Fishcare


Gebruikersavatar
Christian Hummelink
Berichten: 1857
Lid geworden op: 02-10-2005 22:56
Locatie: Zwolle

09-11-2010 13:54

Klaas, dat jij je slip bijna los draait roept bij mij juist verwarring op. Hoe kan een zware hengel dan meer doen dan een lichte?
Penvissen, omdat een wegzakker een mooie opsteker kan zijn!
http://www.karperbeheer.nl, word lid van de BVK!
K. van den Herik

09-11-2010 15:38

Vermogen van de hengel Christiaan. Bij mij heb je aan de top ongeveer 1,75 kilo nodig om 90 graden te bereiken. Bij een 1,5 ponder is dat ongeveer een kilo.Jou 1,5 ponder staat dus eerder in een hoepel en bij dezelfde kracht uit de pols heb ik nog kracht in de hengel over. de hengel heeft dus nog het vermogen om te dempen en uitvallen op te vangen. Bij jou gaat of de slip op je moet je pols gaan gebruiken. Je hengel doet niets meer. Je gaat je molen voelen bewegen, wedden?

Een slip is niet meer dan een wrijvings weerstand op de molen toch? Als jij je hengel horizontaal houdt en je lijn aan een unster bindt en je laat iemand dit vast houden en jou roepen als er 2 kilo getrokken wordt. Op dat moment laat jij jou slip werken. Je verandert niets. Je laat de man weer vast houden en je probeert weer 2 kilo te trekken. Of je hengel breekt of niet, maar jou slip begint nog niet te lopen. dit komt door de wrijving van de lijn in de ogen, veroorzaakt door de bocht van de hengel.
Gebruikersavatar
Christian Hummelink
Berichten: 1857
Lid geworden op: 02-10-2005 22:56
Locatie: Zwolle

09-11-2010 17:19

Ok Klaas ik snap je punt. Die test met de unster zal ik zeker eens gaan doen ik begin nu wel benieuwd te worden. Volgens mij vergeet je echter iets. Een hengel heeft nog steeds dempende eigenschappen wanneer de 90 graden bereikt zijn.

Onder de top is het bij mij nog steeds én hengel, éen slip, én pols.
Penvissen, omdat een wegzakker een mooie opsteker kan zijn!
http://www.karperbeheer.nl, word lid van de BVK!
Gebruikersavatar
Christian Hummelink
Berichten: 1857
Lid geworden op: 02-10-2005 22:56
Locatie: Zwolle

09-11-2010 17:23

En wat je precies met dat laatste experiment wilt bewijzen is me ook niet helemaal duidelijk. Ik weet zeker dat je gelijk hebt, en dat de kromming van de hengel een extra wrijving oplevert. Maar ik neem toch aan dat je hier bij het instellen van de slip rekening mee houdt? Ik wel in ieder geval, en ik dril ook graag met kromme hengel.
Penvissen, omdat een wegzakker een mooie opsteker kan zijn!
http://www.karperbeheer.nl, word lid van de BVK!
K. van den Herik

09-11-2010 18:04

Kan het ook niet helpen dat je op afstand, door de stand van je hengel enzo, minder wrijving in je ogen hebt, sorry daarvoor, als ik kon ging ik de natuurwetten aanpassen. Met 100 meter lijn heb ik ook nog een keer meer rek, lees vergeving, dus mag de slip best wat later zijn werk beginnen doen.
Gebruikersavatar
Christian Hummelink
Berichten: 1857
Lid geworden op: 02-10-2005 22:56
Locatie: Zwolle

09-11-2010 18:59

Ongetwijfeld, dat is ook heel verstandig om te doen. Maar wat ik bedoel is: wanneer jij op afstand vist mag je slip later beginnen te werken, maar ook dan dril je niet met je hengel horizontaal.

We dwalen echter af van het hoofdonderwerp. Ik blijf erbij dat de topicstarter gelijk heeft. De trendverschuiving van licht naar zwaar materiaal leidt onherroepelijk tot meer schade aan de karperbekken. Daar zijn ervaren vissers zelf geen debet aan. Maar indirect lezen beginnende karpervissers wél dat ze het beste zware hengels en dikke lijnen kunnen gebruiken. Daarnaast is de trendverschuiving ook in de hengelsportwinkel aanwezig. Als ik morgen naar de winkel ga en vraag om een 'allround karperset' dan krijg ik hengels die gemiddeld twee pond zwaarder zijn dan 10 jaar geleden, en een lijn die 10/00 dikker is.

Je wilt niet weten hoeveel mensen de slip zo afstellen dat de molen lijn begint te geven net voordat de lijn breekt... oeps dat was de winkelier even vergeten te vertellen toen hij weer een 3,5 ponder met 45/00 verkocht.

Bij logge dikzakken gaat het allemaal goed. Ik zie het nu met de vissen op het Twentekanaal. De harde vechters hebben versleten mondhoeken, ze zijn slachtoffer van hun eigen kracht doordat het materiaal te zwaar is of verkeerd gebruikt wordt. Neem een vechtjas als de legendarisch Rambo van het KK. Anno 2010 was Rambo een frommelbek geweest.

Groeten Christian
Penvissen, omdat een wegzakker een mooie opsteker kan zijn!
http://www.karperbeheer.nl, word lid van de BVK!
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

09-11-2010 19:21

Even voor de duidelijkheid. De quote was van Rini. Persoonlijk vind ik zware hengels niet perse slecht. Maar als ik soms mensen aan de waterkant bezig zie moet ik me wel eens achter de oren krabben.

*jaar in jaar uit de beesten vetmesten. Want als een vis helemaal bol staat (lees: overgewicht heeft) is hij gezond. Als hij dan ineens iets afvalt (en een normaal gewicht heeft) moet het wel slecht met hem gaan. Wellicht leuk om eens op je partner te testen. Wat denk je dat beter voor haar is? Overgewicht of een normaal gewicht?

*300 meter uitvaren met een radiografisch bootje. En drillen? Tja, dat word dan 300 meter op sleeptouw voor het beest

*200 gram lood in safetyclips. Maar het lood lost na het prikken! Al eens gehoord van loodvergiftiging?

Maar ohwee als je geen dikke proline mat hebt of zelfs een kleinere vis in het gras legt. Ergens toch een beetje dubbel. Of niet? :roll:
De hele discussie over licht of zwaar vissen wilde ik niet opstarten. Die is er tenslotte al zo vaak geweest.
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

09-11-2010 19:26

DWDD
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

09-11-2010 22:15

Nou Kevin,
ik kan me wel iets bij het 'dubbele gevoel' voorstellen.

Bij het geval Rini ook wel, hij heeft middels zijn bijdrage aan het hele gebeuren ook ongewild bijgedragen aan een ver doorontwikkelde en doorgeschoten karper visserij.

Paradox heet zoiets, geloof ik..
Groet'n Henk..

still growing Old.
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

10-11-2010 01:27

Belangrijk punt, is volgens mij ook, waar vindt de inhaking plaats.

Ik heb het liefst, een in de onderlip gehaakte vis, veroorzaakt bijna geen schade.

Viste vorige week op een bepaald water (i.v.m. de bodem) met uitgebalanceerd aas.

Twee vissen en twee keer een snee in de bek.
Niet met zeer zwaar materiaal.

Toeval?
K. van den Herik

10-11-2010 07:18

Christian,

We zitten dichter bij dan je denkt hoor. Maar als je begrijpt, dat een slip onder de top losser moet staan omdat een deel van de weerstand door wrijving veroorzaakt wordt dan is het logisch dat verder weg de slip strakker heeft gestaan.

De curve van de hengel is tijdens de einddril fase veel vaker dieper dan tijdens de dril op afstand. Degene die niet met zijn slip speelt, het corrigerende vingertje dud ook neit kent, is mede veroorzaker van zere bekkies. Tijdens de einddril komt de grootste kracht op de haak. En daar maakt het niet uit of je een 2 of 3 ponder hebt.

Mijn kevlars zijn 15 jaar oud, niks mode, gewoon handig om 90 meter plus te werpen met stringer.

Een pistool is een ding, geen moordenaar, bij goed gebruik kan een ersoon plezier beleven aan zo'n ding. Mikt ie op jou en schiet ie je door het hoofd is degene die de trekker overhaalt de moordenaar. Geldt ook voor het vissen. Het materiaal is niet de moordenaar/sloper. De gebruiker ervan.

Maar ieder doet maar lekker wat ie wilt.
K. van den Herik

10-11-2010 07:34

Geachte ****,

Misschien verstandig deze in te lijsten en boven uw bed te hangen.

Roelof Schut schreef:
...
Heel veel materialen zijn visonvriendelijk als ze verkeerd of in de verkeerde omstandigheden worden ingezet. Van bewaarzak tot gevlochten lijn en van (leadcore) leaders tot hengels van 3,5 lbs. Dat betekent echter niet dat deze producten onverantwoord zijn of niet verantwoord zijn te gebruiken.

...
Gr.
Roelof



*** vul hier uw naam in...
Gebruikersavatar
Christian Hummelink
Berichten: 1857
Lid geworden op: 02-10-2005 22:56
Locatie: Zwolle

10-11-2010 10:53

Maar Kevin, die dikke balonnen zijn makkelijker binnen te takelen, dus dat is veiliger voor de vis :wink: 8)

En wat loodvergiftiging betreft, daar zou je ook een mooi (en simpel) onderzoek naar kunnen doen. Je mag immers veronderstellen dat het merendeel van het verkochte karperlood voor eeuwig op de bodem terecht komt.

Klaas, de quote van Roelof Schut is natuurlijk een waarheid als een koe. Maar het aanbod bepaalt in dit geval meer de vraag dan andersom heb ik het idee, en dat vind ik jammer.
Penvissen, omdat een wegzakker een mooie opsteker kan zijn!
http://www.karperbeheer.nl, word lid van de BVK!
K. van den Herik

10-11-2010 12:09

ik neem jou pen hengel. Vis 7 meter uit de kant op een diepte van 2,5 meter. Whatever. Ik sla een vis aan. Ik heb contact. De vis speert de plompen in, ik schrik, sla de hand op de spoel, wijs de hengel lichtjes richting wegspurtende vis. En ren 4 stappen naar achter. Er kunnen nu 3 dingen gebeuren, misschien 4

1) lijn breekt
2) lipje geeft het op
3) 1 en 2 houden, vis keert om

Ergo:
om een bek te slopen kan ik prima uit de voeten met een 1,5 ponds penhengel met 28/100e nylon trekkracht 4,5 kilo oid


Heel veel materialen zijn visonvriendelijk als ze verkeerd of in de verkeerde omstandigheden worden ingezet



Dus du moment dat u alle 3 ponders verbied, gebeurt er verder niets. De Bosbaan zat in 1978 al vol met vissen waarvan de bekken ooit waren.

De put in ottoland btw ook. Kwam door oppervlakte vissen met korst en haak 1/0