karpervissen in periodes dat het niet is toegestaan


Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

15-05-2006 11:00

Klopt Robert,

Veel van de wateren in jouw omgeving zijn natuurmonumenten en derhalve uitgesloten van bevissing. Daarnaast is een deel van Noord Holland als sinds de instelling van het nachtvissen uitgesloten omdat het broedgebieden zijn.

Ik weet dat je doorgaans geen problemen krijgt omdat er weinig gevist wordt. Voor de natuurmonumenten let staatsbosbeheer de laatste tijd echter veel beter op. Ook niet voor niks. Het aantal illegale karpervissers neemt toe.

Groet, Kees
Gebruikersavatar
jordyopthof
Berichten: 1606
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Zuid-Holland

15-05-2006 12:16

Alle regeltjes mbt het verbod op het nachtvissen is opgenomen in de ''Wet op de openluchtrecreatie'' En logischerwijs kan ik aannemen dat als een legaliserend beleid wordt losgelaten op ons nachtvissers dat er problemen van komen. Mensen die dus overal maar mogen gaan slapen levert structureel problemen op geloof mij. Er moet dus een brug geslagen worden van de Wet op de openluchtrecreatie naar de Visserijwet 1963.

De grootste tegenhanger van het legaliseringsbeleid is door verschijdene mensen aangevoerd als ''zo kan iedereen met een visvergunning het hele jaar door camperen''. Ja dit is in de praktijk natuurlijk zeker waar.

De tegenhanger is natuurlijk hoeveel mensen zullen profijt trekken van dit voordeel?

Ik denk dat dit wel zal meevallen, daar wij niet een zwembad, douche e.d tot onze beschikking hebben. Ook willen wij geen gele en rode tenten langs het water. Dus kunnen we opnemen binnen de vrijstelling dat tenten een neutrale of groene kleur moeten hebben.

Ik denk dat het verkrijgen voor een nachtvisvergunning best betaald mag worden. Om buiten de maanden Juni, Juli en augustus te mogen vissen kopen we een nachtvispas. Op naam, en met pasfoto. De vergoeding mag er best zijn. Neem op dat er geen opvallende tenten gebruikt mogen worden als boven gesteld, en dat de visplaats niet als zodanig mag zijn ingericht dat het aannemelijk is dat er zonder aanwijsbare reden de nacht aan de waterkant wordt doorgebracht.
Verder is het niet onbelangrijk dat een nachtpas enkel verkregen mag worden icm een visvergunning en ''akte''.
We willen geen junks en zwervers aan onze waterkant!!

Natuurlijk hebben wij buiten de mooie voordelen van het nachtvissen ook de nadelen ervan allemaal reeds ondervonden.
De rotzooi die door sommige vissers lang de waterkant wordt achtergelaten is bijzonder respectloos voor de natuur. Ik denk dan ook dat er voor sommige wateren een slechte toekomst in zit als de mentaliteit van sommige vissers niet veranderen kan.
De keren dat wij een stek opgeruimt hebben voor een ander is niet meer te tellen. Ik zou willen dat ik ze op heterdaad betrapte want ik zou het dan niet laten om er iets mee te doen. Dit vindt ik namelijk wel echt een grove overtreding waarvoor intrekking van de vergunning gerechtigd is. Misschien ga ik nu wat ver, maar de strekking is duidelijk.

We helpen onze eigen hobby om zeep en het is een kleine selecte groep vissers die een muur opbouwd voor onze eigen neus. De meur wordt door de rotzooi en natuurafbraak steeds hoger waardoor de boetes hoger worden en de controle's strenger. Wij die onze wateren en de natuur respectren en 's nachts een nachtje meepikken zijn hier keihard de dupe van!!

:(
Geniet van alle vissen, klein en groot. Maar, zodra de het genieten van klein verdwijnt is het wellicht tijd om te stoppen...
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

15-05-2006 12:32

Het is daarbij verstandig de volgende ‘nachtvisregels’ aan te dragen bij de visrechthebbende en vandaar bij de gemeente:
· vistentjes of paraplu’s zijn alleen in een neutrale groene, bruine of camouflagekleur
toegestaan
· de maten van het vistentje of paraplu mogen maximaal 3.00 bij 3.60 m bedragen
· het is strikt verboden schade aan de flora en fauna toe te brengen
· sportvissers dienen, indien ze met de auto komen, vóór 23.00 uur aan het water te zijn
gearriveerd
· drankmisbruik en lawaaioverlast zijn verboden
· kampvuren zijn niet toegestaan
· afval dien in het tentje te worden bewaard en niet daarbuiten en na afloop van de
vissessie mee naar huis te worden genomen
· iedere visser dient een schepje bij zich te hebben voor het begraven van zijn behoeften
· iedere visser dient in het bezit te zijn van geldige visdocumenten en ook daadwerkelijk het vissen uit te oefenen
Gebruikersavatar
jordyopthof
Berichten: 1606
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Zuid-Holland

15-05-2006 12:35

Klaas volgens mij zitten we op één lijn.

8)

Ga nu maar werken....echte criminelen aanpakken....
Geniet van alle vissen, klein en groot. Maar, zodra de het genieten van klein verdwijnt is het wellicht tijd om te stoppen...
ronald melaard
Berichten: 50
Lid geworden op: 04-05-2003 02:00
Locatie: oost souburg

15-05-2006 13:29

Edwin normaal reageren is geloof ik nogal moeilijk voor je maar ik moet je gelijk geven dat deze gedachte niet zomaar uit de lucht kwam vallen.
Over de kreek kan ik je het volgende vertellen daar heb ik met toestemming van een boer diens land mogen betreden en zo een aantal nachten(8 in 6 jaar tijd) kunnen vissen op deze kreek. Dat dit dus eigenlijk ook oneigenlijk gebruik maken is van mogelijkheden die anderen niet hadden ben ik direct met je eens. Volgens mij heb ik echter al aangegeven dat ook ik fouten maak, gelukkig maar.
Op overige stukken heb ik nooit in de nacht gevist.
Maar ik geloof dat jij het opvat als een persoonlijke aanval en dat is niet de bedoeling Edwin maar soms word je met zaken geconfronteerd waardoor je over bepaalde zaken na gaat denken.
Daarnaast komt dat vissen wel goed :wink:
Waar het nogmaals om gaat is dat mensen dus na gaan denken en dat is het enige wat ik met deze topic wil bereiken.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

15-05-2006 15:46

Jordy, de Federatie Oost-Nederland gaat vanaf 1-1-2007 een nachtvispasje uitgeven, zal waarschijnlijk 10 Euro (misschien 15 Euro) gaan kosten. De door Klaas genoemde regels worden aan dit nachtvispasje gekoppeld (deze regels zijn niet nieuw, gelden al enige jaren op Bussloo). Al een aantal jaren mag in alle wateren van de Federatie Oost-Nederland (behalve in bebouwde kommen en enkele kwetsbare natuurgebieden) het hele jaar door 's nachts worden gevist. Het zal duidelijk zijn dat er vanaf 1-1-2007 zonder dit nachtvispasje er niet 's nachts gevist mag worden. Gezien de centrale registratie van alle vissers is het dus na 1-1-2007 ook gemakkelijk mogelijk om van notoire overtreders of van z.g. 'vissers' die alleen maar zo'n nachtvispasje aanschaffen om rotzooi en overlast te veroorzaken weer in te nemen en uit te sluiten van het opnieuw verkrijgen van een dergelijk nachtvispasje.
De extra gelden die dit nachtvispasje opleveren worden weer gebruikt om meer controles uit te kunnen gaan voeren. Karpervissers die zich normaal gedragen zullen geen last krijgen met die controles maar 'vissers' die overlast en rotzooi veroorzaken dus wel! Dit nachtvispasje komt mede tot stand omdat één Waterschap in dit gebied het spuugzat is om telkens weer de rommel etc. op te moeten ruimen, wat heel begrijpelijk is.
Tevens zal de Federatie Oost-Nederland alle gemeenten in haar gebied gaan benaderen om vanaf 1-1-2008 op zoveel mogelijk plaatsen, waar het hele jaar door nachtvissen is toegestaan, het mogen gaan gebruiken van een vistentje in gemeentelijke APV's opgenomen te krijgen.
Hopelijk zullen andere Federaties en / of HSV-en dit voorbeeld gaan volgen. Uit zichzelf zullen sommige Federaties en HSV-en dit echter niet gaan doen, dus zaak dat zoveel mogelijk karpervissers, die legaal 's nachts willen kunnen vissen, dit bij hun HSV of Federatie gaan aankaarten.
De KSN heeft op de laatste voorzittersvergadering van Sportvisserij Nederland alle Federatie voorzitters zowel mondeling als schriftelijk nadrukkelijk gevraagd terzake actie te willen gaan ondernemen en zal binnenkort hierover ook nog een brief naar alle ca. 1000 HSV-en sturen.
Gebruikersavatar
Lukas Linde
Berichten: 912
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: ZW Drenthe

15-05-2006 16:20

Goed nieuws Aart!! Supers!!
Vissie kump zo!
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

15-05-2006 16:23

Robert, ik begrijp je mening wel. Anderzijds leven we niet in een 'bananenrepubliek' en gelden er nu eenmaal op democratische wijze tot stand gekomen regels en dat die lang niet altijd stroken met de huidige opvattingen is waar. Echter om wettelijk zaken wel mogelijk te kunnen maken die de huidige opvattingen weergeven is alleen maar opnieuw de democratische wijze begaanbaar. Al het overige zal op de duur niet standhouden en alleen maar tot meer bekeuringen e.d. leiden daar duidelijk is dat het 'gedogen' op veel plaatsen minder en minder wordt.
Wellicht dat via de op te richten VBC IJsselmeer het op termijn mogelijk wordt om ook legaal 's nachts daar te mogen vissen. Gezien de visrechtensituatie zal dit echter grotendeels afhangen van de medewerking van de beroepsvissers op het IJsselmeer, Markermeer etc.
Edwin Otte
Berichten: 598
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: HOES
Contacteer:

15-05-2006 16:24

Ja, normaal reageren is moelijk voor mij. Maar dat kwam omdat ik dat Kreek verhaal in me achterhoofd had zitten... Ook een water waar je dus niet s'nachts mocht vissen terwijl jij dit wel deed. En als ik dan dit lees heb ik zoiets van... Ga hier niet de gelovige Thomas uithangen.

Bovendien draaide het in eerste instantie hierom

A: Egoboost vergroten met (in jou ogen) "onrechtmatig"verkregen vissen

B: Deze vissen dan ook nog es op een forum of in een magazine gaan "showen"

ronald melaard schreef:Persoonlijk vind ik dat vissen die je ´s nachts vangt op wateren waar je ´s nachts niet mag vissen alleen maar de egoboost vergroten en dus eigenlijk niet tellen als rechtmatig verkregen vissen.
Gevolg hiervan is dat je eigenlijk deze vissen ook niet zou moeten toelaten op forums en niet in artikelen die er verschijnen in de diverse bladen.
Benieuwd hoe de verschillende personen hier tegenover staan...........
THE CHASE, IS BETER THAN TE CATCH!!

http://www.youtube.com/watch?v=T8m6IbIt ... re=related
robert de jong
Berichten: 1325
Lid geworden op: 06-12-2004 13:22

15-05-2006 16:53

"niet tellen als rechtmatig verkregen vissen"

ik heb er 5 minuten naar gekeken,nu kan ik alleen maar :lol:

leuke hobby. 8)

rechtmatig verkregen vissen

:lol: :lol:
8)
ronald melaard
Berichten: 50
Lid geworden op: 04-05-2003 02:00
Locatie: oost souburg

15-05-2006 19:20

Edwin,
Achter punt A en B sta ik nog steeds hoor.
Daarnaast heb ik ook aangegeven dat ook ik niet altijd alles goed doe.
Wat betreft de kreek heb ik ook aangegeven dat jij helemaal gelijk hebt dit was in 1999.
Edwin Otte
Berichten: 598
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: HOES
Contacteer:

15-05-2006 19:23

Ok, no hard feelings verder...

Was gister ongesteld geworden ook... :wink:

xxx E.O.
THE CHASE, IS BETER THAN TE CATCH!!

http://www.youtube.com/watch?v=T8m6IbIt ... re=related
Gebruikersavatar
jordyopthof
Berichten: 1606
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Zuid-Holland

16-05-2006 01:00

Aart,

bedankt voor je reactie. Ik was nog niet geheel op de hoogte van de instelling van een passensysteem in deze regio. Laat dit het voorbeeld zijn waaraan velen HSV's e.d zullen volgen.

Ik zal mijn stem wel laten horen.

groetjes,

jordy
Geniet van alle vissen, klein en groot. Maar, zodra de het genieten van klein verdwijnt is het wellicht tijd om te stoppen...
Arend Termorshuizen
Berichten: 260
Lid geworden op: 29-01-2002 01:00
Locatie: Nieuwerkerk a/d IJssel

16-05-2006 09:00

Even heet van de pers: sinds gisteravond heb ik de karperafdeling binnen de HSV Groot Rotterdam opgericht. Ik krijg alle medewerking van het bestuur, om zaken te gaan regelen o.a. uitbreding van het nachtvissen, de tentenprobelematiek in het licht van de nieuwe wet op de Openluchtrecreatie (WOR) en het driehengelgebeuren. Dat is niet 1-2-3 geregeld, je moet er wat voor doen. Zolang er nog veel vissers de regels aan hun laars lappen, is dat een handicap om zaken echt te gaan regelen. in een andere posting kun je hier meer over lezen. Graag actief worden!!! in plaats van afwachten.

groet,

Arend
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

16-05-2006 21:42

Arend, wens je veel succes en ben altijd bereid nadere informatie te verschaffen.
Om de zaken zuiver te houden: er komt geen nieuwe wet op de openluchtrecreatie (WOR) maar de huidige WOR wordt ingetrokken.