Succes


Gebruikersavatar
robert sterrenberg
Berichten: 155
Lid geworden op: 26-08-2006 11:13
Locatie: rotterdam

26-09-2007 22:42

Stefan Gooijert schreef:Is het eindelijk voor elkaar (ik deel die mening helaas niet, vind nog steeds dat er aan het huidige bestand niet geklooit moet worden) gaan ze nog lopen te zeiken...

Ik zal hier wel een boel kritiek op krijgen, maar ik snap niet dat een en ander hier nog gepost word... We zetten onszelf mooi te kijken als Hoogeveense karpervisser... Voorbeeldje: was laatst aan de drentsche hoofdvaart, ff buurten bij een ander. die vroeg waar ik vandaan kwam. Toen ik zei uit Hoogeveen keek hij me aan, en er is verder geen zinnig woord meer uitgekomen, terwijl hij in de paar minuten daarvoor heel open was...

Dus Merlin, samen verhuizen?

denk dat je de klok wel hebt horen luiden maar niet weet waar de klepel hangt stefan. er heeft namelijk gisteren een onderhoud met harnold plaatsgevonden waarin de ontstane problemen en de plannen zouden besproken worden. henk had echter de dag voor dit onderhoud al een topic geopend voordat dingen dus besproken waren. dit is vele mensen in het verkeerde keelgat geschoten.die heeft hij er zelf weer afgehaald, als je goed kijkt zie je dat deze topic met een leeg bericht begint.
ook harnold was daar helemaal niet blij mee, vandaar dat henk dus het bericht verwijderd heeft.
vwb het huidige bestand ben ik het niet helemaal met je eens. in ogenschouw nemend dat de laatste uitzetting behalve dat 3 tal rijenkarpertjes uit 2001 en dat 5 tal schubjes uit 2003 dateert uit 1975 kan je er donder op zeggen dat het niet lang meer duurt voordat de laatste overgebleven exemplaren van die generatie het loodje leggen. dan zit je vanaf dat moment dus op een leeg kanaal te vissen aangezien het met de natuurlijke voortplanting hier nooit lukt.dit durf ik 100% te stellen na een dikke 1200 visuren bovenkant sluis in 2007. benedenkant sluis is een ander verhaal, daar worden wel schubjes van een pondje of 4-5 gevangen.
ook ik ben van mening dat 45 stuks wel een behoorlijk aantal is, wij waren zelf uitgegaan van 25 stuks. die 45 stuks zijn conform de plannen van de karpercommissie hvb en hebben wij dus geen enkele zeggenschap in.
mvg, robert
Rotterdam - Stad zonder hart maar ik heb hart voor mijn stad...
Gebruikersavatar
Stefan Gooijert
Berichten: 330
Lid geworden op: 03-01-2005 11:07

27-09-2007 20:10

Robert,

ik ben allang gekapt om me inhoudelijk met die dingen bezig te houden.

Maar wat je zegt. Laatste uitzetting van 1975 (op die paar visjes in de tussentijd na). Die vissen zijn stuk voor stuk stokoud, maar echt groot (lees 15 of 20 kg plus) zijn ze nooit geworden. Ook dit heeft een oorzaak. Ik denk dat het stuk bovenkant sluis gewoon te weinig voedsel bevat. De bodem is 1 dikke laag met bagger. Dat het bestand klein is heeft ook een oorzaak.

Ik denk dat als er op dit moment vis ingezet wordt, dat volgend voorjaar meer als driekwart van die vissen gewoon wegtrekt, mede door het voedselaanbod. Ik ben van mening dat eerst het kanaal maar eens schoongemaakt moet worden, die bagger van de bodem, voordat er ook maar over enige uitzetting gesproken wordt. Nu vis uitzetten lijkt mij zonde van de moeite, tijd en geld...

Maar ja, een mening is een mening
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

27-09-2007 21:33

Stefan, ik kan mij herinneren dat jij toch echt voorstander was om er vis bij te zetten in onze gesprekken!

Maar in de bagger zitten heel veel beestjes waar de karpers gek op zijn :wink:

gr Harnold
K. van den Herik

28-09-2007 07:52

Afbeelding


BTW

Zover ik kan vinden, wordt in o.a. Visie Karperbeheer, gesproken over een totale bezetting in verhouding tot groei in een bepaald watertype. Die ene vis per ha is een vrije interpretatie van SKP Betuwe geweest.


BTWII Stel je hebt 80 vissen van gemiddeld 10 kilo in 1 ha water. Ik denk dat je in 60% van de gevallen net aan de gemiddelde bezettingsgraad van een Nederlands water zit.

MVG

Klaas
wiebrand dragt

28-09-2007 15:09

Harnold Kikkert schreef:Stefan, ik kan mij herinneren dat jij toch echt voorstander was om er vis bij te zetten in onze gesprekken!

Maar in de bagger zitten heel veel beestjes waar de karpers gek op zijn :wink:

gr Harnold







kan ik mij ook herinderen stefan
Sander Benjamins
Berichten: 484
Lid geworden op: 14-08-2007 14:53
Locatie: Assen

28-09-2007 16:20

Ik wil niet negatief doen, of alles over 1 kam scheren, maar wordt het niet tijd dat er in HGV eens een heropvoeding plaats vind.
Ik kom ook uit drenthe, maar hoogeveners staan overal zeer slecht bekend, ook in Assen hebben zogenaamde vissers uit HGV gezeten en alles wat ze achterlieten was een hoop rotzooi, en daarna konden wij het wel schudden op dat water vanwege de strenge controles.

Ik ben van mening dat er helemaal niets uitgezet moet worden, zolang jullie zelf niet eens op 1lijn zitten.

MVG
Sander Benjamins
Berichten: 484
Lid geworden op: 14-08-2007 14:53
Locatie: Assen

28-09-2007 16:26

naar mijn mening, eerst bij de 'karpervisser' beginnen, en dan pas nadenken over uitzetting.
Sander Benjamins
Berichten: 484
Lid geworden op: 14-08-2007 14:53
Locatie: Assen

28-09-2007 16:38

Is het misschien een idee, om dit te laten organiseren door buitenstaanders.
Mensen die er open tegen aan kijken en niet bevooroordeeld zijn, ook geen vriendjes politiek spelen.
Ik zat misschien te denken aan iemand die hier ook al eerder mee te maken heeft gehad.
Mijn mening is wat jullie ook doen, het zal toch nooit goed zijn..
Gebruikersavatar
Stefan Gooijert
Berichten: 330
Lid geworden op: 03-01-2005 11:07

28-09-2007 17:27

Dames,

ik ben ook niet tegen het uitzetten van spiegels. Ik heb net als velen een zwak voor die beesten. Vind het schitterend wat ze in de ijsel en de randstad e.d. bereikt hebben. Alleen dat ik op de vergadering het er helemaal mee eens was is gelul in de ruimte, ik ben vanaf begin af aan al terughoudend geweest hierin...

Ik vind alleen wel dat als er spiegels worden uitgezet, dit verantwoord moet gebeuren. Kijk nou eens goed naar het bestand en de situatie op het kanaal, en ga niet af op de vangstresultaten van die 3 of 4 vissers die het terugmelden. En Be Kleine heeft het volgens mij ook al eens aangehaald op een vergadering, dat de Hoogeveense Vaart bovenkant sluis ook grondig gebaggerd moet worden. Zo als het er nu voor staat, vind ik dat hij hier een punt heeft. Het bestand is niet voor niks zo mager (het is maar net wat je mager noemt)... Het staat hierboven ook al, maar nu uitzwetten van vis is zonde van de tijd, geld en moeite... In mijn ogen dan...
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

28-09-2007 20:34

Sander Benjamins schreef:Ik wil niet negatief doen, of alles over 1 kam scheren, maar wordt het niet tijd dat er in HGV eens een heropvoeding plaats vind.
Ik kom ook uit drenthe, maar hoogeveners staan overal zeer slecht bekend, ook in Assen hebben zogenaamde vissers uit HGV gezeten en alles wat ze achterlieten was een hoop rotzooi, en daarna konden wij het wel schudden op dat water vanwege de strenge controles.

Ik ben van mening dat er helemaal niets uitgezet moet worden, zolang jullie zelf niet eens op 1lijn zitten.

MVG


En dat zegt iemand uit Assen, hahaha.
Noteer kentekens en geef die door, dan kan ik wat uitzoeken.
Iedereen kan wel zeggen dat hij of zij uit Hoogeveen komen, pffff

gr Kikkert
wiebrand dragt

29-09-2007 09:49

Sander Benjamins schreef:Ik wil niet negatief doen, of alles over 1 kam scheren, maar wordt het niet tijd dat er in HGV eens een heropvoeding plaats vind.
Ik kom ook uit drenthe, maar hoogeveners staan overal zeer slecht bekend, ook in Assen hebben zogenaamde vissers uit HGV gezeten en alles wat ze achterlieten was een hoop rotzooi, en daarna konden wij het wel schudden op dat water vanwege de strenge controles.

Ik ben van mening dat er helemaal niets uitgezet moet worden, zolang jullie zelf niet eens op 1lijn zitten.

MVG



Heropvoeding???? volgens mij zitten wij hier aardig op 1 lijn maar aangezien hoogeveen vele karpervissers kent, en Assen maar een paar zul je altijd andere ideen hebben.
Ik heb zelf jaren lang is Assen gewoond en een troep maken kunnen ze zelf ook wel als ik soms keek op het havenkanaal, bagelhuizen.
wiebrand dragt

29-09-2007 09:51

Ik vind alleen wel dat als er spiegels worden uitgezet, dit verantwoord moet gebeuren. Kijk nou eens goed naar het bestand en de situatie op het kanaal, en ga niet af op de vangstresultaten van die 3 of 4 vissers die het terugmelden



Waar moeten we dan van uitgaan stefan??????
En wat kan het baggeren voor kwaad
Gebruikersavatar
Stefan Gooijert
Berichten: 330
Lid geworden op: 03-01-2005 11:07

29-09-2007 11:22

Wiebrand,

waarom worden de vijvers eerst afgenet voor het baggeren dan? als het baggeren geen kwaad kan? Ik weet ook dat het iets anders ligt, omdat de vis weg kan, maar het gaat mij om het principe.

Ik doelde meer op dat visserijkundig onderzoek waar jij melding van hebt gemaakt op de clubsite poosje terug. als dat nou mogelijk was, en dan op die resultaten afgaat is het tenminste onderbouwd. De vangstresultaten van enkele vissers die het hele jaar op vrijwel dezelfde stek hebben gevist zegt mij namelijk niet zo veel...
Gebruikersavatar
robert sterrenberg
Berichten: 155
Lid geworden op: 26-08-2006 11:13
Locatie: rotterdam

29-09-2007 11:27

beste stefan, vind dat je wel een punt hebt vwb het voedselaanbod. mosselbanken zijn er echter genoeg, vond altijd genoeg schilvers terug in de bewaarzakken. als er gebaggerd wordt zijn die dus ook verdwenen en ik weet niet of je daar dan dus goed aan doet.
zware vissen zitten er wel op. dat wij ze dit jaar niet boven water krijgen zegt niet zo veel, ken wateren waar de topvis er al 4-5 jaar niet meer uitgekomen is. vorig jaar zijn er naar mijn weten echter 4 +15kg vissen gevangen op dit stuk kanaal waarvan ik er zelf ook 1 had en dit aantal is alleen al wat mij bekend is. genoeg vissers die daar juist geen melding van maken.
tevens is het zo dat na die melklozing mid 90er jaren vele vissen van juist het topsegment het loodje hebben gelegd. ken mensen die met tranen in hun ogen hebben staan kijken wat er allemaal voorbij kwam drijven. toen had er al geanticipeerd moeten worden. bijkomend feit is dat het praktisch allemaal 25% wildbloeds zijn wat hier zwemt en die hebben genetisch nu eenmaal minder aanleg om tot "kanonnen"uit te groeien.de rijenkarpertjes groeien echter goed. ving de mijne in juni op 14.5 en er is mij 1 exemplaar bekend die vorige week op een krappe 17 pond is teruggevangen. dat zij dus wel blijven hangen en niet wegtrekken zegt denk ik toch ook wel iets over het voedselaanbod op dit stuk kanaal.
mvg, robert
Rotterdam - Stad zonder hart maar ik heb hart voor mijn stad...
Gebruikersavatar
Stefan Gooijert
Berichten: 330
Lid geworden op: 03-01-2005 11:07

29-09-2007 11:34

Robert,

ik mag schijnbaar van sommigen niet meer reageren op dit forum, maar ze zoeken het maar uit. Jij onderbouwd je mening tenminste.

Wat dat voedselaanbod betreft heb je gelijk. Maar ik denk dat wanneer er gebaggerd owrd, de waterkwaliteit ook verbeterd en die mosselbanken in zeer weinig tijd ook weer terug zijn. Maar dat zijn inderdaad punten om ook rekening mee te houden. Maar wat ik wel vreemd vind is het volgende. Bovenkant sluis heb je het over 3 rijenkarpertjes. beneden de sluis zijn het er alweer meer, en als je beneden de ossesluis komt is het nog meer. dit moet toch ook een oorzaak hebben? We weten allemaal dat die vis ook door sluizen trekt...

Wiebrand had een poosje terug melding gemaakt van een mogelikjheid tot visserijkundig onderzoek. Als we dat nou met elkaar rond proberen te krijgen, en op die resultaten afgaan, lijkt me dat een goed onderbouwde en weloverwogen beslissing, waarvan niemand kan zeggen dat het onderdacht is gebeurd...

mvg Stefan
Gebruikersavatar
robert sterrenberg
Berichten: 155
Lid geworden op: 26-08-2006 11:13
Locatie: rotterdam

29-09-2007 11:58

stefan, ten eerste leven we in een vrij land en heb ook jij recht op meningsuiting op dit board. laat je dus vooral door niemand daar van weerhouden!
het probleem met de aantallen rijenkarpertjes per deel kanaal ligt hem in het feit dat de federatie hier geen record van bijgehouden heeft. het is dus goed mogelijk dat er benedenkant sluis simpelweg meer ingezet zijn. het zijn vaak dezelfde visjes die gewoon teruggevangen worden. wij proberen deze visjes zelf dus te monitoren en bij de ons aangeboden foto's zitten dus vele dubbels en zelfs 3 dubbels. dat er op dat deel kanaal meer gevist wordt als bovenkant sluis zal er ook wel aan bijdragen dat er meer vangstresultaten te vergelijken zijn.hierdoor krijg je dus enigszins een vertekend beeld. bovenkant sluis zijn er op dit moment 3 bekend, het is heel goed mogelijk dat er nog wel meer zwemmen.heb van de 17 ponds vis nog geen foto gezien maar het kan goed zijn dat dit dus een onbekende rijen is.
mvg, robert
Rotterdam - Stad zonder hart maar ik heb hart voor mijn stad...
wiebrand dragt

29-09-2007 13:17

Stefan ik spreek je van de week wel
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

29-09-2007 14:33

Zonder visserijkundig onderzoek zou je helemaal niet uit moeten zetten.
Bovendien moet ook de waterbeheerder er iets over zeggen.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
robert sterrenberg
Berichten: 155
Lid geworden op: 26-08-2006 11:13
Locatie: rotterdam

29-09-2007 15:27

wij waren ook van plan de resultaten van een visserijkundig onderzoek af te wachten maar volgens h. kikkert, voorzitter k.s.n. regio noord en participant in de karpercommissie hsv het vette baarsje is dit tamelijk onmogelijk vanwege het bodemverloop van het betreffende stuk kanaal. er zijn volgens hem te veel vluchtwegen voor de vissen. nu ben ik geen expert op het gebied van dit soort onderzoeken maar dan moet ik maar aannemen dat iemand van zijn stand wel weet waar hij over praat. dat het huidige bestand belabberd is is een ieder die hier vist wel bekend. de karpercommissie hsv hvb handelt dus uit naam van de waterbeheerder dus wat dat betreft zit het wel in orde. mvg, robert
Rotterdam - Stad zonder hart maar ik heb hart voor mijn stad...
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

29-09-2007 16:59

Visserijkundigonderzoek kan nuttig zijn maar zegt lang niet altijd alles. Inderdaad valt het wel eens tegen een goed beeld van de karper te krijgen uit een proefbevissing.

Kennis opgebouwd uit monitoring kan een goede aanvulling of zelfs een alternatief zijn. Moet die monitoring wel plaats vinden, natuurlijk. Ook na uitzetting van een aantal vissen.

Probeer de handleiding spiegelkarperprojecten eens te bemachtigen.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

29-09-2007 21:14

Blijft een klein maar niet onbelangrijk vraagje over: wat vindt de waterbeheerder van de plannen??
De tijd van zo maar vis uitzetten is voorbij dat zou Kikkert moeten weten als KSN er.
Vissen is een hobby, geen religie!
Theo Belt
Berichten: 338
Lid geworden op: 19-06-2007 15:32
Locatie: Assen

29-09-2007 21:48

robert sterrenberg schreef:de karpercommissie hsv hvb handelt dus uit naam van de waterbeheerder dus wat dat betreft zit het wel in orde. mvg, robert


:o :o :o Ik zit net weer op mijn stoel want ik was er net afgedonderd :o :o : Lees ik nu postivieve feedback in zake de Hoogeveense karpersoap..??

Hulde: ga door en hou deze lijn vast..!!
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

29-09-2007 21:51

De normale weg volgen lijkt mij. De karpercommissie maakt een plan en overlegt dat aan de HSV. Kijk even bij de commissies en zie Water en visstandbeheer.

http://www.hetvettebaarsje.nl/commissies

Lijkt mij dat ze op weg waren. Hoeveel er hier met de reacties in dit nieuwe topic al weer teniet is gedaan kan ik niet voorspellen. Ik kan nog zo een aardige jongen zijn, maar als mij incompetentie en wat al niet meer verweten wordt dan heb ik toch ineens minder zin en wens ik een ieder inderdaad veel succes ermee.

Veel stuurlui op de wal. Vooruitgang nihil schat ik.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Henk Derks
Berichten: 217
Lid geworden op: 26-11-2006 21:02
Locatie: Hoogeveen

29-09-2007 22:30

Kees,

Op de goede weg zijn we zeker, de rest van je reacties laat ik even in het midden.
ik neem aan dat je wel weet dat je "aangehaalde gezegde "niet compleet is. het maakt mij geen snars uit hoeveel stuurlui aan wal staan, zolang het op het schip maar klopt.
En ik moet je zeggen dat het schip nog steeds op koers ligt, zoals al eerder gezegd gaan we voor het algemene doel, en laten wij, de Karpercommissie en de Cwvb ons echt niet van ons plan afbrengen door het geruis er om heen, al moet ik wel eerlijk bekennen dat het niet veel heeft gescheeld of het plan was niet door gegaan. dit door persoonlijke redenen natuurlijk, maar dat zou tenopzichte van de rest van de karpervissers niet goed zijn geweest, tenslotte maken wij ons plan ook voor de karpervissers in de toekomst.

maar goed, binnenkort vergadert de Karpercommissie, hierna zal er weer een algemene vergadering komen, waarbij iedereen natuurlijk weer uitgenodigd gaat worden, en er voldoende tijd is ingeruimd voor discussie.

gelukkig hebben wij van een enkele karpervisser uit goede reacties gehad, dus genoeg reden om gewoon door te gaan, toch?? :-? .

gr
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

29-09-2007 22:36

Goed te horen Henk.

Gelukkig ook positieve reacties, begrijp ik.

Als er ruimte is voor overleg en goede suggesties worden meegenomen komt het wel goed lijkt mij.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======