Herstellen


Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

09-10-2003 10:56

Heren,

Misschien een als Studie-object uitzoeken?

De bijna opgericht "Studie" commissie ( of welke naam deze cie. ook gaat krijgen) van de KSN, zoekt leden voor deze cie. plus onderwerpen om te onderzoeken.

Geboden kan worden:

Toegang faciliteiten OVB, NVVS, Landbouw Hogeschool in Wageningen. (eens van gedachten wisselen met Nand Siebing?)

MVG

Klaas
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

09-10-2003 22:14

Mannen, alle theorieën even terzijde. Laten we liever naar de praktijk kijken. Als er Valkenswaard spiegeltjes geleverd worden om uit te zetten komt het meerdere malen voor dat de grootste (van hetzelfde broed) als K2 ca. 2250 gram is en de kleinste ca. 250 gram. Ook bij K2 OVB schubkarpertjes is dit soort enorme verschillen te zien. In mei j.l. ben ik nog in het kweekstation in Valkenswaard geweest om eens te kijken welk soort beschubbingen het broed van medio febrari j.l. had. En dan zie je ca. 25.000 stuks mini spiegeltjes met allerlei denkbare beschubbingsvormen maar... ook dat dan reeds (na amper 3 maanden) de onderlinge verschillen enorm groot zijn qua gewicht en lengte van visjes van hetzelfde broed en leeftijd. Bij de mini schubjes identieke gewichts- en lengteverschillen.
Soort? Ras? Er bestaan op enkele uitzonderingen na geen karperrassen meer daar vrijwel alle rassen in de loop der tijd onderling gekruist hebben. Een gemiddelde is natuurlijk altijd wel te geven (te berekenen) maar dat is niet veelzeggend daar er individueel enorme verschillen zijn, binnen ca. 3 maanden al 1: ca. 9 en bij twee jaar zijn deze onderlinge verschillen nog zo.
Een aantal individuen hebben het 'in zich' (genetisch) dat ze enorm groot kunnen worden, ongeacht spiegel, rijen, leder of sschub. En sommigen zullen gewoon nooit echt groot worden. En al die visjes krijgen de eerste 3 maanden hetzelfde voer en ook tijdens de verdere opkweek tot K2 blijft dat zo.
Het is inderdaad een fabeltje dat de OVB 25% wildbroedhybride schubs niet groot kunnen worden. De meeste zijn nooit echt groot geworden omdat er meestal veel teveel zijn uitgezet op een te beperkt aantal ha. water, dus tekort aan natuurlijk voedsel.
Met de huidige spiegelkarperprojecten worden die fouten uit het verleden niet gemaakt. Zijn in feite allemaal zeer terughoudende (beperkte) uitzettingen t.a.v. de ha. water zodat deze vissen alle kansen krijgen om binnen ieders individuele potentie maximaal te kunnen groeien en groot te kunnen worden.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

09-10-2003 22:56

Aart,

Geheel juist. Binnen eenzelfde kweek zijn er grote verschillen in groeisnelheid. Wat mij opvalt is, dat er al een groot verschil in gretigheid is bij het voeren. Sommige vissen duiken direct op het voer, terwijl anderen altijd wat meer achteraf blijven. Deze haantje de voorsten zijn doorgaans ook de snelle groeiers. Even afgezien van aasvoorkeur, zouden dit ook de makkelijkst vangbare exemplaren zijn. Maar wellicht dat een vangstervaring de zaak (tijdelijk???) weer kan keren. De minder gretige zullen moeilijker te vangen zijn en mogelijk op langere termijn daarvan profiteren. Afgezien van erfelijkheid, externe factoren genoeg dus.

Groeten, Kees
Willem Barnas

10-10-2003 18:18

Aart en Kees,

Helemaal mee eens, is ook heel logisch. Een maat van me had drie karpertjes van de paai van dit jaar in zijn aquarium zitten;

1 Schub > 4 cm.
1 Spiegel > 6 cm.
1 Volschubspiegel > 12 cm.

Duidelijke ondersteuning van wat Aart schetst. Dat wat Kees noemt heb ik afgelopen twee jaar heel duidelijk kunnen merken op bovengenoemd water met even oude vissen. Het ene beestje is en blijft het andere nu eenmaal niet. Enneh Aart, dat zal wel ontzettend gaaf geweest zijn op die kwekerij, kun je er als ge-interesseerde karpervisser ook eens zomaar een kijkje komen nemen?

PB'en mogen, Ajuus.
WB :wink:
Raymond Hakkert
Berichten: 770
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Contacteer:

11-10-2003 15:56

...en wat te denken van 't feit dat er 20jaar geleden amper werd gevoerd -boilies- en nu vele lopen te storten en wat ziet mijn oog, zelfs op wateren waar 'het' niet kan 'groeien'... ze groeien de pan uit en ook idd die 25% ovb schubs. Wat Aart al aangaf er is destijds zoveel uitgezet dat er gewoon te weinig voedsel overbleef en waardoor de echte groeiers de kans niet kregen om bv ruim over de 30p laat staan de 40p te gaan.
Door de jaren heen gaat er veel kapot van die uitzettingen -behalve in de .....tadaa flevoKolder- waardoor er per vis meer vreten overblijft voeg je daar ook nog eens de extra ballekes bij en zie hier:
er onstaat zelfs voor de oudjes een VET pensioenekke...

Willem:
over die "wat de boer niet kent vreet ie niet schubs" (schubs ja in 90% van de gevallen) sla je de spijker op zijn kop, op het ijsselmeer miechelt het van dat soort, om gek van te worden en ook van die beren hoorrrrr... hoor 'm nog dompelen snachts in bed (kafloeshhhhh ken je dat? met tussen pozen van een pr uur waardoor je de slaap echt niet te pakken krijgt dus maw je ligt een hele nacht die lekkere blank zo intens mogelijk mee te maken en de volgende dag ben je opperdepop en wil je maar inprenten dat het een droom was en iig geen karper tegen beter weten in, wat dompeld er anders die golven veroorzaakt tot op de keien... een beer? nee een Karper met de hoofdletter K) wordt keer op keer zwetend wakker :eek:...
Maar vreemd voer nee dat pakken ze niet (die moeilijke rakkers waar we het over hadden want er zijn er heus wat die het wel lekker vinden en nog wat er wordt op boilie voerplekken verdacht veel spiegelkarper gevangen op het ijsselmeer ra ra hoe kan dat ik weet 't stiekem :wink:), Over die voedselvoorkeur waarom zouden ze ook ze leven misschien al 30jaar van mosselen, als je mag kiezen tussen een 'patatje met' en een 'gefrituurde vliegendhert-amazonelarve' wist ik het ook wel ( bij wijze, grote fout ik weet het mensen met karpers vergelijken :sad:...)

Trouwens nog iets;

het heeft niet te allen tijde te maken met het feit dat een karper HET niet in zich heeft om door te groeien...
misschien heeft een bepaalde karper HET wel in zich maar heeft ie HET niet inzich om met oogkleppen op alles wat los en vast zit naar binnen te vreten, of is ie gewoon niet gulzig genoeg. Tis evident dat de echte beren schrokkers zijn.
Wist je trouwens dat knollen die uit van die tuinvijvers of parken komen en gewend zijn te schrokken dat gewoon door blijven doen op voedselrijk water, net als een zwerfhond die is zo gewend te vechten voor zijn voer dat ie dat ook blijft doen in een 'nette' omgeving, dat soort visjes gaan als een speer vaak en greoein als kool.

okee kap er mee want ik kan nog wel even doorgaan...

gr Ray

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Raymond Hakkert op 2003-10-11 16:02 ]</font>
Raymond Hakkert
Berichten: 770
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Contacteer:

12-10-2003 15:29

Tjezus wat een verhaal zeg sta te kijken van mezelf excuses voor het wat onduidelijk opschrijven van het eea... denk dat ik gister iets te veel paracetamol heb geslikt, werd wat licht daarboven :wink: neem daarbij de koortshallucinaties en 1+1=4 uhhhh ja hakkert dat gaat lekker zo...

okee mannen zal ihv eerst even uitzieken voordat ik wat dieper inga op een wat zwaarder onderwerp :smile: niet dat ik niet achter hetgeen sta ik heb getracht op 'te hoesten' -dat gaat maar al te goed nu- neeeeee het daadwerkelijk duidelijk weergeven heb ik enigzins verzuimt, ahum...

UHAUHAUHAkuchhhhhhTSJOEEEEEE
hadsjikkiedee de gr van Ree uh Ray... pffff :sad:
Willem Barnas

12-10-2003 16:40

KAFFLOESHHH!!!

Daar gaat weer een fluim over tafel...

Nee Ree, ik ken dat heel erg goed, klinkt het ongeveer hetzelfde als:

Schommelend wakkerliggen in een polyester kajuitboot, luisteren naar het geluid van koeien die in het water donderen (vanaf een brug die er niet is welteverstaan). Tellen later ronselt de 'uitdeiende kring' de wand van de boot.

of als:

Een al twee jaar zwaarbevochten dertigplusser (zowel in leeftijd als gewicht, juist ja, die vis van hierboven) die je vanaf tien uur 's-avonds tot kwart voor zes 's-morgens uit het water hoort suizen, dit alles tien meter voor je in de volle maan, strak onder de kant en bovenop je vismeeltjes... 06:45h: Tuu...tuuuuuuuuuuuuuuuuuuut!!!!!!!!!!!!!!!

:razz:

Inderdaad Ray, het grote vetmesten is in volle gang, maar ik bekijk deze discussie liever door de bril vaan een slakkenzuiger, muggenlarvenzifter, of vlooienhapper. In die natuurlijke situatie komen dingen als groeicapaciteit en genetische geaardheid beter tot uiting en zijn ze duidelijker waarneembaar als in het huidige 'geforceerde milieu' (is uiteindelijk wel zo).

Roelof Schut vertelde me ooit eens iets over enkele maanden voeren en het gewicht van de vervolgens gevangen vissen, gekende vissen...

Gewicht is verneukeratief, zeker als je zoals Ray en ik verwilderde schubs gewend bent en altijd je vissen meet;

83 cm./32,2 pond (vreetzak uit zandgat)
86 cm./26,2 pond (mosselkraker van enkele duizenden voetbalveldjes zonder conserveringsmiddelen of 'Marine Halibut')

De verhouding is zoek, maar klopt wel, snap je wa'k bedoel?

Goed, ondanks dat ik zo helder ben als dat het afgelopen nacht was, geef ik toch de brui aan.

Succes met 'The Hunt for the Red October' Ray,
Willem 'Wildie' B :wink:
Raymond Hakkert
Berichten: 770
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Contacteer:

13-10-2003 13:37

Will'm

Bij jou ging die 'aardappel' tenminste nog af, die van mij zat onder de spinnewebben zoals zo vaak :wink:. Die Karelkarper van mij zwom lekker door en liet mij achter met de inmiddels papballekes tot de windes weer arriveerde... "ik maak ff een ommetje naar Joor (A'dam) zie je over een pr weken wel weer misschien probeer ik dan wel zo'n kauwgombal vuile matenaaier" (we noemen ze toch altijd 'onze vrinden').

Nog wat over die gewichten:
welke karper voelt zich het best vraag ik me dan af he, die overmeste vetzak of die slanke of goedgeschouderde 20-er??? Denk dat ik het wel weet... Nu wil ik niet door het leven gaan als Raymond 'Schreiner' (had vroeger wel iets met zijn kleindochter maar dat is een ander verhaal, pfff bleef discussies volgen met Opa Schreiner over wel of niet mooi die boerenkarper versus spiegel bla bla bla...) want vang ook wel graag iets met een buik...

En dan hebben we Belgika nog met de vette patatekesbuikes van de monsters daar die om de havreklap een hartverlamming krijgen... en dan wil ik toch weer een vergelijking terkken met mensen, vetzucht bijv. of hartkwalen dat soort ziektes veroozaken bij ons ras toch ook echt veel sterfgevallen als gevolg van overmatig veel slecht vreten, verten dat eigenlijk ook niet voor ons bestemd is maar gewoon verzonnen, vertel mij anders maar waar je de frikandelbomen te vinden zijn...
Dan nog iets; karpers passen zich erg goed aan aan hun omgeving, hier vreten ze voornamelijk mosselen/slakken, waar leven ze van in china (waar ze van oorsprong vandaan komen) chinese moselen? of leven ze daar van voedzaam wier, soort kelp of spirulina ik weet het niet. Doordat ze keeltanden bezitten zal er in de landen waar ze oorspronkelijk vandaan komen ook wel het eea te kraken zijn, maar wat? of leven ze daar als een soort roofbleien met die oorspronkelijk slanke bouw??? :eek:

mzl Ray

tjongejongejongejongejongejongejonge...
tjongejongejongejongejonegjonge.. ik heb in tijde niet zoooooo gediscusseerd (met dank aan Rembo en Rembo)
Willem Barnas

13-10-2003 18:04

Hey Ray, daar heb je meneer de kietelaar!

(met dank aan Purno de Purno, ook ik keek Villa Achterwerk...)

Ik denk ook dat die stoere vechtjas van het voetbalveld het ietsjes langer en fitter trekt dan die ballenzuiger uit (L)egoland. Hij groeit misschien niet zo snel, maar omdat ie zo stressvrij, fit en gezond is zal ie er uiteindelijk ook wel komen. Tijd is hier de factor, of was die 50'er van Cees toch een toevalstreffer. Nee er zwemmen er vast wel meer, maar niemand durft erop te vissen...

Goed, dan de vergelijking met het junkie aan de pommes frites-kraam; ik denk dat die lang zo gek nog niet is (wel 'vet', maar dat komt waarschijnlijk door die klodder mayo).

Hartverlammingen, overgewicht, rugklachten, hartritmestoornissen, slechte doorbloeding, snelle groei zwakke cellenopbouw???
Nee, daar hebben die 'fucking wildies' in geen vijftig jaar van gehoord en jij kunt vast wel raden op wat voor gewicht ze dan alsnog kunnen zitten.
Helaas, helaas, hier komt de hardop sissende adder om de hoek; nu krijgen we pas echt te maken met vissen die het in zich hebben, wat? Hier moeten we het nu van hebben (het zullen er op elke honderd slechts enkele zijn). Nou kijk, en dat bedoelde ik dus met

NATUURLIJKE POTENTIE

Okee, een iets andere bewoording, maar passend is ie.

Knap maar gauw op Reej, zie je in Leerdam wel, neem je kauwgomballen mee?

Ga nu nassen, Ajuus!
WB :wink:




<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Willem Barnas op 2003-10-13 18:05 ]</font>
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

14-10-2003 21:23

ja koen, dat wou ik wel enigszins zeggen, dat warrelschubs misschien wel ontstaan zijn door vroegere beschadigingen, helemaal zeker zou ik dit niet durven stellen, maar lijkt me wel een logisch gevolg, net als mensen littekens hebben en zichtbaar blijven. mogen schubben aangroeien zullen ze achterblijven volgens mij waardoor ze kleiner zullen blijven dan de andere schubben.

groeten uit hiddinktown