Korda lood


Gebruikersavatar
robert smith
Berichten: 725
Lid geworden op: 22-09-2009 23:06
Locatie: Rotterdam

21-08-2011 16:25

:) Redeneren, hmmm, als de karper het niet vertrouwt, zowel onder water als aan de oppervlakte! Zal hij toch zijn gymschoenen aantrekken, en het hazepad kiezen, in zoverre boeiend???

mvg.
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

21-08-2011 16:50

Robert,

Zodra bij een lood de coating dusdanig beschadigd is dat er puntjes/scherpe stukjes aan zitten gaan ze bij mij weg als ik het niet meer glad kan snijden of branden.
Ik heb ooit zo'n turflood inmijn handen gehad en daar zat niks anders dan uitstekende puntjes en dergelijke aan.

Ieder zijn ding denk ik.

Rene,

Korda heeft idd een kleur die zij Gravel noemen, ik denk alleen als ze die kleur lood in de schappen zouden leggen dat er niet veel mensen zullen zijn die dat gaan kopen. (veel te licht van kleur voor de meeste Nederlandse wateren)

Jens,

Voor wat betreft het camouflage aspect: baat het niet dan schaadt het zeker ook niet.

Waarom zou een vis wel met bijvoorbeeld lijn de associatie kunnen maken met een vervelende ervaring en niet met een stuk lood?

Zie de foto die ik gepost heb, als je kon kiezen, welke zou je dan nemen?
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

21-08-2011 17:00

Grappig

Alle ophef over camouflage, terwijl het grootste gedeelte van de vissers in het donker of in troebel water vist 8) .
Gebruikersavatar
Dries Jacke
Berichten: 2360
Lid geworden op: 01-04-2007 09:29
Locatie: Friesland

21-08-2011 17:59

Jep dat klopt Martijn, maar toch gaat iedereen stiekum bewust zijn laatste meter camoufleren ;)

Mijn voorkeur gaat toch naar donkere kleuren (silt) ivm takjes rotzooi wat onder water ligt. Ach en dat stukje zandlood is misschien ook wel voor ons eigen vertrouwen. Maar ik snap de vraag wel. Van leaders tot haken maar geen lood en inserts.
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

21-08-2011 18:05

Ja Martijn,

Waarvan wij mensen dan maar weer aannemen dat de vis weinig ziet. ;)
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Gebruikersavatar
Teun van der Velden
Berichten: 380
Lid geworden op: 21-09-2009 22:40
Locatie: Brabant

21-08-2011 18:05

jens breugelmans schreef:pff, lekker boeiend.
Karper is niet bang van lood.

Denk je nou echt dat een vis die redenatie kan maken?


Hier ben ik het volledig mee eens :)
Niet dat ik met glimmend lood vis, maar of het nou een donkerbruin of donkergroen lood is zal mij een worst wezen. Net als dat hele fuzz gebeuren...

commercie
René van der Linden
Berichten: 149
Lid geworden op: 31-07-2010 20:15

21-08-2011 18:11

Karper kan donders goed een situatie herkennen (gevaar)... dus ook lood icm de hele onderlijnmontage...
Mense mense, kalm aan dan breekt het lijntje niet...

Plofkarper... Mag het een pondje minder zijn alstublieft?
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

21-08-2011 18:15

Commercie? Dat lood koop je toch dus waarom commercie? Dan liever meteen in een kleur die me aanstaat.

Waarom wordt Korda altijd meteen gelinkt aan commercie? Omdat ze hun loden coaten? Omdat ze bijv tube in een voor jou of mij misschien wel perfect kleur verkopen?

Ga jij daardoor meer tube kopen?

En als het allemaal niks uitmaakt, waarom zou je dan niet met glimmend lood vissen?
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

21-08-2011 18:19

Eus Molewijk schreef:Ja Martijn,

Waarvan wij mensen dan maar weer aannemen dat de vis weinig ziet. ;)



Eus

Als het water troebel is KAN een vis natuurkundig niks zien. De lichtstralen die een voorwerp zou reflecteren worden door vaste deeltjes in het water tegengehouden. In het donker zou een vis theoretisch wel iets kunnen zien als de ogen gevoelig zijn voor infrarood. Maar juist dan maakt de kleur van je lood niks meer uit omdat ie dan maar een kleur ziet (infrarood)

mvg martijn
René van der Linden
Berichten: 149
Lid geworden op: 31-07-2010 20:15

21-08-2011 18:19

Wie zegt dat we praten over donker (troebel) water / nacht...?
Mense mense, kalm aan dan breekt het lijntje niet...

Plofkarper... Mag het een pondje minder zijn alstublieft?
Gebruikersavatar
Dries Jacke
Berichten: 2360
Lid geworden op: 01-04-2007 09:29
Locatie: Friesland

21-08-2011 18:21

Vind Korda denk ik wel de beste firma als het om de laatste meter gaat. Alles spreekt mij aan en de reclamecampagne is gewoon top. Hebben ze piekfijn voor elkaar. Steekt met kop en schouders boven de rest uit!
René van der Linden
Berichten: 149
Lid geworden op: 31-07-2010 20:15

21-08-2011 18:22

Volkomen mee eens! Commercie, ja dus? Ze brengen wel wat, voegen veel waarde toe aan de gehele karpervisserij. Alleen de underwater dvd's al...
Mense mense, kalm aan dan breekt het lijntje niet...

Plofkarper... Mag het een pondje minder zijn alstublieft?
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

21-08-2011 18:28

René van der Linden schreef:Wie zegt dat we praten over donker (troebel) water / nacht...?



Ik, in mijn vorige post....
jens breugelmans
Berichten: 615
Lid geworden op: 30-09-2009 16:33

21-08-2011 18:48

Eus Molewijk schreef:Robert,

Waarom zou een vis wel met bijvoorbeeld lijn de associatie kunnen maken met een vervelende ervaring en niet met een stuk lood?



Hij maakt alleen associatie met strakke lijnen. Die strakke lijn krijgt de karper ook te voelen tijdens de dril.
Slappe lijnen schrikken ze echt niet van hoor.

Als een karper zou schrikken van lood, zou hij dus alleen nog maar azen op stukken bodem waar het helemaal schoon is.
Want bv een steen zou ook een stuk lood kunnen zijn....
Nee hoor, dat stuk lood is gewoon 1 van de vele dingen die op de bodem liggen.
Gebruikersavatar
robert smith
Berichten: 725
Lid geworden op: 22-09-2009 23:06
Locatie: Rotterdam

21-08-2011 18:53

Eus Molewijk schreef:Robert,

Zodra bij een lood de coating dusdanig beschadigd is dat er puntjes/scherpe stukjes aan zitten gaan ze bij mij weg als ik het niet meer glad kan snijden of branden.
Ik heb ooit zo'n turflood inmijn handen gehad en daar zat niks anders dan uitstekende puntjes en dergelijke aan.

Ieder zijn ding denk ik.


@Jans, knap geplakt, hoge school voor genoten???

mvg.
jens breugelmans
Berichten: 615
Lid geworden op: 30-09-2009 16:33

21-08-2011 18:58

Heb je het tegen mij?
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

21-08-2011 19:08

Martijn,

Tussen kraakhelder leidingwater en erwtensoep zit natuurlijk een enorm gebied. Wat is dan troebel?

Jens,

Je praat of je een karper bent. Hoe weet je dat zo zeker?

De vorige keer dat ik door het plafond werd getrokken lag er ook zo'n blokje. Snap je wat ik bedoel?

Ik zie het allemaal wat simpeler; als ik toch lood koop dan koop ik het wel meteen in de goede kleur. Kost niks extra hoor, en stel nu eens dat de vis het wel ziet/herkent, waarom zou ik dat dan niet doen?

Noem het commercie als je wilt, ik noem het the right tool for the job.
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Gebruikersavatar
robert smith
Berichten: 725
Lid geworden op: 22-09-2009 23:06
Locatie: Rotterdam

21-08-2011 19:12

Zoals al eerder gepost!
René van der Linden schreef:Alleen de underwater dvd's al...


jens breugelmans schreef:Nee hoor, dat stuk lood is gewoon 1 van de vele dingen die op de bodem liggen.


Verder ook nog ander beeldmateriaal bekeken, waar onze vriend de karper, wel degelijk de voerplek argwanend/ oplettend/ niet vertrouwend/ wel degelijk schrikkend en ook terugkerend, wel hetgeen hem is voorgeschoteld, mijd!

Naar mijn gevoel, hoort daar ook een te opvallende loodmontage bij.

mvg.
jens breugelmans
Berichten: 615
Lid geworden op: 30-09-2009 16:33

21-08-2011 19:17

Natuurlijk kan ik het niet zeker weten, want ik ben idd geen karper.
Ik ben wel van mening dat de karper veel meer verstand toegekend wordt, dan dat hij werkelijk heeft.

Ik kijk er in ieder geval niet naar, en vang toch zeker niet minder dan anderen om me heen.
Ik kijk trouwens ook nooit naar de kleur onderlijn en zo. Putty gebruik ik de laatste tijd ook al niet meer.

En toch blijf ik vangen. Of zou ik alleen de domme of blinde karpers vangen?

Maar net zoals je zegt, ieder zn mening.
jens breugelmans
Berichten: 615
Lid geworden op: 30-09-2009 16:33

21-08-2011 19:20

@Robert,

Met beeldmateriaal kunnen ze je alles laten geloven wat ze willen. Het is maar net wat ze laten zien.

Maar ook dit is idd weer ieder zn mening.
Gebruikersavatar
robert smith
Berichten: 725
Lid geworden op: 22-09-2009 23:06
Locatie: Rotterdam

21-08-2011 19:28

@Jens, afgelopen week nog, zat ik achter een spiegeltje aan, hoewel hij gulzig aan het happen was op de kattebrokken, stopte hij elke keer weer bij hetgeen ik hem aanbood (4 brokjes boven de haak). Waarna hij vrolijk verder aasde op de enkele brokjes (was net of hij aan het tellen was)! of dit een vorm van intelligentie is, hoor je mij niet zeggen, maar het leek er wel degelijk op alsof de spiegel na zat te denken over hetgeen ik hem/ haar voorschotelde!

mvg.
Gebruikersavatar
Yuri Alexej Römer
Berichten: 269
Lid geworden op: 17-05-2008 20:32

21-08-2011 19:36

Hoi Robert

Er zijn van die mooie imitatie brokjes van enterprice tackle met een gaatje
er in waar een hagelloodje in kan waardoor hij zo gaat staan dat de haak boven water is.

Wanneer je de brokken nou eens flavourd wie weet kom je voor verrassingen te staan.

Groeten Yuri
Gebruikersavatar
robert smith
Berichten: 725
Lid geworden op: 22-09-2009 23:06
Locatie: Rotterdam

21-08-2011 19:41

Yuri, thanks, ga dat zeker overwegen!

mvg.
jens breugelmans
Berichten: 615
Lid geworden op: 30-09-2009 16:33

21-08-2011 19:44

Natuurlijk kan het zijn dat hij het niet vertrouwd. Het blijft een dier met een instinct.
Ik zeg alleen dat een karper geen linken kan leggen. Oftewel geen 2 stappen vooruit kan denken.

Hij zal niet denken van" o, daar ligt een stuk lood, en ook een boilie er naast dus die zal niet veilig zijn.
Het kan wel zijn dat hij schrikt van een berg boilies bij elkaar bv. Of een strakke lijn. Of een onnatuurlijke aasaanbieding....

Dit alles is natuurlijk weer gebaseerd op mijn mening. :)
Gebruikersavatar
Wim Baans
Berichten: 1145
Lid geworden op: 10-10-2010 21:48
Locatie: Friesland

21-08-2011 23:22

Martijn,

Het zicht van de karper wordt volgens mij onderschat of niet begrepen, ga maar eens wat zoeken op internet, iets met kegeltjes en staafjes en wat extra eigenschappen, ook in 'low light conditions'. Er stond ooit ook eens iets wetenschappelijks op de Benelux-site van CCM, maar dat hebben ze eraf gehaald.

Dat een vis een contrasterend of anderszins mogelijk opvallend lood niet associeert met gevaar en je hem daardoor dus toch vangen kunt, wil niet zeggen dat de vis het niet ziet of dat het geen reet uitmaakt wat voor kleur/structuur dat lood heeft.

Nee, dat heb jij niet gezegd, dat klopt, ik zeg het alleen maar.

Je kunt de aandacht ook afleiden van het niet perfect gecamoufleerde lood als je er paranoïde van wordt, of zorgen dat een karper geen seconde bezig is met dat stomme stuk lood, door - in mijn optiek - belangrijkere zaken goed aan te pakken waardoor de factor loodcamouflage vrij onbelangrijk wordt en een vis sowieso met minder argwaan de stek benadert en met meer vertrouwen gaat azen.

Ik vind dat Korda-lood prima, het hoeft van mij niet anders. We testen allemaal onze camouflage in de oeverzone, maar vissen vaak op dieper water. Juist daar ligt meer rotzooi bezonken en dat is vaak donkerder van kleur, plus dat het er dieper is, waardoor er minder licht doordringt. Hiermee spreek ik mezelf niet tegen, ik geef alleen aan dat het testen in de oeverzone verneukeratief kan zijn.

Groet,
Willem :wink: