Inhakingen


Hugo Bovenmars

20-03-2003 10:35

Hoi Laurens,

Zou je onderstaande uitspraak kunnen onderbouwen?

"Verder denk ik dat de hair niet te lang moet zijn met korte onderlijnen."

Wanneer we ervan uitgaan dat het haakaas na de inworp in de meeste gevallen op of in ieder geval vlak naast de haak terecht komt lijkt me jouw uitspraak niet juist. Een korte onderlijn (ik heb het hier over het gedeelte lood-haak, dus excl. de hair) zal bij gebruik van een lange hair voor een kleiner gedeelte de bek van de karper ingaan. Wanneer de hair kort gehouden wordt zal een groot deel van de onderlijn bij het opzuigen/naar de keeltanden verplaatsen in de bek verdwijnen waardoor de onderlijn dus eerder strak loopt.

Over de stand bij het azen kan ik alleen oordelen over niet-dressuur situaties. Ik ben ooit in de gelukkige situatie terecht gekomen waarin ik een karper in ondiep water, kort onder de kant op mijn (snel aangelegde) MAIS-voerplek heb kunnen haken. De karper aasde hierbij (op vlakke bodem) zo rechtstandig als de diepte toeliet. Telkens wanneer er zo'n 20 a 25 mailkorrels opgezogen waren, veranderde hij zn positie naar horizontaal (waarschijnlijk om de korrels beter naar de keeltanden te kunnen verplaatsen / beter te kunnen vermalen) en bleef telkens ongeveer 2 minuten in deze positie hangen, ondertussen bezig het ongezogen aas te vermalen.

Door het zeer compacte voeren (van zeer korte afstand (+/- 2 m) ) bleek de onderlijnlengte van 18 cm in dit geval veel te lang. De karper begon ongestoord op de kleine voerplek te azen en nam hierbij ook het haakaas (ik had mijn rig midden op de voerplek gedoponeerd). Vervolgens werden nog zo'n 10 korrels opgepikt waarna de karper (zoals gezegd) een horizontale positie aannam. Op het eerste moment gebeurde er niets, waaruit ik kan concluderen dat de onderlijn sowieso te lang is geweest om de haak te laten prikken. Ook geloof dat deze te lang is geweest om de haak ook maar te laten schuiven ik de bek. Het uitspuwen (tezamen met zo'n 20 andere korrels!!) gebeurde namelijk pas na zo'n 30 seconden.

Natuurlijk is dit geen allerdaagse situatie. Het voer ligt normaal gesproken, dus bij een grotere voerafstand en waterdiepte veel meer verspreid waardoor de karper tussentijds moet zwemmen en niet stil blijft liggen. Ik denk dan ook dat de onderlijn in veel andere denkbare gevallen de juiste lengte heeft gehad.

Ik heb de karper in een tweede poging wel kunnen vangen. Ik heb hierbij wel het haakaas een meter verplaatst (ooit s ergens gelezen dat een karper(en alle aanwezige soortgenoten!!) een al eens opgenomen aas niet voor de tweede keer opzuigt).

Over het water: Het ging om een maagdelijke verboden :grin: zandafgraving.

Toch nog iets over dressuur, (waar ik je verder weinig vernieuwends over kan vertellen). Best wel OFF TOPIC maar geloof niet in die verhaaltjes dat een maagdelijke karper niet, of in mindere mate schrikt van gespannen lijnen door het water. Ik heb ooit tijdens een voorjaarssessie op een ondiep gedeelte van hetzelfde water, zo'n beetje de halve karperpopulatie op hol zien slaan op het moment dat een karper door een lijn zwom en op de vlucht sloeg. :mad: Ik vraag me af of dat ook het geval is op dieper water. Zelf denk ik van wel (het blijft immers een schrikreactie dus een reflex waarbij de waterdiepte dus niet meegenomen wordt). Bovendien is het effect van een lijnzwemmer op een groep karpers beter zichtbaar op 1 dan op bijvoorbeeld 3 meter waterdiepte.

Ik ben benieuwd of jullie ooit soorgelijke situatie meegemaakt hebben.

groeten,
Hugo
Gebruikersavatar
Laurens Maasland
Berichten: 827
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

20-03-2003 13:24

Hugo,

Deze opmerking ging over dat verhaal van die lange hairs. Deze heb ik experimenteel toegepast. Stel dat de ruimte tussen BOVENKANT aas en ONDERKANT haak acht centimeter bedraagt, dat lijkt het me zinvol om de ruimte tussen haak en lood (stukken) groter te laten zijn, puur om de kans te vergroten dat de haak in de bek zit na een opname.

Maar wat bedoel je met eerder straklopen? Het principe is erop gericht dat de haak meteen bij de lip zit en er voor de ervaren karper een onverwachte situatie ontstaat. Wanneer de hair kort is loopt hij eerder strak? Dat is uiteraard afhankelijk van de totale lengte van de onderlijn (inclusief hair dus). Het straklopen met een korte hair is juist dat herkenningspunt wat ik wil vermijden. En ja, het aas beland altijd naast of op de haak, maar die uitspraak is dus wel juist als je hem in de context plaats van waaruit ik praat: doorbreking van een verwachtingspatroon bij de karper, en puur uit het oogpunt van de zekerheid dat de haak IN de bek beland.

Wie zegt trouwens dat je hier weinig vernieuwend over kan vertellen Hugo?
Komt dit omdat er weinig vernieuwende gedachten in jouw hoofd over zijn, of dat dressuur omzeilen een kwestie van inzicht en toepassen in juiste situaties is, die zich niet in theorie laat omschrijven?
HansPeter van Ee

20-03-2003 21:55

Kees

De vis voelt weerstand en zit vast maar de echte diepere inhaking vind pas plaats als de vis 'm smeert.
Ik gelof er niet in dat als en vis weigerd weg te zwemmen en deze blijft op zijn plek dat jij de vis gaat vangen.

met onthakende groet

HPE
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

20-03-2003 23:03

Zijn we eens Hans-Peter,

Als een karper zich bewust is van de situatie en zijn kalmte kan bewaren gaat het niet lukken. Die proef is wel van Luc, is het niet?

Kees
HansPeter van Ee

21-03-2003 07:04

Kees

Nu heb ik de Dunne Lijn wel gelezen maar ik heb het boek ooit eens uitgeleend en nimmer terug gezien.
Zover ik mij herinner staat er wel iets over een proef met karpers in een aquarium.

In mijn ogen is er geen enkele onderlijn die in een zwaar gedresseerde situatie een meerwaarde heeft.
Men kan wel denken iedere keer, dat men het ei van Columbus heeft gevonden, maar het is gewoon de karper die een fout maakt.

De gemiddelde karpervisser is een onderontwikkeld wezen, ze lezen iets over een onderlijn vangen er een vis op en roepen dat het werkt.
Waarom dat begrijpen ze niet.

met vroege groet

HPE
Hugo Bovenmars

21-03-2003 09:33

he Laurens,

Voor de duidelijkheid nog iets over mijn opmerking over die lange hairs. Wanneer we een lange hair zouden gebruiken en er even vanuit gaan de ideale hairlengte gekozen te hebben, zou op het moment dat het aas naar de keeltanden verplaatst is, de haak zich voorin de bek moeten bevinden waardoor de haak onmiddelijk prikt wanneer de karper zijn kop na het azen omhoog beweegt.

Right?

Doordat de haak tijdens het opnemen van het aas altijd voorin de bek heeft gezeten(door gebruik van de lange hair), is dus bijna de gehele onderlijn buiten de bek gebleven (onderlijnlengte is voor mij exclusief hair). Wanneer nu dezelfde onderlijnlengte gebruikt wordt in combinatie met een bijvoorbeeld een xtreem korte hair, bijvoorbeeld 1 cm, zal de onderlijn tijdens het opnemen van het aas wel voor een groot gedeelte de bek ingaan. Hoeveel? Gewoon het verschil in hairlengte uit de twee voorbeelden. Daarom zou ik eerder voor een korte onderlijn zou kiezen wanneer ik een langere hair zou willen gebruiken.

En ja, over dressuur. Ik kan je weinig vernieuwends vertellen omdat ik nog niet noodgedwongen op dressuurwater hoef te vissen en dat het liefst zo lang mogelijk zo wil houden. Mijn aanpak is meer gericht op het zo effectief mogelijk vissen op niet- en minder beviste wateren. Hoewel de keuze voor een aassoort in dit soort wateren verreweg het belangrijkst is, probeer ik ook mijn montages voortdurend te optimaliseren en probeer hierbij ook in te spelen op de situatie. Wel is het op dit soort wateren soms moeilijker conclusies te trekken omdat de aanbeten soms erg lang op zich laten wachten.......genoeg tijd om na de denken dus.....over hairlengte enzo :grin:

groeten,
Hugo
Gebruikersavatar
Laurens Maasland
Berichten: 827
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

21-03-2003 13:10

Hugo, je snapt hem.
Wat ik niet snap (eigenwijs) dat indien het gedeelte wat jij als onderlijn beschouwd kort is, dat de kans dat de haak in de bek komt in jouw visie groter is?

mzzl, laurens
Hugo Bovenmars

21-03-2003 15:24

Nee juist niet, maar bij een lange hair zou je het gedeelte dat ik als onderlijn zie iets korter kunnen houden omdat hiervan een kleiner deel de bek ingaat dan bij een korte hair. Een extreem voorbeeld: wanneer het aas op de haak geprikt wordt, zal de haak dus ook achterin de bek verdwijnen zodat er van een korte onderlijn van bijvoorbeeld 10 cm, vrijwel niks meer buiten de bek bevindt. Wanneer ik voor dezelfde onderlijn een hair van 8 cm gebruik, ligt de haak voorin de bek en een groot gedeelte van die 10 cm onderlijn erbuiten.....

Het is natuurlijk nog maar de vraag in hoeverre deze gedachten / theorieen kloppen. De beste indicatie of bevestinging van de juistheid van een bepaalde gedachte is altijd nog het aantal runs en plek van inhaking t.o.v. andere systemen.

gr. Hugo
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

21-03-2003 18:42

Heren,

Allemaal prima theorie.

Alleen.. als de vis zich niet verplaats ben je kansloos.


Hugo, met een ander systeem had je misschien wel veel meer aanbeten gehad.
Je kan nooit en the never een lab. situatie nabootsen. al was het maar dat geen 1 vis dezelfde is.

De Klasieke Engelse Fout:

1 keer in de 2 maanden een aanbeet krijgen. Toevallig net van aas / ondelijn / haak gewisseld. Natuurlijk krijgt dan die wisseling de schuld van het suc6.

HPE,

Krijg het niet uit m'n bek :smile: Jawel hoor. Voor mij heb je gelijk. Staat trouwens bij hetzelfde artikel vermeld. ( halfslachtig runnetje...)

Dressuur. Wat is eigenlijk dressuur? door hoepels springen? Waarom zoeken we meestal naar verklaringen als we NIET vangen? Je hebt zo van die dagen lukt alles. Ogen dicht, zwieper, zover als het halen kan en... vangen. hopla. single hookbaits. F...
Visten we 15 jaar geleden al mee in het l wiel. Uit kunde? Ben je gek. Kregen 14 mm niet tegen de wind in naar de overkant.

De hedendaagse ( ach eigenlijk altijd al) Hup suc6(je), theorietje erbij verzinnen klaar. Fotootje.

Laten we heeeeel eerlijk zijn de meeste uitvindingen zijn gewoon per ongeluk gedaan.


MVG

Klaas


PS Wie begonnen is weet ik niet: sorry voor de typevouten. Had geen zin een spellingscontrole (met fout en al) toe te passen
Gebruikersavatar
Wil Jeurninck
Berichten: 2261
Lid geworden op: 25-07-2002 02:00
Locatie: Baexem
Contacteer:

23-03-2003 10:20

Het is met het gebruik van een lange hair ook niet zo dat als de vis blijft liggen je toch vangt.
Ook ik vis met regelmaat op dressuurwaters met zeer lange hairs,varierend met een onderlijn lengte(zonder hair dus)van 12 tot 25 cm afhankelijk van de ter plaatse geldende situatie.
En ja het levert meer vis op,wat echter niet alleen ligt aan de lange hair maar aan een veranderde situatie voor de vis door die hair en een klein foutje(daar zijn we dan wel van afhankelijk)van de vis.
Het is dus een combinatie van verandering en de fout van een vis.
Niet alle vissen laten zich zo strikken en das maar goed ook.
Zoals zo vaak is dus het veranderen van iets niet alleen verantwoordelijk voor toenemende vangsten maar ben je afhankelijk van verschillende factoren.
Probeer eens zo'n lange hair in sommige situatie's geeft het je net dat ietsje voordeel om de vis toch te haken,alle situatie's ,nee hoor soms wel soms niet,maar dat is vissen.

Wil