Beste Grijsrijders,
Afgelopen weekend stond in de krant dat het kabinet komende week hun laatstse debat houdt over over het wel en wee van het grijs-kenteken.....
Het beste er maar van hopen ?
MVG "GRUM"
GRIJS KENTEKEN
- Lukas Linde
- Berichten: 912
- Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
- Locatie: ZW Drenthe
In 1994 hebben ze al geprobeert om het rijden op grijskenteken aan banden te leggen dwv het 'fiscaal-blok' (1.25 meter bij 93 cm als ik me niet vergis). Alle stationwagons en terreinwagens die aan de zijkant dicht waren gemaakt en waar de achterbank was vervangen door een vlakke vloer gingen ineens van het goedkope grijstarief naar het dure geel tarief. De aanpassing om het fiscale blok in de wagen te kunnen krijgen was voor veel wagens niet meer lonend. De autofabrikanten sprongen erop in met de Combo's de Caddy's en de Berlingo's. Veel particulieren (waaronder ikzelf) kochten zo'n wagen om toch lekker goedkoop te kunnen rijden. Want goedkoper kun je niet rijden tenslotte.
Voor de bestelbus met de dubbele cabine vindt ik het wel terecht dat het aan banden gelegd word. Je hebt in weze een grote luxewagen waarvoor je maar een schijntje van de wegenbelasting betaalt dan dat je voor een vergelijkebare 'gele'-luxewagen kwijt bent. Plus dat je bij de aanschaf van een nieuwe de bpm niet hoefde te betalen. Je kunt met wat proppen 5 kinderen op de achterbank kwijt, je hebt een grote bergruimte en er kan ook nog een redelijke caravan achter. Komt bij dat het comfort van de bestelwagens er in vergelijking met jaren terug ook gigantisch is verbeterd. Dus het argument 'hij rammelt meer' gaat ook niet meer op. Kwa vermogen doen ze ook niet onder in verhouding met een personenwagen.
Voor de Combo's en de Caddy's (de 2 persoonsversie's dus) vind ik het wat anders. Je hebt het nadeel dat je maar èèn passagier mee kan nemen. Daar hadden ze beter een tussenregeling voor kunnen invoeren. Als bedrijf het goedkope grijstarief en als je als particulier in zo'n wagen wil rijden een tussentarief wat tussen het gele en het grijze in ligt. Maar het kost ook geld om zo'n regeling in te voeren dus dat is ook niet een optie voor de regering.
Zelf heb ik 5,5 jaar in een Opel Combo gereden. Het ding heeft me zonder ook maar 1 keer tegen te sputteren gebracht waar ik wezen wilde en heb er menig nacht in doorgebracht aan het water. Eind Augustus vlak voor mijn 2 weken vakantie heb ik op het punt gestaan hem in te ruilen voor een VW Transporter. Ik had er geen goed gevoel bij en had er ook geen zin in om in de vakantie er mee bezig te gaan, ging liever vissen. Kwam bij dat er ook een smak geld er tegen aan gegooid moest worden. Heb het dus niet gedaan en 2 maand later kwam het bericht dat het grijs kenteken voor iig particulieren ging verdwijnen. Blij dus dat ik hem niet had ingeruild. Had je er een bak geld tegenaan gegooid en dan is dat ding in 2 maand tijd niets meer waard. En die hoge wegenbelasting er nog bij.
Combo'tje is alsnog weggegaan (met pijn in het hart) Rij nu weer geel
Voor de bestelbus met de dubbele cabine vindt ik het wel terecht dat het aan banden gelegd word. Je hebt in weze een grote luxewagen waarvoor je maar een schijntje van de wegenbelasting betaalt dan dat je voor een vergelijkebare 'gele'-luxewagen kwijt bent. Plus dat je bij de aanschaf van een nieuwe de bpm niet hoefde te betalen. Je kunt met wat proppen 5 kinderen op de achterbank kwijt, je hebt een grote bergruimte en er kan ook nog een redelijke caravan achter. Komt bij dat het comfort van de bestelwagens er in vergelijking met jaren terug ook gigantisch is verbeterd. Dus het argument 'hij rammelt meer' gaat ook niet meer op. Kwa vermogen doen ze ook niet onder in verhouding met een personenwagen.
Voor de Combo's en de Caddy's (de 2 persoonsversie's dus) vind ik het wat anders. Je hebt het nadeel dat je maar èèn passagier mee kan nemen. Daar hadden ze beter een tussenregeling voor kunnen invoeren. Als bedrijf het goedkope grijstarief en als je als particulier in zo'n wagen wil rijden een tussentarief wat tussen het gele en het grijze in ligt. Maar het kost ook geld om zo'n regeling in te voeren dus dat is ook niet een optie voor de regering.
Zelf heb ik 5,5 jaar in een Opel Combo gereden. Het ding heeft me zonder ook maar 1 keer tegen te sputteren gebracht waar ik wezen wilde en heb er menig nacht in doorgebracht aan het water. Eind Augustus vlak voor mijn 2 weken vakantie heb ik op het punt gestaan hem in te ruilen voor een VW Transporter. Ik had er geen goed gevoel bij en had er ook geen zin in om in de vakantie er mee bezig te gaan, ging liever vissen. Kwam bij dat er ook een smak geld er tegen aan gegooid moest worden. Heb het dus niet gedaan en 2 maand later kwam het bericht dat het grijs kenteken voor iig particulieren ging verdwijnen. Blij dus dat ik hem niet had ingeruild. Had je er een bak geld tegenaan gegooid en dan is dat ding in 2 maand tijd niets meer waard. En die hoge wegenbelasting er nog bij.
Combo'tje is alsnog weggegaan (met pijn in het hart) Rij nu weer geel

Vissie kump zo!