Imago karpervissers


Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

09-04-2004 22:00

Aart,

Mijn hartelijke dank voor deze info,

Hierdoor kan ik mijn reactie naar zowel de NVVS als de federatie Zuid West Nederland achterwege laten. Inmiddels heftige studie op de diverse statuten achter de rug.

Komt het uiteindelijk toch nog in orde. Geen dubbele afdrachten meer.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

09-04-2004 22:12

Michel, maar dat gaat nog wel even duren. Fusie NVVS-OVB streefdatum 1-1-2006. Centrale registratie kan wel eens 1-1-2007 worden.
M.b.t. het terugkrijgen van dubbele afdrachten blijkt dat iedere federatie weer andere statuten heeft. Bij de federatie Oost-Nederland is het wel zo dat je dubbele afdrachten terug kunt krijgen, maar van de overige federaties ken ik de statuten niet.

Het vervelende is dat voor centrale registratie ook de medewerking van iedere HSV penningmeester/ledenadministrateur vereist is (en dat zijn er bijne 1000), sommigen schrijven hun leden nu nog in een schriftje (net als 25 jaar geleden...), op dit punt nog heel wat werk te verzetten dus...
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

09-04-2004 22:53

Aart,

Statuten NVVS
Artikel 1 Begripsomschrijving :

sportvisser : ieder natuurlijk persoon die door een federatie of een hengelsportvereniging in staat word gesteld de sportvisserij te beoefenen en die in aanmerking moet worden genomen voor de berekening voor de contributie als in artikel 18 omschreven.

" Commentaar M.H.: "Het is voor mij Michel Hollaar laat staan enig ander menspersoon onmogelijk om twee natuurlijke personenen tegelijk te zijn."


Artikel 18 lid 2.

Ieder lid ( ter verduidelijking = een federatie ) betaalt een contributie, waarvan het bedrag jaarlijks door de algemene ledenvergadering op de navolgende wijze vastgesteld.

De door een lid (= federatie ) over enig jaar verschuldigde contributie wordt bepaald door het [/b] aantal sportvissers dat in het betreffende kalenderjaar op eenendertig december onder welke titel dan ook daar dat lid ( = federatie ) of een daarbij als lid betrokken hengelsportvereniging in staat wordt gesteld de sportvisserij te beoefenen, met uitzondering van die sportvissers welke door een besluit van de algemene ledenvergadering zijn uitgezonderd als meetellende voor de bepaling van de contributie.

De door een lid ( = federatie ) over enig jaar verschuldigde contributie beloopt het product van het aantal door dat lid ( = federatie ) vertegenwoordigende sportvissers als bedoeld in voorgaande zin en het bedrag
per sportvisser dat daartoe door de algemene ledenvergadering voor het betreffende jaar wordt vastgesteld.

Commentaar M.H. : " Er word uitsluitend gesproken over een bedrag per sportvisser = 1 natuurlijk persoon , zie artikel 1 en commentaar hierop."

Omdat mijn typ kwaliteiten dusdanig zijn wilde ik het hierbij even laten.
Bovenstaand was een stukje uit mijn nog te verzenden brief aan Franklin Moquette,( hoofd PR NVVS )[b]
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

09-04-2004 23:08

Is duidelijk Michel, een federatie hoeft dus aan de NVVS maar 1 keer af te dragen voor iedere sportvisser, ook indien die sportvisser lid zou zijn van meerdere HSV-en die bij die federatie zijn aangesloten.
Tja, dat is dus statutair zo. Maar m.u.v. de federatie Groningen-Drenthe heeft geen enkele federatie nog een centrale ledenregistratie waardoor dus in de praktijk wel dubbele afdrachten plaatsvinden...
Ook iedere HSV betaald weer per lid een afdracht aan de federatie waarbij die HSV is aangesloten, ook hier vinden in de praktijk dus nog dubbele afdrachten plaats aan de federatie als je lid bent van meer dan 1 HSV binnen dat federatiegebied (behalve in Groningen-Drenthe dus).
Gebruikersavatar
paul veenendaal
Berichten: 261
Lid geworden op: 05-11-2003 01:00
Locatie: lathum

09-04-2004 23:12

Bedankt Aart,voor antwoord.

Zoals je zelf al aangaf in je schrijven ,zullen er meer plaatsen in nederland overgaan tot een systeem zoals leeuwarden ,enschede en bussloo.

Ook bij ons in de vereniging zijn we hier mee bezig,en gelukkig vinden we hier een luiterend oor en begrip bij bestuur,sinds kort wordt de karpervisser erg serieus genomen hier,dit heeft even zijn tijd nodig gehad en er zullen ongetwijfeld nog wel obstakels genomen moeten worden,maar het positieve ervan is dat er wat mee gedaan wordt.

Gr Paul Veenendaal 8)
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

09-04-2004 23:27

Paul, dat is dan al voorbeeld 4 en de 5e is de VVM (HSV) in Maastricht en zo zullen er nog vele volgen, mits...de serieuze karpervissers er maar wat voor willen doen.
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

09-04-2004 23:47

Nou vooruit nog een stukje NVVS statuten:

Lidmaatschap
Artikel 6 lid 5. De aanmelding voor het lidmaatschap, dan wel buitengewoon lidmaatschap, dient schriftelijk te geschieden bij het bestuur ( van de NVVS ) onder overlegging van de volgende bescheiden:

a. de statuten en het huishoudelijk reglement van de aanvrager, alsmede de samenstelling van het bestuur van de aanvrager ten tijde van de aanmelding voor het lidmaatschap onder vermelding van hetgeen eventueel terzake in het huishoudelijk reglement is bepaald.

b.een gespecificeerde opgave van, voor zover het aspirantleden betreft, het aantal hengelsportverenigingen dat lid is van de aanvrager en van het totaal aantal aangesloten sportvissers op het moment van de aanvraag en voorzover het aspirant buitengewone leden betreft eveneens, indien van toepassing, een opgave van het aantal hengelsportverenigingen dat lid is van de aanvrager en van het totaal aangesloten sportvissers op het moment van de aanvraag.

Nog een stukje Artikel 18 lid 3

De leden en de buitengewone leden zijn verplicht de bepalingen in deze statuten en in het huishoudelijk reglement omtrent de jaarlijkse contributieafdracht en de voorschotcontributie alsmede de door de algemene ledenvergadering genomen besluiten als bedoeld in lid 2 van dit artikel na te leven.
De leden en de buitengewone leden zijn verplicht door middel van daartoe geeigende bescheiden, het JUISTE AANTAL SPORTVISSERS
( Denk aan Artikel 1 !!!! ) aan te tonen. De door de algemene ledenvergadering op voorstel van het bestuur aan te stellen registeraccountant is bevoegd de door de leden en de buitengewone leden opgegeven aantallen van de door hen als vorenbedoeld vertegenwoordigende sportvissers te CONTROLEREN. De leden en de buitengewone leden zijn verplicht daaraan alle medewerking te verlenen.

Commentaar M.H "Als de algemene ledenvergadering dus de door het bestuur voorgestelde registeraccountant opdracht geeft e.e.a. te controleren en te registreren is er dus direkt sprake van een centrale registratie en kan er dus uitgeplozen worden welke sportvisser meerdere lidmaatschappen bij hengelsportverenigingen heeft en dus meerdere afdrachten doet "

Het moge duidelijk zijn dat dit de NVVS geld gaat kosten en de federaties misschien wel stemmen in de algemene ledenvergadering van de NVVS.

Als dit een argument is om de sportvisser ( =1 natuurlijk persoon )
meerdere keren te laten bloeden ( Dat kan ik helaas namelijk wel :evil: )
vraag ik je ........ Ik heb mijn ?????????????
Laatst gewijzigd door Michel Hollaar op 09-04-2004 23:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

09-04-2004 23:53

MIchel, de teksten zijn in feite bedoeld om het tegenovergestelde te kunnen voorkomen n.l. dat indien een federatie TE WEINIG leden zou opgeven er dan onderzoek kan volgen (want dan mist de NVVS inkomsten). Aan die dubbele afdrachten is m.i. destijds niet eens gedacht...
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

09-04-2004 23:59

Word dan hoog tijd dat dat wel eens gebeurt.

Men krijgt als ik diverse personen moet geloven al jarenlang telefoontjes en brieven over dubbele afdrachten.

Er wordt niets meegedaan, als je reageert wordt je gewoon misleid en voorzien van foutieve info en ja dat kan ik via bewaarde emailtjes aantonen. Van enkele van die emails ben jij ook op de hoogte.
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

10-04-2004 00:23

Aart Lokhorst schreef:Michel, maar dat gaat nog wel even duren. Fusie NVVS-OVB streefdatum 1-1-2006. Centrale registratie kan wel eens 1-1-2007 worden.
M.b.t. het terugkrijgen van dubbele afdrachten blijkt dat iedere federatie weer andere statuten heeft. Bij de federatie Oost-Nederland is het wel zo dat je dubbele afdrachten terug kunt krijgen, maar van de overige federaties ken ik de statuten niet.

Het vervelende is dat voor centrale registratie ook de medewerking van iedere HSV penningmeester/ledenadministrateur vereist is (en dat zijn er bijne 1000), sommigen schrijven hun leden nu nog in een schriftje (net als 25 jaar geleden...), op dit punt nog heel wat werk te verzetten dus...


NVVS Statuten artikel 8 lid 1 Het lidmaatschap eindigt:

d. door ontzetting uit het lidmaatschap met onmiddelijke ingang. Deze ontzetting kan alleen worden uitgesproken wanneer een lid in strijd met de statuten, het huishoudelijk reglement of de besluiten van de vereniging ( = de NVVS ) handelt , alsmede wanneeer een lid de vereniging op onredelijke wijze benadeelt.

Commentaar M.H. "Elk lid dient zijn statuten dusdanig aan te passen dat zij niet in strijd zijn met de statuten van de NVVS "

(Ook de provincies dienen zich uiteindelijk aan het landelijk overheidsbeleid aan te passen ! )
Gebruikersavatar
paul veenendaal
Berichten: 261
Lid geworden op: 05-11-2003 01:00
Locatie: lathum

10-04-2004 00:32

Beste Aart

Je geeft het alweer aan,MITS de de serieuze karpervisser er wat voor wil doen.

Ik moet zeggen zie bij ons veel serieuze mensen die zich bezighouden met het karpervissen,het probleem begint jammergenoeg met de toename van vissers die van buitenaf komen,de goede mensen daargelaten.

Daarnaast zijn er genoeg welwillende mensen die jammer genoeg niet de gave hebben om zich verbaal,te verwoorden of zich niet begrepen voelen binnen een vereniging ik bedoel hier niet op een situatie bij ons maar hoor dit vaak in de algemene zin bij meerdere verenigingen.

maar zo te zien en te horen zijn er gelukkig genoeg serieuze karpervissers mee bezig om hun hobby te kunnen blijven beoefenen.

Gr Paul Veenendaal 8)
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

10-04-2004 00:42

Paul,

genoeg serieuze mensen zijn er nooit, beter een te veel dan een te weinig.

sinds kort ben ik zelf actief binnen een HSV, gaat gewoon ten koste van je vistijd maar de voldoening van resultaat ( hoe klein ook ) is het mij wel degelijk waard.
Gebruikersavatar
paul veenendaal
Berichten: 261
Lid geworden op: 05-11-2003 01:00
Locatie: lathum

10-04-2004 10:06

Michel,

Bij ons is dat hetzelfde,ik moet hier even de naam van Theo Middelkoop vermelden die het ondanks de vele malen van tegenwerking nooit heeft opgegeven om zich hier voor in te zetten.

Samen met hem ben ik nu ook betrokken bij het opzetten van een plan om met een pasjessysteem gelijk leeuwarden te komen.

Ikzelf ben nl ook lid van HSV Leeuwarden,zodoende wist ik hoe het werkte .

En genoeg serieuze mensen zullen er jammergenoeg misschien wel nooit komen,maar zolang ik me kan blijven inzetten om te proberen er een positieve wending aan mee te geven en er stapje voor stapje vooruitgang valt te bespeuren zal ik er mee doorgaan.
En je hebt gelijk dat er daardoor veel welwillende karpervissers tijd inleveren die ze liever aan de waterkant zouden doorbrengen.

Maar zoals zo vaak Michel,als niemand er mee begint zal er niks gebeuren
en laten we niet vergeten dat heel veel mensen binnen de KSN hier al jaren voor vechten,CBB Noord heeft toch ook een positieve strijd en overleg geleverd in het noorden wat betreft de mussel,doordat ik henk doctor goed ken heb ik geleerd dat doorzetten toch vaak lonend is.

Ook belangrijk bij onze vereniging is,dat er altijd overleg tussen de groep karpervissers onderling is en samen wordt overlegd wat er in hun ogen wel of niet moet veranderen en iedereen zijn bijdrage probeert te leveren om een goed resultaat te krijgen.

Gr Paul Veenendaal 8)
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

10-04-2004 11:55

Michel, in gesprekken met de Federatie Zuidwest-Nederland is een pasjesregeling al een aantal keren ter spraken gekomen. Ze nemen duidelijk een afwachtende houding aan, de bal wordt neergelegd bij de verenigingen die moeten dit aankaarten.
Een HSV zal dit zelf nooit doen, behalve als er karpervissers in het bestuur zitten.
Daarom is het zo belangrijk om als regio KSN vertegenwoordigd te zijn bij de Federatie.
Als lid van ‘HSV Veghel’ gaat een pasjesregeling er zeker komen, is een van de wapenen
om de karpervisserij op termijn veilig te stellen.

Peter
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

10-04-2004 20:23

Peter,

Huh ?

Ik heb het niet over pasjes gehad, alleen naar Paul gereageerd dat er nooit genoeg serieuze mensen zijn.

Maar over pasjes gesproken, wij zijn in de gelukkige omstandigheid om op een deel van ons verenigingswater het gehele jaar te mogen nachtvissen, zelfs de schuilgelegenheden (max. 250 x 250 cm. vloeroppervlakte) zijn toegestaan (Niet het slapen hierin.) Op de vergunning word duidelijk gewaarschuwd dat het oprichten van kampeermiddelen die tot nachtverblijf kunnen dienen verboden is op grond van de Wet op de Openluchtrecreatie, en dat het gebruik hiervan geheel voor eigen risico is.

Hiertoe zijn een beperkt aantal nachtvergunningen uitgegeven voorzien van pasfoto, naam, adres en geboortedatum van de vergunninghouder, die uiteraard lid dient te zijn van onze HSV.

Op de achterzijde van deze nachtvergunning zijn de bijzondere voorwaarden vermeld waaronder deze vergunning is verleend.
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

10-04-2004 20:43

Paul,

terecht wat jij zegt wat betreft de KSN, CBB en het overleg tussen karpervissers onderling.

Peter,

Binnen onze HSV zijn de karpervissers heel goed vertegenwoordigd
( Voorzitter is KSN lid en de Penningmeester is fanatiek karpervisser )
Tevens zijn binnen de diverse comissies ook nog enkele karpervissers actief , waaronder ikzelf dus.

De regio Rotterdam van de KSN is trouwens hard op weg om bij de federatie Zuidwest Nederland aangesloten te worden.

Stapje voor stapje vooruit dus. En soms door derden gedwongen een stapje terug doen en damagecontrol toepassen, want meer is dat pasjessysteem niet namelijk.
(Nacht)Visverbod of pasjes, de keuze lijkt me dan duidelijk.