij zegt dat de vergelijking met engeland niet vergelijkbaar is vanwege dat daar veel wateren prive zijn, nou dan ga maar eens rondkijken hoeveel water er in nl in weilanden van boeren liggen etc etc die ben je dan meteen allemaal kwijt.

En met 1 grote landelijke vergunning gaan er of alle maar zeker 75% van de verenegingen naar de klote dan ben je helemaal de controle kwijt want dan krijg je dat de controleurs via de federatie's moeten komen en dan moet je weer aan bepaalde eisen voldoen en jaarlijks opleidingen volgen.

En daar zijn nu al weinig mensen voor te vinden dus dan lijkt me dat nog lastiger.

Ook zal het geld waarschijnlijk nooit op de goede manier verdeeld worden en ook hier weer van 75% in de staatskas verdwijnen.

En dat 150 voor een heel dept in france tja ook dat klopt niet hier weer een stickertje of een zegeltje en daar weer een botenvergunning of nachtvisvergunning en andere dept maar weer 30 euro daar is het gewoon totaal anders.

En de vele mensen die hier klagen over verkeerd volk aan de waterkant of over de zooi die de mensen achterlaten, ik zou zeggen neem eens contact op met je plaatselijke vereneging en geef je zelf op voor een controleursschap of een andere rol waar je wel wat mee berijkt inplaats van klagen klagen en nog eens klagen.

Ik ben zelf ook geen heilige maar weet wel dat het een stuk makkelijker is als je zelf ook eens meer moeite doet bij de hsv's.

GR Remko
Josef Stalscu
Berichten: 1003
Lid geworden op: 21-04-2007 17:38
Locatie: BREDA
Contacteer:

19-07-2010 18:46

Daniel Jawadnya schreef:Ik ben blij dat je reageert Josef. Die 300 euro moet je niet te nauw nemen, het is slechts een suggestie, zodat die mooie snoek die je in je handen hebt niet door iemand wordt opgegeten. Oplossingen worden ......



Lijkt me erg sterk dat dit een oplossing geeft. Dit werkt niet.



Daniel Jawadnya schreef: Overigens moet ik erbij vermelden dat ik ook van jou zou waarderen dat je een inhoudelijke bijdrage levert in plaats van te roepen dat ik mij moet schamen.



Ik weet niet hoe je hier op komt, je zal wel iemand anders bedoelen.

En over die inhoudelijke bijdrage, die heb ik genoeg hier op het forum gegeven. Wordt toch altijd weg gehoond, dus waarom zou ik nog?
Laatst gewijzigd door Josef Stalscu op 19-07-2010 18:57, 2 keer totaal gewijzigd.
Zit hier wel vis?
Daniel Jawadnya
Berichten: 199
Lid geworden op: 25-02-2010 00:35

19-07-2010 18:52

Ten eerste jij zegt dat de vergelijking met engeland niet vergelijkbaar is vanwege dat daar veel wateren prive zijn, nou dan ga maar eens rondkijken hoeveel water er in nl in weilanden van boeren liggen etc etc die ben je dan meteen allemaal kwijt.


Dat zijn wateren die speciaal voor het vissen zijn opgekocht of worden uitgebaat door grindwinningsbedrijf, geen boeren waarvan het inkomen niet voornamelijk is gebaseerd op vissen. Overigens kunnen die wateren in Nederland waar je het over hebt toch nog steeds worden gepacht door de overheid. Ik denk dat je de spijker op zijn kop slaat door te zeggen dat het meeste geld in de staatskas verdwijnt, het gaat niet naar de plekken waar het hoort. Wellicht valt daar wat voor te zeggen.

En de vele mensen die hier klagen over verkeerd volk aan de waterkant of over de zooi die de mensen achterlaten, ik zou zeggen neem eens contact op met je plaatselijke vereneging en geef je zelf op voor een controleursschap of een andere rol waar je wel wat mee berijkt inplaats van klagen klagen en nog eens klagen.


De meeste mensen hebben geen zin om naast dat zij een financiële bijdrage doen ook nog eens hun spaarzame vrije tijd op te moeten offeren aan iets dat ook centraal geregeld kan worden door gecertificeerde mensen. Dit is nou eenmaal de realiteit! Ik heb ook weleens mensen op aangesproken op het feit dat ze geen karpers mochten meenemen maar ik kan natuurlijk niet de hele dag boven iemand blijven zweven totdat hij in de fout gaat. Zoiets valt bijna niet te controleren vandaar mijn suggestie om ze op een andere manier te ontmoedigen. Dat een vergunning van 300 euro niet zomaar gaat en dat het consequenties heeft of belemmerd wordt door de huidige structuur is natuurlijk duidelijk. Wellicht dat de complete structuur uiteindelijk op de schop moet als het probleem te groot wordt. Ik heb op dit gebied ook niet de wijsheid in pacht maar observeer wel kleine barsten in de huidige benadering.

met vriendelijke groet,

Daniël Jawadnya