behoefte aan spiegelkarperproject omgeving R'dam?


Frank van Amerongen
Berichten: 2768
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heinekenoord en een beetje Tilburg

15-09-2003 21:21

Uhm, jongens nog even he.

Daar ik alleen in mijn buurt op fiets afstand vis. Ben ik geen lid van Groot Rotterdam. Voor mij nog niet nodig. Ik red het met de plaatselijke HSV nog.

Maar indien dit nodig is, wordt ik er wel lid van hoor :wink:

Ik ben best bereid om mijn handen uit de mouwen te steken en hiermee te helpen waar dat nodig is.
Hoe meer mensen des te beter en soepeler het zal verlopen, lijkt mij? Nietwaar?

Dus we horen het nog wel wie wat waar en wanneer!

MVG Frank
Robert de Wilt
Berichten: 422
Lid geworden op: 19-04-2002 02:00
Locatie: Capelle a/d IJssel (Zuid-Holland)
Contacteer:

16-09-2003 14:55

Hans,

Ook ik ben blij dat er mensen zijn die met weinig tijd toch bereid zijn om vrijwillig een bijdrage te leveren aan de hsv. Zonder zulke mensen zouden we nergens zijn! Begrijp me goed.
Dit neemt echter niet weg, dat er IN MIJN OGEN de laatste jaren slecht visstandbeheer is geweest op een aantal grote wateren. En nu heb ik het niet enkel over de Rottemeren, want er zijn nog tal van andere wateren die onder de vergunning vallen. Uit het hsv blad maak ik niet op wat ze nu concreet gaan doen voor de karperpopulatie.
Natuurlijk moet je niet wijzen naar het bestuur van de hsv, want iedereen heeft dan makkelijk praten over het feit dat er veel te weinig karpervissers in de vbc zitten. Daarom zou nu juist een dergelijke karpercommissie hier verandering in kunnen brengen...Je moet toch ergens beginnen, wil je een dregelijk project van de bodem krijgen, en ik begrijp heus wel, dat je dan echt niet zonder de hulp van hsv groot rotterdam kan.
Ik zie hier op internet zo al meerdere mensen die bereid zijn om een bijdrage te leveren, dus waarom lopen wij te hard van stapel?
Eer dat er spiegeltjes zouden worden uitgezet ben je denk ik al wat maanden/jaren verder...

mvg,
robert
Robert de Wilt
Berichten: 422
Lid geworden op: 19-04-2002 02:00
Locatie: Capelle a/d IJssel (Zuid-Holland)
Contacteer:

16-09-2003 15:32

En hans als jij een 'inroad' bij groot rotterdam hebt, zou het zeker mooi zijn als je daardoor wat meer te weten zou kunnen komen....
Ik hoor het wel.
Robert
Hans Wols
Berichten: 60
Lid geworden op: 01-05-2002 02:00

16-09-2003 18:31

Dat zijn een aantal vragen Robert!
Om te beginnen, een opvissing + een visserij
kundig onderzoek is bepaald niet niks! Kost
een heleboel muntjes, die we met elkaar niet
in overvloed hebben. De opvissingen van de
Rottemeren (en die in de regio Voorne) zijn
gedaan met steun van overheidsgelden. Anders
kon je het gevoegelijk vergeten.
Over geld gesproken, tel maar na:
Groot Rotterdam heeft zo'n 6000 leden. Die
betalen elk nog geen twee Euro tientjes per jaar. De begroting (en balans) van de club
laat zien, dat er bitter weinig muntjes over
blijven om mee aan de slag te kunnen. Zonder
overheidssubsidie kan er dus simpelweg niks gebeuren. Zodoende is goed visstandbeheer haast onmogelijk; er kan alleen maar geraden
worden hoe het zit met een bestand. Ergens zo maar vis uitzetten slaat ook nergens op
als je geen concrete bestandsgegevens hebt.
Dus ja, wat kunnen ze nu beginnen met je kritiek aangaande slecht visstandbeheer ....
Kontakt opnemen met het bestuur kan iedereen;
daar hebben jullie mij niet voor nodig. Zal
wel slim zijn, om eerst met een groepje de
wensen en gedachten te bespreken. Kom je tenminste goed beslagen ten ijs bij een gesprek. Meedenken en meepraten wil ik vanzelfsprekend best. De 4e november is wat
mij betreft prima. Voor wat betreft de info
over het visserijkundig onderzoek wil ik
best eens wat telefoontjes plegen. Wat dat
oplevert zet ik wel op het forum.

Met vriendelijke groet,

Hans
Robert de Wilt
Berichten: 422
Lid geworden op: 19-04-2002 02:00
Locatie: Capelle a/d IJssel (Zuid-Holland)
Contacteer:

17-09-2003 10:43

Hans,
ik begrijp ook wel dat je eerst degelijke bestandsgegevens moet hebben alvorens je vis gaat uitzetten. Ik heb ook nooit beweerd dat ik van plan was om op de bonnefooi spiegeltjes in wateren te flikkeren. Ik weet dat groot r'dam krap bij kas zit, maar misschien in samenwerking met de andere hsv's van omg. r'dam.....
En de overheid zal je na prinsjesdag ook niet snel meer grote subsidies van hoeven te verwachten denk ik....
Dat is sowieso het hedendaagse probleem voor dit soort projecten; zie het maar rond te krijgen..
Nou is het natuurlijk niet strikt vereist om een door de ovb uitgevoerd visserijkundig onderzoek op ieder mogelijk water los te laten, het is uiteraard beter maar ja...Ik denk dat als je met een grote groep serieuze karpervissers vangstregistraties bijhoudt, je al een heel eind komt....
En wat dat slechte visstandbeheer van hsv groot r'dam betreft, misschien ben ik wat te zwart wit geweest in eerdere berichten. Mijn excuses als ik de illusie heb gewekt dat ik vind dat groot r'dam alleen maar slecht visstandbeheer pleegt. Er zijn in mijn ogen gewoon wel wat dingen die beter kunnen....

Mvg,
robert
Hans Wols
Berichten: 60
Lid geworden op: 01-05-2002 02:00

17-09-2003 21:10

Is prima Rob, geen probleem.
En, ik zal zien, wat ik aan info kan krijgen.

Groet,

Hans
Arend Termorshuizen
Berichten: 260
Lid geworden op: 29-01-2002 01:00
Locatie: Nieuwerkerk a/d IJssel

24-09-2003 10:40

Spiegelkarperproject Rotterdam. Zou wellicht goed zijn. De discussie lezende, heb ik wel moeite met de uitlatingen over bv. de Rottemeren. In het HSVblad heeft men een beschrijving van de visstand weergeven, en volgens mij is dat goed. Dat er te weinig spiegels zitten, mag niet direct leiden tot ongenuanceerd ingrijpen zoals een deel van het bestand wegvangen. Zelf zou ik meer willen pleiten voor de openbare boezemwateren rondom Rotterdam, analoog aan Amsterdam. Naar mijn bescheiden mening zou de Rotte dieper moeten worden. Ik realiseer mij dat dit een ander verhaal is. Misschien is een komende regiomeeting van de KSN een startpunt om eens na te denken wat de geolgen kunnen zijn.

Arend

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Arend Termorshuizen op 2003-09-24 10:40 ]</font>
Robert de Wilt
Berichten: 422
Lid geworden op: 19-04-2002 02:00
Locatie: Capelle a/d IJssel (Zuid-Holland)
Contacteer:

24-09-2003 14:37

Arend,
een deel van het bestand van de rotte(meren)wegvangen staat op zich los van de behoefte aan spiegels, er zit gewoon veel te veel karper om de mogelijkheden van het water goed te benutten.
Het behoort trouwens ook gewoon tot de boezemwateren van r'dam hoor, het staat in open verbinding met de schie.

Met vriendelijke groet,
robert
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

24-09-2003 15:02

Heren,

In:

http://www.karperstudiegroep.nl/KSN/PDF ... eerVBC.pdf

Kan je een aardig handvat vinden.

Volgende stap is toch zeker aan hengelvangst gegevens zien te komen. Samen met de gegevens van de afvissing(en) zou je een beetje een beeld van het aanwezige bestand moeten krijgen.

Middels de VBC zouden er afspraken over eventuele afvissing met het beroep gemaakt kunnen worden.

Voorbeeld? Ok Beroep mag bijvoorbeeld 500 kilo schubkarper tot 7 kilo wegvangen. Hiervoor in de plaats doet hij een bijdrage in de pot voor aanschaf van spiegeltjes. EUR. 1,50 per kilo oid??

Eventueel kan je in jaar 3 nog een keer weg laten vangen en... je hebt dan een uitstekende gelegenheid om spiegeltjes te monitoren.

MVG

Klaas
Robert de Wilt
Berichten: 422
Lid geworden op: 19-04-2002 02:00
Locatie: Capelle a/d IJssel (Zuid-Holland)
Contacteer:

24-09-2003 15:16

Geen gek idee klaas, alleen hoe weet je zeker dat die beroepsvisser daadwerkelijk alleen schubkarpers tot 7 kg vangt laat staan meeneemt?

MVG,
robert
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

24-09-2003 17:03

Robert,

Simpel, meegaan.

Al was het maar om de grotere karpers te meten en wegen en de spiegels te tellen.

MVG

Klaas
Arend Termorshuizen
Berichten: 260
Lid geworden op: 29-01-2002 01:00
Locatie: Nieuwerkerk a/d IJssel

25-09-2003 11:52

Robert, jij baseert je mening over veel te veel karper op? Jouw resultaten? Dat van anderen? En wat anderen zeggen/vangen, wil nog niks zeggen over het bestand. En als het water in kwestie in open verbinding staat met een kanaal zegt op zich ook niks. Ik vermoed dat de populaties zeer verschillend zijn. Over de Schie gaan niet zo positieve verhalen. Maar ja dat zegt mij ook niet zoveel. De praktijk, dus hengelvangsten, daar gaat het om en de kunde van de vissers. Ik spreek dus op basis van mijn eigen vangsten en van enkele andere vissers die openheid geven over hun resultaten.

Groet, Arend
Robert de Wilt
Berichten: 422
Lid geworden op: 19-04-2002 02:00
Locatie: Capelle a/d IJssel (Zuid-Holland)
Contacteer:

25-09-2003 12:05

Arend,
ik baseer mijn mening op mijn resultaten en idd ook dat van een hoop anderen. Ik heb wel aardig wat karpervissers gesproken en die waren het meestal eens met mij voor wat betreft het bestand. Ik twijfel er dan ook niet aan dat mijn en mijn vismaten hun resultaten eerder gemiddeld zijn dan een uitzondering op de rest...
Dat het water in open verbinding staat met een kanaal zegt heel erg veel, namelijk verspreiding, concentratie en uitwisseling van concentraties.
Dat de populaties tussen de rotte en de schie totaal verschillend zijn ben ik met je eens. Het kan echter heel goed zijn dat dit het gevolg is van de open verbinding.....
Het is nogal een partij water waar we het over hebben.
En de kunde van vissers, tja dat is subjectief. Mijn mening is ook niet zomaar uit de lucht komen vallen ofzo, ik spreek tevens op basis van mijn eigen vangsten en dat van een aantal andere visssers die openheid geven over hun resultaten.
Het lijkt mij sterk dat (ervan uitgaande dat onze 'kunde' niet sterk verschilt) onze resultaten heel sterk verschillen, het is nog altijd geen dressuurwater waar je wel vaker grote vangstverschillen ziet.....
Ik was, ben en blijf van mening dat het bestand op het water waar we het nu over hebben vrij aardig is, alleen is het een doodzonde dat de mogelijkheden van het water niet goed worden uitgebaat. Mede door een te hoge bezetting van karper in een te lage gewichtsklasse, alsmede het gebrek aan een aanvaardbaar percentage spiegels. Als er maatschappelojk draagvlak en (financiele) mogelijkheden blijken te zijn, is het zeer het overwegen waard om eens na te gaan of het echt niet interessant is om een spiegelkarperproject op de genoemde wateren los te laten. Een 'wegvissing' behoort dan altijd tot de mogelijkheden als je het mij vraagt, maar ja daar lijken wij het niet over eens te worden...

Met vriendelijke groet,
Robert
Arend Termorshuizen
Berichten: 260
Lid geworden op: 29-01-2002 01:00
Locatie: Nieuwerkerk a/d IJssel

25-09-2003 12:30

Robert, wat denk jij dat de top van het water is? Wat is jouw topvis aldaar? Je kunt mij een privebericht sturen! dan krijg je antwoord.
Of de oplossing wegvangen van een deel van het bestand er voor gaat zorgen dat de spiegels echt kunnen uitgroeien is nog maar de vraag.
Ik denk dat we het wel eens kunnen worden, maar ik probeer de zaak vanuit meerdere gezichtspunten te bekijken.
Visstandbeheer is niet zo simpel. Zit er niet teveel witvis, hoe is het met de roofvisstand?

Groet, Arend
Robert de Wilt
Berichten: 422
Lid geworden op: 19-04-2002 02:00
Locatie: Capelle a/d IJssel (Zuid-Holland)
Contacteer:

25-09-2003 12:34

Is zeker goed, je moet alles kritisch benaderen en niet vanuit een gezichtspunt. Helemaal mee eens.Visstandbeheer kwa roofvis en witvis staat misschien in het onderzoek dat er is gedaan. In ieder geval drastische vermindering van de snoekbaars door stroperij en vissers die ze allemaal maar meenemen...
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

25-09-2003 16:51

Dag, Klaas

Wat ik mij afvraag wat gebeurd er met die 500 kg schubs, ik wil ze niet hebben.
Probeer net van die gekloonde schubs af te komen worden ze weer aangeboden.
Controle op virussen, zo beginnen we weer van voren af aan.
Dus geen karper verplaatsen van openbaar water in mijn ogen.
Dan iets voor de chinees?? alleen die niet bij mij op de hoek AUB.

Hoi, Peter
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

25-09-2003 18:24

Peter,

Consumptie dus.

150 dollar. Gefrituurde karper, die op tafel nog leeft.

Beestje wordt ingesneden. Levend he. gevuld met kruiden en troep. Tot de kop in de olie gedompeld en geserveerd. Heb het nu 2 keer op tv moeten aanschouwen.

MVG

Klaas
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

25-09-2003 21:05

Klaas, dan maar verkopen voor 50 dollar.
Als ik het maar niet hoef te zien.
Heb (paling) aal zien stropen, 40 jaar geleden kan er niet goed tegen.
Ben maar een watje.

Groeten, Peter