Ik bedoel hiermee het volgende: De HSV's zijn echt niet sterk genoeg om dit te doen. Ze grijpen nu al niet in als dat nodig is. Als straks foto's van vreselijke papagaaien gebruikt gaan worden door 1 of andere dieren organisatie, en let op deze woorden: dat gaat vroeg of laat gebeuren, dan gaat ook heel niet-vissend Nederland dat erg vinden. Zij zijn met veel meer dan wij. Dan wordt het een heel stuk lastiger voor de karpervisserij in zijn algemeenheid. En dat is dan inderdaad "de wens van de meerderheid en in een democratie geldt dat"....

Denk daar dus maar eens héél goed over na voor er met 3-e hengels wordt begonnen. Door beperking hiervan tot rivieren, randmeren en ijsselmeer hoeven HSV's daar -bij bewezen gebrek aan daadkracht- geen rol in te spelen. Je zegt dat je "niet ver komt" door alleen op die wateren 3 hengels toe te staan. Besef liever wat je nu hebt en bedenk dat je weleens "veel verder van huis" kon komen als 3 hengels, met alle gevolgen van dien, uit de hand gaan lopen. Want hoe mooi het ook zou zijn: die "zelfregulatie" gaat er natuurlijk totaal niet van komen.
(Ik ben dus juist van mening dat er op het overgrote deel van het Nederlande water genoeg te vangen valt met 2 hengels en een derde dus nergens voor nodig is. Juist water waar de bezetting lager is (ijsselmeer, riverien, randmeren) vind ik een derde wel een echt pluspunt. Als in Nederland slechts 1/10 van de hoeveelheid karpervissers was dan die er nu zijn, dan was 3 hengels nergens een probleem. Helaas is dat niet zo... )