voedselrijk of voedselarm aasje


Gebruikersavatar
Rene Kerkdijk
Berichten: 58
Lid geworden op: 10-08-2008 09:50
Locatie: Almelo
Contacteer:

30-09-2009 23:33

Ergens ben ik het met douwe eens te vaak is het al voorgekomen dat wat uit test hoe natuurgetrouw deze zijn nagebootst de waarheid in het midden lag zodra de vis in een andere situatie terecht kwam.
Ook vise versa en daar zit hem nu de kneep denk ik.
Want is het niet gewoon zo simpel dat elke vis gewoon net als een mens een wil heeft dat deze dieren een vorm van zelfbewust hebben gegenereerd ik bedoel elk mens is ook geen verkrachter dief of analfabeet toch.
Niet iedereen vind friet te kanen dus kan het zo zijn dat ondanks alles wat we in test bewijzen als sneeuw voor de zon verdwijnt in de echte natuur of bij een volgende vis zou dit niet eerst uitgevonden te worden.

Mijn idee is dat je met een onderzoek niet kunt beginnen als je de basis niet kent en ik weet het niet en met mij denk ik dat er heel wat vraagtekens zijn hierover dus leuk al die test maar wat zijn ze dan waard.

Kees het verhaal van de receptoren is indderdaad een lastig onderwerp uit te leggen we hebben hier wel wat van begrepen denken we als iets verder gevorderd en met welzijn van de karper toch wel denken iets in te brengen kunnen hebben.
Maar wat ik hierboven al aangaf tot hoever hebben we nu eigenlijk al deedwerkelijk echte en bruikbare info over de karper zonder dit te verleiden naar onszelf wat op zich niet verkeerd is want zoals wij lang onder water kunnen kunnen zei dit op het droge.
Wel eens gelezen dat receptoren afsterven bij het vangen van een vis en of door uitdrogen van de huis ik laat de waarheid in het midden ik heb het van lezen ergens en horen zeggen maar is dit dan misschien de reden dat zo vaak dezelfde vissen worden gevangen omdat ze niet anders meer kunnen.

terugkomend op de receptoren wat ik al aangaf is het een lastig onderwerp want ook hier is de waarheid ten volle ongeloofwaardig voor mij ik lees en zie te veel variabelen om ergens een touw aan te kunnen binden.
Te beginnen en laat dit duidelijk zijn ik geloof in het feit dat de karper deze receptoren heeft sterker nog ik ben hier eigenlijk van overtuigd hoe vaak heb ik geen azende karper gezien schuif men vlokje voor de neus geen reactie ik stuur men vlokje langs de zijkant van de vis en direct volgt er een zijwaartse bewegin ik geloof op dat moment heilig dat dus de zijlijn de recptoren bevat die nodig zijn om voedsel te vinden.

Maar ik geloof niet dat deze hiermee voedsel herkent zoals velen zeggen en geenszin geloof ik dat zij met deze zijlijn/receptoren hiermee de smaak van een aas kunnen onderscheiden en dan ben ik terug op mijn niet uitgelegde en niet ondersteunende stukje die je aanhaalde namelijk ze zullen het eerst moeten oppakken om dit te kunnen weten/proeven.

Al met al weer een stukje waar ook ik over blijf nadenken een stukje waar een ieder zijn waarheid van heeft gemaakt hier en daar iemand met meer licht het zijne over heeft geschreven en er groepen mee trekken die kort aan deze uitleg voor hun eigen waarheid zaten maar echte bewijzen zijn er niet.

Loep een groot en goed georganiseerd onderzoeks beweging meld lang lang geleden al dat de eerste en echte trigger een bewezen feit is koffie.
Laat ook dit in de werkelijlheid al vaak genoeg bewezen zijn dat ook deze waarheid er 1 is uit een glazenbak met niets zeggende of voor het algemeen nietszeggende waarheid ja juist voor de onderzochte wezens duidelijk maar voor de rest deels een waarheid.
In geen enkel wetstelsel krijg je iemand opgeknoopt met deze waarheid en of onzekerheid.

Er zijn veel meer zaken die al deze onderzoeken in twijfel brengen zowel in tanks als bakken en gecontroleerde kleine vijvers ook natuurlijke allemaal onzin nee zeker niet want zonder onderzoek komen we er nooit en deels van elk onderzoek brengt ons verder maar aannemen en hoofdschuddend volgen is zeker mijn ding niet er is meer tussen hemel en aarde en zeker in en tussen karpers.

Passie fasinatie en begrip zijn drie zaken die ik helaas meer en meer zie verdwijnen in de hedendaagse karpervisserij de onmacht ondeskundigheid en het proberen helaas ook.
Want tegenwoordig hebben vele een mening de rest een idee en die volgt wat hieraan sluit gelukkig is er ook nog een groep diehards kijk over een maand aan het water daar waar je nooit iemand ziet dat zijn ze de echte geitenwollensok figuren die waarscheinlijk nu net hun hengels uit het vet aan het poetsen zijn.

sterkte mannen en vele mooie vissen en zeker rust en respect toegewenst ook ik trek nu mijn stokken uit het vet ik ga een weekje vissen veel succes en ben benieuwd volgende week waar dit topic geeindigd is.

mvg rene kerkdijk
Gebruikersavatar
Rene Kerkdijk
Berichten: 58
Lid geworden op: 10-08-2008 09:50
Locatie: Almelo
Contacteer:

30-09-2009 23:40

In een aquarium kun je geen natuurlijke situatie nabootsen. Dat is onzin. Maar je kunt wel weer heel goed hersenactiviteit meten als reactie op bepaalde stoffen.

Sorry maar wil toch hier ook op inhaken en misschien met een slecht voorbeeld want mensen zijn geen vissen maar als in mijn laatste posting denk ik dat karpers misschien een eigen wil hebben.

Een boefje achter slot en grendel zal ook in gevangenschap anders reargeren in zijn bolletje als buiten op straat voor een net ingebroken deur?

Zal het niet zo zijn dat de activiteit die gemeten word al verward word door de omstandigheid.

ik ben hier namelijk wel bang voor dieren die in gevangenschap sterven waar mega bedragen zijn gemoeit om een natuurlijke omgeving te creeeren, is dan de omgeving mislukt ? is het dier een andere mening bedeelt? of zitten wij er naast met wat wij denken gezien te hebben wat zijn omgeving is ?
Of is het dan toch echt de wil van het beestje.

Of is het als die negen vissen die wel naar het obstakel zwemen en de tiende niet is deze een andere mening bedeelt heeft deze een andere ervaring gehad of is deze slimmer of heeft hij dan een andere mening. een domme vraag ben blij dat deze niet bestaan domme antwoorden wel dus ik ben benieuwd.

mvg rene kerkdijk
K. van den Herik

01-10-2009 07:19

eigenlijk weten we niks zeker en degene met de dikste vissen in het dikste album is nog immer koning.

Helaas zijn kurperls geen zalmen, want daar zijn wel onderzoeken naar gedaan wat het beestje nu wel en niet lust, met name om ze aan de soja te krijgen.
bas van dooren
Berichten: 219
Lid geworden op: 19-09-2009 15:18

01-10-2009 08:11

voedselrijk of arm.
uiteindelijk zal die toch wel vreten wat enigzins verteerbaar is.
denk zelf dat 99% van het voer wat wij erin flikkeren toch opgegeten word.
of het moet echt compleet waardeloos zijn.
het is en blijft een vis.
vreten = overleven.
K. van den Herik

01-10-2009 08:13

o ja Douwe,

Waarom vreet een hond ineens gras en nog wel bepaalde soorten? En hoe weet een kat wanneer en waarom hij /zij gras moet happen?


MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

01-10-2009 09:05

Rene,

Voor onderzoek is het noodzakelijk de omgevingsinvloeden te controleren. Die kun je het beste uitschakelen door het te onderzoeken object zo veel mogelijk te isoleren van zijn omgeving. Dit is de basis van alle onderzoek.

Bij karper is een aquarium daar heel geschikt voor. Voor zover ik je nu begrijp suggereer je dat een karper zijn onbewuste hersenactiviteit bewust manipuleert om een misleidende reactie af te geven. Dat lijkt onmogelijk. Deze meting ligt in het verlengde van het onderzoek van Loeb, maar lijkt mij nauwkeuriger omdat hersenactiviteit heel goed te meten en niet te manipuleren is.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Chris Gabriele
Berichten: 89
Lid geworden op: 18-05-2004 09:42
Locatie: Zoetermeer

01-10-2009 09:16

Roel, ik ben best wel geintereerd in de uitkomst van jullie onderzoek.
Vraag eens na of het nou een neuronen werking is of Electroceptie.

gr Chris.
Jan Willem Hilverts
Berichten: 1180
Lid geworden op: 10-09-2008 15:27
Contacteer:

01-10-2009 09:16

Wat een onzin Bas. Lang niet elke karper vreet boilies of particles
--- Toedeledokie ---

Jan Willem

http://www.jw-hilverts.nl
Gebruikersavatar
Rene Kerkdijk
Berichten: 58
Lid geworden op: 10-08-2008 09:50
Locatie: Almelo
Contacteer:

01-10-2009 10:00

Ik suggereer niet dat het beestje dit bewust doet maar de gemaakte omstandigheden.
Of misschien ook wel niet wat ik al aangeef ik denk dat we veels te weinig weten om bepaalde aannames te doen.
En zeker aannames die nergens op slaan die zijn er genoeg.
Verder geloof ik zeker wel in onderzoek alleen wil ik ermee zeggen dat we moeten oppassen wat we eruit filteren en daar een waarheid van maken.

Zoals het onderzoek van roel kan erg intressant zijn vooral voor ons bollenboeren maar ik ben wel bang dat wat hieruit komt net zo relatief is als vele voorgaande onderzoeken die geweest zijn.
Ik wil niet de negatieveling zijn en ben zeker niet degene die bewust al dan niet onbewust alle theorieen in rook heb zien opgaan aan de waterkant in real live dus.
Ik denk dat daar als je goed je best doet en blijft relativeren het meest te leren valt over waar we meer van willen weten.

Dat is dus wat ik eigenlijk bedoel.

mvg rene kerkdijk.
marc rutgers
Berichten: 142
Lid geworden op: 04-04-2005 19:38
Locatie: gendt ( gelderland)

01-10-2009 10:10

goed bezig roel
goed bezig
marc rutgers
Berichten: 142
Lid geworden op: 04-04-2005 19:38
Locatie: gendt ( gelderland)

01-10-2009 10:14

denk wel dat er door bijv het onderzoekje van roel
stoffen zijn die de vis laten prikkelen en aan het azen zetten
en zo zijn remmingen weghaald

roel ik hoor het wel van je
hahaha :o :o :o :P :P :P :P
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

01-10-2009 14:32

Klaas ik denk dat jij misschien ook wel eens misselijk wordt van de reacties en waarschijnlijk is er ook bij jou dan een reactie om iets te doen of te eten om dat gevoel weg te halen.
Hou het maar op de karpers en haal er maar geen dieren bij die compleet anders zijn.

Marc; Loeb heeft er ook een leuk onderzoek naar gedaan en ook nog eens `blind`.
Gebleken is echter dat ook daar conditionering hard toe kan slaan, waarom zou het nu anders zijn?

Waar ik echter bezwaar tegen heb dat het er op lijkt dat, nu plotseling vertaald wordt naar het is zo.
Vissen is een hobby, geen religie!
K. van den Herik

01-10-2009 15:09

ik eet het lieft chocolade 8)

Je hebt wel gelijk Douwe
bas van dooren
Berichten: 219
Lid geworden op: 19-09-2009 15:18

01-10-2009 15:18

@jan willem... hebben die karpers dat jou verteld dan :-?
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

01-10-2009 15:36

Bas heb je ook een antwoord op de vragen i.p.v. een tegenvraag te stellen?
Dit soort reacties laat zien dat je geen antwoord of motivering hebt maar alleen maar wilt zeuren.
Vissen is een hobby, geen religie!
bas van dooren
Berichten: 219
Lid geworden op: 19-09-2009 15:18

01-10-2009 15:40

even verder kijken douwe staat er al
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

01-10-2009 15:41

Als dat je antwoord is kan ik je maar 1 ding zeggen, keep on dreaming.
Vissen is een hobby, geen religie!
bas van dooren
Berichten: 219
Lid geworden op: 19-09-2009 15:18

01-10-2009 15:43

als jij dat vind. :) zal er geen vissen minder om vangen
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

01-10-2009 15:44

LOL leuk antwoord, snelle reactie??

Zou je er wel op in gaan en je wel verder verdiepen met zekerheid wel meer.
Vissen is een hobby, geen religie!
Jan Willem Hilverts
Berichten: 1180
Lid geworden op: 10-09-2008 15:27
Contacteer:

01-10-2009 16:04

Bas,

ze hebben mij niks verteld, maar jij geeft aan dat ze 99% opvreten van wat wij erin gooien. Heb je gedoken en het nagekeken?

In de PB gaf je ook al aan dat er genoeg boeken over zijn. Heb je het daar uit, of heb je er ook andere woorden voor? Zoals Rene ook al aangaf over het spiegelproject.. Deel wordt teruggemeld, deel niet, dan heb je altijd nog een deel wat NOOIT 99% van al ons voer zal eten en alleen op natuurlijk voedsel leeft.

K. van den Herik schreef:Helaas zijn kurperls geen zalmen, want daar zijn wel onderzoeken naar gedaan wat het beestje nu wel en niet lust, met name om ze aan de soja te krijgen.


Want blijkbaar zijn er geen onderzoeken gedaan.... Dus zal de karper toch alles op de smaakpappillen doen.. Of ruiken ze tegenwoordig zoals de mens kan?
--- Toedeledokie ---

Jan Willem

http://www.jw-hilverts.nl
Gebruikersavatar
Rene Kerkdijk
Berichten: 58
Lid geworden op: 10-08-2008 09:50
Locatie: Almelo
Contacteer:

01-10-2009 16:42

Ruiken ben ik zeker van degene die hier nog in gelooft neem ik niet eens meer serieus.
Om te kunnen ruiken en das niet anders bij vissen is zuurstof nodig en ja das er niet onder water.
En dan niet over moleculen endergelijke beginnen een vis heeft geen reukorgaan.
Anders hadden ze ook geen receptoren nodig om voedsel op te sporen want dan deden ze het wel als ons horen zien ruiken en kijken.
Dat brengt mij gelijk op het volgende punt wie gelooft er dat een vis ziet en wat ziet deze dan.
Ook hier zijn onderzoeken naar gedaan en resultaat was toen dat ze in helder water wel vormen kunnen onderschijden maar kleuren niet oftewel lichte tegen donkere wel enzovoort oftewel er was geen touw aan vast te knopen mijn conclusie weer een mislukt onderzoek.
Want wat is dan het zicht in troebel water kanaal ?
In het donker en of licht?
Zo kan ik je een bak vragen oprakelen waar geen antwoord op gegeven kan worden.
Er zijn al wel topics hier die en waarin er gerelateerd word op het zicht van de karper en waarin er off course weer een deel van de groep zich bij het onderzoek aansluit omdat ook hierin weer hun visie in spoort.
Wat ik nu al twee dagen probeer uit te leggen is de kortzichtigheid in het karper vissen.
Mensen niet kunnen/willen bevatten dat het beestje soms gewoon niet wil onderzoeken ten spijt soms blank je.
Ook de schaarders zoals ik ze maar even kort noem de mensen die denken dat een vis blind is of juist niet die zich schaart achter een persoon die deze mening hardop roept met als bewijs zijn waardeloze rapport.
Deze groep heeft het denk ik het zwaarst te verduren.

Bas heeft ook een mening of toch niet hij beargumenteerd een stelling maar weet niet waar die het gelezen heeft laat staan zelf ondervonden en of voor zichzelf bewezen sorry roepen doen we allemaal wel eens maar dit slaat nergens op.

In de winter eet karper minder daarom zullen we met zowel voedselrijk als voedsel arm voer moeten uitkijken wat we doen.
Zorgen dat het verteerbaar is en het liefst single hook vissen maar ja pleuren we er geen zak bollen in tegenwoordig kun je ook niet wat vangen is vaak de stelling.
Ik heb twee mensen in mijn team die alleen maar mogen vissen met single hook dit om te testen wat instand response doet in de natuur daar waar wij het uiteindelijk allemaal over hebben.
Want nogmaals bakken en onderzoeken ik vind het heilig om men je weet wel af te vegen en er komt echt wel wat uit maar disteleer dit en filter het en dan ga er over nadenken en niet aannemen.
Er gaat een wereld voor je open.
Terug op de twee single hook vissers bijde testen zij nu al een jaar een crap en een hnv oftewel precies wat hierboven staat als onderwerp.
Conclusie na een jaar hoe kouder het was en word hoe meer zij vangen op een single hook hnv oftewel voedselrijk aas.
Waarom ik denk omdat het metabolisme zo laag staat in de koude maanden dat het beetje wat ze nemen voedsel rijk moet zijn maar hoe weet het beestje dit.
Ik geloof niet in ruiken zal de receptoren dan toch meer kunnen uitvogelen eer ze wat naar binnen schrokken ik weet het echt niet wel vreemd dat dit nu al sinds geruime tijd het geval is.
Het crap aasje vangt altijd dus ook hierin weer een vreemd aspect wat niet klopt met bovenste stelling maar pas op want ook als ik mijn onderzoek fout uitleg is die waardeloos.

Voedselarm vangt beter in de zomer maar heeft ook vis in voor en najaar en winter opgeleverd alleen beduidend minder dan het hnv aas.

Het voedselrijke aas daarintegen vangt heel het jaar boven gemiddelde van het crappie aasje met als uitschieters in voorjaar naajaar en winter. En ja zeker op instand response is dit het geval want er werd niet gevoerd.

En dan komt het er vist ook al iemand een jaar lang met een gries soya mixie van twee keer een drol op grote voerplekken waar dagelijks enkele kg word gevoerd en wat denk je.
Vangt meer dan de single hookers maar kleine vis is hier dan al een verschil te bemerken.
En dan met een hnv op een grote voerplek nope werkte zover helemaal niet dus vreemd genoeg zit er daadwerkelijk een goed en duidelijk verschil.
Geheel al mijn bevindingen ga ik hier niet uitleggen en totaal alles uitleggen is ook bijna niet te doen aangezien het nu al weer heel een lap tekst is maar zeker erg intressant en ook voor mij en daarom hou ik het hier nu bij.
Al men spullen liggen trouwens ook eindelijk in de bus en denk dat ik met een paar uurtjes echt eens vertrek voor een sessie want vissen is leuker als zeiken en discuseren met mensen die niet eens van voren weten dat ze van achter ook leven die gemiddeld 1 hersencel hebben en deze gebruiken om het grote woord van andere door te kauwen triest had een heel mooie en intressant topic kunnen zijn maar een ieder bijt op zijn tong.
Wat ik tot nu toe heb willen bijdragen in een heel interesant onderwerp is uiteraard mijn waarheid en hoe ik ertegen over sta en dat is niet hoe een ander dit denk maar uit eigen onderzoek.
Wou ik u in ieder geval niet ontnemen uw mening hier te posten want daar kunnen we uiteindelijk iets van leren en weer tot denken zetten.

hopend op een interessant topic.

mvg rene kerkdijk
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

01-10-2009 17:40

citaat: Ook hier zijn onderzoeken naar gedaan en resultaat was toen dat ze in helder water wel vormen kunnen onderschijden maar kleuren niet oftewel lichte tegen donkere wel enzovoort oftewel er was geen touw aan vast te knopen mijn conclusie weer een mislukt onderzoek.
einde citaat:

Toch kun je er van uitgaan dat een karper in staat is, of wordt geacht, om kleuren te kunnen zien.
Het onderzoek en de verklaring daarover kun je bij SVN vinden.
Het onderzoek laat namelijk zien dat door de oogopbouw staafjes enz. het aannemelijk is dat de karper kleuren kan zien.
Ben het wel weer met je eens wat doet het dier dan dan mee want er zijn nogal wat variabelen te noemen.
Vissen is een hobby, geen religie!
bas van dooren
Berichten: 219
Lid geworden op: 19-09-2009 15:18

01-10-2009 18:04

zelfs ultraviolet. :-?
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

01-10-2009 19:03

Is dat een vraag of een stelling??????
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Rene Kerkdijk
Berichten: 58
Lid geworden op: 10-08-2008 09:50
Locatie: Almelo
Contacteer:

01-10-2009 19:53

Een loze kreet waarscheinlijk.
Helaas komt het hier telkens weer op terug een belangrijk onderwerp als aas en dan dit soort kreten wil niemand erover nadenken en moet het alleen maar voorgekauwd worden?
jammer van zo een mooi topic.