onthaaktijd


jurgen munten
Berichten: 1159
Lid geworden op: 25-09-2002 02:00
Locatie: Eygelshoven

28-08-2003 12:57

Ron,

gebeurt me ook wel vaker.. probeer eens een riem :wink:

luister, ik zak slechts uiterst zelden een vis, overdag al helemaal niet (dan laat ik nog liever door een wandelaar een foto maken). Maar als ik 's nachts een hele mooie vis vang dan is het geen doen. Bij het eerste licht zal ik hem dan wel meteen fotograferen en terugzetten. Als je alle "regels" omtrent zakken (ruime zak, voldoende diep water, zo min en zo kort mogelijk zakken) in acht neemt kan het in mijn ogen geen kwaad.

Is die analyse van jou overigens wetenschappelijk onderbouwd?

groeten,
karperlimbo
Ron van Setten
Berichten: 466
Lid geworden op: 03-04-2002 02:00
Locatie: Culemborg

29-08-2003 08:05

Jurgen,

In jouw vorige e-mail betreffende dit onderwerp meld jij het volgende:

"Als ik op een hennepbedje vis is het echt nauwelijks mogelijk om de vis fatsoenlijk te wegen/meten/fotograferen/terugzetten, want ze gaan helemaal uit hun dak hiervan."

Ik denk dat mijn analyse, voor zover die door jou al niet uiteengezet is, niets meer dan logisch denken is. In de eerste plaats verkeerd een gevangen vis per definitie in een andere staat dan een niet gevangen vis. Er is in mijn ogen geen enkele vis die het fijn vindt om te worden gevangen. Let wel, ik hebt het hier niet over de vraag of vissen pijn ervaren. Daarnaast leg jij in jouw beschrijving ook nog eens, lichtelijk expliciet, de relatie met het soort aas, i.c. hennep. Dit versterkt de staat van de gevangen vis, zoals jij beschrijft, in negatieve zin. Met andere woorden, vis duidelijk 'not happy'. Om de vis in een dergelijke staat te zakken is m.i. uit den boze. Dit staat gelijk aan het zakken van graskarper. En we weten zeer waarschijnlijk allemaal wel waarom.