@ Kees
Dit forum is toch stiekum wel een beetje, een doorgeefluik van de ksn.

Ontopic.
Heren,
Heb jullie posts aandachtig doorgelezen, en ook de ksn site bezocht.
Ben al weer een stukje wijzer.
( 1 vis per hectare Klaas ?

De 2 besproken gevallen zijn (bekende) incidenten, en of 1 van die vissen uit België komt is me om het even.
Echter blijft bij mij wel het beeld bestaan dat, de buitenlandse karperrassen gekweekt worden met als uiteindelijke doel, gewicht pakken.
Ze hebben kwa uiterlijk veel weg van de oost europese rassen, die speciaal voor de consumptie gekweekt worden.
Vissen die snel veel vlees maken, want te grote/oude karpers zijn niet lekker. (zeggen ze, geen ervaring mee

Nu er steeds meer van dit type karpers in ons land opduiken, ben ik bang dat het straks geen incidenten meer zijn.
Ik vraag me af wat er gebeurt als zulke vissen straks leeftijden van 15 a 20 jaar gaan bereiken ?
De spiegels uit het artikel zijn misschien geen projectspiegels, maar het zijn wel vissen van een soortgelijk (buitenlands) ras ?
Ik ken hier in de regio (straal van zo'n 25 kilometer) een hoop afgesloten (kleine) putjes waar meerdere oude Nederrijn schubs en spiegels rondzwemmen.
( Overgezet uit angst deze vissen nooit meer terug te zien

Denk dat het een kwestie van tijd is, dat er ook zwaarlijvige projectspiegels opduiken in deze zwaar beviste watertjes.
Wat natuurlijk nog meer hengeldruk en boilietepijten met zich meebrengt.
Gaan er straks overal van die vetklompen opduiken, die van voerstek naar voerstek waggelen, om aan hun behoefte naar voedsel te kunnen voldoen ?
Meerdere malen per maand gevangen worden, en uiteindelijk sterven aan onze drang naar zware vissen ?
Ik persoonlijk denk dat dit weleens de realiteit van de toekomst kan worden.
Tuurlijk geeft het een vette kick om een dikke karper op de mat te hebben.
Maar als wij allemaal ook een voorliefde voor de karpers zelf hebben, zoals de meeste visser zeggen !
Kan ik mij niet aan de indruk ontrekken, dat als men hier een beetje over nadenkt, er een nare bijsmaak ontstaat.
Zelf heb ik in het verleden een (schub) karper gevangen van ruim 32 pond bij een lengte van 80 cm. deze vis had geen hoge rug.
Sterker nog zijn rug hing helemaal door. (misschien zelfs wel gebroken)
Deze vis had een buik als een basketbal zowel in de hoogt als in de breedte.
Na de aanbeet kon ik hem/haar gewoon binnendraaien, dacht dat ik een brasem met een bos wier aan de lijn had.
Ik was genoodzaakt de vis over de bodem boven mijn net te trekken
(stond zelf in het heldere water)
Ik ben bang dat als we straks vissen krijgen die onder de 90 centimeter gewichten van boven de 40 pond. berijken, er meer gevallen opduiken, van compleet doorgezakte vissen die niet meer normaal kunnen zwemmen, laat staan enige tegenstand geven bij een dril.
Maar als ik het goed bergrijp kan iedereen die visrecht bezit, zoveel (spiegel) karper aanschaffen als hij zelf wil, en uitzetten ?
Zonder dat daar een gedegen vooronderzoek aan vooraf gaat ?
En zijn daar geen wetten of regels voor ?
Ik hou mijn hart vast.
Met zich hierin verder verdiepende groet,
Dirk