Even iets anders.... stress


guido berkmortel
Berichten: 1860
Lid geworden op: 25-06-2003 02:00

04-11-2010 21:26

http://www.youtube.com/watch?v=qt53red22S4

Meerval boeit het ook niet zoveel............
K. van den Herik

05-11-2010 06:54

Nog eens anders:

KK 8-9. 2008 zijn er 10 tallen kleine karpertjes tot een kilo of 6 ingezet. Deze visjes kwamen vanaf wat vijvers in Geel en zijn door de gemeente verplaatst.

Vangen ervan was geen kunst. 2009 werd dat al vervelender en nu doen de beestjes net zo debiel als soms de rest.

Voor mij is het 100% dat ze gedrag overnemen van de aanwezige vissen en jappanneren wat ze wel en niet moeten doen.

Overdraagbare stress zeg maar.

Voerplek, vaste stok flink wat bremmen al gevangen. Verspeel er 1 tje nety boven de plek. Hup alles weg en lang ook. Geldt dit ook voor karper?

MVG

Klaas
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

05-11-2010 09:07

Klaas, praktijkvoorbeelden KSN jeugdviskampen. Bij 2 jeugdviskampen hebben we een aantal keren op verzoek van de visrechthebbende Federaties alle vangsten genoteerd. Dit omdat zij graag inzicht in het karperbestand wilden hebben en dit d.m.v. een VKO niet lukte.
Dit zowel op een water waar niet 's nachts gevist mag worden (Zeumeren, water van 30 ha) en vrijwel ook daadwerkelijk op een doodenkele uitzondering na, ook nooit 's nachts gevist wordt.
Alsmede ook op een water (Stobbeplas, ca. 5 ha) waar het hele jaar door gevist 's nachts gevist mag worden en waar ook verhoudingsgewijs erg veel 's nachts gevist wordt.
Wie schetst de verbazing (had ik ook nooit gedacht, maar meten is weten) dat het 1e jaar op beide plassen veel karper werd gevangen, het 2e jaar nog ca. de helft, het 3e jaar nog ca. een derde en het 4e jaar nog ca. een kwart van de aantallen die in het eerste jaar werden gevangen.
En wat mij ook ook verwonderde was dat het op beide plassen vrijwel hetzelfde was, terwijl op de ene nooit 's nachts wordt gevist (maar de vissen het jaar daarop dus de 32 lijnen kennelijk nog niet vergeten waren...) en op de andere vrijwel het hele jaar door 's nachts wordt gevist (en daar kennelijk de vissen ook voorzichtig werden bij ineens 32 lijnen in het water).
Stress of conditionering blijft de vraag, maar leren doen ze dus vrij snel en het onthouden van bepaalde zaken is kennelijk geen probleem, ook niet over langere tijd gemeten.
Héél vroeger werd er met grote stelligheid beweerd dat als er ijs op het water had gelegen de vissen daarna niet meer geconditioneerd (of gestresst?) zouden zijn. Maar dat blijkt dus overduidelijk een misvatting te zijn.
K. van den Herik

05-11-2010 11:04

Gaaf Aart

KarperSTUDIE lijkt het wel hahahaha
maarten kok
Berichten: 434
Lid geworden op: 10-11-2005 09:14
Locatie: enkhuizen

13-11-2010 20:04

deze vis ving ik 4 x in 13 dagen. op een franskanaaltje op het zelfde aas. 4 aparte sessies hit en run deze heeft onthouden hoe lekker mijn boilies waren :D

Afbeelding
van de tip tot de top !!!!!! hou ze open slapen kan altijd nog .
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

13-11-2010 21:39

Tjemig Klaas, zou ik niet beter weten zou ik je haast een moraalridder gaan noemen met al die topics die je de laatste tijd hebt geopend. :wink:

Wat versta je onder stress Klaas? De negatieve ervaringen die vissen blijkbaar kunnen onthouden? Heette dat geen dressuur?

De enige stress die ik ken is op de vrijdagmiddag na het werk de teringzooi bij elkaar harken en door de file zo snel mogelijk naar het water om vervolgens alle stekken reeds ingenomen te vinden. :D
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
K. van den Herik

15-11-2010 11:40

Als ik een moraalridder ben omdat ik veroordeel dat een malloot met 2 om en nabij 30 kilo vissen op zijn armen op de fot gaat en dat er een debiel blad is die dat op de voorpagina zet, ben ik er trots op zo genoemd te worden. Laat het mijn Geuzenaam zijn

Afbeelding
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

15-11-2010 14:55

Nu niet trots gaan worden op die titel he Klaas, ik heb duidelijk geschreven: als ik niet beter zou weten. :D

Ik heb overigens nog geen antwoord op mijn vraag wat je onder stress verstaat.
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
K. van den Herik

15-11-2010 15:25

Ik heb het artikel nu ook gelezen en ben het nog een beetje een plaatsje aan het geven. Inderaad vallen er een paar stukjes op zijn plaats...


Gaat over een artikel in Karper 62. HPE attendeerde mij erop/ over.

Schijnt dat die prof. fysologisch wat dingen aan toont enzo. Vond die 80 dagen geheugen wel frapant.
HaPe van Ee
Berichten: 295
Lid geworden op: 07-12-2010 18:14

07-12-2010 19:12

Even voor alle duidelijkheid een kleine samenvatting uit het artikel.

In wetenschappelijke woorden ondergebracht is stress een respons op een stressor.
Stress kan worden gemeten aan de hand van het cortisolgehalte in nanogram per millimeter bloedplasma.

De voornaamste stressoren voor karpers zijn de zuurgraad van het water(PH), zoutgehalte, verandering van donker en licht, crowding, predatie, handling, transport, trillingen(geluid) en isolatie.
De duur en intensiteit van de stressor is hierbij bepalend of er sprake is van eustress (positief) of distress (negatief).

Bijvoorbeeld crowding:

Als karpers moeten conccureren op een voerbed, dan ontstaat er een positieve stressreactie, zodat ze zich beter kunnen laten gelden in de strijd om het voer.
Distress ontstaat wanneer bijvoorbeeld veel karpers in een relatief kleine ruimte worden gehouden.

Opmerkelijk: Karpers houden van gezelschap en kunnen niet tegen isolatie.

Een karper die in een bewaarzak wordt geïsoleerd; zal derhalve binnen aanzienlijke tijd, hoe rustig die vis zich ook houdt, last krijgen van distress.
De karper kan hier nog dagenlang hinder van ondervinden.
Wil men toch zakken, zorg dan dat het duister is in de bewaarzak, dan bouwt de distress zich langzamer op.

Geheugen

Het geheugen van een vis (dus karper ook) doet niet onder voor dat van een gemiddelde student.

met onthoudende groet

HPE
Met de wind van gisteren kan men vandaag niet zeilen...

http://www.youtube.com/watch?v=xxGUeonyNnE
K. van den Herik

07-12-2010 19:13

he hp, welkom. ff lezen hoor je later.

mvg klaas
Gebruikersavatar
Christian Hummelink
Berichten: 1857
Lid geworden op: 02-10-2005 22:56
Locatie: Zwolle

08-12-2010 11:59

Wat ik jammer vond aan dit artikel is dat het, wat de isolatie betreft, bleef bij een stelling die niet met onderzoeksresultaten werd gestaafd...

Opmerkelijk: Karpers houden van gezelschap en kunnen niet tegen isolatie.



Hoe is dit getest?

Een karper die in een bewaarzak wordt geïsoleerd; zal derhalve binnen aanzienlijke tijd, hoe rustig die vis zich ook houdt, last krijgen van distress.
De karper kan hier nog dagenlang hinder van ondervinden.
Wil men toch zakken, zorg dan dat het duister is in de bewaarzak, dan bouwt de distress zich langzamer op.



Wanneer een artikel vanuit een wetenschappelijke benadering geschreven wordt is het natuurlijk jammer dat ten aanzien van een heikel discussiepunt als de bewaarzak louter drogredenatie en aannames gebruikt worden...
Penvissen, omdat een wegzakker een mooie opsteker kan zijn!
http://www.karperbeheer.nl, word lid van de BVK!
HaPe van Ee
Berichten: 295
Lid geworden op: 07-12-2010 18:14

08-12-2010 13:55

Christian,

Volgens mij testen ze dit door het cortisol-gehalte te meten.
Ik denk dat er maar weinig levende wezens zijn die het waarderen om opgesloten te zitten.

Het zou best kunnen dat wetenschappers zich bedienen van drogredenen en aanname's.
Maar dat geldt ook voor karpervissers.
Wij zijn slechts ervaringdeskundigen in het vangen van een karper met een hengel.
Voor de rest bedienen we ons alleen maar van excuses om recht te praten wat krom is.

met excuserende groet

HPE
Met de wind van gisteren kan men vandaag niet zeilen...

http://www.youtube.com/watch?v=xxGUeonyNnE
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

08-12-2010 17:40

Sorry HPE, maar jouw laatste zin is mij wat té algemeen. Naar mijn mening kun je niet zomaar iedereen over één kam scheren.
Gebruikersavatar
Christian Hummelink
Berichten: 1857
Lid geworden op: 02-10-2005 22:56
Locatie: Zwolle

08-12-2010 18:10

Kijk, ik vraag me gewoon af hoe dit gemeten is. Er zijn namelijk ook watertjes waar 1 karper zwemt. Heeft deze vis dan constant disstress?

Stel (en nu ga ik inderdaad over op aannames 8). De kritische lezer mag dit overslaan, het is meer om een idee te geven van een mogelijk experiment ) de vis is middels een doorzichtige afscheiding van zijn soortgenoten gescheiden. De factor dat hij zijn soortgenoten wel kan zien maar er niet heen kan kan in dit geval de stressor zijn in plaats van de afzondering an sich.

Wanneer er onderzoek gedaan was in een bewaarzak dan was dit wel vermeld, nu worden er onderzoeksresultaten waarvan wij de achtergrond niet kennen veralgemeniseerd naar een situatie waarin de vis in een bewaarzak zit.

Mocht de KSN ooit een onderzoekscentrum gaan inrichten naar karpergedrag dan wil ik hiervan overigens wel hoofdonderzoeker worden. Ik zit niet boven de Balkenende norm :wink:

Groeten Christian
Penvissen, omdat een wegzakker een mooie opsteker kan zijn!
http://www.karperbeheer.nl, word lid van de BVK!
Gebruikersavatar
Christian Hummelink
Berichten: 1857
Lid geworden op: 02-10-2005 22:56
Locatie: Zwolle

08-12-2010 18:18

Maargoed, ik zal na het eten eerst eens kijken of ik het 'isolatie onderzoek' kan vinden. Wellicht dat dat wat licht op de zaak werpt.
Penvissen, omdat een wegzakker een mooie opsteker kan zijn!
http://www.karperbeheer.nl, word lid van de BVK!
Frank Meyer
Berichten: 358
Lid geworden op: 24-09-2009 23:23

08-12-2010 19:11

Hallo Ha Pe, dit is de prijs die karpers moeten betalen voor de gedekte tafel die voorgeschoteld word?
Miss vinden ze de prijs wel oke?

Drils die niets voorstellen op de drukke wateren!

Leuk dat je weer terug bent btw.
Mvg
Henk Kat;stel dat Joris stel..
HaPe van Ee
Berichten: 295
Lid geworden op: 07-12-2010 18:14

09-12-2010 12:30

Frank,

Sommige karpers op zwaarbeviste wateren verkeren in een zeer slechte conditie.
Dat zorgt ervoor dat ze vaak aangewezen zijn op voerstekken, en zelfs dan zijn ze nog wel eens te laat.
Meestal ligt er dan nog één boilie, soms twee, maar dan betreft het vaak een snowman.
Als een karper nog maar weinig weerstand biedt, zou dat volgens de wetenschap kunnen duiden op een slechte aanmaak van bloedsuikers.
Een rustige dril betekent wel weer minder stress voor de vis.

Vanaf de maan gezien is dit trouwens heel niet belangrijk :lol:

met onzinverkopende groet

HPE
Met de wind van gisteren kan men vandaag niet zeilen...

http://www.youtube.com/watch?v=xxGUeonyNnE
Hendrik Laar
Berichten: 93
Lid geworden op: 25-08-2002 02:00

09-12-2010 13:06

Geheugen

Het geheugen van een vis (dus karper ook) doet niet onder voor dat van een gemiddelde student.

met onthoudende groet

HP - zou je mij / ons kunnen meedelen waar deze uitspraak vandaan komt, zoals uit welk onderzoek en door wie en wanneer gepubliceerd ?.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

09-12-2010 14:17

HPA je kunt het toch niet laten?

Met sceptische groeten
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
jacco noordermeer
Berichten: 1889
Lid geworden op: 02-02-2007 18:08
Locatie: gorinchem
Contacteer:

09-12-2010 16:40

Douwe, er zijn er meer die het niet laten kunnen :wink:
HaPe van Ee
Berichten: 295
Lid geworden op: 07-12-2010 18:14

09-12-2010 16:51

Hoi Douwe,

Leven en laten leven...

Hendrik,

Professor dr. Gert Flik.
Het onderzoek is gedaan met kabeljauwen het staat in karpermagazine:De Karper nr. 62.
Is een leuk artikel wat bij de geïnterresseerde karpervisser vast wat vragen oproept.

met levende groet

HPE
Met de wind van gisteren kan men vandaag niet zeilen...

http://www.youtube.com/watch?v=xxGUeonyNnE
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

09-12-2010 18:35

HPE met alle respect maar dat weet je nog wel.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

09-12-2010 18:53

Hendrik Laar schreef:Geheugen

Het geheugen van een vis (dus karper ook) doet niet onder voor dat van een gemiddelde student.

met onthoudende groet

HP - zou je mij / ons kunnen meedelen waar deze uitspraak vandaan komt, zoals uit welk onderzoek en door wie en wanneer gepubliceerd ?.


Geheugen van een gemiddelde karper is niet exact bekend, wel bekend is dat de gemiddelde student wat tegenvalt ten opzichte van een chimpansee.
Kijk maar 's even; http://www.quest.nl/braintainment/pijle ... at-student

Hans-Peter,
Die Ruhe sei dem Menschen heilig,
nur Verrückte habens eilig.

Met altijd rustig drillende groet'n
Groet'n Henk..

still growing Old.
HaPe van Ee
Berichten: 295
Lid geworden op: 07-12-2010 18:14

09-12-2010 19:16

Dat is wederzijds, Douwe.
Maar dat wist je al. :lol:

Henk,

Misschien nam de professor de gemiddelde student bewust als voorbeeld.
Net als een karper bezitten zij waarschijnlijk een meer selectief geheugen...

met respecterende groet

HPE
Met de wind van gisteren kan men vandaag niet zeilen...

http://www.youtube.com/watch?v=xxGUeonyNnE