Wat verstaan jullie onder "Goed zitten te vissen"


Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

26-11-2004 16:16

Mitsz, ik begrijp het niet. Het vangen op b.v. pinda's een toevalstreffer? Is toch onzin. Op zeer veel particles, waarbij geen sprake is van 'balans in het voer' evenals op allerlei boilies waar daar evenmin sprake van is worden m.i. de meeste karpers per jaar gevangen. Bij tijd en wijle worden er ook met b.v. de 'kunstbollen' van o.a. Frank Warwick meer karpers gevangen dan met z.g. uitgebalanceerd voer. Er wordt m.i. nergens meer overdreven dan wanneer aas ter sprake komt...
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

26-11-2004 16:54

Aart,

misschien wat lullig verwoordt mijnerzijds. Er worden natuurlijk 1000en visssen gevangen op partikels, maar het blijft dan altijd bij kortstondige successen. Indien je een water echt aan wil pakken, zul je toch echt met een goed aas tevoorschijn moeten komen. Toch?

Karpers hebben niet veel aan pinda's Aart :D
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

26-11-2004 17:39

Mitsz,

Waarom blijft men dan in Engeland vangen op "hot hemp and maize"? Of tijgernoten?
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

26-11-2004 17:45

Ik heb ook niks aan pinda's Mitsz, maar ik vind ze wel lekker.:)
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

26-11-2004 18:26

Mensen met een pinda-allergie konden daar wel eens anders over denken Aart :D
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

26-11-2004 18:49

Aart,

eet vanaf vandaag dan pinda's voor ontbijt, lunch, diner en snekkie tussendoor. Houd dat dan ook graag twee jaar vol zonder te zeuren en we praten verder.

Het enige wat ik wilde zeggen, is dat een top-aas langer doorwerkt op een stek. Dit merk je met name in de winter, als je een stek langdurig wil aanvoeren. Doordat er geen ander aanbod is van ander voedsel, zal een voerstek van partikels snel worden gelaten voor wat het is. Het is gewoon niet compleet voer.

Dus de reden waarom partikels in de zomer langer werken, is omdat er ook de broodnodige ( :D ) eiwitten te vinden zijn op andere plekken.

Ik voorzie de vissen liever van alle nutrienten, verenigd in 1 aasje, zodat ze niet hun heil elders hoeven te zoeken.

Toevalstreffer was dus ietwat overdone, maar je begrijpt m'n punt.

MVG Mitsz
Gebruikersavatar
Bertil Wielink
Berichten: 1760
Lid geworden op: 27-12-2001 01:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

26-11-2004 19:23

Tjonge jonge Mitsz.. ik moet heel hard lachen..

Klaas schetst een voorbeeld waarop iemand aan het eind van een sessie een hengel met iets anders ingooit.. en daar binnen een paar uur een run op krijgt.. of dit ondanks is of dankzij weten we nooit!!

Dan kom jij aan met aas waar karpers lang op terugkomen en die beter voldoen op de lange termijn.. dat is toch totaal wat anders?!?!?!?!?!?!?!

Dit ging om instant... instant kan je nog vissen vangen op legoblokjes.. plastic mais en een konijnenkeutel... dat is waar het om gaat..

Lange termijn is totaal anders en daarin kan ik met jou gedachten aardig ver meekomen.

Ps.. wie ben jij om te weten of ik met Pinda's vis? Je kent me niet eens?
Leer van andermans fouten. Je leeft niet lang genoeg om ze allemaal zelf te maken.
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

26-11-2004 19:26

Gokje Bertil
Daniel Takken
Berichten: 1009
Lid geworden op: 28-02-2004 12:02
Locatie: Fikkersdries

26-11-2004 19:53

Hey Mitsz. Stel dat er een samengeperst pakketje was, dat alles bevatte wat jij aan voedingsstoffen nodig hebt. Je kunt dit pakketje gewoon nuttigen met een glas water. Nu ga jij dat 2 jaar voor ontbijt, lunch, snack en avondmaaltijd nuttigen..... Wedden dat je na een x aantal weken smeekt om normaal eten?
Kan me niet voorstellen dat als de karper de keuze heeft, dattie dan altijd jouw uitgebalanceerde balletjes zal vreten als ie ook nog prima aan z'n nutrienten komt door (eventueel naast jouw aas) natuurlijk voedsel..... Vandaar dat ik de opmerking dat de karper zijn heil dan niet ergens anders hoeft te zoeken ietwat overdone vond....
Wel ben ik met je eens dat je (althans voor een langdurige voerplek) zeker beter af bent met een compleet voer......

Mvg. Daniel
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

26-11-2004 19:56

Mitsz, zo is inmiddels alles weer in het redelijke rechtgezet...
Gebruikersavatar
Bertil Wielink
Berichten: 1760
Lid geworden op: 27-12-2001 01:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

26-11-2004 19:59

Effe off topic sorry, sorry:

Aart er viel weinig recht te zetten.
Mitsz weet waarom de postings verwijderd zijn. We hebben telefonisch overlegd en er zijn idd geen problemen.
Leer van andermans fouten. Je leeft niet lang genoeg om ze allemaal zelf te maken.
Gebruikersavatar
Kees van der Voorden
Berichten: 227
Lid geworden op: 30-10-2004 03:53

26-11-2004 20:02

Op de dvd 'het mysterie ontrafeld' verteld Gerwin Gerlach dat uit onderzoek bij vissen op een viskwekerij de maaginhoud nog voor een groot gedeelte uit natuurlijkvoedsel bestond. Vissen zullen nooit alleen op pinda's azen maar ook gewoon op ander voedsel, je vergelijking gaat dus totaal niet op.
Ten tweede vraag ik mij af hoe groot het belang is van een goede voedingswaarde ten opzichte van aantrekkingskracht ook op langere termijnen. Pinda's vissen op veel wateren na een goede introduktie die uitgebalanceerde knikker er gewoon uit.
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

26-11-2004 20:18

Ik ben afgelopen week iedere dag wezen voeren met knappe bollen en met pinda's ( vriezer een beetje opruimen ) ga van het weekend eens zitten en ga de pinda's tegen de boilies vissen.

Iemand die in wil zetten ?
CarpeR Diem
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

26-11-2004 20:24

Mitsz zou kunnen zeggen dat het nog geen winter is Marco.:)
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

26-11-2004 20:28

Voor mij in ieder geval wel ................

Zodra de schaatsbaan open gaat, is voor mij het winterseizoen begonnen ! Ik zal Zondag ook even de watertemperatuur meten maar die zal ongetwijfeld ver onder de 10 graden zijn.

Van de week ook al een paar keer moeten krabben ( niet achter m'n oren, maar m'n voorruit ), dus voor mij is het echt winter.

Maar de strijd pinda's ( weinig vertrouwen in) versus boilies ( wel ) is toch niet echt specifiek voor de winter ?
CarpeR Diem
Gebruikersavatar
Kees van der Voorden
Berichten: 227
Lid geworden op: 30-10-2004 03:53

26-11-2004 20:51

Pimda's zitten vol met olie, deze olie is volgens mij verantwoordelijk voor de vangkracht van de nootjes. Helaas stolt deze olie bij een temperatuur van 12 graden of minder. Dit is het nadeel van pinda's, bij lage watertemperaturen kan de olie niet goed uitlekken en boeken ze in qua vangstkracht. Ik zou dan ook niet gebruiken in de winter.
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

26-11-2004 21:11

Aart,

het blijkt opvallend, dat je een hekel hebt aan goed aas.

In de topic over wintervissen, heb ik al laten blijken, dat de winter voor mij begint, als de watertemperatuur onder de 12 graden zakt.

Marco gaat dus wintervissen met pinda's.

Boilies gaan het winnen :D
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

26-11-2004 21:31

Dat is niet juist Mitsz, maar ik hecht veel meer belang aan de juiste tijd en op de juiste plaats m.b.t. waar ik vis.
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

26-11-2004 21:38

Als je nu eens op beide let, dan........
Pieter de Jongh

26-11-2004 22:17

Hoi mitsz,
als ik jou postings eens goed doorlees, begrijp ik dat jij zweert bij uitgebalanceerd aas.
De karper moet er wat aan hebben, toch.
Een leuke stelling die eigenlijk de basis was voor het hele H.N.V. verhaal in de jaren 80/90.
Zo te zien aan jou leeftijd moet jij daar wat van meegekregen hebben, of vis je nog niet zo lang.
In vele publicaties is er daarna heen en weer met argumenten voor en tegen gepleit.
Ik denk dat wel gezegd kan worden dat na een 15 jaar nog steeds niemand met een duidelijk antwoord is gekomen.
Waar baseer jij op dat jij wel het antwoord weet.
Maak ons gek, zou ik zeggen.

ikzelf vind maar een ding belangrijk, en dat is dat de karper een plezierige ervaring moet hebben nadat ze iets gegeten hebben.
Net als aart aangeeft is het ideale aas iets waar je niet vanaf kunt blijven als je eraan begint.( chips, borrelnootje)
De karper moet voor mij blijven zoeken naar de volgende boilie, alleen omdat hij het lekker vind.
Dit heeft niets te maken met uitgebalanceerd voedsel.
Ik ben zelfs van mening dat een vis hier niets vanaf weet. Als een vis een boilie eet die goed is voor hem denkt hij echt niet... dat was pas goed voor mij.
Die vis vreet alleen omdat hij er zin in heeft, en het "lekker" vind. Voorbeelden te over.

Natuurlijk mag jij denken wat je wil.
Maar voor mij telt mijn ervaring, en voor jou ervaring.
Ik weet dat mijn ervaringen me een goed gevoel geeft en zorgt dat ik lekker zit te vissen, en daar gaat het toch om.
Ik wens jou van harte het zelfde toe.
Indien dit zo is, zie je maar weer hoe onvoorspelbaar het gedrag van de karper is en een domme vis het toch is.

vr goeten, pieter
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

26-11-2004 22:26

Beste Pieter,

bij mij gaat het ook wel eens mis, maar vaker erg goed.

Het gaat mij er niet om of een karper zich goed voelt na het eten van m'n aas.

Het gaat mij erom, dat VEEL KARPERS zich goed voelen na het eten van mijn aas. Hier zijn trucjes voor.

Indien jij van mening bent, dat dat niet zo is, dan vind ik dat prima. Sterker nog: dat is voor mij alleen maar beter, als er vissers zijn die zo over aas denken. Vang ik er nog wat extra ook! :D

MVG Mitsz
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

26-11-2004 22:30

Mitsz, je hebt een berichtje in je pb-box

Bas

P.s. Onze valkparkiet is in de rui en vreet zich helemaal klem aan het kalkhoudende zeeschuimspul. Slim beestje hoor :wink:
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

26-11-2004 22:48

Okiedokie. :D
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

26-11-2004 22:54

De “borrelnootjes” theorie is net zo goed een theorie. Wat is nou precies de smaakervaring van een karper? Is die net als van mijzelf. Ik heb na een handje al snel genoeg en totaal geen last van impulsief eten bij borrelnootjes. Mensen vinden vooral vet eten lekkerder. Maar blijven dan langer een verzadigd gevoel houden.

Groet, Kees
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

26-11-2004 22:57

Waar zouden we zijn zonder theorie?

De waarheid komt zelden 100% overeen met de theorie, soms jammer maar meestal gelukkig maar!

Zolang een ieder vist met de spulletjes die hij/zij denkt dat goed is/goed vangt dan is er toch geen man over boord? Voordeel van verschillende mensen zijn de verschillende opvattingen ..... en als ik het hier zo lees een lekker gevarieerd menu voor de karpers :lol: :lol: :lol:
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)