enkele vragen. deel 1: belangen-behartiging


edwin siol
Berichten: 364
Lid geworden op: 03-11-2002 01:00
Locatie: Voorhout
Contacteer:

12-07-2003 10:30

klaas:

met 1 hengel bevis je 1 stek, met twee bevis je er twee, met drie bevis je drie stekken op het water.

twee vissers op een water vissen met 1 hengel 2 stekken, met twee hengels vier stekken, met drie 6 stekken.

met tien vissers aan een water vis je er met 1 hengel 10 stekken, met twee 20, en met drie 30 stekken op een water. 20 stekken of 30 is nogal een opmerkelijk verschil nietwaar?

dit levert een verhoging van de hengeldruk op, en hoe plaats je deze verhoging precies t.o.v. belangenbehartiging tov de karper, vs. visser? Je behartigd hiermee de visser, terwijl je daarmee de karper niet behartigd, die heeft simpelweg minder veilige plekken. Daarbij blijft de vraag bestaan natuurlijk: is twee hengels niet simpelweg voldoende?

En ja Klaas, ik weet van een goed beheer, dat dit ook safety-area's voor vissen moet behelzen. Maar dit zit gewoon nog tever weg verstopt in een idealisten-hoekje mijns inzien, bijvoorbeeld als zwijgzaam stukje schrijven in statutenvorming, of stukjes papier hoe het precies zou moeten gaan.

Het lijkt mij bijvoorbeeld dat je in dat geval stelt: we regelen eerst dat soort zaken (voldoende veilige plaatsen voor de vis zich te kunnen ontrekken aan hengeldruk) alvorens we ook inlaten met het verhogen van diezelfde hengeldruk.

En daarmee stel je dus eerst de karper voorop, alvorens je erna gerust de visser kunt verwennen met nog een hengeltje extra erbij

ed
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

12-07-2003 11:19

Ed,

Even voor de duidelijkheid. Ik vis op karper, ik wil er zoveel mogelijk in zo'n kort mogelijke tijd vangen. Pas op he niet tenkosten van alles. Alles wat ik doe staat in het teken van vangen van een karper, liefst meerdere. Ik gan niet vissen om mijn mooi opgestelde rodpot te bewonderen, of zoiets. Voor de gezelligheid ook niet echt. In het cafe hebben ze meer bier en nog koud ook.

Maar ik zie nog steeds niet het verschil tussen 20 of 30 beviste stekken. Je weet ook wel, dat er van die stekken er misschien 5 stekken zijn, die productief zijn. Dan zal je met 30 hengels eerder die 5 stekken hebben en eerder die vissen vangen. Is het verschil dan dat je eerder een karper vangt? Da's voor mij geen verschil. Of ik de vis om 10.00 uur vang 0f om 18.00. Beestje ligt op de kant.

Verhoging van de hengeldruk? Nou en? Was de karper niet zo slim om deze druk te ontwijken? Zie dressuur topics.

Worden karpers meer gevangen? Zou het? Uit vangst gegevens heb ik zwart op wit dat op een groot water er jaarlijks evenveel vissen op de kant komen (ongeveer he). De verdeling is alleen anders geworden.

Als het het het vangen is, dan moet die slimmerd, die net anders doet als de rest ( kan met 1 hengel vissen zijn he!!! ook op Cassien heb ik met 2 stokken gevist, ben niet tegen 2 stokken vissen of zo hoor) wel voeren, beetje voeren, niet voeren, maar wel meer vangt dan de rest, daar mee stoppen?

Ik wil vissen met 3 hengels waar het kan en wanneer het mogelijk is. 3 Hengels vissen kan en wil ik overal verdedigen.

Met 3 hengels op een putje van 3 ha met 10 man, zou ik waarschijnlijk geen 3 hengels inzetten (zou er waarschijnlijk niet eens vissen, maar da's een ander verhaal) Dezelfde put met 2 man? Waarom niet?

Saftey area's? Prima. Maar dan alleen op werpafstand vissen? Voor mij goed.

Terug 1e alina: We kunnen afspreken dat net zoals bij vliegvissen de manier waarop er gevist wordt telt en niet het resultaat. Ik dus niet.

Verlies ik nu het belang van de vis uit het oog? Nee.

Visser versus vis? Al eerder gezegd. Het 1 zonder het ander kan niet of we moeten de manier van vissen tot kunst verheven.

Waren zo even kronkels, wie het niet kan volgen, sorry ik eigenlijk ook niet meer.

MVG

Klaas
edwin siol
Berichten: 364
Lid geworden op: 03-11-2002 01:00
Locatie: Voorhout
Contacteer:

12-07-2003 12:03

[quote]
Op 2003-07-12 11:19, schreef Klaas van den Herik:
Ed,

klaas:

je schrijft:

>>Maar ik zie nog steeds niet het verschil tussen 20 of 30 beviste stekken. Je weet ook wel, dat er van die stekken er misschien 5 stekken zijn, die productief zijn. Dan zal je met 30 hengels eerder die 5 stekken hebben en eerder die vissen vangen. Is het verschil dan dat je eerder een karper vangt? Da's voor mij geen verschil. Of ik de vis om 10.00 uur vang 0f om 18.00. Beestje ligt op de kant.<<

Net als Peter Otte stel je een water ertegenover waar mogelijk wel een goed beheer plaats vind (bijvoorbeeld met een kleine populatie) en dan inderdaad maakt het geen verschil.

Maar Klaas? Hoevele wateren een Nederland betreft dit? Sloterplas? Bosbaan? Vele andere wateren waar je 2 ipv 3 hengels uitlegt betekent het simpel gewoon een verhoging van de hengeldruk, en een verhoging van het aantal x gevangen worden. Je stelt zelf in je schrijven dat het met 2 hengels OOK prima lukt.

Zolang de negatieve wateren (bijvoorbeeld door overbezetting, overbevissing met no safteareas) en bijvoorbeeld wateren van kleiner dan een hectare, parkjes zoals bijv zuiderpark etc, waar aldus die verhoging wel direkte gevolgen heeft voor de vis zelf, nogal in de meerderheid zijn tov die goede wateren, is het riskant te stellen dat het in mijn visserij niet zou schaden, want ik vis toch al alleen op wateren waar een goed beheer plaatsvind. (logisch want daar zijn de zwaardere vissen ook te vinden)

>>Verhoging van de hengeldruk? Nou en? Was de karper niet zo slim om deze druk te ontwijken? Zie dressuur topics.<<

Klaas, je doet me pijn op dit gebied, weet je... dit heb ik al vaker aangehaald met vragen als: Hoe vaak zou je een karper eigenlijk mogen vangen?

Stellen dat (is al eerder gebeurt) je nooit teveel kunt vissen, omdat UITEINDELIJK de karper het balletje wel gaat laten liggen, nadat ie een keer of dertig erdoor gevangen is, zegt niets over teveel aan hengeldruk, maar aan het pure belang van de visser, en hiermee lijkt de karper wel heel erg het eigendom van de visser te zijn geworden.

Als dat een grens zou moeten zijn voor teveel of niet teveel hengeldruk is ie evengoed weer erg gevaarlijk. Je bent namelijk afhankelijk van de vraag: Kan een karper vrij snel het balletje weigeren? Gezien de moderne voertechnieken, dumpen met ballen die put, zou ik stellen neen. Is dit een verdienste van de visser? of de beschadiging van de vis?
En weer is zo enorm belangrijk dat je je idealisme niet als voorbeeld stelt in je ideeen over beleidsvoering, maar realisme. Als een water STRAKS goed is, dan pakt het vanzelf wel goed uit met die hengeldruk, dus verhogen maar? Op een water waar IK vis is het goed, dus verhogen maar? Op het ijselmeer kan het verhogen weinig kwaad, dus verhogen maar?

>>Worden karpers meer gevangen? Zou het? Uit vangst gegevens heb ik zwart op wit dat op een groot water er jaarlijks evenveel vissen op de kant komen (ongeveer he). De verdeling is alleen anders geworden.<<

zie boven al

>>Ik wil vissen met 3 hengels waar het kan en wanneer het mogelijk is. 3 Hengels vissen kan en wil ik overal verdedigen.<<

Prima, maar waar stel je je prioriteiten? Ook ik vis er met drie als ik het kan, ook ik vis niet daar waar het sowiso al te druk is, maar toch evengoed is het op al die plaatsen waar ik niet wil gaan, druk aan de waterkant.



>>Saftey area's? Prima. Maar dan alleen op werpafstand vissen? Voor mij goed.<<

Verdomd Klaas.... Prima idee!!! laten we daar mee beginnen ;o)

kmoet gaan nu
tis al weer genoeg ook eigenlijk

ed


ps: Je gaf ook nog aan op een punt van 1 hectare dat er 10 man zitten, maar daar zit je toch al niet.... Feit is gewoon klaas dat er verdomd veel van dat soort putten zijn, en weet je, die tien man zitten er gewoon wel, en wachten al hopend dat ze met drie hengels moge vissen....
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

12-07-2003 22:58

Hoi Edwin

Heb je al een conclusie kunnen trekken wat betreft je stelling.
Voor mij is het (helaas) van alle twee wat, het een kan niet zonder de ander.
Toch blijft het een interessante gedachten.

Mijn excuus, Peter
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

13-07-2003 14:54

Edwin,


Allemaal prima. Maar jou hoofdprobleem zeg maar., heeft niets met het aantal hengels te maken, maar meer met de omgang met de vis.

Ik kan er neits aan doen, dat karpervissen populair is geworden. Nog steeds tracht ik het 1 en ander te doen om het karpervissen mogelijk te kunnen maken en houden. Ook ik haal mijn schouders op als ik de jou aangehaalde putjes zie. Maar als mensen daar plezier aan hebben, liever daar als in mijn buurt. Trouwens blijf erbij, dat er met 3 hengels niet meer of opvallend meer vissen gevangen worden, waarschijnlijk worden alleen eerder (nieuwe?) stekken gevonden.

Quote of zoiets:"Ik wil vissen met 3 hengels waar het kan en wanneer het mogelijk is. 3 Hengels vissen kan en wil ik overal verdedigen."

Waar het kan en waar het mogelijk is onderstreept met vette letters.

Gelukkig geeft de wet ons hierin een beetje ruimte.

MVG

Klaas
edwin siol
Berichten: 364
Lid geworden op: 03-11-2002 01:00
Locatie: Voorhout
Contacteer:

14-07-2003 06:12

een nogal verbijsterende constatering mag het opvallen van de hoge leeftijdsgrens, die het instappen in deze vraagstelling / discussie plaatsvind. Kep de topic van schijten!!!! niet gelezen, maar daar vermoed ik dat diezelfde grens nogal wat vroeger zal liggen, en niet alleen dat, der wordt ook nogal wat meer geschreven daar. Geen intresses? Net die risicovolle groep, de toekomstgroep. De mid-tieners. Diezelfde groep wordt straks wel opgeleid door KSN hoe men precies in Frankrijk moet vissen. Nobel initiatief, maar prioriteit nr. 1? dit effe terzijde.

Conclusies Peter?

Angsten dat, indien men het woord Karper voorop zet, vissen niet mogelijk is. Wil je de karper behartigen moet je stoppen met vissen, en jawel, zo smoort iedere discussie. ("je slaat toch een haakie in zijn bek"-idee)

Goed tellende argumenten zijn er weinig genoemd, anders dan morele insteek.

We zijn met zijn allen best bereid een goed visstand te behouden (nieuwe spiegelkarperprojecten, maar bij voorkeur wel op een water wat eigenlijk best al ok is, tsja, die spiegelbakken (de zwaardere), sterven uit, en daarmee komt een eigenbelang om de hoek die stelt: optreden hiertegen.

Dat 50% (Meer? minder?) procent van de Nederlandse wateren uit een ongezonde bezetting karper bestaat deert weinig mensen. We halen er onze neus voor op. Dat ze er vissen, prima, als ze daar plezier in hebben. (weer slechts het plezier wat de visser aangaat, en het belang van de vis die niet eens schijnt te bestaan)

Het is verbijsterend te constateren hoeveel vis er overgeplaatst wordt door karpervissers in het geniep, terwijl er brieven naar de minister gaan die stellen dat het juist goed is dat karpervissers snachts aan de waterkant verschijnen, ze kenne controleren op stropen enzovoort. (verkapte vorm van belangenhartiging van de vis. slechts de visser wordt gediend ermee, want diezelfde karpervisser is ZELF al vaak genoeg een stroper gebleken, en niet alleen de onderlaag van de karpervissers..., en stroopte ze niet zelf, gingen ze de overgeplaatste vis wel weer najagen, per slot van rekening zijn dit vaak de zware bakken, en daarvoor vallen vrij snel principes overboard)

Mijn eindconclusies?

tsja, Klaas spreekt bijvoorbeeld over slechts op werpafstand vissen, klonk goed, affijn klinkt goed, maar ik bedacht later? hoeveel wateren in Nederland voorzie je daarmee van safety-area's? Hoe bereik je een safety-area op een water van 1 hectare, anders dan met gesloten periodes te werken? Of bijvoorbeeld met een drastische vermindering van het aantal vissers/visuren aldaar aan de waterkant. Verlaging van de hengeldruk mijns inzien.

En nu ken je als visser best zeggen: daar haal ik mijn neus voor op, maar als beleidsvoerder met verantwoordingen? Wat zijn de basissen waarop je besluiten onderbouwt? Idealisme of Realisme? Moet juist niet een groot neutralist (iemand die neutraal is) de wijste keuzens maken?

Want daar schuilt vrees ik het grootste gevaar. Je kunt in die positie niet de positie van de karper verbeteren INDIEN daar voornamelijk de Karpervisser mee gediend wordt. Andersom zie ik nog net effe te weinig gebeuren, maar je maak mij niet wijs dat deze omgekeerde situaties niet drastisch nodig zijn (de vis helpen, waarbij het belangen van de visser beschadigd wordt)

ed
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

14-07-2003 09:09

Ed,


Wat wil je nu eigenlijk bereiken, aantonen? Dat vissen zielig is?

Argumenten, al is het in een vraagstelling, fiets je omheen, geeft niet. Nu betrek je ineens weer skp's. Ik kan je wel vertellen, dat het haast niet mogelijk is om, zeker ingeval bij het COS, aangesloten projecten, er alles aan gedaan wordt en is om overbezettingen zoals in het verleden te voorkomen. Voor de duidelijkheid nog maar eens: 1 van de belankrijkste argumenten om spiegels uit te zetten is hun verschijning. Ze zijn nagenoeg uniek en dus te monitoren.

In je conclusie proef ik een beetje dat er eigenlijk te veel vissen. Een aantal jaren geleden was het nog wel aardig, nu te druk. Zo druk dat je er last van hebt. Al; eerder geschreven ergens. Deze drukte kan je slikken of er in stikken lees=stoppen met vissen.

Vanuit gaand, dat de 2e keus geen optie is en je daadwerkelijk iets wil doen aan belangenbehartiging, zou je je licht eens op kunnen steken bij de KSN cie. Belangenbehartiging.


MVG

Klaas
edwin siol
Berichten: 364
Lid geworden op: 03-11-2002 01:00
Locatie: Voorhout
Contacteer:

14-07-2003 17:36

wat ik trachtte aan te geven is twee keuzes Klaas....

verder bouwen danwel puinruimen.
staat er toch duidelijk

Ik heb nog nergens gezien dat de oude verotte situaties verbeterd worden, onder andere door de over-uitzettingen. Neen, mijn indruk is sterk, dat die situaties gewoon aan de kant worden geschoven, als zijnde laat maar gaan, der zitte uberhaubt geen grote vis, serieuze vissers zitten er dus niet, dus who cares?

waarom ernaar streven op een beperkt aantal wateren een goed bestand te krijgen, terwijl andere wateren uit beeld zijn, waar dus Karper, dankzij vroegere fouten nu een verdomd misvormd leven hebben. Jij kent ze ook hoor Klaas, die putten.... Wie niet eigenlijk? laten we die gewoon zitten? Is dat belangenhartiging? Ervoor zorg dragen dat de nieuwe vissen die we in een nieuwe situatie gaan uitzetten een goed leven hebben, aldus zwaar genoeg worden, en de Karpervisser eindelijk tevreden kan zijn?

sorry, mijns inzien zijn er VOOR de vissers DOOR de vissers een hele berg wateren gecreeerd waar het gewoon verrot vertoeven is voor een Karper.... zeggen dat dat niet meer mag gebeuren in de toekomst is iets anders dan puinruimen, ookal is het een nobel streven, daar zeg ik ook niets van.

Waar vinden precies die Skp's plaats klaas?
waar fanatieke karpervissers zich inzetten? dus op plaatsen waar ze al vissen, en niet op de plaatsen waar ze hun neus voor ophalen?

Wat doen we met de vele putten die nog immer veel ste vol zitten met Karper? zodanig vol dat ze mijns inzien een onwaardig bestaan hebben gekregen VAN en DOOR de vissers. Zullen we ze leeghalen en aan die "varkens" uit Duitsland; Polen etc geven? ter bescherming van de Maas te limburg bijv?

Draait een goed karperbeleid dan slechts wateren als de zwaan, nieuwkoop etc op hun goede peil te houden? Zijn maar een paar wateren, daar staat tegenover dat het percentage mislukte wateren aanzienlijk groter is. Stel je de visser voorop? Die nieuwkoop met zijn zware bakken wil behouden MET zekerheid door uitzettingsbeleid dat er zo spoedig mogelijk weer nieuwe bakken zitten?

Of stel je de Karper voorop, door die grote groep vissen, die in een, door vissers ontstane puinzooi een wat beter bestaan te geven?

Hoe is een verdomd moeilijke vraag, maar eentje die mijns inzien niet dient over geslagen te worden, en zeker niet voorbij gestreefd dient te worden door bijvoorbeeld de drang een biggenwater in de toekomst een biggenwater te laten blijven.

Karpervisser of karper?
roept u maar

eerst puinruimen is mijn mening.

ed

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: edwin siol op 2003-07-14 17:44 ]</font>
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

14-07-2003 18:51

Edwin, nu sla je erg door. De meeste voor zo ver ik weet van de s.k.p.
Vind plaats op kanalen en rivieren, en zeker niet op kleine putjes juist om dat het een groot project is kan men in alle openheid beoordelen wat de groei mogelijk heden zijn (welzijn).
Over bevolken putten voor zover die nog aanwezig zijn is een probleem hoe wil jij dit op lossen. Overzetten, net als in Duitsland, de knuppel nee toch zeker. Een stelling namen is goed maar je zal je eerst toch iets meer in de materie moeten verdiepen. Zelf heb ik het ook gedaan en ben daardoor een stuk genuanceerder gaan denken.


Groeten, Peter
edwin siol
Berichten: 364
Lid geworden op: 03-11-2002 01:00
Locatie: Voorhout
Contacteer:

14-07-2003 21:05

dat skp's plaatsvinden op kleine putten Peter, heb ik nergens geschreven, hooguit heb ik gevraagd of er bijvoorbeeld op de zwaan (resent besproken item) danwel bijvoorbeeld nieuwkoop zonodig spiegelkarperuitzettingen plaatsvinden danwel moeten gaan plaatsvinden om de uitstervende populatie spiegels te continuieren. Vaak aangehaalde beweegreden toch?

Aangehaalde problematiek aangaande putjes door mij aangehaald, zijn slechts de overbezetting door 25%ovb grut, en overbevissing door een te grote massa karpervissers. Daarbij heb ik willen stellen dat er mijns inzien juist daar prioriteiten aangaande karper-belangenbehartiging moeten liggen in zijn puurste vorm, eentje vrij van karpervissersbelang.

Hoe? zoals ik al zei, ik weet het niet. Vrijwaard dit mij van erover denken? nee. Vergelijking met de Groenen slaat niet echt prijs naar mijn persoon toe.

Niemand hiero, nah, een paar zo langzamerhand, weet uberhaubt, hoe een visser ik ben. Eentje die wil vangen, ook zwaar wil vangen. maar wel eerlijk.

Ik ben een populatievisser. Op een water wil ik de gehele populatie hebben, en daar ga ik voor. Fanatiek, tot aan het respectloze toe naar de karper toe. Maar wel eerlijk.

Vissen die jaarlijks op de kant komen omdat ze a: Bekend zijn, b: tot in den treure al doorbestudeerd door een horde targetjagers, hoef ik niet meer. Wel eerlijk. Eerlijk naar mijzelf toe, omdat ik een visser ben, en geen troffee-jager.

Ieder zijn eigen pakkie aan. Mijn insteek is Zolang het de karper maar niet schaadt. (vrij naar: zolang het een ander(e visser) niet schaadt. ;o) En stellen dat ik dan niet moet vissen, want daarmee schaadt je hem sowiso is zulks een bull, gewoon een dooddoender.

Klaas? of Aart, kweet het niet meer, maar een paar keer heb ik moeten lezen dat er niet teveel vissers zijn, maar dat ze teveel op een paar plaatsen zitten.... Hoe komt dit dan, en hoe wil je ze verspreiden?

Als je alle overbezette 25%schub-ovb-putten op zou ruimen en zou voorzien van een juiste bezetting (een mooi aantal vissen tussen de 20 en 30-ponds top zegmaar, niet van dat frankrijk-gewicht-nastreef-gedoe) zou dat niet een mooie verspreiding kunnen opleveren? Ik bedoel, volgens mij hebben alle dorpen, steden etc, regionaal bekeken wel een aantal putten en riviertjes en vaartjes, etc, waar je makkelijk kunt vangen, maar het gewicht tussen de 12 en 18 pond gemiddeldse top zegmar, doet voor de karperaar zich nu ook niet de Media-kampioen voelen? (iemand die zich naar tevredenheid kan spiegelen met wat ie aan media-voorlichting ontvangt het spekkenvoergedoe zegmar ;o)

Niemand alhier zal volgens mij zijn visserij richten op een top van 18 pond slanke ovb schub. Nee, we struinen danwel de verhalen en media na, en rijden gewoon wat verder, op zoek naar waar dan wel die zwaardere te vinden zijn. Maar ja, regionaal gezien kom je dan overal kleine concentraties overbevissing tegen, omdat het nu ook weer niet ze dik bezaaid is met zware vissen, die paar wateren waar ze wel zitten, worden bekend, en overbevist, met de bekende excessen soms hier en daar.

Op zich geen probleem, totdat het daar te druk wordt en van overbevissing sprake is. En dan heb je wel een betere visstand (hoe kunnen ze er anders zwaarder worden?), maar nog immer geen betere bevissing. Niemand hoeft oogkleppen op te zetten. Tis een teringzooi soms toch? waar? Daar waar verzameld wordt om die paar zware vissen heen soms?

wil je spreiding van vissers (erg goede manier van vermindering van de hengeldruk, eigenlijk de enigste juiste) dan dien je:

Of de zwaardere vissen zien te verspreiden
Of zorg dragen voor een aanzienlijke verspreiding van nieuwe zware vissen
Of alle zware vissen laten sterven, danwel wegvissen door beroepsvisserij.

Zijn vast meer mogenlijkheden

Beste optie is natuurlijk optie 2, maar ow shit. dat zou nu net op die regionale putten moeten gebeuren, zodat de vissers meer geneigd zijn thuis te blijven, omdat het daar simpelweg veel meer de moeite waard word, en daar hebben we een probleem, die zitten veelal al vol?


Persoonlijk heb ik soms nog liever dat al dat soort putten gewoon leeggehaald worden, geslacht, etc, en dan opnieuw bezet met een verantwoorde uitzetting. Dit puur in het belang van de hengelsport die ik graag pleeg te beoefenen. Niet echt groen gedacht, edoch toch ook weer wel.

Laat mij overigs maar soms doorslaan Peter, juist dan vind IK de punten in mijzelf die ik van wezelijk belang vind. Raak ik hier en daar kant nog wal, soi, het zij zo. Hooguit ga ikzelf op mijn bek. Niet dat ik dit nu al zo voel, integendeel.

Eerstens zal jij mij hier nooit iets zien sugeren. Dat ik niet alle waarheden ken, allee, dat is iets wat ik bij voorbaat al te kennen heb gegeven. De Zwaan is niet zomaar uit de lucht gegrepen als voorbeeld, evengoed nieuwkoop niet.

Onder de topic betreffende de zwaan (naar bleek) aangehaald door wilco bloem, heb ik al geschreven over de uit belgie gehaalde vis, die via, water a, via-b via via, uiteindelijk nu nog immer belaagd wordt door een meute vissers op zijn volgende tussenstation, en het gekke is: dat soort toppers qua gewicht, belanden uiteindelijk steeds weer op kleine putten, die voor de visser makkelijker te bevissen is dan bijvoorbeeld op de rivier.

Ander water daar in de buurt, ok al hiero besproken, wordt Hongaarse spiegels uitgezet. Inclusief virus, weg populatie. Nu zijn der weer nieuwe opgezet (?), plus naar het schijnt ligt der een riviertje naast... Leuke vis aldaar, das makkelijk, we hebben der net een paar nodig...

Nog een water aldaar, liep ik dit weekeinde tegenaan. Bestaat de goede kans dat er ruim 30 spiegels uit Frankrijk zijn meegenomen en overgezet. (2 tot 4 ponders formaat)

Er liggen daar (westbrabant, Steenbergen) wateren beste Peter, zo mooi! bos eromheen, mooiste polderstekken etc. Niemand bevist ze, want der zwemmen geen 30-ers. Hooguit een enkele 20-er, de rest van dat 25%ovbschub-spul. Kviste der op mijn gemak door de jaren heen op, lekker in mijn eentje.

Die paar plekken waar ze de zware vissen uit de omgeving hebben verzameld (gejat en overgeplaatst dus) wordt geheel overbevist gevist, te hopen dat ze met drie hengels voortaan mogen, de vissen zijn nu al zo vaak gevangen dat het met twee wat moeilijk wordt?

Goed voorbeeld doet volgen?

Wie slaat er door Peter?
Ik? Nog lang niet.

groet ed

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: edwin siol op 2003-07-14 21:17 ]</font>
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

14-07-2003 22:00

Hoi Ed

Wanneer komt je eerste boek uit??

Groeten, Peter
edwin siol
Berichten: 364
Lid geworden op: 03-11-2002 01:00
Locatie: Voorhout
Contacteer:

14-07-2003 22:12

Peter, nooit.

daar heb ik mijn hoofd al eens aan gestoten.
werd een slecht boek, vergeten op een stoffige plank.

leuke foto's erin dat wel

;o)

ed
John Pannekoek
Berichten: 2757
Lid geworden op: 18-02-2002 01:00
Locatie: Leidschendam

14-07-2003 23:24

Op 2003-07-14 22:12, schreef edwin siol:
Peter, nooit.

daar heb ik mijn hoofd al eens aan gestoten.
werd een slecht boek, vergeten op een stoffige plank.

leuke foto's erin dat wel

;o)

ed

Ed,

Nooit.........?????????????????whoeaaaaaaaaaaahhhhhh!!!!!!!!!!!!! :lol: :lol:

Slecht boek................?????????????????zie boven!!!!!!!!!! :lol: :lol:

Vergeten op een stoffige plank..................??????????????????? driewerf whoeaaaaaaaaaaaahhhhhhhhhh!!!!!!!!!! :lol: :lol:

Dat laatste valt niet aan te tornen Ed!
Groet,

John
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

15-07-2003 00:06

Ed,

Helaas begin je denk ik een beetje door te draven.

Ik kan en wil daar niet in mee gaan.

Zoals je nu reageert keren mensen zich alleen van je af.

MVG

Klaas
jan van kranenburg

15-07-2003 02:38

Helaas vinden discussies over dit topic op 2 plaatsen plaats (wat een zin!).
Verwarrend etc.

Edwin, ga grotendeels met je mee in je meningen.

Overbezetting levert overbevissing op. Niet goed voort beide partijen. Vis maar af dat soort putten en plasjes. Zet elders uit waar karper echt kan groeien zonder afhankelijk te zijn van de vele kilo's voer.
Schrijf toch je boek maar. Voor punten, komma's, hoofdletters etc. zoek je maar wat hulp. Bevordert leesbaarheid.

Hoewel kocht net wat boeken. "Karper" van dhr. Groothuis en "Kanjers" van Richard Walker.

Nog even opnieuw doorlezen, en dan kunnen ze door naar dhr. CHI.
Walgelijke verhalen over de "Redmire-pool"; op een zeer onverantwoorde stek vissen, en met alle mazzel van de wereld een 40-ponder landen. Voor 't zelfde geld moet zo'n beest lange tijd verder met haak en lijn in zijn bek.

Heb nog een verhaal inzake overzetten van karper. Verkende de Floriade-plas in Z'meer. O.K. Peppie en Kokkie water, weet ik nu.
Ontmoette daar korstvisser zonder schepnet. Niet nodig, aldus deze heer. Hij kreeg de karper wel "zonder" op de kant. Deze heer vertelde lid te zijn van kleine HSV in omgeving van Z'meer. Enkele jaren geleden daar vissterfte; geen karper meer over. Geen geld in kas.
Oplossing? Alle 35 leden vingen in redelijk korte tijd zo'n 100 karpers van 5 a 7 pond uit de Floriadeplas, met de hengel; en hun eigen plasje had weer karper.
Ludieke oplossing, maar reden karpersterfte was niet bekend, dus overleven de her-uitgezette vissen?
Oh ja, KSN of wie dan ook, was niet geraadpleegd.......

mvg

jan
edwin siol
Berichten: 364
Lid geworden op: 03-11-2002 01:00
Locatie: Voorhout
Contacteer:

15-07-2003 07:12

Op 2003-07-15 02:38, schreef jan van kranenburg:
>>Helaas vinden discussies over dit topic op 2 plaatsen plaats (wat een zin!).
Verwarrend etc.<<

Klopt Jan, Ik had graag het discuseren erover liever in deel 2 gedaan, evengoed als het hier gebeurt kan ik niet anders dan hier reageren,wat opzich ook weer prima is, beetje verwarrend dat wel.

>> Edwin, ga grotendeels met je mee in je meningen.Overbezetting levert overbevissing op. Niet goed voort beide partijen. Vis maar af dat soort putten en plasjes. Zet elders uit waar karper echt kan groeien zonder afhankelijk te zijn van de vele kilo's voer.<<

Veel haken en ogen hieraan Jan, dit besef ik ook prima. Eerstens, de vis die van dit soort overbezette putten, is in veel gevallen al volgroeid, uitzetten elders, zal dit niet al te veel doen verbeteren, wel qua levensplezier voor de karper, niet qua groei vrees ik. En die groei acht ik nodig om toch een bredere bevissing van wateren te bereiken, wat mijns inzien een meer terug-thuis-visserij op kan leveren. De-centralisatie. Tweedes, het overzetten van dit grut, brengt allerhande problemen mee, zoals: Hoe doe je dit? Hoe zit het met Virus-overdraging? Hoewel, virusoverdraging?
Eigenlijk pas sinds de hengelsport zich bezig gaat houden met zelf uitzetten van, het liefst spiegelkarpers, soms zelfs met voorkeur van het type karper dat het in het buitenland goed doet, en snel groeit, lees ik steeds meer over virussen etc. In mijn visserij hoor ik al jaren over heen en weer gesleep van al oudere OVB vissen. Daarbij heb ik zelden van een virus gehoord. De vis zelf trekt ook door de rivieren heen, soms naar kilometers verderop gelegen wateren, dit kan kennelijk ook steeds maar zonder het virussen-verhaal. Maar nogmaals, mijn kennis is niet toereikenend genoeg.


>>Schrijf toch je boek maar. Voor punten, komma's, hoofdletters etc. zoek je maar wat hulp. Bevordert leesbaarheid.<<

Misschien als ik wat minder zou schrijven zou dit vermoedelijk ook doen bevorderen Jan ;o)

>>Hoewel kocht net wat boeken. "Karper" van dhr. Groothuis en "Kanjers" van Richard Walker. Nog even opnieuw doorlezen, en dan kunnen ze door naar dhr. CHI. Walgelijke verhalen over de "Redmire-pool"; op een zeer onverantwoorde stek vissen, en met alle mazzel van de wereld een 40-ponder landen. Voor 't zelfde geld moet zo'n beest lange tijd verder met haak en lijn in zijn bek.<<

Alles dient in zijn tijd geplaatst te worden Jan. Ontegenzeggelijk zijn de tijden aangaande veiliger vissen verbeterd. Zeker ook door organisaties als KSN, etc. Hoewel er ook steeds meer vis-onvriendelijke risicoos wordt genomen vissen toch te pakken, maar dit even terzijde

>>Heb nog een verhaal inzake overzetten van karper. Verkende de Floriade-plas in Z'meer. O.K. Peppie en Kokkie water, weet ik nu.
Ontmoette daar korstvisser zonder schepnet. Niet nodig, aldus deze heer. Hij kreeg de karper wel "zonder" op de kant. Deze heer vertelde lid te zijn van kleine HSV in omgeving van Z'meer. Enkele jaren geleden daar vissterfte; geen karper meer over. Geen geld in kas.Oplossing? Alle 35 leden vingen in redelijk korte tijd zo'n 100 karpers van 5 a 7 pond uit de Floriadeplas, met de hengel; en hun eigen plasje had weer karper.
Ludieke oplossing, maar reden karpersterfte was niet bekend, dus overleven de her-uitgezette vissen? Oh ja, KSN of wie dan ook, was niet geraadpleegd.......<<

Ik denk ook niet dat de KSN hiermee in zee zou zijn gegaan Jan. Integendeel. Feit is echter wel, en dat is realiteit boven idialisme, dat de laatste tijd steeds meer van dat soort zaken gebeuren. Ik kijk maar naar mijn eigen visserij, zoals al is beschreven. En hier vind dit plaats op feitelijk nietszeggende wateren.

En daarbij de vraag stellen: Een goed voorbeeld doet volgen, niet helemaal missplaatst is. Voor mij gevoelsmatig nog een voorbeeld van wat het streven naar het goede misschien wel teveel van het slechte met zich meebrengt.... net als het streven naar meer hengels, wel nachtvissen, etc

mvg

ed
;o)
edwin siol
Berichten: 364
Lid geworden op: 03-11-2002 01:00
Locatie: Voorhout
Contacteer:

15-07-2003 07:43

Zal ik uw vele bijdragen aan smiley's maar als een compliment beschouwen John? ;o)

Klaas: Je mag me gerust eens pb-en of whatever, waarin je precies verteld waar ik door draaf. In vraagstellingen? Mogelijk, hoewel, maakt niet iedere vraagstelling een stelling, en geen verkondigd standpunt?

Misschien een kleine aanvulling op door mij voorgestelde optie 2.

Ik spreek hier over uitzetten van zwaardere karpers. Waarmee ik liever had willen bedoelen, dat er zorg voor gedragen zou moeten worden dat er veel meer regionaal, zwaardere vis gevangen zou moeten kunnen worden, wat de gehoopte de-centralisatie teweeg zou kunnen brengen(dus minder over-bevissing). Dit alles kan alleen indien je hier een goed waterbeheer op los laat, kleine uitzettingen met goed groeiende vissen, die in een goed onderhouden water een goed leven hebben. En dit is een beheer wat door de KSN nagestreeft wordt en is driewerf toe te juichen.

Mag ik misschien vragen waar het eerst?

Het slachten van de oude situatie is natuurlijk een absurde. Misschien dit grut gaan gebruiken om alle Grandorado parken aan te vullen? Best vraag naar kennelijk. Verkopen in het buitenland? Duitsland was leeggevist las ik hiero? De betaalwateren in Frankrijk hebben er misschien wel oor naar? Kweet het ook niet.

Dat ik mensen van mijzelf vandaan schrijf deert mij weinig Klaas. Niet zolang geleden stond er niemand naast me. Nu al wat meer. Al is het er maar eentje per keer nietwaar? ;o)

Ik schrijf nog immer geen leugens, verzinsels, ik val niemand persoonlijk aan, anders dan een beleid wat soms gevoerd word en dat is mijn goed recht. Wat ik schrijf zijn niets anders dan hersenspinsels over de realiteit die ik aan het water tegenkom, en wat woorden die je hier en daar leest over diezelfde realiteit elders.

Meer dan de helft wat ik tiep zijn vraagstellingen. Dat ze moeilijk te beantwoorden zijn maakt ze nog geen verkeerde vragen.

ed
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

15-07-2003 09:26

Edwin,

De problemen zijn bekend, mag duidelijk zijn. Door deze problemen in het negatieve te blijven benaderen, gebeurt er niets, alleen mensen keren zich van het probleem af.

De bedoeling is om zoveel mensen mee te laten werken aan oplossingen. Dat kan alleen door van lieverlede een mentalteitsverandering door te voeren. Bijv. De Karperwereld komen meer en meer stukjes, zowel redactioneels als artikelen.


BTW. Momenteel hangen er weklelijks beroepsvissers aan de mail of telefoon. Ze kunnen hun grote karper niet meer kwijt, ook de "belgische spiegels"worden meer en meer geweigerd.

2 Beroepsvissers hebben te kennen gegeven volgend jaar spiegels te kweken en met gezondheidscertificaat aan te gaan bieden. Met een beetje doorzetting kunnen we nog invloed uitoefen op het ras ook.

Voor allen die ook deze problemen zien: DOE ER ACTIEF IETS AAN.

Wordt lid van een watercie., bestuur weet ik wat. DAN kan er wat veranderd worden.

Gaarne zou ik iets willen lezen over de ervaringen van mensen die deze stap gemaakt hebben. Viel het mee? Hoe werkte dat?

MVG

Klaas
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

15-07-2003 09:47

Edwin,

't is niet om gelijk en ongelijk he. Zwart wit bestaat in deze ook niet. Meer de manier van oplossing zoeken. Wil je een oplossing zoeken kan dat via de CBB. In september zal er weer een vergadering zijn. Kom gerust eens kijken.

Afgelopen voorjaar heeft de CBB een workshop gegeven. Deze ging over dit soort zaken. Ook hoe een VBC werkt en hoe om te gaan met besturen. Mochter er mensen zijn die zo'n workshop ook eens bij willen wonenen, laat dat gewoon weten. Bij voldoende belangstelling kunnen we weer zoiets organiseren.

<!-- BBcode auto-mailto start --><a href="mailto:cbb@karperstudiegroep.nl" class=bericht>cbb@karperstudiegroep.nl</a><!-- BBCode auto-mailto end -->
of <!-- BBcode auto-mailto start --><a href="mailto:kherik@chello.nl" class=bericht>kherik@chello.nl</a><!-- BBCode auto-mailto end -->

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

15-07-2003 10:57

Edwin,

Ik wil ook nog graag een kleine nuance aanbrengen. Doordat de KSN steeds actiever is in belangen behartiging lijkt het misschien dat zij verantwoordelijk is voor alles wat goed en fout gaat in het karperwereldje. Je zult zelf ook wel weten dat al deze initiatieven zoals SKP's en de CBB opgestart zijn uit eigen initiatief van enkele vrijwilligers. Natuurlijk zit er een stukje eigenbelang bij maar betrokkenheid is de grootste motivator.

Bedenk dus dat al dit werk door enkele vrijwilligers wordt gedaan die ook niet alles kunnen weten en ook geen zeeën beschikbare tijd hebben, er kan dus eens wat misgaan of over het hoofd gezien worden. Zoals Klaas al aangeeft, door zelf een kleine bijdrage te leveren kunnen we veel verbeteren binnen onze hobby. Maar je moet dan wel wat gaan doen!!!

Groeten,

Mark
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

15-07-2003 16:20

Beste Edwin,

Jammer dat je boek niet van de grond is gekomen.
Je denk goed na waar je mee bezig bent, dat is alleen maar te prijzen (even kietelen)
Het eigen belang van SKP is nihil heren, onder andere door de grote uitgestrektheid, er lopen projecten van Groningen tot Limburg. Waar bij spiegels zich verplaatsen over vele10 tallen km. En het in de meeste gevallen openbaar water betreft.
Vissen wel een groei potentie hebben waar je van schrikt,

Neem de handschoen op die Klaas je aanreikt, de workshop heb ik ook bezocht en was voor mij op een aantal punten leerzaam.
Er was door de mensen van het CBB veel werk van gemaakt, ik en met mij vele hebben dit erg gewaardeerd.

In je laatste schrijven krijg ik de indruk dat een aantal standpunten naar elkaar toe groeien.
De hakken in het zandzetten is nooit een goede zaak, want de belangen zijn toch het zelfde.
Alleen hoe dat te realiseren, daar wordt ook binnen het CBB, en de SKP open over gediscuteerd.
Toon je interesse, kom er bij.

Groeten Peter.
jan van kranenburg

15-07-2003 23:26

Peter en anderen,

Weet sinds ik board-lid ben wat KSN betekent. OVB en HSV behoorde al tot mijn bagage.
Leg me even uit svp: SKP en CBB ea ra?
Zijn er nog van die afkortingen?

mvg

Jan
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

15-07-2003 23:39

Tja Jan,

Een vervelende gewoonte dat afkorten maar helaas heel modern:

SKP = Spiegel Karper Project
CBB = Commissie Belangen Behartiging van de Karper Studiegroep Nederland

Je roept maar. Wellicht een verklarende woordenlijst voor karpervissers.

Kees
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

16-07-2003 00:54

Jan,

BUP:

Boerenkarper Uitzettingsproject.

Zie Karper nr. 19. Tevens een goed technisch (rig0 artikel van Piet Vogel.

MVG


Kan lopen alleen als ie nog staat
jan van kranenburg

16-07-2003 02:13

Kees, Klaas,

Helder, dank.

Karper 19 zegt me niets, Is dat een blad a la BEET? Dan hoeft 't voor mij niet!
Wat vind je volgende afkortngen?
KUB (Karpr uitzettings beleid. En KVB (Karper vangst (of vis) beleid))),
Om maar niet te vergeten KUT (Karper Uitzettings Theorie).
Etc Etc