Voortplanting van (project) spiegels


Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

27-07-2012 17:44

Is al weer wat jaren terug dat we als KSN een bezoek hebben gebracht aan het broedhuis van de Universiteit Wageningen. Als er een instituut is die kennis van zaken heeft op dit gebied zijn zij het. Na een rondleiding door de hallen vond er een discussie plaats waar ook het onderwerp vergroeiingen aanbod kwam. Misvormingen bij karpers komen tot stand in de eerste levens maand. Het ontbreken van essentiële bouwstoffen is hier de oorzaak van. Heeft verder niets met schub of spiegelkarper te maken. Uitsluitend door het feit dat men te snel van natuurlijk voedsel overstapt op samengesteld voedsel als pellets.

Dat het ontbreken van schubben bijdraagt aan het oplopen van ziekte als b.v. parasieten staat wel vast.

Deze week zijn we met KSN jeugd wezen vissen op een plas waar het bestand voor (effe schatten) 85 % uit spiegels bestaat. De laatste jaren ook nu weer verloopt de paai uiterst succes vol. Vreemd is wel dat het aantal schubs achter blijft ten opzichten van de spiegels. In theorie zou je het net anders om verwachten. Leuke is dat je er nu verschillende jaarklasse aan spiegels tegenkomt. Verder kan ik nog kwijt dat er voor wat jaren terug een aantal spiegels volgens Wageningen daar kwamen ze vandaan nog van de oude Heidemij afstammen. Vier kale spiegeltjes van rond de vier cm heb ik kunnen scheppen en aan mijn bestand aan karper toegevoegd. Hengelvangstregistatie zal de komende jaren duidelijk maken of de schub de spiegel inhaalt. Blijft terecht een boeiend onderwerp waar we nog veel van kunnen leren als karpervisser.

Groet,
Peter
Josef Stalscu
Berichten: 1003
Lid geworden op: 21-04-2007 17:38
Locatie: BREDA
Contacteer:

28-07-2012 09:21

pj otte schreef: Vreemd is wel dat het aantal schubs achter blijft ten opzichten van de spiegels. In theorie zou je het net anders om verwachten.


Dit is toch helemaal niet vreemd als 85% spiegel is?

Alle spiegels met elkaar worden 100% spiegel. Dan heb je nog de 50 en 25% kansen als schub en spiegel samen gaan.

Ik denk dat het normaal is dat de schub wat achter blijft. Maar hoe langer het duurt, hoe groter het percentage schub wordt. Dat kan niet anders. Maar dat duurt wel een flink aantal generaties.

Ligt er ook aan wat voor schub er zwemt, Gg, of GG. Dat scheelt enorm in deze case.

--

En Pj, deze stelling: ''Dat het ontbreken van schubben bijdraagt aan het oplopen van ziekte als b.v. parasieten staat wel vast. '', daar zou ik wel wat meer over willen weten.

Want betreft het hier nu gezonde spiegels, of die afwijkingen zonder schubben?
Zit hier wel vis?