Merken die karpervissers inzetten als promotie instument?


Lexus Cuyten
Berichten: 3083
Lid geworden op: 03-04-2003 02:00
Locatie: Barendrecht - Carnisselande

17-01-2006 21:46

Cognitieve distonante reductie ---> Als het echt goede boilies zijn neem je de prijs wel voor lief...
Gebruikersavatar
Aaron Fresco
Berichten: 954
Lid geworden op: 23-02-2004 22:31
Locatie: Den Haag

17-01-2006 21:48

En daar gaat het nou net niet over Lexus.
Bollen testen is al lang genoeg gedaan.
Mvgr.Aaron
Niet groot en zwaar,maar wel eerlijk!!
Wesley Lagaert
Berichten: 9
Lid geworden op: 28-12-2004 15:16
Locatie: Heusden België

17-01-2006 22:09

Beste

Dat de Engelse invloeden naar hier komen overgewaaid is een feit! Dat er bepaalde "bekende" mensen betaald worden om hun naam te verbinden aan een bedrijf is in functie (zoals bijna altijd) van verkoop.

Fieldtesters moeten er inderdaad zijn en wordt in praktijk misschien te weinig gebruik van gemaakt. Nochtans hebben de meeste grote firma's wel een aantal mensen waar ze kunnen beroep op doen. Persoonlijk vis ik liever met materiaal/aas dat al op voorhand getest ipv hetzelf te moeten uittesten. Op de wateren dat ik momenteel bevis heb ik me beter geen zorgen te maken over het feit of het wel werkt.

Betaald worden voor je hobby, van je hobby je werk maken is inderdaad de droom van velen maar, denk maar niet dat er veel mensen enkel en alleen van de visserij kunnen overleven. Iemand als Terry Hearn, Nick Helleur, Frank Warwick kunnen leven van hun hobby, maar vergeet niet wat ze er allemaal voor hoeven te doen.

TH schrijft wekelijks 1 artikel, is bezig aan zijn 2e boek, komt op televisie, wekelijks features waar hij verwacht wordt te vangen enz...

NH/FW schrijven gemiddeld 3 artikels per maand, komen op televisie, features te doen, beurzen de wereld rond enz...

Eerlijk gezegd allemaal heel hard werk en rijk worden ze er (niet allemaal) van! Er komen zoveel verplichtingen bij dat het bij velen van ons het vissen zelf zou vergallen.

Een testvisser moet overal zijn visje kunnen vangen(ervaring), taalkundig en sociaal zijn, veel tijd bezitten en produktkennis hebben.

Voila
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

17-01-2006 22:18

dat van de noodzakelijke productkennis zit mij in het geval van aas een beetje dwars....waarom moet een fieldtester verstand hebben van aas?

Van andere zaken uiteraard wel....

Voor de rest haak ik hier af. De inhoud zal zich herhalen en dat is niet erg, maar ik heb er op het moment even geen tijd voor.....

happy testing en van je hobby je beroep maken is dat een voorrecht?

mvg Mitsz
Gebruikersavatar
Michiels Gino
Berichten: 667
Lid geworden op: 29-11-2004 22:22
Locatie: Bredene (België)

17-01-2006 22:50

Wesley Lagaert schreef:Betaald worden voor je hobby, van je hobby je werk maken is inderdaad de droom van velen maar, denk maar niet dat er veel mensen enkel en alleen van de visserij kunnen overleven. Iemand als Terry Hearn, Nick Helleur, Frank Warwick kunnen leven van hun hobby, maar vergeet niet wat ze er allemaal voor hoeven te doen.

TH schrijft wekelijks 1 artikel, is bezig aan zijn 2e boek, komt op televisie, wekelijks features waar hij verwacht wordt te vangen enz...

NH/FW schrijven gemiddeld 3 artikels per maand, komen op televisie, features te doen, beurzen de wereld rond enz...



Zijt maar gerust dat het niet al rozegeur en manenschijn is, deze heren moeten er net zo hard voor werken zoals wij met onze "normale" job.

Hoe meer materiaal, aas etc wordt getest door fieldtesters hoe beter.
Een keuze van bv de rekker in je bedchair kan bepalend zijn aan de kwaliteit van deze chair, en dus ook de naam die van het merk dat hier aan is verbonden, 1 bepaalde serie van iets ( bv een haaksoort dat vlug breekt ) kan de naam van je gehele bedrijf teniet doen, hogh, haken van merk huppeldepup, die moet je niet kopen, want die breken, ook al gata het maar om 1 model en dan nog een bepaalde serie, maar je naam is ermee verbonden.

Wat voor nut heeft een aasfabrikant om een product op de markt te brengen zonder dat het is uitgetest door hun eigen team of andere "fieldtesters", je hebt geen "poot" om op te staan ( zoals ze hier zeggen )

Daarom is het uittesten van materiaal zo belangrijk, en meestal is een "bekende kop" ook een persoon die enorm gedreven is, iemand die al enigte jaren ervaring heeft en iemand die uren en uren zich met de zaak bezighoud, ik denk dat dit de hoofdreden is dat meestal "bekende koppen" voor zulke fieldtesten worden aangesproken, en kun je het de "bedrijfsleiders" kwalijk nemen dat ze nu net zulke mannen aanspreken. Ik denk dat op zulk moment de man achter de grote vissen meer wordt gebruikt voor zijn ervaring, en niet voor zijn naam.

Dit zijn maar enkele voorbeelden warom fieldtesters nodig zijn, als een firma beslist om er enkele in dienst te nemen als volwaardig job, kun je hen dat moeilijk kwalijk nemen, het komt enkel ons de gewone sportvisser ten gunste.
grtz peeke
Greets Gino
Arjen Uitbeijerse
Berichten: 63
Lid geworden op: 07-03-2005 19:01
Locatie: Waddinxveen
Contacteer:

18-01-2006 00:14

Graag zou ik even willen reageren het volgende stukje van Henk.

Arjen, de Topicstarter staat met 29 foto's op de site van Nash.
Nu hoop ik dat Nash er nog enige meerwaarde heeft mogen uithalen.Ik zie niks anders dan een foto met pondenvermelding.
Hij is in ieder geval een promotie instrument maar ik kan nergens uithalen of hij ook testvisser is en dat vind ik wel jammer ergens.

Het klopt wat je zegt, echter zou ik graag nog even het een en ander willen vertellen omdat mensen iemand vrij snel een bepaald stempel geven.

Ik ben inderdaad gesponsord door Nash, echter de naam fieldtester is bij ons team niet echt van toepassing. Wij krijgen namelijk een bepaald aantal kilo aas per jaar en daarbij een bepaald bedrag om spullen uit te zoeken. Wat beide ruim voldoende is om een redelijk aantal nachten je geen zorgen te hoeven maken. We zijn dus niet verplicht met een bepaald nieuw aas of ander artikel te vissen. In sommige gevallen kies ik er zelfs voor een boilie te laten maken die nooit op grote schaal in de markt zal worden gezet (dit om aan te geven dat dit ook mogelijk is). Mocht er echter een “nieuwe” boilie uitkomen zijn er absoluut een aantal van ons die deze boilie graag eens zullen proberen. Dit is dan weer omdat er een bepaalde filosofie achter dit aas zit.

Ik heb afgelopen maand een 120 tal foto’s per e-mail naar Nash gestuurd, dit na vraag van Gary Bayes, om te kunnen gebruiken voor allerlei doeleinden. Zowel van grote, kleine, mooie, lelijke vissen maar ook een tien tal sfeer foto’s zaten bij deze zending. Degene die bij Nash verantwoordelijk is voor de site heeft hieruit een selectie gemaakt. Ze heeft daarbij een aantal “grote”vissen gekozen om op de site te plaatsen. In dit geval zijn dit bijna allemaal (een uitzondering daargelaten) vissen van boven de 15kg. Het is de keuze van deze persoon/de organisatie om voor deze foto’s te kiezen en de andere eventueel voor andere doeleinden te gebruiken bladen, catalogus enz. Alleen moet je niet denken dat ze enkel de grote vissen plaatst want dan hadden er veel meer geplaatst kunnen worden. Er bestaat echter ook een kans dat er van hun uit niet veel gedaan wordt met de andere foto’s, natuurlijk kan ik deze zelf altijd wel gebruiken als ik dit zou willen.

Verder is het gewoon een feit dat de Engelse markt voor hen het belangrijkste blijft en waar ze zich voornamelijk op willen richten.

Het is wel mogelijk dat er binnenkort Engelse merken echt geïnteresseerd worden in een aantal Nederlandse mensen, waarschijnlijk die ze al kennen door sponsering of dergelijk. Vervolgens de mensen in kwestie aanstellen om het een en ander te werk te stellige in de Benelux, eventueel partime functies in eerste instantie. Buiten de eerder genoemde merken in Nederland zou ik er om te beginnen een paar Engelse bedrijven aan toe willen voegen; Nash, Fox, Dynamite (misschien ook andere)

Uit de verschillende reacties van velen op deze discussie blijkt wel dat het voor velen een droom is om deze rol te gaan vervullen. Dit is niet anders voor mijn persoontje, ik zou ook best een functie als deze vervullen bij een bedrijf. Graag zelfs, de komende jaren zou ik er zelfs zeeën van tijd in kunnen steken omdat ik nou eenmaal veel vrije tijd heb als student zijnde. Zeker zijnde ik nu op het moment met mijn tweede studie bezig ben en ik vrijstelling naar vrijstelling binnen haal…
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

18-01-2006 02:13

Vrijwel iedereen gaat voorbij aan de eerste vraag van Arjen n.l. of de karpervisserij blijft groeien in de Benelux. Laat ik maar even bij Nederland blijven.
Teruggang of groei zal voor een groot deel afhangen van de mogelijkheden om op karper te vissen en te blijven vissen, ook 's nachts.
Groei kan verkregen worden door:
- het nachtvissen (waar dat verantwoord is) zoveel mogelijk het hele jaar door ook 's nachts mogelijk te maken, 'anderen' zullen dit niet voor ons doen daar zij hierbij geen belang hebben
- per gemeente straks een 'vistentje' wettelijk gelegaliseerd te krijgen, 'anderen' zullen dit niet voor ons doen daar zij hier geen belang bij hebben
- waar karperbestanden verschralen verantwoorde uitzettingen te blijven doen, 'anderen' zullen dit niet voor ons doen daar zij hier geen belang bij hebben
- veel meer controle waardoor excessen zo goed als uitgebannen kunnen worden en het karpervissen een positief imago krijgt
- karpervissers, veel en veel meer dan tot nu toe hun eigen verantwoordelijkheden moeten nemen (de tijd is echt voorbij dat 'anderen' wel voldoende controleren, 'anderen' wel in HSV en Federatiebesturen en commissies de belangen van de karpervisserij behartigen, 'anderen' wel in belangrijke organen als VBC's de belangen van de karpervisserij behartigen, 'anderen' zich druk maken om wat er b.v. door de EU kaderrichtlijn water op ons afkomt, 'anderen' er wel voor zullen zorgen dat wateren voor de (karper)visserij openblijven als o.a. Staatsbosbeheer het spuugzat is m.b.t. de achtergelaten rotzooi en andere overlast en wateren wil gaan sluiten voor de visserij, 'anderen' zich wel druk zullen maken m.b.t. de vogel- en habitatrichtlijn en de nieuwe natuurbeschermingswet (en zo kan ik nog wel even doorgaan...).

Aan Arjen (en natuurlijk in het algemeen) wil ik nog wel meegeven dat de handel, groothandel, fabrikanten en importeurs zich in het algemeen nog nooit bezig gehouden hebben om werkelijk wat bij te dragen aan de belangenbehartiging van de karpervisserij maar dit simpelweg overlaten aan onbetaalde vrijwilligers. Mijn mening is dan ook dat het weinig zinvol is voor bepaalde merken of bedrijven om betaalde vissers uit promotiedoeleinden in dienst te nemen als men ook niet mede bijdraagt om tenminste de karpervisserijmogelijkheden op peil te houden en liever nog te verbeteren / uit te breiden...
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

18-01-2006 07:14

Aart,

Laat ik het dan nu eens met je eens zijn :D

Alleen de zaken die jij voorstelt, zullen fabrikanten niet zo heel erg snel doen zolang er vrijwilligers zijn die deze taak met liefde voor hen overnemen. Het leven, alsook de markt voor een product, is zo verschrikkelijk vergankelijk.

"Ze" willen er wel geld in steken, als het het maar rendeerd en dat lijkt mij de vraag. Het blijft voorlopig een ratrace voor weer een paar % marktaandeel, lees omzet.

De mensen die zeggen dat de prijs uiteindelijk wel overheen te stappen is ....... Dat is natuurlijk ook maar gedeeltelijk waar. We willen allemaal het beste voor zo weinig mogelijk, er zullen best een aantal mensen de duurste spullen kopen in de verwachting dat dit dan ook wel de beste zullen zijn maar niet zo heel erg veel hoor.

Ik denk dat er meer midklasse spullen over de plank gaan dan duurdere spullen. Zolang de prijs bestaat uit kosten + een eerlijke marge KUN je hier als fabrikant ook niets aan veranderen.

De mensen die zeggen van hun hobby, heel graag hun werk te willen maken ...... let wel dat het hobbygevoel dan heel erg snel weg is! Heb zelf een aantal keren op het punt gestaan dit te doen, niet karpervissen trouwens, maar telkens heeft het gevaar van de verplichting t.o.v. het WILLEN mij tegengehouden.

En denk eens aan je carriere ....... wat nu als over 10 jaar blijkt dat er geen droog brood meer in te verdienen valt. Dan mag jij op je CV zetten dat jij 10 jaar hebt gevist? UIteraard zijn er andere ervaringen die jij wel kunt benutten, maar of "men" daar net zoveel waarde aan hecht als jij nu denkt?

Gr. M/
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
paul veenendaal1
Berichten: 528
Lid geworden op: 11-07-2005 10:14
Locatie: lathum

18-01-2006 07:33

Marc,

Als straks mocht blijken dat: er over 3 jr nog maar op 10% van de huidige wateren waar gedoogd ( tentvissen) is toegestaan overblijft wat dan!...
Mocht dit gebeuren zal een grote groep afhaken is mijn mening ( dus geen marktgroei maar marktverlies).
Ik weet niet de exakte omzet op dit moment maar was in de buurt van 500 milj euro in de hengelsportbranche in Nederland.
Ben het eens dat Fabrikanten een steentje bij zouden moeten dragen.
Dus ben het ook met Aart eens dat mocht er niks tot weinig veranderen aan de instelling van sommige karpervissers er weinig overblijft in de nabije toekomst, schijnbaar is dit heel moeilijk doordringen tot deze groep dat het 5 voor 12 is, om de dingen gerealiseerd te krijgen.
Dus zal het zeker voor fabrikanten belangrijk zijn om hun marktaandeel te behouden in nederland op welke manier dan ook.
Misschien zijn ze vanuit dit oogpunt gevoelig om een bijdrage te leveren.

Paul
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

18-01-2006 07:44

Wordt dan pas echt leuk, als de gesponsorde vissers in die 10% water hun aas/voer loslaten.

Hahaha.

Of eigenlijk :cry:

Materiaal testen:

Was het maar waar, dat er een beetje eerlijke voorlichting kwam. Via ene ketting altijd zeeeeeeeer smeuig, zijn we nu ergens waar alle materiaal toppie is. Nou jammer dan.

WIJ zijn de testvissers. We zullen dat ook blijven ook. Is dat erg? Voor een zakje haken niet, maar een stretcher / tent van 300 eurie een maand later als MK III op de markt, nu nog beter blablabla. Da's wel vervelend.

En Aart heeft gelijk.


MVG

Klaas
Arjen Uitbeijerse
Berichten: 63
Lid geworden op: 07-03-2005 19:01
Locatie: Waddinxveen
Contacteer:

18-01-2006 08:27

Aart,

Volgens mij ben je een van de eerste die aanhaalt dat het ook belangrijk is om medewerking te krijgen van de verschillende Nederlandse instantie. Klopt natuurlijk als een bus.

Ik denk persoonlijk wel dat als er wat beter contact zou zijn tussen karper verenigingen en een aantal bedrijven merken. Er wat meer uit te halen zou zijn voor evenementen en ook vrijwilliegrs. Niet dat je hierdoor vrijwilligers direct een financiële vergoeding kan geven. Misschien wel mogelijk om ze gesponderd het het en ander aan materiaal toe te stoppen, gebeurt dit meer als ik weet??

Klaas,

Er zijn inderdaad bedrijven die producten uitbrengen zonder dat deze zorgvuldig getest worden (soms helemaal niet zelfs). Het kan ook anders, neem nou bijvoorbeeld eens PB-products (om het bij de Nederlandse markt te houden, kan ook een ander zijn maar daar weet niet genoeg van). Voordat er bij hun een product uitkomt, is het op alle mogelijkie manieren getest door Piet en een aantal andere vissers om hem heen. Waarvan hij denkt dat ze een waardevol oordeel kunnen vellen. Zo zijn er ook een producten die afgetest worden, anderen zouden deze al op de markt gebracht. Zo zullen er nog wel meer merken zijn die het op deze wijze doen, neem niet aan iedereen maar dingen klakkeloos op de markt brengt. Dit voorbeeld is maar om aan te geven dat je jezelf in dit geval niet meer als fieldtester mag beschouwen.

Eigenlijk zou het in alle gevallen toch zo moeten gaan? Dit heeft wel degelijk een flinke betrekking op het door mij aangehaalde onderwerp. Zeker met het creëren van een functie als waar de topic over ging
paul veenendaal1
Berichten: 528
Lid geworden op: 11-07-2005 10:14
Locatie: lathum

18-01-2006 08:46

Arjen,

Het is natuurlijk ook zo: is een bedrijf sec met hengelsportproucten bezig of bestaat het uit meerdere onderdelen en is hengelsport één onderdeel daarvan.
Neem Shimano dit bedrijf heeft hengelsport als één onderdeel in zijn holding.
Wereldwijd krijgen ze feedback van verschillende vissers over hun materiaal, daarbij hebben ze een groot researchscenter waar alles uitgetest wordt.
Dit soort bedrijven kunnen het zich dan ook niet veroorloven om met een slecht product op de markt te komen.
Ik weet niet in hoeverre de sponsoring loopt bij Shimano zoals het in dienst nemen van vissers om producten te testen, voor het fietsen was Lance Armstrong natuurlijk hun visiteplaatje.
Kom je bij dit bedrijf om wat te doen voor jeugd om dingen te doen of om wat van ze te krijgen voor jeugd sta je absoluut niet voor een dichte deur.

Paul
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

18-01-2006 09:46

Tot nog toe was het erg moeilijk bedrijvende en groothandel aan blok te bereiken daar er tot voor kort geen overleg orgaan van hun kant was. Van Andre Akkermans de man van Fox heb ik vernomen dat er zins kort weer een overleg orgaan is van hengelsportfirma’s en groothandel. Als belangenbehartiger die we als KSN zijn geeft dit de mogelijkheid om te komen tot overleg. Dit om wederzijdse belangen zoals Aart aangegeven heeft te behartigen. Dat een aantal firma’s hier best over mee willen denken en praten is het probleem niet is ons duidelijk geworden. Het ontbreken van enige structuur was tot nog toe de bottelnek om te komen tot een zinvol gesprek.

Peter
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

18-01-2006 10:30

Arjen,

Al jaren wordt er getracht iets van de grond te krijgen. Helaas is de hengelsportbranche zo verdeed als het maar kan zijn.

Zolang dat zo blijft, is het zeer moeilijk iets structureels van de grond te krijgen.

Gelukkig wordt de KSN jeugd, goed geholpen door een aantal bedrijven.

PB is gelukkig een positieve uitzondering, hopelijk kan dat ook zo blijven.

MVG

Klaas
tom langens
Berichten: 133
Lid geworden op: 30-12-2005 13:00
Locatie: Bocholt

18-01-2006 10:51

Het wordt de dag van vandaag steeds belangrijker dat men een goede persoonlijkheid heeft. Vele denken dat ze door veel dikke vissen vangen een sponsoring gaan krijgen. Vroeger en nu nog is dat effectief ook zo, maar bepaalde firma's gaan toch kijken naar de persoonlijkheid van de visser. Goed overeenkomen met andere vissers is iets wat men zeker moet hebben.

Met fotos van dikke vissen op een site daar haalt men niet zo gek veel rendement uit. Men haalt meer rendement uit artikelen in talrijke magazines en door het promoten van de producten via praten met anderen. Wat ook belangrijk is is dat firma's iets voor de jeugd gaan doen, hierdoor kunnen ze ook een imago creeëren wat de dag van vandaag belanrijk is volgens mij. Je ziet dat steeds meer firma's jeugdkampen gaan sponsoren of begeleiders in hun team opnemen.

Wij in België zijn ook blij dat er bepaalde firma's achter ons staan en onze kampen sponsoren met mooie prijzen.

Grts tom
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

18-01-2006 10:59

Peter Otte schreef: Het ontbreken van enige structuur was tot nog toe de bottelnek om te komen tot een zinvol gesprek.

Peter


Welke structuur ontbreekt er?Kun je wat specifieker zijn?

Een telefoon is zo gepakt, een email is zo verstuurd, de ksn heeft het al voor elkaar, dus wat mist er dan?De structuur bij de groothandelaars...

gr Harnold
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

18-01-2006 12:02

Ik denk dat er hier onderscheid gemaakt dient te worden tussen een aantal verschillende zaken.

Zoals Mitsz zegt: waarom moet een fieldtester verstand hebben van aas? M.i. moet de fieldtester juist zo weinig mogelijk weten van het aas. De aasfirma geeft een bepaald aas mee aan de tester, deze koppelt zijn resultaten terug en de firma moet die dan interpreteren om zo weer een stukje van de puzzel erbij te krijgen. Kennis van het aas kan een testvisser alleen maar beinvloeden. Aaskennis (of gewoon productkennis) an sich is natuurlijk wel belangrijk. Je moet een beetje weten hoe een karper eet, wanneer, waar en welke stoffen en voedingsmiddelen daarbij van belang kunnen zijn; dat lijkt me duidelijk.
Het belangrijkste is denk ik als je het zo neerzet, dat er vertrouwen is tussen firma en tester. Omdat je niet weet waar je mee vist, moet je er van op aan kunnen dat een firma je een aas meegeeft waar je wat aan hebt en wat een mogelijke verbetering zal zijn op bestaande producten. Maar aangezien het om de omzet en het geld van de firma gaat zal een firma je echt geen bal stront meegeven :)

Ik ben het niet echt met Arjen eens dat het nodig/goed is om een belangrijke karpervisser aan te trekken om je product te promoten. Mocht dit DE trend worden en zakt de verkoop in zonder BK'er (bekende karpervisser) Dan gooi je toch alsnog een zak geld neer en trek je zo'n visser aan?

Ik denk persoonlijk dat de Nederlandse hengelsportbedrijven een slag moeten maken in professionalisering. Zoals Piet al zegt zouden sommige bedrijven best iemand part-time aankunnen trekken. Ik denk dat het heel belangrijk is om een team van testvissers aan te trekken die 1. goed kunnen vissen en die 2. nog andere eigenschappen hebben die van belang kunnen zijn voor het bedrijf.

Hoeveel merken zijn bewust actief met marketing, promotie, langetermijn plannen maken etc. bezig??? Ik denk dat een gedegen marktonderzoek al veel failissementen van bedrijfjes had voorkomen, omdat veel mensen een handeltje zijn gestart uit idealistisch oogpunt; namelijk van je hobby je beroep maken, en niet zozeer kijken of het zakelijk haalbaar is.
Wanneer je een test-team bij elkaar zoekt dat niet alleen aas kan testen, maar waar je bedrijf ook sterker van wordt, DAN ben je m.i goed bezig.

Ik moet zeggen dat ik bij merken als Pro-line en ook PB wel een goede strategie zie (of tenminste die uitstraling is er wel); Bedrijven die aan de weg timmeren, veel promotie maken op de juiste plaatsen, een professionele uitstraling hebben, vernieuwend zijn door productinnovatie en echt met nieuwe verfrissende producten te komen. Ik denk dat hier zakelijk inzicht met liefde voor de karpervisserij gecombineerd wordt; en dat zal deels zeker te danken zijn aan mensen als Piet, Koos en Bart.

Ik vis zelf graag, dus ik volg de karperwereld, maar ik volg hem ook vanuit mijn opleiding (laatste jaar Small Business). Ik vind het interessant om te zien welke dingen een bedrijf doet w.b.t marketing, promotie en productontwikkeling etc. en waarom.
En eerlijk gezegd zie ik soms dingen die op zn zachtst gezegd een stuk beter kunnen.

Mijn standpunt: maak van je hobby niet zomaar je beroep maar probeer er een professioneel bedrijf van te maken. Het kiezen van de juiste fieldtesters (je kan ze beter 'adviseurs' noemen) is daarbij van essentieel belang.

Denk hierbij aan testers die kennis hebben van (naast hun visserijkennis!):

-marketing
-talen (voor contacten in het buitenland)
-verkoopvaardigheid
-representatief voorkomen (vertegenwoordigerswerk)
-goed kunnen presenteren (productpresentaties, lezingen)
-organisatietalent (voor op beurzen, meetings workshops)

Als ondernemer moet je een manusje van alles zijn. Ik denk dat lang niet alle hengelsportondernemers dat zijn, juist om dat in dez etak heel sterk van een hobby een beroep wordt gemaakt. Dat is niet erg, maar zoek dan wel de juiste mensen die je wel kunnen helpen!

Hoe denken jullie over dit standpunt?

vr gr Sjoerd
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

18-01-2006 12:35

Harnold, zie maar eens een stel loslopende kippen in een hok te krijgen. Gespreken hier over zijn door menigeen KSN lid gevoerd. Er is wel iets meer nodig dan een e-mail of telefoontje.

Over dat testen van boilies wil ik nog wel wat kwijt. Door in het bezit te zijn van een aquarium en vijvers kom je achter zaken waar ik tot voor kort met mijn eigen gemaakte boilies en van andere geen weet had. Werkend met een voor mij nieuwe zoetstof (komt uit de veevoederindustrie, geeft geen bittere nasmaak) viel me op dat de karper uitgewoonte er gelijk naar toe zwom. Op een halve meter afstand draaide zij alle om en zwommen razend snel de uiterste hoek van mijn vijver in. Na een 5 tal minuten kwamen ze aarzelend op de stukjes boilie af die ze in tegenstelling tot normaal alleen voor in de bek namen om te proeven, gegeten werd er niet. Na ze verschillende keren uitgespuugd te hebben kwam het eten pas op gang. Aan mijn boilie was enkel de zoetstof vervangen van natuurlijke naar een chemische. Door dit enkele dagen vol te houden verdween de paniek reactie. Dit zelfde voorval deed zich ook voor met een boilie van een bekende boilie fabrikant. Dit soort testen zegt terecht niet alles maar wel wat, als je ze samen met eigen karpervisserij analyseert. Mijn vraag is doen boilie bakkers ook van dergelijke testen of gebeurd dit enkel aan de waterkant. Geef hier gelijk antwoord op de mening van Mitsz die geen samenhang nodig vond tussen tester met kennis van aas en boilie bakker.

Wat Arjen aangaat ken hem als een toffe kerel die zeker mede door zijn inzet, zijn vissen en sponsering van harte gun. Je beroep hier van maken is wel iets anders, afgebrande karpervissers die keken door een smalle koker ben ik al meerdere malen tegen gekomen. Onspannen vissen met de inzet die je nu aan de dag legt komt dan in een ander daglicht te staan. Zo kreeg ik een (is niet meer dan een verhaal) van een zeer bekende karpervisser te horen. De goede man had nog nooit een vis van 25 kilo gevangen ondanks hij een zeer gerenommeerd merk boilie maakt. Schijnbaar knaagde dit aan zijn imago en zocht zijn toevlucht bij een BTW. Waarna hij na de nodige inspanningen de 25kg vis aan het (lezers) publiek kon tonen. Dit soort verhalen al dan niet op waarheid berustend, zet me weer met beide benen op de grond. Oké, sponsering is zeker leuk om te krijgen, meewerken aan een beter product voor visser en karper is een uitdaging die daar er zeker bij hoort voor mij als karpervisser. Dan lijkt het me een stuk makkelijker dit beroep handen en voeten te geven. Dit verder in te vullen laat ik maar aan andere over.

Met vriendelijke groet,
Peter
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

18-01-2006 12:40

sorry mag ik even tussendoor?

ik zei dat kennis van aas geen vereiste was voor een goede FIELDTESTER. Dit is natuurlijk wel van belang bij de producent...

mvg Mitsz
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

18-01-2006 12:48

Sjoerd Groot schreef:Denk hierbij aan testers die kennis hebben van (naast hun visserijkennis!):

-marketing
-talen (voor contacten in het buitenland)
-verkoopvaardigheid
-representatief voorkomen (vertegenwoordigerswerk)
-goed kunnen presenteren (productpresentaties, lezingen)
-organisatietalent (voor op beurzen, meetings workshops)

Als ondernemer moet je een manusje van alles zijn. Ik denk dat lang niet alle hengelsportondernemers dat zijn, juist om dat in dez etak heel sterk van een hobby een beroep wordt gemaakt. Dat is niet erg, maar zoek dan wel de juiste mensen die je wel kunnen helpen!

Hoe denken jullie over dit standpunt?

vr gr Sjoerd


Sjoerd,
deel je stanpunt maar hoe denk je dat te kunnen betalen ?
stel je vraagt deze specifieke eisen aan een tester of consultant of welke definitie dan ook. Dit houdt in dat het een dagtaak wordt en men zich ook bezig houdt met omzetrealisatie cq verhoging en de daarbij behorende marketingstrategie. Aanboren van nieuwe prospects en onderhouden van bestaande klantenrelaties met als oogpunt omzetverhoging. Dit wordt een dagtaak zonder 9 tot 5 mentaliteit, dit dient betaald te worden conform de gangbare marktwaarde binnen de buisness. Je komt met de door jou inhoudelijk aangegeven zaken al snel richting een accountmanager. Kan je vertellen dat deze heren goed betaald worden, dit zal voor menige firma een bottleneck worden.

Als voorbeeld Bart gaf aan €30.000 doe er dan nog maar een aantal beetjes bij :wink:

Ik ben dan ook van mening dat een fieldtester in principe niet in de schijnwerpers hoeft te staan maar zich daadwerkelijk bezig houdt met produkt research en development.

mvg,
Peter
It's not who you are, it's who you know.
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

18-01-2006 12:55

Bedrijven en Belangenbehartiging

Aart zijn punten kloppen, maar de hengelsportmarkt wordt gedreven door individuen, zowel bij de beoefenaars als de betrokken bedrijven. Er heerst een veel te weinig wij gevoel en verantwoordelijkheden worden er niet genomen.

Maar dan het volgende, wat moet/kan het aandeel van de hengelsportbedrijven zijn mbt belangenbehartiging. Kijk dat ze wat materiaal voor een verloting beschikbaar stellen moge duidelijk zijn, doen ze dat niet dan zijn het namelijk goedkope krenten. Maar hier gaat het ook niet om, wat kan volgens Aart of andere CBB leden het aandeel zijn van bedrijven in de belangenbehartiging, buiten een financiele ondersteuning van landelijke organisaties als KSN en Sportvisserij Nederland? Dat er meer gedaan kan worden moge duidelijk zijn en dat er nu en in de toekomst een ruim geschouderde mening moet komen mbt de visserij, die uitgedragen wordt aan de rest van Nederland is ook logisch.

Dit mbt belangenbehartiging,

Testvissen of Sponsoring?

Waarom wordt de nadruk binnen het testvisverhaal steeds weer op aas gelegd? Omdat het overgrote deel van de gesponsorde vissers gesponsord wordt door een aasfirma. Aasfirma's hebben namelijk bewijzen nodig voor de kracht van hun aas. Want die grote vissen werken wellicht niet bij de wat betere karpervisser, de recreant laat zich maar wat graag over de streep trekken door een foto van een grote vis. Het werkt nog altijd zoals Ron aangeeft, of tenminste zo is het denkpatroon voor de meerderheid van de bedrijven als ook de grootste groep karpervissers.

Karpervissers zoeken vertrouwen, het overgrote deel heeft dit juist niet. Door vertrouwen in een potje of zakje te kopen gaan ze minder twijfelen, als Y zegt dat het goed is en daar zijn vissen op vangt, dan moet het wel goed zijn...

Natuurlijk is dit korte termijn werk, om mensen langdurig met dezelfde producten te laten vissen zullen ze zelf ook vertrouwen moeten kweken en vis moeten vangen, logisch. Als iets goed is ontwikkeld en daadwerkelijk ook meerwaarde heeft voor de visserij, dan heeft het bedrijf ook bestaansrecht. Dit is ook een van de redenen dat je zoveel nieuwe kleine particulieren een bedrijfje ziet beginnen (voornamelijk aasbedrijfjes), een paar grote vissen online of in de bladen gooien (van zogenaamde "testvissers" die een bepaalde omzet alvast garanderen), mensen ermee gaan vissen, maar niet het gewenste resultaat ziet behalen en weer afhaken, waarna het bedrijfje weer langzaam verdwijnt...

De daadwerkelijke productontwikkeling wordt vaak door een paar mensen gedaan, meestal door de eigenaar van het bedrijf zelf. Soms met hulp/advies van verschillende bekenden cq gesponsorde vissers. Dat niet alles op vangkracht op voorhand wordt getest door een team moge duidelijk zijn, dat gebeurt (bijna) overal. Bij sommige dingen is het ook niet nodig, bijv. (noem maar iets) bij een flavour. De markt vraagt om een bananenflavour en jij hebt het nog niet in je pakket zitten. Je gaat dus op zoek alszijnde bedrijf en vindt er een aantal. Tijdens ruiken en proeven als ook bestuderen van specificaties blijkt er een uit de bus te komen die de beste prijs - kwaliteit verhouding heeft en deze wordt in het pakket opgenomen.

"Moet zo'n flavour dan onderworpen worden aan maanden van testen?"

Hij wordt gedraaid op een bol met zoetstof, een bestaande mix met een sweetner die zich al bewezen heeft.

"Moet dit dan vooraf getest worden?"

Elke serieuze karpervisser weet dat die 5 of 10 ml op een kilo niet het verschil zal maken, natuurlijk heb je bepaalde flavours die meerwaarde blijken te hebben en eruit springen wat betreft instant aantrekking of hogere vangsten, maar het gros van de smaken boilies vangt vissers...

Ga je aan nieuwe mixen beginnen als bedrijf dan wordt het een ander verhaal, deze dienen inderdaad geprobeert te worden voordat ze uitgebracht worden. Niet alleen op vangkracht, maar zeker ook op verwerkbaarheid, verkrijgbaarheid en prijs - kwaliteit!

Producten

Hier is het testen van producten op gebruiksgemak, duurzaamheid en toepasbaarheid van veel groter belang voor het bedrijf. Hier kan ook veel meer verdient worden ivm retouren of het aanslaan van een product in de markt. Dit wordt door de grote bedrijven minder en minder gedaan, steeds meer bieden ze een pakket van eenduidig ongetest materiaal afkomstig uit de Chinese fabrieken aan. Enkele voorbeelden van het een pot nat materiaal: Chub, JRC, Fishrite, Fox, Ultimate, X2, Fishing 4ever, Trakker Specialst en ik vergeet er vast nog een aantal. Misschien de een met een iets dikker doek of ander kleurtje, net wat anders gestikt, maar allemaal van die China meuk. Deze wordt wel beter en beter, maar het maken van redelijk materiaal daar is enkel mogelijk wanneer er terplekke een gedegen kwaliteitcontrole plaatvindt. Het ene product in de markt als goedkoop materiaal en met een levensduur van 1 jaar, het volgende in het midden segment met een levensuur van gemiddeld 3 jaar, maar geen topmateriaal!

Helaas is het zo dat het meeste geld verdient kan worden met spullen uit China en India, het wordt wel iets duurder daar, maar ze kunnen er nog steeds hier de naaimachine niet eens voor aanzetten.

Dit is ook het foute van "jullie" de Nederlandse (gierige) karpervisser. We willen namelijk topkwaliteit voor een betaalbare prijs. Dit is simpelweg niet mogelijk. Natuurlijk is er een (kleine) groep die niet op een euro kijkt en kwaliteit wil, maar het geld wordt verdient bij de recreant. Dit is zo in de aashandel en zeker in de productenhandel. Mensen die 10 of 20 keer vissen op een jaar en dus ook producten niet zo snel slijten. Mensen die ook nog wat andere dingen te betalen hebben en geen fortuin uit willen geven aan de visserij. Naargelang deze vraag worden producten dan ook gemaakt en met vaak dikke winsten verkocht.

Dat wij steeds minder willen uitgeven voor producten heeft een effect op de markt, al jaren staan prijzen en marges onder druk waar voornamelijk de winkelieren het onderspit in delven. De ontstande "prijzenoorlog" is de laatste paar jaar gelukkig rustiger geworden, maar karpervissers gaan nog steeds 100km rijden voor 10 euro te verdienen op een Shimano molen. Resulterend in druk op de marges, goedkoper gewenste inkoopprijzen en verlaging van kwaliteitsstandaard van producten.

Testen van Producten

Wanneer is iets dus een goed product? Als ikzelf iets aanschaf zoek ik naar de allerhoogste kwaliteit, ik kijk niet naar merk en prijs, maar omdat ik ontzettend veel vis moet het goed zijn. Maar nu moet ik een stoeltje van Ultimate gaan testen, verkoop 25 euro (kostprijs dus een paar euro) en gemaakt voor de recreant. Ik zak er na 20 keer vissen doorheen :wink:. Is het stoeltje dan slecht? Het zat perfect tot die tijd, was makkelijk in gebruik en werkte prima.

Kijk er zijn dingen die funest zijn voor je naam als bedrijf als lekkende tenten, buigende haken, scheurende naden, vastlopende ritsen, etc. Vooral bij verwachte kwaliteit omdat het product van een bekendere naam is en daardoor ook een hogere prijs heeft is het belangrijk dat dit soort kinderziektes zeker niet voorkomen. Dit was enkele jaren geleden nogal eens het geval, maar begint gelukkig veel minder te worden. Dergelijke zaken zijn al snel te achterhalen door een korte periode van intensief gebruik, daar is een testvisser ook (juist) voor!

De waarde van een testvisser voor die producten is dus dan ook het vermijden van kinderziektes en adviesen geven mbt kleine aanpassingen van producten die het product meerwaarde geven. Toch moet een bedrijf altijd kijken naar prijs - kwaliteit, het is een filosofie en welke draag je uit. Ben je goedkoop, maar geef je wel een uiterlijke gebruiksdatum aan je producten (wat tegenwoordig in alle consumentengoederen een trend lijkt) of onderscheid je jezelf door topmateriaal (daardoor veel minder verkopende, omdat het ook zijn effect heeft op de prijs).

Neem van mij aan:

Goedkoop topmateriaal bestaat niet, helaas Duur slecht materiaal nog wel

[/b]
mvg

Bart van den Hurk
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

18-01-2006 13:01

Ik zal er dan maar even een uitgesproken antwoord op geven, zodat mijn mening hierover duidelijk is.

Ik heb nl ervaren dat een rijkdom aan kennis over aas ook maakt, dat je bepaalde aasjes in bepaalde omstandigheden geen kans geeft en er als een natte dweil mee gaat zitten vissen. Het belang van testen, is dat dit zo eerlijk mogelijk gebeurd en er dus geen van beide aassoorten (als er al twee tegen elkaar worden gevist) op een betere positie wordt gevist.

Dit wordt al weer een stuk lastiger als ik bv op de proppen kom met een baggervette bol in de winter en meneer de fieldtester zegt: "hey van der Kamp! Daar begin ik niet aan hoor!" Al zal ie het maar denken niet waar? Dit soort zaken zijn van negatief verloop op de test en in dat soort gevallen vind ik kennis van aas bij een fielsdtester dus geen pré.

Waar is het eigenlijk uberhaupt voor nodig? Laat een ieder doen waar ie goed in is en dat houdt in dat een fieldtester karpers moet proberen te vangen op het nieuwe aas. Wat ik van zo'n vent belangrijk vind zijn de resultaten en of de bol voldoet aan de eisen mbt hardheid geur etc etc.

Too many cooks spoil the broth......
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

18-01-2006 13:02

Tuurlijk Mitsz,

Kennis is macht, dit delen met andere brengt weer andere inzichten teweeg, die kunnen weer leiden tot betere of andere producten. Samen een product maken geeft een ieder een bepaalde verantwoording in een team. Hokjes gedachten binnen een bedrijf leidt veelal tot verstarring waarbij het creatieve niet boven komt van de mens is mijn ervaring. Is het argument dat mogelijke geheimen?? daardoor de deur uitvliegen heb je zeker een punt.

Groet,
Peter
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

18-01-2006 13:14

Arjen,

Nieuwe club?

Vereniging Beroeps Karpervissers


MVG

Klaas


(Gehoord van een ongeveer 12 jarige jongeman op Carp 2004)
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

18-01-2006 13:20

Bart,

Kan me goed in je argumenten vinden, een voorbeeld gaat in mijn ogen een beetje mank. Bananen flavour vangt alleen maar karpervissers, de oplosmiddelen in de betreffende flavour de karper is mij jaren geleden verteld. Kan je dit als Beroepskracht :lol: bevestigen of ligt het wat genuanceerder.

Groet,
Peter