Hallo,
Als je op het objectief (dat is iets anders dan een lens) welke op een spiegelreflex zit, een brandpuntsafstand van 50mm. of meer instelt om je foto's te maken, kun je met de camera niet drukken. En al helemaal niet wanneer je ook nog te maken hebt met een cropfactor van 1,5 of 1,6. Je zit er al gauw minimaal anderhalve meter vanaf.
Maar dat wist Ron natuurlijk al lang en breed!

(ik leer het wel, met die gele poppetjes!).
Stel nou hè, gewoon voor de discussie, dat iemand het zelf mooi vindt (qua beeld) om zijn vissen met een brandpuntsafstand van een stuk minder dan 50mm. vast te leggen en daar verder geen enkele bedoeling mee heeft of het zelfs niet eens doorheeft, wie de fuck zijn wij dan om daar wat van te vinden? Niet dat ik er niets van
vind, maar doet het er eigenlijk wel toe? Word je er zelf niet alleen maar minder van? Wees gerust, ik weet hoe het is om ergernissen te verzamelen.
En dat je dan een schat van een gozer bent die voor iedereen klaarstaat, altijd weidelijk vist, zuinig bent op wat je doet en waar je dat doet, daar scoor je niet mee. Je hebt het verneukt. Achtentwintig millimeter is achtentwintig millimeter, het staat in het bestandje bij de opname. Betrapt. Pure heiligschennis. Wij keuren dit ten zeerste af.
Eigenlijk geven alle groothoekcritici in dit topic bewust of onbewust toe, dat er niet alleen meer voor onszelf gevist wordt.
Het is namelijk ontzettend belangrijk dat je karpermaatschappelijk geaccepteerd te werk gaat, want anders glijd je binnen no-time af van gepassioneerd karpervisser, naar leugenaar, kwakzalver, opschepper en patser. Dat wil je toch niet? Het kan je zelfs je sponsoring kosten, of je reputatie, of ze prikken je banden lek, of er komt niemand meer bij je buurten (stel je voor). Heel vervelend als je op een karpertje vangen en ervan genieten na, ook nog iets wilt bereiken in de wereld van de karpervissers...
En als niemand je meer gelooft, waar vis je dan nog voor? Voor jezelf? Hou op zeg. Voor jezelf vissen is achterhaald. Het is achterlijk. Dat je heerlijk zit te genieten
in je eigen wereld en gelukkig bent
op jouw gekke manier, dat is iets voor mensen die in de war zijn, zoals ik. Die kun je beter links laten liggen, want je zou door dat soort verdwaalde figuren weleens imagoschade op kunnen lopen omdat je geassocieërd wordt met dergelijke fantasten. Men is kritisch, houd hier rekening mee.
Tegenwoordig zijn de belangen groter dan ooit. Het gaat er niet om of je in je eentje, jaren nadien nog geniet van die ene foto van die ene vis van die ene stek op dat ene geweldige water en dat je daar dan nog helemaal op zit te trippen, nee... Het gaat om wat men van je vindt en wat je daarmee bereiken kunt. Imago is de sleutel, plezier is een bijzaak. Plezier mag je hebben, maar niet ten koste van imago. Het is namelijk een bloedserieuze bezigheid.
Zelf heb je geen last van een paar millimetertjes minder, maar ja...
Ik zei toch dat ik in de war was!
Zaterdag had ik in acht uur vissen niks (en zondag ook niet, in zes uur). Buurman & Co. hadden er 21, maar hoogstwaarschijnlijk wél groothoekig vastgelegd, in dat kleine bootje van ze. Wat een amateuristische sukkels! Die neem je toch niet serieus? Wie is hier nou een prutser en wie moet hier nou nog leren hoe het spelletje werkt? Ik dus en ik kon er niet van slapen.
Sorry dat ik alles altijd vanuit een andere hoek en vanaf een afstandje bekijk (hoe toepasselijk) en soms, heel soms mijn best doe om mijn mening te negeren. Ineens weet je het, je wordt nieuwslezer! Met je bek op TV en nooit meer geldzorgen. Wel moet je een beetje goed overkomen en doen wat anderen zeggen.
Heel veel visplezier. Vergeet gerust je camera of wees blij dat je de accu's bent vergeten op te laden.
Met sinking braid invettende groet,
Willem
PS: Er circuleert zelfs een mailtje met getekende figuurtjes die karpers vasthouden en waaraan aan de hand van de afstand tussen de poserende visser en de vis, te zien is hoe het met je geloofwaardigheid gesteld is. Serieus geïnteresseerden kunnen mij natuurlijk een PB sturen.