De kunst van het succesvol Instant vissen


Gebruikersavatar
Martijn Julien
Berichten: 1119
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Purmerend

09-03-2005 10:13

Frank,

Frank van Amerongen schreef:Door tijdens het vissen een bepaald hoeveelheid voer te bevoeren, zal je min of meer kunnen bepalen wanneer je een aanbeet “wilt” uiteraard bepalend hoeveel vis in dat gebied tijdens jouw sessie zal zijn!
Zal een vis tijdens het vreten echt voelen “shit, ik zit vol” ? Ik denk het niet, pas achteraf zal hij dat denken, en dan istie als het mee zit al gehaakt.
Als we dit even vergelijken met ons, bij een zak chips, ik weet soms niet waar de rem zit, ja als de zak leeg is. Misschien mogen we die vergelijking helemaal niet trekken, maar je moet toch ergens een “hou vast” hebben?

Je hebt het over de stek. Zou jij je aasje ergens anders neerleggen dan wanneer je zal gaan voeren. Met andere woorden: let jij meer op de omgeving op de bodem? Met voeren zal een richeltje meer of minder geen reet uitmaken denk ik.


Tijdens het vissen met drijvend aas valt me vaak op dat bepaalde vissen slechts 2-3 korsten pakken van mijn voerplek. En dat terwijl er flink wat korsten gevoerd zijn.
Ik vermoed dat deze karpers uit pure nieuwsgierigheid een paar korsten pakken, maar snel hun interesse verliezen. Ik kan me voorstellen dat karpers die op de bodem azen hetzelfde gedrag vertonen. Zeker als je vist op een trekroute van karper.
Met dit in het achterhoofd, en het feit dat je bij het instant vissen snel actie wilt zien, lijkt me dat spaarzaam voeren de betere keuze is?

Bij het instant vissen is de precieze plaatsing van je aas inderdaad belangrijker, dan wanneer je een voerstek hebt opgebouwd. Op een vaste voerplek zal de karper eerder geneigd zijn om de omgeving af te zoeken op zoek naar de laatste restjes voer.
Bij de instant visserij vertrouw ik daar minder op. Zeker gezien de hoeveelheden die ik voer. Je wilt dan gewoon zeker weten dat je rig op een plek ligt waar karper zwemt. En soms kan dat echt een paar centimeter zijn! Met penvissen heb ik vaak genoeg gezien dat 10 centimeter het verschil kan zijn tussen geen aanbeet en 5 aanbeten…
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

09-03-2005 10:52

zou een karper niet "geleerd" hebben, dat wanneer er ergens een paar aasjes liggen de kans groot is, dat er meer liggen?

Ofwel is het beestje aangeleerd voerplekken te herkennen?

Martijn,

Waarom zal korstvissen anders zijn?

Kerrit Pook / Koop gelezen? Zo op zijn eilandje zeg maar?

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Martijn Julien
Berichten: 1119
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Purmerend

09-03-2005 11:00

Martijn Julien schreef:Tijdens het vissen met drijvend aas valt me vaak op dat bepaalde vissen slechts 2-3 korsten pakken van mijn voerplek. En dat terwijl er flink wat korsten gevoerd zijn.
Ik vermoed dat deze karpers uit pure nieuwsgierigheid een paar korsten pakken, maar snel hun interesse verliezen. Ik kan me voorstellen dat karpers die op de bodem azen hetzelfde gedrag vertonen. Zeker als je vist op een trekroute van karper.


Klaas,

Volgens mij zeg ik hier dat korstvissen waarschijnlijk niet anders zal zijn?
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

09-03-2005 12:05

Voor de zekerheid verwees ik naar het artikel van Gerrit.

Die deed immers life of live? verslag.

MVG

Klaas
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

09-03-2005 13:51

Frank,

Single hookbaits hebben niks te maken met het feit dat Frank Warwick ze richting horizon knalde.Dat veel mensen dat doen is wel weer waar.
Maar als jij weet dat er om 8 uur een groepje vissen langs de punt van een landtong komt gezwommen en ze dan langs de punt van de landtong richting een grote rietkraag trekken kan je ze toch mooi bevissen door:
Iets voor achten een klein pop-upje op de punt van de landtong en dan maar wachten.Je weet immers toch dat ze er langskomen.Waarom zou je dan veel voeren?Vaak wordt dat ene bolletje echt wel uit nieuwsgierigheid gepakt.En als het ongeveer 9 uur is ga je met diezelfde single hookbait tegen de rietkraag vissen.Je weet immers uit ervaring dat datzelfde groepje karpers de dag meestal luierend tussen het riet doorbrengt.Echt azen zullen ze daar niet bij doen.Maar als ze steeds zo'n mooi roze balletje voor hun bek zien hangen waar ook nog eens flink wat attractors uitlekken, dan zouden ze misschien wel in de fout gaan.En als ze er eentje pakken is het altijd die van jou.Iets wat je niet kan zeggen als er nog 50 anderen naast liggen.En het is natuurlijk ook flink wat gemakkelijker voor zo'n vis om zich dan in te houden.Hij hoeft immers niet zo bang te zijn dat zijn maatjes hem alles wegvreten als er toch 50 stuks liggen, bij die ene (single hookbait) krijgt hij echter maar 1 kans.Snap je?
En dan zwijg ik ook nog over de dressuur-doorbrekende factor.
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Gebruikersavatar
Koen de Been
Berichten: 1882
Lid geworden op: 10-02-2004 19:08
Locatie: Wosterhout

09-03-2005 13:54

Heren,

Ik ben niet erg bekend met instant vissen.
Op m'n kanaal waar ik vis heb ik ondervonden dat instant vissen slechts in 2 omstandigheden loont.
Dat is namelijk in de winter, het liefst zonder te voeren ofzeer weinig te voeren bij aankomst van je sessie.
In de andere jaargetijden(voorjaar,zomer en najaar) is het soms lonend als je instant enkele tientallen meters van de "huidige" drukbeviste stekken vist. Voorbeeld: 100 meter van de sluis af gaan zitten en onder je eigen kant vissenvissen, dus niet naar de overkant toe naar de-o-zo drukbeviste brugpeilers(helaas geldt dit voor een enkele drukbeviste stek aan mijn kanaal). Stekdressuur misschien? :roll:

In alle andere gevallen voer ik voor wanneer ik niet in de 2 benoemde omstandigheden vis.
Op afgelsoten,drukbeviste wateren waar het bestand aan (uitgezette) karper vis ik altijd instant.
Voorvoerend is niet lonend omdat je in de meeste gevallen dan voor een ander voert. :-?
Zoals ik in vorige postings las kwam ik tot de conclusie dat spodden en method vissen erg lonend is tijdens het instant vissen. Ook hier ga ik mee akkoord want op het drukbeviste water in kwestie heb ik ter plekke gevoerd met de spod. Wat je voert met de spod is verschillend per water. Particles(zoals duivenvoer en tijgernoten) lijken instant beter te scoren dan boilie's, spoddend of niet-spoddend.
The Method scoort ook goed op afgesloten wateren zonder veel "last"van witvis te hebben, ik denk dat dit komt vanwege de vluchtige luchtjes wat snel in het water wordt losgelaten, voedselnijd wordt sneller gecreërd omdat de karper(s) het met weinig voer moeten doen. Meer aanbeten per x aantal uren is sneller te verwachten.....Een duidelijke verklaring heb ik hier niet voor, het zijn enkel mijn conclusies die ik uit mijn ervaring kan halen.
Gelukkig kan je een water op veel verschillende manieren bevissen in tactiek en aanpak.

Na het typen van dit stukje tekst ben toch erg nieuwsgierig naar de ervaringen van anderen die op kanalen wél instant kunnen scoren. Ik wil minder gaan voeren met een beter resultaat, ik wil blijven verbeteren per verhouding aantal vissen per sessie.

Interessante topic, ga vooral zo door! :wink:
Vriendelijke groet,

Koen de Been
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

09-03-2005 14:58

Kevin,

Frank W. en het werpen op karper wordt alleen maar door mij als voorbeeld genoemd. En dat omdat hij de laatste jaren de grootste promotor is geweest van single hook baits en deze techniek uitgebreid beschrijft. Dit voorbeeld is slechts om aan te geven dat het geen toevalstreffer is om met singles karpers te vangen. Dat er veel meer tactieken te verzinnen zijn met singels wat te vangen liet ik buiten beschouwing, maar dat mag duidelijk zijn.

Koen,

Je bent niet erg bekend met instant, maar weet wel precies wat lonend is? Probleem vind ik dat alles kennelijk tegen elkaar afgewogen dient te worden om maar de meeste en grootste vis te vangen. Natuurlijk wil ik karper vangen. Maar de manier waarop is ook belangrijk. Ik heb jaren op snoekbaars gevist met de vliegenhengel. Nou, ik zal je zeggen dat er wel makkelijker manieren zijn om snoekbaars te vangen met een hengel. Toch heeft het vissen met de vliegenhengel en een zinkende lijn op snoekbaars zo zijn charmes en heb ik mij altijd kostelijk geamuseerd. De kunst is dus ook van belang voor de beleving.

Groet, Kees
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

09-03-2005 15:15

Kees Ouwehand schreef:Kevin,
Probleem vind ik dat alles kennelijk tegen elkaar afgewogen dient te worden om maar de meeste en grootste vis te vangen. Natuurlijk wil ik karper vangen. Maar de manier waarop is ook belangrijk. Ik heb jaren op snoekbaars gevist met de vliegenhengel. Nou, ik zal je zeggen dat er wel makkelijker manieren zijn om snoekbaars te vangen met een hengel. Toch heeft het vissen met de vliegenhengel en een zinkende lijn op snoekbaars zo zijn charmes en heb ik mij altijd kostelijk geamuseerd. De kunst is dus ook van belang voor de beleving.

Groet, Kees


Het gaat niet alleen om het doel, maar ook om de middelen waarmee het doel behaalt wordt.Hier moet ik je groot gelijk ingeven.
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Gebruikersavatar
Koen de Been
Berichten: 1882
Lid geworden op: 10-02-2004 19:08
Locatie: Wosterhout

09-03-2005 15:37

Kees,


Erg bekend ben ik er niet mee, natuurlijk heb ik er wel ervaring in.
De aantal sessie's die ik op een seizoen instant vis zal zo'n 10% zijn op een heel seizoen.
Dat is best weinig al zeg ik het zelf.
Iemand die 10% voorgevoerd vist weet meer en betere conclusie's uit z'n instant-resultaten te halen.
Vriendelijke groet,

Koen de Been
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

09-03-2005 16:59

Heren,

Voor mij is de kunst van het instant vissen de vis weten te vinden, de trekroutes herkennen en de verblijfplaatsen van de karper weten te vinden.
Als je eenmaal deze informatie hebt, dan kan je verder knustelen aan een goede instantwerkende boilie, ook hierin heb je verschil.
Als ik met vismeel-robin red boilie svis en ik wil voeren, gebruik ik 4% robin red, wil ik instant snel succes halen, dan gebruik ik 10% robin red. Dat die vissen de bek niet verbranden begrijp ik ook niet, maar het werkt wel zeker.

Verder een goede rig, waar jevertrouwen in hebt en je zal net zoveel vis vangen instant dan op een voerstek. Vaak heb je bij een voerplek wel eerder en sneller je aanbeten, vooral als de vis al op je stek ligt te wachten.

Maar om nu te zeggen dat ik instant minder of minder mooie vissen vang... Nee, dat dacht ik niet!
Instant heb ik mijn mooiste en grootste vissen gevangen.

Martijn,

Op water waar veel met korsten worden gevist kan ook een bepaalde dressuur gaan heersen. De vis klapt met de staart tegen de korsten om te kijken of ze wel 'veilig' zijn, vaak pakken ze alleen de korsten die onder de takken, rietlragen of wat dan ook komen. Juist de plekken waar de vis zich veilig houd. Of het aan de aandacht ligt lijkt me niet, want vaak krijg je bij een grote voerplek van korsten dat nadat de 1e vis is gearriveerd de rest van de karpers gaan 'stijgen' en naar korsten gaan happen.. Dan gaat alles los bij die vissen en lijkt het wel een gekkenhuis aan de oppervlakt.
Dit zie je alleen maar bij wateren waar geen dressuur heerst bij de korstvisserij.
Frank van Amerongen
Berichten: 2768
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heinekenoord en een beetje Tilburg

10-03-2005 09:46

Mannen,

Lekker bezig, ik zal zodra ik thuis ben vanmiddag reaggeren. Nu even met de toekomst bezig houden = School dus :lol:

Groeten,
Frank
Gebruikersavatar
Martijn Julien
Berichten: 1119
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Purmerend

10-03-2005 10:10

Marijn,

Ik ben bekend met die trucs, behoorlijk irritant als je dat meemaakt ;) Maar des te leuker om zulke vissen dan alsnog te vangen!

De vissen die ik bedoel zwemmen gewoon een bepaalde route. Op het moment dat ze de korsten ontdekken pakken ze dan een klein aanal korsten, maar blijven hun koers aanhouden. Zodra ze de voerplek verlaten keren ze niet meer terug en vervolgen hun weg. Ik weet niet hoe ik dit moet verklaren?
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

10-03-2005 10:19

Martijn,

Ik kan dat ook niet verklaren, want dit heb ikzelf nog nooit meegemaakt, terwijl ik toch vrij vaak met de korst erop uit ga.

Ik heb een keer op een warme zomermiddag een keer genoten van 7 karpers die aan de oppervlakte lagen te zonnen.
Ik kwam op mijn fiets uit het werk en moest wchten op een grote brug, onder de brug lag een mooi hoekje, windstil. Het water waar ik het nu over heb is een kanaal...
Afijn, ik zie 7 karpers liggen, beetje zonnen, maar ook een beetje achter elkaar aanzwemmen.
In mijn rugtas zal nog wat brood, dus ik pak 2 korsten en gooi ze richting de vissen.
Er gebeurde helemaal niks... ze hadden totaal geen aandacht voor de kosten.
Pas na 5 minuten pakte 1 vis een korst, waarna de overige vissen zich als een gek met de bek naar oppervlakte begaven, en ze aasden op werkelijk alles! Ze vonden natuurlijk nog 1 korst, maar ze bleven azen op blaadjes, takjes en allerlei andere troep die in het water lag. Dat is iets wat natuurlijk ook onder water gebeurd. Eenmaal 1 vis aan de vreterij, dan volgt de rest.

Op ander water gebeurd dit ook vaak, als je een zooitje broodkorsten hebt gevoerd en de eerste vis meld zich, dan zal het niet lang duren voordat er meerdere karpers aan de oppervalkte bezig zijn.

Waarom vis na het pakken van een paar korsten weer verderzwemt vind ik eenraadsel, want wat ik hierboven ook al heb geschreven, mijn ervaring is dat als de 1e begint de rest volgt.
Frank van Amerongen
Berichten: 2768
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heinekenoord en een beetje Tilburg

10-03-2005 20:10

Mannen,

Tijdje even niks laten horen, effe kijken wat het werd.

Over het nut van Single Hookbaiten hierin ben ik het niet zo erg eens.
Oké zodra de vis er echt strak voorbij zwemt is het raak. Maar een bedje voer, of beetje verspreider eromheen, zal toch meer vis bereiken en uiteindelijk aan de aanbeet kansen toch vergroten.
Het is mijn liefste visserij niet, zal het nooit worden.
Dat het werkt is zal zeker waar zijn, ontken ik ook niet (nouja, in tweede instantie niet dan ;- )

Ik ga me nu wel tegen spreken als ik zeg; zodra de vis voorbij kan, is nét die ene boilie effe meepikken wel erg gemakkelijk /verleidelijk. Misschien is dat hét grote succes van Singlen? In combinatie met nieuwsgierigheid natuurlijk!

Misschien wat anders, maar toch:
Wat verstaan we eigenlijk onder voedselnijd?
Ben ik niet erg uit, niet dat het boeiend is hoor, echte voedselnijd of geen, vangen doen we toch wel. Wanneer kan je van voedselnijd spreken? (om even een “norm” vast te leggen)
Is het als de vis flink aan het vreten is op de voerstek? En niks anders meer wil?
Als de vis af en toe eens wat vreet?
Als je een vis vangt die voorbij je “instant” voerplekje zwemt, je haakt hem, voedselnijd of niet? Natuurlijk per situatie verschillend, maargoed, daar even niet op gelet?
Ik zou het niet weten!

Misschien het voorbeeld wat Marijn verteld, dat dát voedselnijd is?

Groet,
Frank

PS. Om een nieuw item in dit topic aan te snijden, hoeveel belang hechten jullie in Instant vissen aan de presentatie?
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

10-03-2005 23:57

Frank,

Onder voedselnijd versta ik het volgende: Je krijgt vis op je voerplek(je), er
komt steeds meer vis, en op het laatst vechten ze als het ware nog om het
beetje (ideaal) voedsel wat er ligt. Dus een soort concurrentie slag onder de
karpers (ze gunnen elkaar niks); zo zou je het in mensen taal kunnen be-
schrijven.
De aas presentaties vind ik bij instant vis "belangrijker", dan als er voor ge-
voerd word... Niet dat de aas presentatie bij voor voeren niet belangrijk zou
zijn; natuurlijk is dat wel belangerijk! Maar bij instant vissen, kan elk detail
(dus ook in de rig) verschil maken. Denk b.v. aan een klein pop-upje, een
suspended (pop-up die traag zinkt op het gewicht van de haak) boilie enz.
enz.
Voor de rest zal mijn rig niet veel verschillen, met als ik voor voer. Wel ver-
ander ik sneller iets aan m'n rig tijdens het instant vissen, dan als ik heb voor
gevoerd. Maar grote verschillen gebruik ik niet gauw...

groetjes Benny
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

11-03-2005 16:45

Pop-ups op een zig-rig,
Pop-ups single gevist,
Pop-ups in combinatie met een zakje pellets en pop-ups als alternatief haakaas boven je gewone boilies (bijv. een felle pineapple pop-up boven je donkere squid balletjes).

Pop-ups en instant vissen. :D I'm loving it!
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Gebruikersavatar
Martijn Julien
Berichten: 1119
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Purmerend

12-03-2005 17:53

Marijn,

Wat jij beschrijft maak ik eigenlijk maar zelden mee... helaas ;) Wel is het overduidelijk zo, dat aan de oppervlakte azende karper vrij snel meer karpers aantrekt.

Zo zie je maar dat alle wateren en karpers anders zijn. Kennis van dat water is en blijft dus van héél groot belang bij het instant vissen.