Het is weer raak!!!


Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

07-01-2011 13:59

Ik heb net een klein stukje bij mij door de wijk gefietst. Op een stuk van ongeveer 250m vond ik maar liefs 8 dode karpers! Dit op een geschat bestand van hooguit 25 vissen. :(

Er lager er zelfs 2 bij waarvan ik nog niet zo zeker weet of ik die ooit wel gevangen heb.

Voor de rest lag er nog overal ijs dus het kan zomaar dat er nog een aantal onder het ijs drijven.

Het water is vorig jaar nog uitgebaggerd, dat heeft dus helaas niet geholpen. Ik denk dat het ijs met de sneeuw erop funest is geworden.

Ik ben er behoorlijk verdrietig om, het waren een soort oude vrienden, vissen van misschien wel 25 of 30 jaar oud. :(
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Gebruikersavatar
jan de jager
Berichten: 1501
Lid geworden op: 19-09-2009 17:53

07-01-2011 14:44

:roll: :roll:
Laatst gewijzigd door jan de jager op 10-01-2011 21:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Remco Albers
Berichten: 268
Lid geworden op: 02-05-2010 19:45

09-01-2011 20:02

vandaag ff hengels uitgegooid op een watertje in de buurt. kwam daar aan en zag helaas een schub van ong 25pond liggen op de kant.
ff rondje gedaan en verder niks zien drijven gelukkig.
heb de hele middag naar de dikste spiegel mogen kijken, zodra het zonnetje weer doorkwam kwam deze lekker ff met de rug boven.
Gebruikersavatar
Peter de Jonge
Berichten: 1617
Lid geworden op: 07-10-2009 18:27
Locatie: Amersfoort

09-01-2011 20:24

Da's zeer triest Eus, vaak zijn dat juist de karperbestanden die niet te vervangen zijn en waar iedere vis nog een individu is...

@ Remco, dat is mooi om te zien (die spiegel dan he!)...Hopelijk bijft de sterfte bij die enkele vis
Bovenstaande is slechts mijn bescheiden mening, correct me if i'm wrong!
Noem mij gerust een DRIJFSIJS!!!

http://www.karperontspanning.nl
http://www.hsvonsgenoegenboxtel.nl
stefan broks
Berichten: 1085
Lid geworden op: 01-08-2008 10:34
Locatie: schijndel

10-01-2011 14:01

peter weet jij misschien al iets meer over je thuiswater.. is het bij die dode voorns gebleven of is het mooie oude bestand er ook aan gegaan?
HaPe van Ee
Berichten: 295
Lid geworden op: 07-12-2010 18:14

10-01-2011 21:05

Ben,

Maar de gemene deler van veel vissterfte, is vaak toch een te hoge bezettingsgraad van het water t.a.v. de draagkracht.
Sneeuw op het ijs houdt niet in, dat het water meteen zuurstof-arm is.
Anders zou er op alle wateren; waar geen wakken of open stukken zijn geweest, ook sterfte moeten zijn.
En dat is niet het geval.

Een baggerlaag op de bodem hoeft ook niet altijd de reden te zijn van karpersterfte.
Daarbij een water uitbaggeren is meestal een aardig klus.
Een flink deel van de vis weg vangen, dat is veel beter te doen.

Her en der zwemmen er in Nederland ook flink wat oude vissen rond.
Deze vissen hebben een mindere weerstand en een strenge winter kan dan haar tol eisen.
Ook na deze winter zal op 95 % van de afgesloten wateren in Nederland nog genoeg karper rondzwemmen.

met weidelijke groet

HPE
Met de wind van gisteren kan men vandaag niet zeilen...

http://www.youtube.com/watch?v=xxGUeonyNnE
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

10-01-2011 21:35

In het inleidende bericht lees ik ook iets over waterplanten die onder ijs geen assimilatie meer kunnen doen. Beetje vreemde melding omdat waterplanten in de herfst afsterven en bij het rottingsproces alleen maar zuurstof wordt verbruikt. De toenemende plantengroei van de laatste jaren in combinatie met de vroeg binnenvallende vorst kan er op sommige plaatsen ook voor zorgen dat er extra problemen zijn door veel plantenresten waarvan de rotting nog niet voltooid is.

Overigens is assimilatie het produceren (overdag) en verbruiken ('s nachts) van zuurstof in afhankelijkheid van zonlicht. Zuurstofplanten verbruiken voedingstoffen en houden vooral de algengroei tegen. Maar planten en algen in de winter gedijen niet, die rotten en verbruiken zuurstof. Inderdaad iets wat je op school behoort te leren bij de biologieles.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

11-01-2011 15:15

Net als vorig jaar dreigt dit jaar een grote vissterfte op te treden als gevolg van het winterweer. De omvang hiervan kan per water aanzienlijk zijn en tot de dood van duizenden vissen leiden. Sportvisserij Nederland doet daarom een dringende oproep aan sportvissers om (dreigende) vissterfte te melden bij de federatie of hengelsportvereniging.

Het betreft vooral kleine(re) vaak afgesloten ondiepe wateren. De oorzaak van deze sterftes is een langdurige ijsbedekking. Deze wintersterftes treden vooral op wanneer er ook – zoals in de vorige en deze winter – veel sneeuw op het ijs ligt. Door de sneeuwbedekking dringt er geen licht door in het water en wordt er geen zuurstof meer geproduceerd. Door afbraakprocessen verdwijnt de nog aanwezige hoeveelheid zuurstof en worden voor vis giftige stoffen gevormd.

Wintersterfte is in principe een natuurlijk verschijnsel, waarbij een deel van de visstand dood gaat. Ten gevolge van achterstallig baggeronderhoud kunnen zich echter zeer ernstige sterftes voordoen waarbij (nagenoeg) alle vissen doodgaan. Dergelijke vissterftes leiden afgezien van dierenleed tot overlast en ernstige schade aan de ecologische kwaliteit van het betreffende water


Voorkomen is beter dan genezen. Wintersterfte kan structureel worden tegengegaan door regelmatig te baggeren, diepere overwinteringsplekken aan te leggen en eventueel aanwezige lozingen en riooloverstorten te saneren.


Bericht van 24 december 2010
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust