vissen bij of in de buurt van gemaal?


Cees van Veen
Berichten: 19
Lid geworden op: 18-08-2008 16:55

21-08-2008 23:27

Gemaaltjes en sluisjes laat ik nooit links liggen.

Echt jaren geleden stond ik bij een sluisje te kijken toen er een karper vlak tegen de sluisdeur aan uit het water sprong. Het was overigens een sluisje wat niet meer in gebruik is voor de scheepvaart maar wat wel een schuif in de deur heeft welke heel de tijd open staat (sluisje op de strek kade voor diegene die bekend is in Rotterdam). Ik kon niet anders concluderen dan dat als de karper zich in de stroom bevond hij daar alleen maar was voor voer.

2 dagen erna met mijn penhengel op naar de sluis. Blokje kaas eraan en ingooien maar. Uiteraard verdween de hele boel al snel in de stroom onder water. Pen omhoog schuiven en zowaar de pen bleef merendeel van de tijd bovenwater. Al gauw kreeg ik de slag te pakken en kon ik de boel sturen. Af en toe liep mijn kaas vast op de bodem en verdween mijn pen schuin onder water. Geen probleem. Ik trok bij de molen tussen 2 vingers een grote V in de lijn en kon zo voelen of ik vast zat of dat er iets anders aan de hand was. Af en toe kwam mijn kaas door de stroom ook aan de oppervlakte drijven om vervolgens weer weg te zinken. Eerst had ik er niet zoveel vertrouwen in totdat ik een snoeiharde aanbeet kreeg. De lijn werd letterlijk tussen mijn vingers weg gerukt. Licht aanslaan en hangen. Wat een kick was dat. 15 minuten later kon ik mijn eerste "sluis"karper scheppen. Sinds die tijd zijn er vele sluiskarpers gevolgd. Typische is dat alle sluiskarpers zonder aarzelen mijn aas pakken. Soms op het agressieve af. Mijn theorie is dat de karper het aas voorbij ziet komen en niet kan aarzelen want in de stroom is zijn maaltijd zo weer voorbij.

Gemaaltjes hebben vanaf toen ook mijn aandacht gekregen en dan vooral kleintjes. Zeker na het malen zijn ze interessant, echter je weet niet altijd wanneer ze malen en/of uit gemaald zijn. Ook duikers welke stromen zijn zeer lukratief.
Favoriet aas bij het achter sluisvissen is kaas of kleine krielaardappeltjes welke je in een glazen pot kan kopen. Puur vanwege het feit dat het gewicht heeft en ik mijn haak er in zijn geheel in kan verbergen zodat ik minder snel op de bodem vast loop. Vis ik meer tegen de stroomnaad aan dan wil ik ook frolic gebruiken. Op de stroomnaad blijft de boel gewoon statisch liggen en kan ik ook wat voeren.

Achter sluisjes vissen geeft ook wat meer actie, immers je zal continu alert moeten blijven om zowiezo je aas te blijven sturen.

In de stroomnaad heb ik ook regelmatig met 2 hengels en een frolic op de haar gezeten. Eveneens prima resultaten. Mais ook geprobeerd met wisselend succes. In de stroom bevinden zich ook vaak de dikkere voorns en deze zorgden regelmatig voor valse aanbeten.

Kortom ik kan je gemalen en sluisjes van harte aanbevelen. Vis welke zich in de stroom bevind is duidelijk op zoek naar voer.
Voeren achter een gemaal raad ik je niet aan. Als een gemaal eenmaal opstart verdwijnt je voer sneller dan dat je het er in heb gegooit.

Veel succes en ik ben benieuwd.
Hoge bomen geven lange planken
Gebruikersavatar
steef zenden
Berichten: 376
Lid geworden op: 29-03-2005 13:48
Locatie: westland

23-08-2008 17:24

Ik heb heel veel mooie karpers gevangen bij de gemalen en sluisjes met de penhengel, het waren geen grote, maar het waren wel mooie krachtige karpers tot een pondje of 20
Gebruikersavatar
michiel jongste
Berichten: 807
Lid geworden op: 27-03-2008 19:57
Locatie: Delft

28-08-2008 11:08

ik heb 3 dagen zitten vissen bij een gemaal lag er een meter vanaf in 3 dagen 14 karpers op gevangen.
Gebruikersavatar
R. Vos
Berichten: 268
Lid geworden op: 30-06-2008 21:53

28-08-2008 21:51

bedankt voor de berichten allemaal! (tot nu toe) leuk om te lezen