het droppen van lood


Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

11-02-2013 10:19

Gebruik je een wafter dan blijft je onderlijn ook makkelijker in die bocht staan...
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

11-02-2013 12:45

niek van de sande schreef:beste allemaal,

veel mensen die met voerboot vissen droppen hun lood recht naar beneden waardoor je aas en haak ook op/dichtbij het lood liggen,

dit lijkt mij niet handig.

ik wil bij een vriend in een zandput gaan vissen, daar is het zekers 8meter diep,
ik wil hier met een kano mijn aas/voer verspreiden om een plek en me lood+onlijn recht naar beneden laten vallen, kan ik zo nog karper vangen?
of kan ik een hele nacht rustig slapen zonder enkele piepjes?

hoop dat mensen hier ervaring mee hebben
want kan daar maar 2 nachten vissen en geen zin om 1e nacht te verspillen.

hopelijk wat informatie om dit "drop"principe te verduidelijken.


alvast bedankt


Aas graag in de buurt van het lood ivm beter opname mogelijkheid van het aas voor de vis langs alle kanten!

Langere rig, zeg 25cm, maakt het minder relevant naar minimaal een zijde toe. Korte stijve rig van 10cm heeft ten alle tijde minder opname mogelijkheid, laat staan een totaal gestrekte rig.

Ligt een rig van 25cm gestrekt, dan heeft vis komende vanuit de tegengestelde richting, 50cm opname mogelijkheid en de andere richting nul. Dus wederom bij het lood aub.

Maar er wordt weer halve info gegeven, want er staat niet hoeveel, waarmee en hoe ruim (gebied) je voert. Ja met een kano en verspreid, maar dat is een ruim begrip.., of juist niet!

Een voerboot dropt het aas anders op een put van 8m diep dan op een metertje water. Natuurlijk ook anders op ondieper en dieper water, en alles wat er tussen in zit. Voor een worp geld het zelfde...

NOOIT met een slappe lijn je rig af laten zinken, hoewel de oppervlakte spanning van het water ook wat weerstand biedt. Minder kans dat alles in de war komt bereik je met een strakke lijn te houden tijdens het afzinken, maar des te verder terug zal je rig op de bodem komen. Des te dieper het water en het verschil wordt nog groter...

Kan de bedoeling zijn of juist geheel niet :wink: !?

Wil je dit niet, dan onder licht afremmen van de lijn alles af laten zinken. Ook speelt het gewicht van het lood hierbij een rol. Zwaar lood, zeg 140 gram, trekt de boog veel makkelijker uit je lijn en hele dikke lijn (0,50mm) snijdt weer wat moeilijker door het water.

Ik gebruik vaak een sliderloodje op een meter of twee, drie afstand achter de rig, welke ik met een PVA wokkel op de lijn fixeer of juist alleen aan de rig zijde tegen houdt (wokkels strak op hoofdlijn rollen). Bij het laatste kan ik nog, door af en toe m'n lijn wat slap te laten vallen, de afstand tot de rig flink vergroten en de kans dat de hoofdlijn in contact komt met lood en rig wordt nog kleiner..!

PVA foam bedekt bij mij 95% van de worpen, uitvaren etc. de gehele haak tot tegen de boilie. Nooit meer zekerheid gehad, zeker in combi met inline lood en onder begeleiding afzinken. ik snijd de wokkel in lengte richting bijna helemaal door, een weinig tuf, en leg haak en hair er tussen en laat het even drogen.

PS, waarom drop je de rig niet met die kano en een klein pendelworpje?
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).