Discussie m.b.t. een onderwerp in Vissen in Nederland.


Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

15-04-2005 16:50

Vooruit dan maar. Voor iedere geinteresseerde: zowel aan het nachtvissen in Flevoland alsmede in de Noord-Oost polder wordt inmiddels gewerkt (het hele jaar door mogen nachtvissen dus). Zal waarschijnlijk per 1-1-2006 geregeld zijn.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

15-04-2005 17:03

Nog even ter verduidelijking, heeft niks met de posts van Jos te maken, was lang daarvoor al in gang gezet...
Gebruikersavatar
Jos Holla
Berichten: 585
Lid geworden op: 18-04-2004 23:51
Locatie: Almere
Contacteer:

15-04-2005 17:13

Lekker dan, zit ik net een hele mooie brief aan Lex Snoeijs te typen …………. blijkt het ineens toch weer wel rond te zijn. En nou ben ik benieuwd. Gaat dit voorrecht me nog extra centjes kosten…….. of krijgen we het weer gewoon kado??

Het zou trouwens wel mooi geweest zijn als ik het met mijn postings bereikt had, maar ik denk dat iedereen wel begrijpt dat het zo niet werkt.
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

15-04-2005 17:33

Jos,

Gaat geld kosten. Op zijn minst een paar colaatjes voor Aart.

MVG

Klaas
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

15-04-2005 18:45

Klaas, heb veel liever dat karpervissers erkennen en zich realiseren dat dit ook weer mede door toedoen van de KSN gebeurd is en lid worden. Dan krijg je een stuk waardering van het werk wat we voor anderen doen.

Aart drinkt zijn colaatje toch wel :wink:

MVG,
Peter
Gebruikersavatar
Jos Holla
Berichten: 585
Lid geworden op: 18-04-2004 23:51
Locatie: Almere
Contacteer:

15-04-2005 23:54

Is bij deze vastgelegd: mocht ik Aart ooit nog eens ontmoeten, dan beloof ik bij deze dat hij van mij een colaatje krijgt.

Ik denk inderdaad dat het handig is dat mensen weten door welke instantie dit soort privileges tot stand is gekomen. Ik heb eerder al aangegeven dat ik niet wil zoeken naar wat de KSN voor mij als karpervisser betekend, het moet mij overkomen. Bijvoorbeeld een artikel in “Het Visblad” waarin tekst en uitleg wordt gegeven over hoe het tot stand is gekomen, en misschien ook wel over hoe wij het in stand kunnen houden. Inschrijfformulier erbij en eventueel een presentje (ik blijf bij een camou-shirt met opdruk). En als ik dan nog meer wil weten, dan ga ik wél zoeken.

Een vraag. Ik las dat de brochure “vissen bij nacht en ontij” van de NVVS een handvat gaf voor overleg met gemeentes en waterschappen over nachtvissen. Maar ik lees in de topic dat de POS het nachtvissen in Flevoland wel toe wil staan. Wie bepaald nou of de nachtvisperiode verruimd mag worden?

En waarom dan alleen Flevoland, en niet landelijk?
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

16-04-2005 00:21

Jos,
In onze regio mag je op bijna 99% van alle wateren nachtvissen en ook al geruime tijd.
groet,
Peter
It's not who you are, it's who you know.
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

16-04-2005 10:01

Jos, aanvragen voor uitbreiding van het nachtvissen, derde hengel zal door de visrechthebbende gedaan moeten worden.
Waarom niet het visblad, als we een eigen tweemaal jaarlijks uitgegeven boekwerk ‘De Karper’ hebben met daarin een schat aan informatie.
In het visblad staan veel algemene zaken die betrekking hebben op het vissen, wat uitgegeven wordt door de NVVS.

Voor informatie over de KSN bezoek eens een regioavond. We staan op de meeste visbeursen. Aart, en Klaas kom je daar zeker tegen.

Mvg,
Peter
Gebruikersavatar
henk kostense
Berichten: 467
Lid geworden op: 14-10-2004 19:31
Locatie: Almere

16-04-2005 10:29

Jos,
Ons genoegen is bezig met het oprichten van een karpercommissie, al die dingen die je aangaf kun je daar voor elkaar krijgen. Tevens kun je dan contact houden met ons de R-CBB NWN zodat er niet dubbele dingen gedaan worden. Denk er is overna of het wat voor je is.
Ps ik ben op de alv van ons genoegen ik hoop je daar te spreken dan.
groetjes henk
groetjes henk
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

16-04-2005 13:22

Jos, ter verduidelijking:
- iedere visrechthebbende (meestal dus HSV-en of federaties) kan alleen maar voor de door haar gepachte wateren ontheffing voor het (wettelijke) nachtvisverbod (vanaf 1-9 t/m 31-5) aanvragen bij de minister van LNV, over het algemeen geeft LNV die ontheffing, mits natuurbelangen of belangen van beroepsvissers zich niet daartegen verzetten.
- waarom alleen in Flevoland en niet landelijk? Landelijk is alleen mogelijk als alle HSV-en en federaties dit voor de door hen gepachte wateren aanvragen. Daar iedere HSV of federatie een rechtspersoon is kan geen enkele andere instantie dat voor de door hen gepachte wateren aanvragen.
- en in tegenstelling tot de 3e hengel zijn aan deze aanvraag nauwelijks kosten verbonden zodat hierdoor de vergunning niet duurder hoeft te worden, het zal jou dus niets gaan kosten...

Jij zult dit waarschijnlijk wel weer een 'omslachtig' gedoe vinden maar zo is het nu eenmaal in de visserijwet bepaald en daar hebben alle partijen zich aan te houden.
Gebruikersavatar
Jos Holla
Berichten: 585
Lid geworden op: 18-04-2004 23:51
Locatie: Almere
Contacteer:

16-04-2005 13:23

Peter Otte;

De visrechthebbende is de HSV (neem ik aan), maar bij wie wordt dat dan aangevraagd? Gemeente, waterschap, provincie of POS? Ben gewoon even nieuwsgierig.

Met het plaatsen van een artikel in “Het Visblad” heb ik voor ogen om aan de lezers (en dus ook aan mij) te laten zien wat de bijdrage van de KSN is geweest inzake bijvoorbeeld het verruimen van het nachtvissen. Eigenlijk wil ik weten waarom ik lid van de KSN zou moeten worden. Wat kan de KSN voor mij betekenen (of wat betekend de KSN al voor mij), en wil ik daar dan aan mee betalen?

Via “De Karper” bereik je alleen degenen die al lid van de KSN zijn, via “Het Visblad” bereik je veel meer mensen. Je bied een kijkje in de keuken, maakt reclame en probeert nieuwe leden te werven.


Henk;

Ik had inderdaad al gezien dat er mensen gezocht werden voor een karpercommissie, en er zelfs al over nagedacht. Of het wat voor me is? Geen idee. Ik heb namelijk geen idee wat er dan van me verwacht wordt. Ben ik bereid om tijd te investeren? Zeker wel, maar ’s avond vergaderen is voor mij echt een probleem. Ik zou misschien plaats kunnen nemen in een soort denktank, en bereid zijn om hand en spandiensten te verlenen zoals bv dingen organiseren, formuliertjes maken, contacten leggen enz………. volgens mij zit ik er al bijna in.

Oké, even pas op de plaats. Ik doe mijn best om te komen, en dan ga ik eerst eens sfeer proeven. Kijken of ik met mensen te maken krijg die mij liggen, en daarna laat ik de boel even rustig bezinken (lukt meestal echter niet).

Waarom bezoek jij die ALV? Ben je actief binnen de vereniging, of gewoon geïnteresseerd? Eerste keer, of kom je er vaker? Niks voor jou, de karpercommissie?

Ik heb me in principe afgemeld voor de vergadering bij Buitenboys, met de vraag of we zaken via de mail of telefonisch af kunnen handelen. Zo ja, dan zie ik je donderdag.


Peter Postema;

Ik keek even op de site van de KSN, en zag dat hij reeds is vernieuwd. Eerste reactie: nodigt uit om een rustig door te bladeren, ga ik ook zeker doen. Ik heb nu al meer geklikt dan voorheen. Helder, fris en overzichtelijk!!
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

16-04-2005 13:42

Jos, om herhalingen van herhalingen te voorkomen, type bij zoeken op dit board even de topic: KSN? hoe en wat!!! in en lees daar s.v.p. even wat op blz. 2 staat.
Gebruikersavatar
Jos Holla
Berichten: 585
Lid geworden op: 18-04-2004 23:51
Locatie: Almere
Contacteer:

16-04-2005 14:03

Aart;

Onze berichtjes waren gelijk, dus hier een reactie op jouw bericht. Ik begrijp dat de ontheffing op het nachtvisverbod tot stand is gekomen omdat alle HSVen in Flevoland het samen eens waren? En dat dán dit soort dingen tot stand gebracht kunnen worden?

Wat ik bedoelde met extra kosten: karpervissers uit andere provincies kunnen dus naar Flevoland komen om onbeperkt ‘s nachts te vissen. Persoonlijk zou ik als HSV een kleine bijdrage vragen voor dat voorrecht, iedere euro is er één.

Omslachtig? Valt toch eigenlijk best wel mee. Alleen moeten om te beginnen dus alle HSVen op 1 lijn zitten. Zouden ze per provincie fuseren, dan wordt het nog makkelijker om dit soort zaken te regelen. En als ik het goed heb is hier zoiets in de vorm van de POS al gebeurd.

Nog even dit: je hebt gewoon geen idee hoezeer ik het waardeer dat er mensen zijn die zich belangeloos voor de hengelsport inzetten. Deze topic maakt mij in ieder geval duidelijk dat er op de achtergrond vreselijk veel gebeurd. Door deze topic vraag ik mezelf reeds af of het niet eens tijd wordt om ook iets te gaan doen. En dat ik dan soms een tikje eigenwijs of kortzichtig ben, kan ik ook niks aan doen. Is reeds psychologisch vastgesteld, geen redden meer aan.


Ik ben zeker niet zo handig met zoeken, want ik krijg een hele reut. Kan je misschien een link naar de juiste pagina plaatsen (of anders kan Klaas dat vast wel :lol: ).
Gebruikersavatar
Jos Holla
Berichten: 585
Lid geworden op: 18-04-2004 23:51
Locatie: Almere
Contacteer:

16-04-2005 14:05

Henk;

ik kwam wel een andere topic tegen waarin jij mededeelt wat jouw inspanningen binnen de hengelsport zijn, dat was wel duidelijk en compleet geloof ik.
Gebruikersavatar
henk kostense
Berichten: 467
Lid geworden op: 14-10-2004 19:31
Locatie: Almere

16-04-2005 14:43

Ja Jos,
Ik kan niet overal in zoals je al zag, daarom is het zo belangrijk dat er meer mensen zijn die zich inzetten. Wees niet bang voor die commissies zoveel werk zit daar niet in hoor. En je zit met mede karpervissers. Is vaak heel gezellig!
groetjes henk
Gebruikersavatar
Jos Holla
Berichten: 585
Lid geworden op: 18-04-2004 23:51
Locatie: Almere
Contacteer:

16-04-2005 15:44

Ik heb een nieuwe topic geopend, om te proberen wat info over karpercommissies te krijgen. Zoals ik al zei: ik wil wel weten waar ik eventueel aan begin. En dan er vanuit gaande dat het donderdag lukt.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

16-04-2005 16:06

Jos, sorry, maar je snapt er nog steeds geen snars van en lezen is blijkbaar ook moeilijk:)
- de ontheffing zal binnenkort aangevraagd worden, dus nog niet tot stand gekomen. Of die Flevolandse HSV-en het eens waren doet niks ter zake, zij kunnen iets dergelijks alleen maar hun eigen water vragen, dus per HSV afzonderlijk.
- in dit geval is het de federatie Gooi en Eemland die de ontheffing aanvraagt daar zij visrechthebbende is van het meeste water in Flevoland
- als de HSV uit Almere zoiets op het door haar gehuurde water ook zou willen moet zij dit zelf aanvragen. Idem HSV uit Lelystad.
- het water van de fed. Gooi en Eemland zit in de grote vergunning dus kan inderdaad, zodra de ontheffing is verkregen, IEDEREEN die een grote vergunning bezit gratis s'nachts daar komen vissen.
- de POS is een overkoepeling van enkele federaties en dat heeft niks met eventuele fusies van HSV-en te maken.
Gebruikersavatar
Jos Holla
Berichten: 585
Lid geworden op: 18-04-2004 23:51
Locatie: Almere
Contacteer:

16-04-2005 16:31

Aart;

Ik doe echt mijn best, maar dat ik het niet snap, ligt dat aan de meester of aan de leerling? Jouw uitleg wordt gelukkig steeds specifieker, heeeeeel langzaam wordt het bij mij allemaal wat duidelijker.

Jij schrijft:
zowel aan het nachtvissen in Flevoland alsmede in de Noord-Oost polder wordt inmiddels gewerkt (het hele jaar door mogen nachtvissen dus). Zal waarschijnlijk per 1-1-2006 geregeld zijn.

Dus ik denk: zo goed als geregeld. En nu schrijf je:
de ontheffing zal binnenkort aangevraagd worden, dus nog niet tot stand gekomen.

Het is dus nog niet aangevraagd, maar is waarschijnlijk per 01-01-2006 geregeld. Vooruitziende blik? Ik geloof je wel als je zegt dat het goed komt, ik dacht alleen dat het al zo goed als geregeld was.

Als ik het goed begrijp (ik hoop het, ik hoop het) dan geld die ontheffing alleen in de Flevolandse wateren die in de grote vergunning staan, en waarvan de “Federatie Gooi en Eemland” de visrechthebbende is. Ik ga nog even door. Huurt de HSV Almere dan visrechten van de “Federatie Gooi en Eemland”?

Volgens mij vinden een heleboel andere mensen hier eveneens menig leermoment. We komen er wel!
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

16-04-2005 20:04

Jos,
- de ontheffing van LNV is feitelijk in veruit de meeste gevallen maar een formele zaak. Een visrechthebbende zover krijgen dat zij die ontheffing aanvraagt daar draait het om en dat is meestal niet zo makkelijk daar de meerderheid van de leden (meestal vaste stokvissers) geen enkel belang bij het hele jaar door mogen nachtvissen hebben.
- die ontheffing zal gaan gelden voor de meeste wateren of gedeelten van wateren waarvan de genoemde federatie de visrechthebbende is (o.a. niet op de parcoursen waar ieder jaar zo'n 220 viswedstrijden worden gehouden en niet op gedeelten waar aanwonenden overlast van kunnen ondervinden), is ook verstandig om bij voorbaat zoveel mogelijk problemen te voorkomen.
- gelukkig weet ik niet allemaal waarvan alle ca. 1000 HSV-en hun visrechten van huren, maar zover mij bekend is dat in Almere van de gemeente Almere en in Lelystad ook van de gemeente Lelystad en SSB. De HSV uit Dronten huurt geen viswater (volgens de voorzitter, is dus een z.g. 'droge' vereniging).